Bukefalos 28 år!

Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Slöproppen här är inte riktigt nyvaken! :o
Frågan är, ?? Vet faktiskt inte riktigt vad jag tänkte fråga om, men möjligtvis innehållsförteckningen på rapskakan!
Har precis ringt runt t o m Gr****ngården, men dom hade inte det hemma o dom tipsade ngt kvarn som jag oxå ringde, men ingen svarade där.....

Försöker igen senare.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Det är ju inte säkert att det går att få tag på överallt. men det kan vara bra att vet aom att det finns, som ett alternativ till importerad och potentiellt regnskoksskövlande soja ;).

Till den som frågade: Rapskaka är det som blir kvar av rapsfröna när man pressat ur oljan.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

;)
Ja, herregud,va....
Men som HH sa, vi borde använda oss mera av RAPSKAKAN istället för sojan eftersom det finns ju i detta avlånga landet som odlar fram rapskakan, som oxå är minst lika bra som soja så varför inte!

Suck...Känner att detta börjar bli helt hopplöst! Men jag ger inte upp.....


;) lagomt nyvaken!
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Är det någon som har koll på om det finns några problem med rapskaka?
t ex att man inte får ge hur mkt som helst av någon anledning och så..

// Train :)
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Linfrökaka har väl ungefär samma värden, tror jag?
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Är linfrökaka så smältbart då? Har för mig att linfrön bara är bra för matsmältningen men inte tillför någon näring...
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Vi ger foderjäst till våra. Är det samma sak som bryggerijäst, för i så fall har de på granngården.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Tack för svaret :)
Har för mig att foderjäst är "utspädd" bryggerijäst med lägre proteinhalt. Är mer ute efter ren bryggerijäst men ska kolla på granngården när jag åker dit nästa gång :)

Seifur1: har ingen aning men det kan säkert stämma.

Vet inte vad jag tänkte på i det förra inlägget men vill gärna höra vad som kan hända vid överdosering av bryggerijäst också :)

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

kaninlina Jo, linfrökaka är väldigt näringsrikt

Nu har jag hittat värdena:

Linfrökaka 14 MJ 220 g smb r p
Rapsfrökaka 15mj 265 g smb r p
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Har börjat räkna kvoter nu också och det blev väldigt lågt med linfrökaka om man inte ska ge väldigt mycket lusern...

De flesta kvoter blev väldigt låga om man inte sönkte högivan äldigt mycket och gav lusern istället men det känns väldigt snålt att ge 3 kg hö som ska räcka hela natten även om han får ungefär 4 kg lusern till...

Blir verkligen tuggbehovet uppfyllt av uppblött lusernpellets?

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Köp annars lucernhack. Samma värden som i kraffts lucernpellets, men har kvar "stråformatet".
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Hade gärna gjort det men teastade och det var inte speciellt populärt, tyvärr :crazy:
Så idag blev det 2,5 kg pellets till kvällsmat istället och OJ vad mycket det blev när det var färdigsvällt! täckte 3/4 av hinken :eek: krubborna kommer inte räcka till när det kommer upp i 4... Sen blir det så lite hö också när det blir så mkt lusern.. :(

Nu har jag nästan gett upp och bestämt mig för sojan ändå för då har jag en foderstat som jag tycker verkar jättebra! Blev lite mindre lusern då och mer hö också :)

Har sett att det finns sojamjöl till människor också, är det ungefär samma man ger till hästar så man kan köpa en sån förpackning istället för en hel säck om det inte skulle fungera?

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Fast det är ju bra att det blir mycket, då blir det ju en hel del att tugga iaf =) Ja, om man inte har en känslig häst och har på papper att protein måste tillsättas, så funkar sojan utmärkt. Är dock själv lite skraj för sojan, men så har jag en väldigt känslig häst också!

Har faktiskt ingen aning om vad som skiljer mellan sojamjölet till människor och hästar, så det kan jag inte svara på. Tycker det borde vara samma sak. Nån annan kanske vet?
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Ja det förståss.. det blir det ju :)
Men det känns så grötigt att jag har fått för mig att det är bättre att tugga hö (kanske helt fel..? :o)

Enligt analysen var ju proteinet väldigt lågt, så något tillskott måste jag tyvärr ha (nästa år blir det allt färdiganalyserat med supervärden, det ska jag se till :devil: )
Än har hans mage verkat väldigt tålig (blev tvungen att göra ett egentligen alldeles för snabbt foderbyte när jag fick honom men han var helt ok hela tiden =) ) men man vet ju aldrig vad som kan hända nu...

Har försökt läsa lite om sojamjöl till människor men har inte hittat så mkt än så hoppas på något svar här :)

Tack för svaret! :)
// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Sojamjöl till människor är i regel just mjöl. Soja till häst är lite ihopklumpat, granulerat. Det är lättare att handskas med och dammar inte lika mycket. Innehållet borde dock vara detsamma.

Lucernpellets ger naturligtvis inte samma tuggtid och sysselsättning som ett vanligt grovfoder. Fysiologickt ger det dock samma effekt.

Jag ser ingen poäng i att inte fodra med soja till 2förbannelse", dvs får du ihop en mycket bättre foderstat med soja skulle jag använda mig av det.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Hoppar in med en fråga.

Har fram till nu haft kanon hö å inte behövt lägga till annat än lite mineraler. Nu är det dock snart slut och måste köpa någon annan stans. Värdena på det nya 6 MJ och 29 SMRP/kg foder. Kan det räcka med att lägga till lusern? Kommer använda Kvarnbyfoders lusernpellets.
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Tack för ditt svar :)

Frågade i affären för några dagar sen om det var ungefär samma mjöl som till hästar men han vågde inte riktigt svara på det så kommer mog köra det säkra före det osäkra...
Tänkte även införskaffa sojan då men självklart - bara för att man bestämt sig - var det slut i den ena och i den andra hade de 3 säckar kvar som var ett halvår gamla och enlig säcken gått ut för 2 månader sedan :mad:
Men idag ska jag äntligen få tag på en säck :)

Woffihaa: Räknade lite snabbt på hippocampus och det verkar som om det skulle gå bra på proteinfronten men är ingen expert så hoppas någon annan svarar också :)
Antog att 15%smbrp = 150g/kg...?
Sen får man nog testa sig fram så mineralerna och så stämmer också, tog mina egna värden där..

// Train
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Kvoten bilr bara 4,8 med det nya höet. De hö jag har nu har 6,8. Båda pållarna e jättefina på den kvoten. Menade 29g SMRP/kg foder. Hade behövt ligga på 36 för att få en kvot på 6... men tack iaf för ditt svar:)
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

Ja, om man inte har en känslig häst och har på papper att protein måste tillsättas, så funkar sojan utmärkt. Är dock själv lite skraj för sojan, men så har jag en väldigt känslig häst också!

Min häst är av väldigt känslig natur vad gäller vad han tål och inte tål, men sojamjölet har fungerat superbra! Han kan inte äta några "snälla proteinmedel" som typ groov 125, krafft protein eller ens typ lusern. Dock har soja fungerat just för att det endast är soja som innehåll. Ingen melass eller annat fuffens i :)
 
Sv: Ännu en liten tråd om SOJA (och krafft protein)

**KL**
Har ni kommit fram till vem som säljer rapskaka? Finns det negativa effekter/maxgiva? Vad kostar det ungefär (samma prisklass som linfrökaka, (behöver inte vara mer precist)?)
U
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: Habina
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 699
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: Brandgul
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 757
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp