Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jo, min dam är korrekt, men hon föddes ju inte korrekt, och hennes mor är inte helt korrekt. Och eftersom jag inte vet om det slår igenom så vill jag gärna ha en korrekt hingst. Fast BLUP:et lät ju lovande iaf!

Plus för honom är ju att om han nu står i STockholmsområdet i år med så går han att åka och kika på, det är ju lättare att få en uppfattning då.

Så han är på tänkbara-listan! =)

Och om jag inte skulle falla handlöst för Szkopul (antagligen dumt kika på honom först, men..) så ska jag åka och kika på honom.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag såg Hermes göra bruksprov förra året och han gjorde ett mycket gott intryck på mig och verkade vara vettig i skallen. Själv skulle jag inte tveka att lägga honom på mitt livliga sto efter Ceylon.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Fast inte så mkt livlighet jag är rädd för, utan HUMÖR :angel:

Hört både bu och bö om hans temperament, men det är ju det som är det svåra, alla har sina åsikter, sina favoriter och sina preferenser, och vem ska man lita på liksom? *sucka*
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Szkopuls AVN-utlåtanden är följande:
Exteriört: "Elegant, maskulin, mycket god modell. Vackert huvud, lång väl ansatt med god resning.Djup i bålen. Intåad fram och marktrång. Taktmässig, kort skritt.Spänstig, mycket bra trav.Poäng 10 9 7 7 8=41 (10 år)."
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Görel, jättebra förslag, men jag tror det var en liten hopphingst med trevliga gångarter Alexandra var ute efter!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Mm, hans poäng kan jag. Och han är som sagt favoriten. Fats helst skulle man krympa honom lite i torktumlaren med ;)

Men tydligen finns det ett dussin avkommor till honom där han står, så förhoppningsvis borde det gå att få en fingervisning om vad han ger i alla fall, det är det och att se hur han rör sig IRL som känns som det avgörande.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ellen85 skrev:
Görel, jättebra förslag, men jag tror det var en liten hopphingst med trevliga gångarter Alexandra var ute efter!

Nja, jag har inte specificerat vad jag är ute efter, jag velar ju själv om jag ska lägga på gång eller hopp. Helst vill jag ha både och. Men jag vet inte riktigt vad som är bäst, dressyrhingst som kan hoppa ( t ex Hermes), eller hopphingst med hyfsad gång? Och som hjälp för er så skrev jag det att är det någon gren jag ev kommer tävla högre än 1.20/LA i så är det hoppningen.

Men Hermes var det jag själv som tog upp i tråden :angel: För på pappret är han perfekt. Liten, bra exteriör, bra gång, 7-7 i hoppning och dessutom fux. Men han är oprövad och jag har frågetecken för hans temperament iom vem pappa är.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ok. Tyvärr har ju han också bara 7 på extrem. :cry:

Men ha det så kul, om/när du åker och kollar på honom! Rapportera gärna dina intryck till mig!

Karin :angel:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jo, det är ytterligare en anledning att jag vill se honom. IOfs blir jag inte klok på just extremitetssiffror, har ju läst en hel massa utlåtanden nu, och det är nästan löjligt hur extremt olika kritik som kan följa med en sjua på ben. Känns ju som att t ex kommentaren 'lätt, taktmässig trav med gott påskjut - 7' och t ex då Szkopuls eller Artists kritik hör tillolika siffror. Men samtliga har sju?

Fortsätt gärna tipsa i tråden om ni kommer på fler, finns det inga mer transportspermahingstar som kan passa?
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Och som hjälp för er så skrev jag det att är det någon gren jag ev kommer tävla högre än 1.20/LA i så är det hoppningen.

Men Hermes var det jag själv som tog upp i tråden :angel: För på pappret är han perfekt. Liten, bra exteriör, bra gång, 7-7 i hoppning och dessutom fux. Men han är oprövad och jag har frågetecken för hans temperament iom vem pappa är.[/QUOTE]

Hej igen Alexandra! Hermes har "pure" dressyrstam i de allra närmsta leden, så JAG skulle nog inte använda den hingsten om jag vill kunna tävla MINST 1.20 m avkomman. Master hade 7/8, 7/6 på hoppning på bruksprovet, och hans kval.tävl. BLUP i hoppn. är alltså UUUSELT:76!!!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Siffror
1: Typ 2: Huvud-hals-bål 3:Extremiteter 4:Skritt 5:Trav (6:Galopp)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Mm, det är ju det där med att Hermes är oprövad. kan ju bli så att hans avkommor kan hoppa finfint, eller så blir det som Master.

Och du missförstod, jag vet vad siffrorna står för. Jag bara blandade ihop, satt och skrev annat samtidigt. Det skulle stå:

IOfs blir jag inte klok på just extremitetssiffror, har ju läst en hel massa utlåtanden nu, och det är nästan löjligt hur extremt olika kritik som kan följa med en sjua på ben. Känns ju som att t ex kommentaren 'välbenad från sidan, obetydligt tåvid HF- 7' och t ex då Szkopuls eller Artists kritik hör till olika siffror. Men samtliga har sju?

Alltså att man kan tycka att de hästarna inte alla tre borde ha fått sju, utan endera lägre för de med uttalade exteriöra avvikelser (t ex då parallellförskjuten eller inåttåad och marktrång), eller högre för den utan eg exteriör anmärkning.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ok, jag fattar, läser lite slarvigt ibland.:rofl:

Men fortfarande, OM jag ville hoppa MINST 1.20 - och hoppning ger ju mersmak, eller hur! :love: - så skulle jag på inga villkorsvis betäcka ett arabsto med en dressyrhingst. Chansen är MINIMAL att det blir en häst som du kan hopptävla. Jag skulle, utan tvekan ta en hopphingst med 8-mässiga gångarter. För gångarterna är väl ganska bra redan hos ditt sto, eller hur? Så, ledsen om jag gör dig besviken, men detta gäller inte bara Master och Hermes; det finns MASSOR av exempel på dressyrstammade hingstar som själva hoppar bra, men avkommorna gör det inte...

Ta dig nu en riktig funderare över vad du verkligen vill med avkomman, det är mitt tips.

Bästa hälsn. Karin :smirk:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Och ja, jag instämmer. Det är mycket märkligt. I fallet Cortez tex, ser man ju verkligen skillnaden mellan hingsten i sig och hingstens arvbarhet: Själv hade han 6 på extr, medan han har ett extr-BLUP på ofattbara 146!!!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ellen85 skrev:
Hej Mia_R! Själv oerhört förtjust i den hingsten :d - men varför används han så lite..? Fast det var ju detta med storleken, för Alexandra...
Jag tror det ligger honom i fatet att han dels är äldre, betäcker naturligt och har inte haft ngn riktigt känd ryttare a la Peter Eriksson som tävlat honom utan mest gått YR. Det bidrar säkert även att han är från Polen och inte Tyskland + att trakhener har haft dåligt rykte även om det håller på att ändra sig. :smirk:

Det är ett helsike det här med hingstar! :eek: Har inte råd att betäcka i år, men samtidigt finns det flera som jag är intresserad av som kanske inte finns kvar nästa år. Undrar om lillan skulle få diplom nu..? :d Ser att man får 1000:- rabatt på levande-fölavgiften på S om man har diplomsto. :angel: Faktiskt ytterligare en anledning att använda honom, 1500 i språng och 6000:- vid levande föl. :idea: Inga dumma 45- eller 90-dagars här inte! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ellen85 skrev:
Ok, jag fattar, läser lite slarvigt ibland.:rofl:

Men fortfarande, OM jag ville hoppa MINST 1.20 - och hoppning ger ju mersmak, eller hur! :love: - så skulle jag på inga villkorsvis betäcka ett arabsto med en dressyrhingst. Chansen är MINIMAL att det blir en häst som du kan hopptävla. Jag skulle, utan tvekan ta en hopphingst med 8-mässiga gångarter. För gångarterna är väl ganska bra redan hos ditt sto, eller hur? Så, ledsen om jag gör dig besviken, men detta gäller inte bara Master och Hermes; det finns MASSOR av exempel på dressyrstammade hingstar som själva hoppar bra, men avkommorna gör det inte...

Ta dig nu en riktig funderare över vad du verkligen vill med avkomman, det är mitt tips.

Bästa hälsn. Karin :smirk:

Nejdå, jag blir inte alls besviken, ingen fara. Min första tanke var ju renodlad gångartshingst, eftersom jag vill få en avkomma med bättre gång än mamman. Målet är/var en allroundhäst med fokus på gång.

Jag gillar bäst att träna hoppning, men tävlar gärna både dressyr och hoppning. Och det var ju då jag började fundera på vad det var störst chans att jag skulle kunna tänkas tävla högre än 'lättklass' i och det var ju sen jag började kika på just det du nämner, hopphästar med hyfsad gång, dvs minst åtta på traven. Det är ju alltid jättesvårt att sia men om jag ska försöka så känns det inte så troligt att jag en vacker dag tycker att start i MSV dressyr är aktuellt, men det är nog inte helt omöjligt att jag en dag i framtiden vill hoppa högre än säg 1.20, just med tanke på att jag tävlade 1.20 på ponny för hundra år sen.

Fram till 97 - 98 någon gång var jag ren hoppidiot, i princip helt dressyrointresserad. Sen började dressyrintresset vakna, såpass att jag faktiskt skaffade en mer lämpad häst. Sen kom ryggskadan och då hoppade jag bara gamla rutinerade stoet, när hon gick ur tiden så la jag hoppningen helt på hyllan. Tills i somras som sagt då jag fick någon fix ide och hoppade in valacken (10 år gammal och T-märkt, sent ska syndaren vakna) och i ungefär samma sekund som jag började hoppträna så vaknade hoppidioten. Jag tävlade pytteblåbärsnivå (iom T-märkningen, dock är den dörren stängd i år) i hopp och dressyr, och hade kul i bägge klasserna. Men allra roligast var ju onekligen hoppningen.

Vi tränade pga T-märkningen bara på lägre höjd, upp till metern. Vilket jag tycker är ganska lågt, även på D-ponny. Och då känns det som med storhäst ser jag inte alls det som omöjligt att jag skulle träna/tävla 1.20. Men försöker jag tänka MSV dressyr känns det mest som 'eh, dit kommer jag aldrig' ;)

Stoet är ju arab, och det går ju inte få hennes gång bedömd med halvblodspoäng, men du kan ju inte jämföra hennes gång med halvblodsgång, jag märker ju skillnad direkt ffa i trav när jag ser jämnåriga normalhalvblod så att säga. Sen, även i LA kan du ju knipa rosetter på lydnad, lösgjordhet och precision, även om gången saknas, men sen måste där finnas gång med. Så då jag började fundera på just hopphingst med gång.

Men jag har redan innan den här tråden mailat med Szkopuls ägare, och ska försöka kika på honom i nästa vecka. Men eftersom jag känner att jag snöat in lite väl hårt på Szkopul utan att ens sett honom så ville jag ha mer förslag =)

Apropå artist, gubben är ju gammal nu och jag hade gärna velat få ett litet kvitto på fertiliteten, så jag saknar verkligend en där betäckningsstatistiken som han inte är inrapporterad =/
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Szckopuls ägare heter möjligtvis inte nåt med k i efternamn.
jag gick i skolan med J K.
Otroligt trevlig kille, där skulle jag lämna min häst med gott samvete.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Hur kan du säga att Hermes är ren dressyrstam när han är linjeavlad på Urbino som har avkommor även i svår hoppning? Farfar Chapman hade bra hoppsiffror och har flera avkommor i svår hoppning. Farmorsfar Lansiär hade ett flertal avkommor i både svår hoppning och svår fälttävlan. Mormorsfar Indus hade också åtminstone en avkomma i svår hoppning.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Tänkte bara tillägga också att Artists mormor även var helsyster med Imperator (OS i hoppning). Kom på att jag glömde det;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag har ju sj en hbl/arab, dock med arab pappa, jag gillar den kombinationen. Tror även att det finns en marknad om man vill sälja avkomman.

Din häst ser ju ännu inte helt "färdig" ut ännu men jag tycker mig se att hon kan bli en mycket trevlig individ.

Jag är ju också en gammal hopptoka men har numera helt sadlad om till dressyr/western. Jag personligen vill ha en lagom stor häst med trevliga gångarter och som kan hoppa=)

Så där spontant skulle jag rekommendera Akribori(hukar mig för sparkar o slag). Tror att det kommer att visa sig att han lämnar trevliga alroundhästar.
Har ju en liten tossa efter honom, Chakira.
det ryktas ju en del om hans temperament o jag kan inte varken säga för eller emot. Han lämnar helt klart hästar med trevlig typ och bra galopp(de jag har sett).
Chakira är en ranghög individ, orädd, inte så mycket nerv men pigg. Hon hoppar gärna o med hyfsad teknik(tappar ibland koncentrationen då hon anser sig vara bäst;)) vet inte om man kan säga att hon är en typisk Akribori avkomma för hon har ju en mor också;)(magini - Ceylon)

Annars kanske Warsteiner, richfield(har en tvååring efter riccione sj som är riktigt trevlig) mjaa det finns ju så många hingstar.

Vår Diva(hbl/arab) har ju trofé~marino~ciceron på mödernet o en polskstammad arabhingst som far. trevlig individ med mycket nerv o super trav men ingen hopphäst direkt.
 

Liknande trådar

Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 665
Senast: Maja_Kandi
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: Masse
·
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Masse
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp