Bukefalos 28 år!

Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Train

Trådstartare
Vet att det redan finns några och medan jag läser igenom dem tänkte jag bara fråga lite om saker jag inte hittat än ;)

Har fått analysen nu och det var Katastrof på proteinfronten :crazy:
Kvot på 1,7 om jag inte minns fel... :(
Hade helst velat byta men nu har vi redan beställt mer från samma skörd (innan vi fick veta analysresultaten...)

Hade tänkt försöka få upp den med lite soja och lusern nu, vad tror ni om det?
Har fått en ok foderstat på både Hippocampus och PChorse men är lite osäker på sojan så vill höra Bukes åsikter också ;)

Lusernet är redan inköpt och ska börja ges lite smått imorgon. Hade tänkt börja med några hundra gram/dag uppdelat på 2 tillfällen och höja succesivt under lite drygt 2 veckor (en annan tjej i stallet fick ungefär det rådet nyss) tills vi kommer upp i 2 kg

Men så till Sojan då:
Hur länge bör man hålla på med tillvänjningen av den? (ska komma upp i 0,5 kg som ska delas up på 2 tillfällen/dag)
Och hur mycket ska man börja med?
Någon som har goda/dåliga erfarenheter av soja? och hur vanligt är det att man överdoserar så att hästen drabbas av Baron-Gruffsjukan?
Borde jag vara rädd för att överdosera om jag delar upp 500 g på 200 morgon och 300 kväll om hästen i fråga väger drygt 500kg (534 för 1,5 månader sen) och förhoppningsvis kommer lägga på sig några kilo muskler snart?

funderar lite på att köpa Krafft Protein istället men den är ju så :devil:-la dyr :crazy:
Tjejen vi pratade med på GG sa att den stora fördelen jämfört med Soja är att värdena alltid är samma hos KP, så det verkade mer som om det var en ekonomifråga enligt henne... Nämnde bara överdoseringsrisken hos soja lite i förbigående.

Kan ju kanske trolla fram några kronor extra till KP om det gäller pollens välmående och säkerhet så vad tror ni? Ska man satsa på Krafft Protein eller kan det fungera bra med Soja?

// Train om är tacksam för alla åsikter och svar! :)
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Det är inget specifikt för soja att överdosering kan ge tillväxt av elaka bakterier i grovtamrn. Det gäller alla proteinkoncentrat vare sig det står Krafft eller Hippo eller den lokala kvarnens namn på påsen.

Sen måste jag säga att det förefaller märkligt om Krafft skulle lyckas köpa in råvaror med exakt samma värden varje gång? Det är väl bara det att etiketten på påsen inte ändras?

Jag tycker inte din tilltänkta dos verkar riskabel. Lusern brukar jag ge fri tillgång till från en dag till en annan. Ett halvt kg soja uppdelat på 2 tillfällen skulle jag låta det ta 1 vecka att uppnå. HH
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Tack så jättemycket för svaret! :)

Skönt att höra att soja inte skulle vara så mycket farligare än de andra koncentraten och att man kan öka dosen så snabbt! (hade nästan förberett mig på att det skulle ta en månad att komma till 0,5 kg :o)
Speciellt då han antagligen gått på ett underskott länge nog nu...
Hur mycket bör man börja med?

Ingen aning om hur de skulle kunna få samma värden hela tiden :crazy: kanske hoppades hon kunna sälja lite ;) (tyckte även att jag skulle ringa kraffts foderrådgivare men när man står och väljer mellan att köpa deras produkt eller en annan så tror jag att jag redan kan gissa deras svar...;) )

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Ur miljösynpunkt är inte soja så lämpligt. Sojan produceras i i bracilien, där huggs regnsogen ner för att odla soja som transpoteras till europa. Här äter våra djur upp den. Den mesta näringen finns i skogen och väldigt lite i marken så när virket transporteras bort så blir det en ganska näringsfattig mark kvar. Så de måste hugga ner ny skog hela tiden för att få samma skördar.

Är det rätt att huga ner regnskogen och bidra till klimatförändringar för att vi ska hålla hästar för nöjes skull?
Det finns ju lucern även om det inte häller är helt optimalt ut energisynpunkt.

Färdigfoder från kraft och liknande med ett visst näringsinnehåll, tror jag reglerar näringsinnehållet med olika sorters spannmål och tillsatser som soja.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Ajdå! lät inte bra det där :crazy:
Varför är inte Lusern heller så miljövänligt (eller vad man ska kalla det) ?
Vad finns det för andra alternativ som är bättre?
(vill ju inte bidra mer än nödvändigt till vår planets undergång... dock handlar det just nu mest om att få den levnde varelsen - som jag åtagit mig ansvaret för - att må bra. Men går det att ordna på ett miljövänligt sätt så vill jag ju självklart framförallt försöka med det! :) )

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Allt som levereras en bit är ju också miljöovänligt. Det går ju åt mer eller mindre energi till leveransen! (och lusern levereras ju också en bit även om inte så långt som soja och det behövs inte huggas ner en massa regnskog för det)
Så det miljövänligaste är att fodra med lokala foder. ;) Och det uppnår man bäst genom att försöka hitta ett bra grovfoder direkt (färdig analyserat) så man slipper proteinkoncentrat och ev. andra tillskott.

HelenaHandberg, som ju är vår foderexpert här på forumet, säger att vi här i Norden borde börja använda oss mer av rapskaka som proteinfoder - raps går ju att odla här! Tyvärr är det ganska ovanligt än så länge med rapskaka.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Rapskaka låter väldigt intressant! :)
Sökte runt lite på det men verkade som om man mest gav det till kor..?
Någon som vet hur det fungerar till hästar, var man kan få tag på det och ungefär hur mycket det kostar?

Forest Autumn: Ok, jag tänkte nog lite fel tror jag :)

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

kl
jag använder nu krafft protein...och tycker också det kostar lite grann...
skulle man kunna ge hälften krafft protein och hälften soja?
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Sen måste jag säga att det förefaller märkligt om Krafft skulle lyckas köpa in råvaror med exakt samma värden varje gång? Det är väl bara det att etiketten på påsen inte ändras?

HH

Det är väl därför de aldrig har exakt innehållsförteckning på påsarna. De reglerar innehållet av råvaror i varje sats så att innehållet av energi, protein etc blir det samma.

Fast hundra exakt lika kanske det inte blir, men soja kan variera mer.

Men med tanke på att KP kostar typ tre gånger så mycket och innehåller ungefär det samma i proteinmängd så kan man ju dosera lite i överkant med sojan för att vara på den säkra sidan och ändå komma mycket billigare undan.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Rapskaka fungerar bra till hästar. Även linfrökaka är ett alternativ. Ofta kan man hitta dessa hos lokala producenter rätt billigt.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Ok, ska kika lite på linfrökaka också :)
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Rapskaka låter väldigt intressant! :)
Sökte runt lite på det men verkade som om man mest gav det till kor..?
Någon som vet hur det fungerar till hästar, var man kan få tag på det och ungefär hur mycket det kostar?


// Train

hm...apropå det...är det nån som vet om det är bra att ge hästen rapsolja??
Har träffat på flera stycken som ger hästarna en skvätt olja (matolja, rapsolja m.m) i maten varje dag... Har hört att det är bra för pälsen bl.a...
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Läser lite om linfrökaka nu och har även hittat bryggerijäst som ska vara rikt på protein.

Men det finns ju maxgivor på bägge.. Bryggerijästen skulle vi klara oss inom rekommenderade gränser men såg på en sida att man bara borde ge 0,1-0,2 kg linfrökaka :( stämmer detta?

Någon som vet var man kan få tag i ren bryggerijäst och vade det brukar kosta ungefär?

Sedan eftersom jag inte riktigt kan lämna sojan än: Hur vanligt är det med allvarliga allergiska reaktioner?

// Train :)
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Jag ger lite rapsolja till två av våra hästar. Det innehåller bara energi inte protein (med tanke på trådrubriken).
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

nu blev jag nyfiken! jag ger ju soja..men kan jag ge raps kaka istället..vill ju för guds skull inte skövla regnskog i önödan...!
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

*Lånar knapp*

Jo, rapskakan är ett bra alternativ. Men frågan är, det är lite svårt o få tag på rapskaka.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Vad är frågan? ;) Ofta finns det hos lokala rapsoljeproducenter. Eller odlare. Kolla det. Eller kolla med närmaste foderbutik/Granngården, om de inte har, kanske de har något tips.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: Habina
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 699
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: Brandgul
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 757
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp