Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Åh, vad är det för stam på stoet? Vi får - om de nu tar sig och allt sånt - hålla kontakten sen då, så vi kan se vad resultatet blev!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Det är en gammal dam som inte har haft föl förrut, så därför skall hon spolas innan jag tar henne till hingsten, vilket troligvis blir i slutet av Maj.

Hon har gamla polska blodslinjer med bla Partner, Bilbao, Aladdin och Cid ben Afas.

Jag föll verkligen för Szkopul och tror han kommer att passa henne bra. Nästa år får det bli en arabhingst.
/Lena
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ah, då kanske jag får se henne då. Om inte min dam trasslar till brunsterna alldeles så åker hon precis i början på juni.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Har inte läst om dina planer på en baby till Kele förrän nu. Så spännande! Gillar oxå Szkopul, jättefin modell...

Lycka till!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

I tyska Trakehnerförbundet är Szkopul högt aktad, han har superstam vilket få svenskar begriper sig på, så du har sannerligen gjort ett bra val om hingsten motsvarar dina förväntningar. Om tyskarna fick bestämma skulle han stå i Tyskland och inte här.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Och om polackerna fick bestämma skulle han tydligen stå i Polen igen och inte här. Enligt ägarna hade de försökt köpa tillbaka honom för ett par år sedan, hade varit en hel övertalningsdelegation från Polen och hälsat på. Men de fick ju uppenbarligen nej. (Så de hade tagit med sig massor med fryst från honom istället hem)

Men det är konstigt att han inte är mer använd här, ja.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag tror verkligen inte att du ångrar det... Jag har själv velat fram och tillbaka med mitt ena sto flera gånger, men det förhåller sig nog såsom en klok person påpekade för mig när jag våndades som mest - att det är lite som att köpa häst, det ska verkligen KÄNNAS rätt i stället för att bara verka rätt.
Hälsn. Karin :)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Hej igen Alexandra samt övriga!! Nu har jag halkat in på denna tråd också. Ser här att det pratas mycket om halvblod och ju mer jag läst så har jag också blivit intresserad av om jag ska betäcka med halvblod ( jag har också ett arabsto ). Jag har lite frågor om ett halvblod. Han heter Maximour och är efter Maximus. Undrar om någon känner till något om dessa hingstar? Samt även om deras avkommor ( det är en avkomma jag har i åtanke att kanske betäcka med ) Om de har gett stort eller smått? Jag vill också ( eller dottern rättare sagt ) ha en aningen större häst för att kunna tävla hopp 1.00-1.20 ca. Hästen skall enbart användas till tävling och hur fungerar det då med olika registreringar eller behövs ingen registrering?

Kanske dumma frågor men har inte förräns nu ikväll tänkt tanken att betäcka med halvblod. Har helt varit inne på arab, fullblod eller anglo.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Maximour är inte godkänd i halvblodsaveln, kan inte svara på var du skulle kunna registrera en avkomma efter honom undan ett arabsto. Det kanske någon annan här kan svara på?! OM avkomman ska användas till tävling så måste den vara registrerad, annars kan ni inte lösa hästlicens.. Om han lämnar stort eller smått det vet jag inte heller?!

Jag hade nog INTE betäckt mitt arabsto (om jag hade haft ett) med en ICKE godkänd halvblodshingst utan jag hade tagit en GODKÄND!!!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Trillade in här då jag "tyvärr" kanske ska ta föl på min häst i sommar. (Tyvärr då jag hellre sett att hon blev frisk och ridbar) Det var jätteintressant att läsa om Szkopul och att du åkte dit och träffade honom.
Jag föll mer eller mindre pladask för honom när jag såg honom just på Strömsholm vid en skoning. Då var det inte aktuellt med betäckning men i mitt stilla sinne tänkte jag att det var en hingst i min smak om jag nu skulle ta föl någon gång. Jag föll för uttrycket hos honom, hur han såg ut (med mina amatörögon) och att ägarna just nämnde hans fina psyke. Jag såg honom dock aldrig röra sig.

Mitt sto är hälften arab (reg arabkorsning hos SAHF) vilket gjorde dina tankar lite lika mina. Jag vill ha lite förbättring överallt, gång, lite större (Strax över 160 är målet), och åt hopp mer än dressyr. En allroundhäst med min hästs go och framåtanda utan att det blir för överenergiskt helt enkelt, ej skimmel....

Generell fråga som jag kastar ut, vad för papper blir det med min reg arabkorsning och nu tex Szkopul? Sen funderade jag på det med fången som har gnagt sen jag såg honom, överhuvudtaget ärftligt?

Andra hästar som har fallit mig på läppen är Carnute-avkomman Double O Seven, skimmel förvisso men jag gillar uttrycket och (som man kanske inte ska tänka) jag hade gärna sett Carnute som pappa till min blivande men pengarna saknas, då tar man det näst bästa...? Highlander, en ny hannoveranare tyckte jag också såg trevlig ut, inte så stor då jag vill ha lite mindre, gångartshäst dock.

Ursäkta om jag snodde lite av tråden, beslutet om betäckning kom lite abrupt och chockartat så jag rabblar ur mig lite tankar. :D
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Har kollat nu med ARAB och avkomman går att registrera där. Blir då en partbred. Kostnaden inkl allt för reg var heller inte så farlig...straxt över tusenlappen.

Träffade hingsten idag och han var hur mysig som helst...så himla social och trevlig, kanonfint psyke och temperament men stoooor. Få se nu vad som händer härnäst.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Gråa papper i ASVH borde du också kunna registrera med. Sen om det ska reggas som partbred arab eller gråa papper i ASVH känns som det är mest en kostnadsfråga? Om det inte finns några trevliga SAHF-arrangemang för partbred då. Som gråpappershäst i ASVH är du ju numera utestängd från rubbet.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Nu ska ju döttrarna inte tävla annat än på klubbnivå/lokala tävlingar runt om i länet där vi bor så egentligen behövs varken registrering eller medlemskap i någon förening. Men nu när det ändå går att registrera så kommer vi självklart att göra detta. Sen kan de ta sina ryttarlicenser om de vill. Första steget är redan gjort och det är ju det gröna kortet.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

På tal om Szkopul, har ni sett vilka fina resultat Scoops helsyster fick på treårstestet? 50 p både som dressyr- och hopptalang, och dubbeldiplom. Mumma!

Samt hoppdiplom för en moster, också efter Szkopul.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag fick ett jättefint sto efter szkopul, hon är väldigt klok och under bar att rida.Hon gillar även att visa upp sig.Jag tycker szkopul är mycke vacker!
 

Liknande trådar

Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 660
Senast: Maja_Kandi
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Masse
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp