Ännu en tråd om att köpa fullblod

Kulla123

Trådstartare
Nu har jag tröttnat på att titta efter stora klumpiga halvblod och på travare. Jag är en liten vuxen ryttare som vill ha tag i en häst med ok gångarter. Unghästvana finns, sunt förnuft lika så. Omskolat travare (inte samma sak).
Jag vill ha ett fullblod, om jag då åxå kan hjälpa en som inte vill tävla löp... Bra för oss båda!
Så till frågan... Hur går jag till väga för att hitta min häst?
Naturligtvis vänder jag mig direkt till er som kan det här! Rykterna går ju att alla galoppörer måste pleggas för att transporteras och vistas utanför Täbys grindar! Så illa är det väl ändå inte...
Jag vet ju att det finns tränare på det här forumet... Hjälp mig nu :bow:

Tackar på förhand
 
Sv: Ännu en tråd om att köpa fullblod

De flesta fullblod klarar sig förnämligt utan plegg även när de är i full träning och på massor av kraftfoder. När man sedan drar ner på kraftfodret och slutar att göra allt för att de ska vara på tårna blir dom helt underbara.:love: Jag har inte speciellt stor erfarenhet av pensionerade fullblod men jag vet att många blir fina ridhästar efter avslutad karriär.

Personligen förstår jag mig inte på andra hästar (utom min shettis förstås:angel:)

Det finns andra här som kan mer - dom kommer säkert att höra av sig men leta bland gamla trådar, det finns många om avlagda galoppörer.
 
Sv: Ännu en tråd om att köpa fullblod

Tack för svar, sitter nu och kikar på fullblodsannonser.... :D
 
Sv: Ännu en tråd om att köpa fullblod

Jag frågade de här på Buke som håller på med galopp och hittade en jättebra häst!
 
Sv: Ännu en tråd om att köpa fullblod

Jag har lärt mig rida på ponnyer och avdankade galoppörer.. ;) Gångerna jag har ridit halvblod (som inte varit 50% fullblod :angel:) kan jag nog räkna på min ena hand!

Tror det finns en hel del annonser på redan omskolade fullblod men om du vill ha ett direkt från banan så håll utkik på diverse galopphemsidor såsom www.tabygalopp.se, www.skandinaviskgalopp.com där det ibland dyker upp hästar som säljs som ridhästar. De tränare med egna hemsidor brukar också annonsera ut ifall de har ridhästar till salu.

Som Camilla sa finns det massor av gamla trådar inom samma ämne! :)

Lycka till!!
 
Sv: Ännu en tråd om att köpa fullblod

Det finns gamla trådar både på detta forum, på Ridning och i Engelska fullblodstråden på Gnägg kan du också kika.

Jag har inte pleggat mina fullblod och inte ens den här när hon var i träning, enda gången hon fått lugnande var nyss när vi fixade tänderna på kliniken men då får nog dom flesta lugnande oavsett ras...:laugh:

Det som jag tycker är viktigt (om man inte är van vid fullblodshästar) är att man är beredd på att det är känsliga hästar och inte missförstår hästens reaktioner för att man själv kanske är van vid att kunna vara mer "hårdhänt" med hästarna...Det är tyvärr inte ovanligt att dom missförstås, om inte av ägaren så att okunniga stallägare och andra.

Det gäller f ö både ridning och hantering.

Sen att dom behöver MAT och inte ska svältas, det är tyvärr vanligt med stackars tunna krakar som fodras enligt tabeller som är så populärt numera men dom stämmer inte för fullblod. :cool:

Och om en häst har startat en del måste man vara beredd på att skola om och vad det innebär, de har använt helt andra muskler än en ridhäst gör, och måste ses som unghästar på många sätt.

Man ska inte räkna med att kunna ha den som barfotahäst.....

Ja och som sagt det finns många trådar:)
 
Sv: Ännu en tråd om att köpa fullblod

Tusen tack för att ni tar er tid och kommer med råd. Håller just nu på och förbereder min unghäst för inridning. Men jag ska låta min gamla travgubbe gå i pension och behöver därför en till ridhäst snart!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 503
Ridning Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 531
Senast: Bowman
·
Övr. Grenar Har läst en hel del här inne på galoppforumet och i var och varannan tråd står det att galopphästarna rids på helt andra hjälper än...
Svar
17
· Visningar
1 495
Senast: emmath
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 265
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp