Ännu en transporttråd

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Funderar på att långtidshyra ett släp. Men vet inte vad jag ska välja. Det jag vet är att jag vill ha bommar som är lätta att lösa ut fram, då min ponny har en tendens till att sparka med framben och stegra om hon har möjlighet. Måste vara boggie.

Haft en del otur när jag kört. Min unghingst stegrade sist och gick över så han låg bakochfram när jag öppnade transporten. Innan har jag lånat transport när jag behövt men jag känner att vi behöver mer tid att träna både hästarna och jag om vi ska komma över detta...

Hästarna är lättlastade men tycker att det är jobbigt att åka så hög säkerhet och är viktigt. När unghästen gick över hade jag ett boj extra högt och brett, det enda som hände med transporten var en sparkplåt som böjdes lite, med andra ord klarade hästen sig med skrapsår :).

Tacksam för all hjälp då jag inte har särskilt stor erfarenhet av olika släp, endast boj som jag tycker om och ett hendra som kändes ostabilt.
 
Fråga 1: hur mycket får din bil dra?
Fråga 2: Hur många hästar ska vara i transporten samtidigt?

Det kan ju vara bra att veta! Tack :)

Har en Honda cr-v som får dra 1340 kg, men planen är att ta utökat b-körkort då får jag dra 2000 kg. Så ett där jag får lasta en ponny på 350 kg där totalvikten blir max 1340 men som går att typa upp så att jag kan köra en ponny och en häst med en totalvikt på max 2000kg.

En häst i taget i början men sen kunna köra två, se ovan :)
 
Okej. BE-kort eller B96-kort? Har du tänkt att byta bil dom närmaste 5-7 åren?
Och hur mycket får den kosta?
De flesta boggie släpen går ju att typa upp till 2000kg eller 1990kg. De nyaste har ju panikbommar som man kan släppa utifrån.
 
Boj och thule har de bästa panik bommarna fram.
Men ta utökat eller be innan du köper släp. Så behöver du inte försöka hitta ett 1300kg släp och sen väga upp.

Och hittar du ett släp som måste vägas upp så är det bra att veta att släp äldre än 10 år inte får vägas upp.
 
Okej. BE-kort eller B96-kort? Har du tänkt att byta bil dom närmaste 5-7 åren?
Och hur mycket får den kosta?
De flesta boggie släpen går ju att typa upp till 2000kg eller 1990kg. De nyaste har ju panikbommar som man kan släppa utifrån.
B96, nej bytte nyss bil :).
Inte alltför dyr, men specifik kostnad vet jag ännu inte. Det får jag ta ställning till i förhållande till vad man får för släp, men inte över 100000 ny.
 
Boj och thule har de bästa panik bommarna fram.
Men ta utökat eller be innan du köper släp. Så behöver du inte försöka hitta ett 1300kg släp och sen väga upp.

Och hittar du ett släp som måste vägas upp så är det bra att veta att släp äldre än 10 år inte får vägas upp.

Jag vill gärna kunna träna mycket innan jag kör upp därav typer jag hellre upp senare. Samt ingen brådska att kunna köra två hästar samtidigt, inte aktuellt på ett par år då den ena är 1,5 år och inte åker på träningar med mig och ponnyn än på ett tag.
 
Boj och thule har de bästa panik bommarna fram.
Men ta utökat eller be innan du köper släp. Så behöver du inte försöka hitta ett 1300kg släp och sen väga upp.

Och hittar du ett släp som måste vägas upp så är det bra att veta att släp äldre än 10 år inte får vägas upp.

I flera annonser där transporterna är äldre än 10 år står det att dom går att typas om, men det stämmer inte då?
 
Eftersom du kan tänka dig att hyra så hyr så länge. Tar du B96 så är det ju lättare att byta hyrsläpet till ett annat än att hålla på med att sälja.
 
Det visste jag inte, tack!

Och gamla nedvägda släp går att väga upp. Jag har ett nedvägt från 2003, det är bara byta däck och göra en begränsad regbesiktning om man vill väga upp det för vad det typades in för som nytt. Så det kan vara det som avses när det i annonser på äldre släp står att de går att väga upp, att de är nedvägda redan. Förr var det nämligen en väldigt enkel procedur att väga ner - idag är det betydligt svårare. Men de gamla enkelt nedvägda är lika lätta att väga upp till ursprungsvikt. (Över det däremot är ett smärre företag som sällan lönar sig)
 
Och gamla nedvägda släp går att väga upp. Jag har ett nedvägt från 2003, det är bara byta däck och göra en begränsad regbesiktning om man vill väga upp det för vad det typades in för som nytt. Så det kan vara det som avses när det i annonser på äldre släp står att de går att väga upp, att de är nedvägda redan. Förr var det nämligen en väldigt enkel procedur att väga ner - idag är det betydligt svårare. Men de gamla enkelt nedvägda är lika lätta att väga upp till ursprungsvikt. (Över det däremot är ett smärre företag som sällan lönar sig)

Lite knapplån, men jag förstår inte hur. Jag har fått uppfattningen att man inte kan väga upp ett släp som är äldre än 10 år, bara sänka totalvikten. Borde inte det gälla ditt släp/exempel också eller hur funkar det?
 
Lite knapplån, men jag förstår inte hur. Jag har fått uppfattningen att man inte kan väga upp ett släp som är äldre än 10 år, bara sänka totalvikten. Borde inte det gälla ditt släp/exempel också eller hur funkar det?

De hade visst ändrat. Tidigare så släp inregistrerade första gången före 2005 så kunde man väga ner, och sen upp till ursprungsvikt.

Fast det fungerar tydligen inte längre eftersom alla de släpen är äldre än tio år. Men kanske fler än jag som missat det - och tror det är lika lätt som innan släpet blev 10 år gammalt.
 
Vad har ni för erfarenhet av Thiel-släpen?
Såg att det var väldigt lite plats framför bommen på vänster sida, pga sadelkammaren?! Hur funkar det med häst som slår m frambenen? Bra eller dåligt? Hon kanske slutar om det inte går ;)
 
Vad har ni för erfarenhet av Thiel-släpen?
Såg att det var väldigt lite plats framför bommen på vänster sida, pga sadelkammaren?! Hur funkar det med häst som slår m frambenen? Bra eller dåligt? Hon kanske slutar om det inte går ;)
Jag har ingen erfarenhet av Thiel men av Henra som också har sadelkammaren där. Hade en häst som bankade hela tiden när han åkte i ume-släpet som var hans ägares, men i Henra inget alls. Nog inte lönt typ.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har nu efter att vi skaffat eget släp tagit tag i hästens lastträning igen. Hon har alltid gått att få på när vi åker, dock har vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 325
Senast: skjona
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 576
Senast: misen
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 620
Senast: tuaphua
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp