Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Vad sägs om Alméto Z då? 163 cm, mfx. Utlåtande av AVN:"...Mycket goda taktmässiga rörelser i skritt och trav." P 87788=38 (10 år)
Ägarens hemsida: www.penarpsgarden.com
Tel 070-562 84 92 , Lene Nissen-Lembke

"Licens löses vid intresse."

Har själv gått 1.60, samt har i Sverige lämnat avkommor i Svår hoppn/ Msv Fälttävlan.

Kanske han kunde vara av intresse..?;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Alexandra, Artists BLUP-siffror har jag postat på tråden redan...

Hälsn. Karin :angel:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

När resultatet av 2004 års betäckningar redovisades hade Artists uppgifter inte rapporterats in. Jag minns det väl eftersom jag ville se hur många föl han fick det året jag själv betäckte med honom och fick ett sto som gick gall.

Artist har;4 år (5 år) gång 8766 (8777) hopp 97/87 (99/99)

Jag gissar att du har koll på att hans pappa Strauss var med i OS i drssyr, och att mormor är helsyster med svårklasshingstarna Emir och Figaro?

Det stämmer att Minoraurus bara är godkänd för ridponnyavel.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Har ingen aning om storleken på Szkopuls avkommor, men de är eleganta, rör sig bra och hoppar mkt bra. Jag är mkt svag själv för den hingsten!:d
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Artist var iallafall i avel i fjol, hittar dock inget i årets faktablad på asvh.s hemsida, men såvitt jag vet ska han verka i aveln även i år. Trådskaparen skriver ju även att det inte behöver vara godkänd hingst utan ska vara förv. säker, så det spelar kanske ingen roll om han löst licens eller ej, hon kan ju betäcka med honom ändå, blir ju intye "rätt " papper iallafall. Eller har jag helt fel?


Om du ändå vill ha en liten avkomma tycker jag du kan titta på ponnyhingstar, bra pris och ofta trevligt temp. eller också fullblod som i många fall också lämnar smått. Har doc'k ingen koll på vilka fullblod som verkar i avel just nu.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ja BLUP-siffrorna ja, men jag ville veta vad han själv är bedömd med, och de syntes väl inte där? *kanske korkad*

Fast nu fick jag ju gångsiffrorna.. hmm.. inte såå roligt travbetyg kanske.

Almeto Z har dräktighetsavgift och ligger på fryst sperma, sen gillar jag inte riktigt hans modell heller, kan vara bilderna som ljuger men han känns för grov och 'tråkig'.

Koll på Artist stam ja, och gillar honom, och man blir väldigt GLAD av att se den hästen in action, hela han lyser ;) Men soms agt, blir lite fundersam när det är så 'tyst' kring honom. Men han är med över tänkbara =)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

ooops förlåt, jag läste att hon inte vill e ha en gokänd(och undrade såklart varför) men ser nu att hon nog menade nygodkänd. :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag håller med Görel! Satsa på Artist du, det skulle kunna bli riktigt bra! :D
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Det ska vara hingst godkänd för halvblodsaveln, och den ska ha gällande betäckningslicenser osv. Var har jag skrivit att det är okej med icke godkänd?? Som jag fattat det så med arabmamma & gdk halvblodspappa får jag registrera den i ASVH med visningsberättigade papper, och då ser jag ingen anledning att skapa en gråpappersunge som inte får vara med nånstans.

Fullblod har jag inte hittat en enda intressant utom möjligen 88:an, men inte så intressant att det inte finns icke-fullblod som är intressantare.

Kollat RP-hingstarna med, men ser det som för stor risk att jag skapar en ponny då. Kan jag iofs få med liten annan hingst med, men risken känns mindre. Annars finns det ju flera kanonfina RP-hingstar, men som sagt, planen är inte att göra en ponny eller en 150 cm avkomma. (Även om det i sig inte är någon katastrof om det nu skulle hända, jag är bara 1.60 själv).

Jag har nog banne mig kollat på de flesta tänkbara raser :crazy: Började kolla arab men blev som sagt så deprimerad att jag gav upp. Finns en Red Baron-son jag skulle kunna tänka mig, Bayard, 158 cm i mkh, tävlat MSV dressyr med storhästar, trevlig gång, gått deb fälttävlan. Dock väldigt grov. Vet dock inte om han är i avel i år. (K:s mamma betäcktes om med honom 2003).

Men sen har jag - på nätet - kollat eng fbl, anglo, RP, PRE/andalusier/lusitano (kan banne mig aldrig skilja dem åt), connemara och fan vet allt. Och så halvblod då. Men jag är kinkig och jag hittar inte det jag söker bland ponnyraserna, och PRE/etc var ju bara att..glömma.. gillade dem inte alls ;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

sydney skrev:
ooops förlåt, jag läste att hon inte vill e ha en gokänd(och undrade såklart varför) men ser nu att hon nog menade nygodkänd. :rofl: :rofl: :rofl:


Precis, helst inte en nygodkänd =) Men godkänd ska den vara.

Ang nygodkänd så en hingst som på pappret är snudd på PERFEKT är Hermes 1086. Men jag har sett pappa Rambo köra freakshow på hingstvisning/ar, och sen jag läste en artikel i Ridsport SPecial där Kilhult tyckte att de inte är rädd för för mycket temperament på sina hingstar och att dte måste finnas rejält go i dem för de ska bli bra etc så är jag lite tveksam till Hermes. Han har ju inte hunnit få bedömningsbara årgångar än heller, så jag vet inte. Men på pappret är han banne mig så nära idealet man kan komma. Liten, bra siffror på både gång och hopp, vackert huvud, 8.5 i ridbarhet och så fux då ;)

Men som sagt, känns som det kan bli ungefär hur bra som helst, och ungefär hur.. kaxigt..som helst ;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Har ingen aning om Szkopul nedärver stort eller litet, men avkommorna är eleganta och rör sig och hoppar bra. Jag är mkt svag själv för den hingsten!:d
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Mia_R skrev:
Har ingen aning om storleken på Szkopuls avkommor, men de är eleganta, rör sig bra och hoppar mkt bra. Jag är mkt svag själv för den hingsten!:d

Mm, det är synd att han inte har några BLUP-siffror.

Men han är - antagligen mot bättre vetande - min favorit än så länge. Lite sjukt egentligen, jag hade inte en tanke på honom från början, trodde han var ur avel för länge sen. Men var sjukligt förtjust i honom (inte sett honom irl, men sett ett par avkommor) redan för typ 8-9 år sen. Missade hans annons helt i avelsextra tom :o

Sen när alla mina hingstval föll på ett eller annat sätt så satte jag mig och bläddrade igenom den igen, och då såg jag ju hans annons. Och jag är ju inte mindre förtjust idag. Fast är ju svårt att säga vad han ger. Smurfat lite och de avkommor som finns bedömda på treårs och så tycks ha fått helt godkända gångarter. Men jag vet ju inte vad mamman är bidragande till där.

Frågan är dock vad han har för gång, är bedömde med 7:a på skritt och 8:a på trav, trevlig kritik på traven. Men frågan är hur han rör sig irl och hur det blir med arab. Kompisen tyckte att det fanns risk att det blev lite rakbent och boglåst ihop med arab.

Men jag ska iaf åka och kika på honom och de avkommor som finns där han står. Men soms agt, han är för stor egentligen..

Men så snygg :love:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Alexandra, jag antar att det är detta du avser:

Ext. utl.: "Liten harmonisk hingstmed utmärkt sida.Parallellförskjuten fram. Energiska, mycket goda rörelser i skritt och trav. Poäng 88798=40 (5 år)."

Hälsn. Karin :bump:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

En vännina är väldigt på mig att jag ska betäcka mitt fullblod med honom i år och jag är jäkligt sugen, hon har sett några föl och är helt insnöad. :love: Han var väldigt trevlig när jag träffade honom för ett par år sedan och iom att han är så lätt i typen känns han inte så stor som mhk säger. De unghästar jag såg då var väldigt fina och jag är grymt besviken att han inte hade ngn med på hingstprovet i år. Scoop eller Scrooge blev ju rekommenderad, undrar vad som hände eftersom han aldrig kom?
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ellen85 skrev:
Alexandra, jag antar att det är detta du avser:

Ext. utl.: "Liten harmonisk hingstmed utmärkt sida.Parallellförskjuten fram. Energiska, mycket goda rörelser i skritt och trav. Poäng 88798=40 (5 år)."

Hälsn. Karin :bump:

Ja, precis så! Tack! :bow: Och åtta på trav är ju helt okej med.

Fast parallellförskjuten. Fan också =/
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Hej Mia_R! Själv oerhört förtjust i den hingsten :d - men varför används han så lite..? Fast det var ju detta med storleken, för Alexandra...
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Scoop blev väl ombedd/rekommenderad att komma tillbaka nästa år? Eller har jag snillat ihop igen nu? (Jag har tryckt in så mkt hingstinfo och avkommeinfo senaste veckorna att jag snart kommer bli mentalsjuk).

Även om den inte ser stor ut så blir ju 165 eg för stort för mig, även om det är okej när man väl krälat upp så blir det ju bökigt i normal hantering.

Fast, om han rör sig godkänt, verkar trevlig och avkommorna verkar bra så kommer jag nog ha svårt att motstå att chansa, jag får väl göra en smörjgrop på stallgången och leda ner den i :devil:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag såg Szkopul för många år sedan på hopptävlingar.

Jag tyckte då han var trevlig, åk dit och titta på honom och få en bedömning med egna ögon.

Likaså ang Artist, åk dit och få en uppfattning.....
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Men Alexandra, det BEHÖVER inte göra något om han är parallellförskjuten - på BLUP-extremitetsindex har han faktiskt 111!
Är inte din dessutom korrekt, sade du..?
Jag har själv ett 21-årigt irl. sto, som är bockbent + parallellförskjuten + veka kotor fram. Har ALDRIG visat annat än 0:or på böjprov! :) Hon har dessutom gått somm hopphäst på hög nivå större delen av sitt liv...
 

Liknande trådar

Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 663
Senast: Maja_Kandi
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: Masse
·
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
855
Senast: Masse
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp