Är dagens ungdomar verkligen svaga?

Jag blir ärligt talat lite deprimerad men samtidigt arg när jag läser kommentarerna om tjejen som studerade till frisör, jobbade och tog körkort och en dag inte hittade hem för att hon gick in i väggen. Folk verkar ha så låga tankar om oss 90-talister och de som är födda början av 2000-talet. Men de glömmer totalt bort att efter att man varit borta 10-12 timmar i skolan inkl resor och sedan kommer hem har man läxor och arbeten som måste göras som inte kommer vara färdiga förrän sent på kvällen. Så var det när jag gick i skolan. Klev upp kl 05.00 och läxor var färdiga mitt i natten. Dessutom så skulle man mitt i allt ihop hjälpa till med hushållet och rasta mammas hela kennel med hundar. Än hur mycket man presterade så blev det aldrig bra nog för ett bättre betyg än C och skulle man få A så skulle man skriva på universitetsnivå. Nämnde jag att jag då gick i gymnasiet? Är det då underligt att ungdomar ger upp eller går in i väggen? De som redan jobbat en hel dag för ingen lön och sedan måste jobba hemma med läxor stor del av kvällen. Vad hände med återhämtning eller tid för hobbys? Jag gav upp skolan och började jobba och det räddade troligtvis mitt liv. När man jobbar kan man ganska ofta lämna jobbet kvar på jobbet. Skolan följer med hem också och förföljer en vart man en går.
Jag blir så less på medelålders människor som anser att dagens ungdomar är svaga och dessutom känner behovet att kommentera det på Facebook. Det kan inte vara så att verkligheten sätter hårdare press på dagens ungdom än vad den gjorde på de som var unga och pluggade för 40-50 år sedan?

Jag behövde mest ventilera mig någon annanstans än på Facebook. Men jag blev osäker om tråden hör till sjukt stressad så jag skapade en ny.
Unga har ju alltid anklagats för det du skriver, jag slår vad om att unga idag kommer att klaga på dom nästa unga som kommer att dom är lata osv. Det är ju inget nytt.

Däremot så måste man ju inte som ung se sig som ett offer riktigt heller, eller säga att det minsann är mer synd om unga nu än förr osv för så är det förmodligen inte riktigt. Denna "det är så synd om oss" grejen är lite tjatig också, alla har vi våra problem.
 
Det är ju inte så att 90-talisterna är ensamma om att ha fullbokat schema under skoltiden. Det hade vi 60-talister också, det kan du vara helt säker på. Här var det också upp vid halv sex, skola mellan 8-15:40 varje dag (ja, det är faktiskt sant), sedan stallet mellan ca 17 och 19, middag, läxor och sängdags vid halv tio.

Ena dottern gick natur och var i skolan ungefär halvtid skulle jag säga. Andra dottern gick estetisk och var i skolan mellan 8-16 i stort sett varje dag. Så det skiljer nog väldigt mycket mellan både skolor och program. Samma gäller på universitetsnivå där den ena har två föreläsningar i veckan ca medan den andra är i skolan hela dagen varje dag.

Behoven av omedelbar belöning (som sociala medier mer eller mindre lever på) måste innebära omfattande stresspåslag för vem som helst (oavsett ålder) och har säkert en del med problemen med utmattning att göra både för unga och äldre.
 
Det är ju inte så att 90-talisterna är ensamma om att ha fullbokat schema under skoltiden. Det hade vi 60-talister också, det kan du vara helt säker på. Här var det också upp vid halv sex, skola mellan 8-15:40 varje dag (ja, det är faktiskt sant), sedan stallet mellan ca 17 och 19, middag, läxor och sängdags vid halv tio.

Ena dottern gick natur och var i skolan ungefär halvtid skulle jag säga. Andra dottern gick estetisk och var i skolan mellan 8-16 i stort sett varje dag. Så det skiljer nog väldigt mycket mellan både skolor och program. Samma gäller på universitetsnivå där den ena har två föreläsningar i veckan ca medan den andra är i skolan hela dagen varje dag.

Behoven av omedelbar belöning (som sociala medier mer eller mindre lever på) måste innebära omfattande stresspåslag för vem som helst (oavsett ålder) och har säkert en del med problemen med utmattning att göra både för unga och äldre.
Så olika det kan vara. Nu är det bara lite drygt 15 år sedan jag gick gymnasiet, men då så gick vi i skolan 8-16, ibland 17, och sedan förväntades vi studera 3-4 h till på egen hand efter skolan.

Nu studerar jag på universitetet och kommer vara på föreläsningar ungefär samma tider, alltså 8-16, varje dag. Och sedan ska man plugga efter det med.

Jag längtar tills jag får börja jobba och få betydligt mer ledigt. Som student har man ju sällan ledigt på sommaren heller, så det är bara jobb för hela slanten, på ena eller andra sättet. Jag är 32 år gammal och har hittills aldrig haft semester i hela mitt liv, trots att jag har jobbat. Det är oxå en sån sak jag längtar till.
 
Jag blir så less på medelålders människor som anser att dagens ungdomar är svaga och dessutom känner behovet att kommentera det på Facebook. Det kan inte vara så att verkligheten sätter hårdare press på dagens ungdom än vad den gjorde på de som var unga och pluggade för 40-50 år sedan?

Jag behövde mest ventilera mig någon annanstans än på Facebook. Men jag blev osäker om tråden hör till sjukt stressad så jag skapade en ny.


Förstår att man blir less på det faktiskt. För det är de medelålders som skapat det samhälle som stressar unga.

Dels utsätts unga för alldeles för många intryck via skärmar och ständig förändring. Dels ges unga alldeles för stor valfrihet. Numera ska de av vissa föräldrar t.o.m. få välja kön.

Tycker synd om vissa i dagens ungdom i många avseenden. Så många dåliga föräldrar där ute som ger dåliga förutsättningar för dem att lyckas.
 
Förstår att man blir less på det faktiskt. För det är de medelålders som skapat det samhälle som stressar unga.

Dels utsätts unga för alldeles för många intryck via skärmar och ständig förändring. Dels ges unga alldeles för stor valfrihet. Numera ska de av vissa föräldrar t.o.m. få välja kön.

Tycker synd om vissa i dagens ungdom i många avseenden. Så många dåliga föräldrar där ute som ger dåliga förutsättningar för dem att lyckas.
Man väljer inte sin könsidentitet. Det är inget väl man gör. Sluta sprida lögner.
 
Än hur mycket man presterade så blev det aldrig bra nog för ett bättre betyg än C och skulle man få A så skulle man skriva på universitetsnivå. Nämnde jag att jag då gick i gymnasiet?

Det här är något jag tror är en bidragande orsak till att många i dagens skola stressar så att de mer eller mindre knäcker sig. Tron att allt utom A är ett dåligt betyg. Om man insåg att de flesta inta kan få A i allt eller ens det mesta utan insåg att C är bra och E må gå gånger är helt OK skulle majoriteten må så mycket bättre. När jag gick i skolan var en 3a det vanligaste betyget. I en normal klass var det 2-3 st ( 7% av hela årskursen i hela sverige så det kunde ju naturligtvis variera stort mellan klasserna )som fick en 5a i varje ämne. Tror att det var enklare att inse då att även de lägre betygen var helt OK än nu då det i teorin skulle kunna vara så att alla elever i hela Sverige får A.
 
Det här är något jag tror är en bidragande orsak till att många i dagens skola stressar så att de mer eller mindre knäcker sig. Tron att allt utom A är ett dåligt betyg. Om man insåg att de flesta inta kan få A i allt eller ens det mesta utan insåg att C är bra och E må gå gånger är helt OK skulle majoriteten må så mycket bättre. När jag gick i skolan var en 3a det vanligaste betyget. I en normal klass var det 2-3 st ( 7% av hela årskursen i hela sverige så det kunde ju naturligtvis variera stort mellan klasserna )som fick en 5a i varje ämne. Tror att det var enklare att inse då att även de lägre betygen var helt OK än nu då det i teorin skulle kunna vara så att alla elever i hela Sverige får A.

Betygshets är inget nytt.
 
Tycker att jag har mycket mer ledighet och frihet när jag jobbar, än när jag gick i gymnasiet. Jag hade mycket svårt att hinna med att göra mina hobbies, då vi hade så mycket läxor och uppsatser att skriva efter skolan. Nu är jag klar efter min arbetsdag. Mycket trevligare.

(Med undantag för sommarlovet då)
Jag håller med! Man kan med gott samvete släppa jobbet efter dagen, man t.o.m uppmuntras till det av chefen, till skillnad från plugget som hängde på ens axlar även på den planerade fritiden.
 
Jag håller med! Man kan med gott samvete släppa jobbet efter dagen, man t.o.m uppmuntras till det av chefen, till skillnad från plugget som hängde på ens axlar även på den planerade fritiden.


Instämmer, största fördelen med arbetsliv i jämförelse med studentlivet. Å andra sidan är inte heller detta något nytt.

Jag tror fortsatt på för lite ro i vardagen och för många valmöjligheter. Mindre trygga relationer kan också säkert påverka.
 
Betygshets är inget nytt.

Nej men jag tror (och eftersom jag jobbar som lärare på en skola med väldigt många högpresterande elever så är det inte helt tåget ur luften) att det har blivit värre. C ÄR ett bra betyg men för många är det höjden av misslyckande, och jag tror att det är svårare att acceptera att man inte får A med dagens målrelaterade betyg än när det var en relativ betygsskala som så att bara en viss del av årskullen kunde få högsta betyg.
 
Kan bara säga, att något är fel just nu....
Har en bekant inom en bransch som vi här antagligen begagnar oss av en hel del.
Ett stort distrikt, som enbart är bemannat till hälften.
Av de som faktiskt är anställda, ett bristyrke, är minst en yngre kollega sjukskriven pga utbrändhet, någon arbetstränar och orkar bara med en uppgift per dag...
Och ja, de är yngre, min bekant är äldre än mig, men jobbar ca 4 ggr mer än sina yngre kollegor.
Så något har gått snett, vad vet jag inte, kanske stress i samhället???
Eller är ungdomar så curlade idag? Jag har ingen aning....

Bör tilläggas att jag inte läst alla kommentarer, vilket jag brukar göra, och tycka att andra borde ha gjort innan de kommenterar :p
 
Jag tror absolut att det är mer stress nu än förr. Inte minst med betyg - förr kunde man ju få jobb efter gymnasiet och rentav högstadiet, nu ska det finnas en master för att få skrubba toaletter typ och för att komma till högskolan krävs bra betyg. Att sen betygen kommer tidigare och systemet verkar helt vrickat gör inte saken bättre och lägger man på sociala medier som ökar pressen från det sociala och en massa skärmtid som fuckar upp sömnen så är det ju inte konstigt att folk blir utmattade.

Jag är annars rätt fascinerad över skolsystemets stelbenthet. Mig veterligen finns det forskning som pekar på att både läxfrihet (i ung ålder) och senare morgnar ökar lärandet i skolan, men ändå testas det inte ens.

Överlag är jag av åsikten att man är barn en gång i livet och borde få vara barn också. Det blir svårt med för mycket läxor som tar all tid i anspråk. En del läxor är bra att ha dock, men då i lite högre ålder. Tror forskningen pekat på att läxor är bra först framåt högstadiet eller nåt sånt.
 
Jag håller med! Man kan med gott samvete släppa jobbet efter dagen, man t.o.m uppmuntras till det av chefen, till skillnad från plugget som hängde på ens axlar även på den planerade fritiden.
Verkligen!

Jag har inte pluggat mycket. Jag har dock funderat på att plugga lite igen, dock tvekar jag något extremt just av rädsla för att inte orka, att inte klara det. När jag jobbar så är jag igång från 7-15:30. Sedan kan jag göra vad som helst. I plugget, då var det skola från ca 8 till 15-16 (om jag inte minns fel) men även under rasterna så befann man sig ju i skolan (dvs, kunde inte släppa skolan mentalt helt) och så behövde det pluggas MÅNGA timmar för att hinna med läxor och prov osv. Hade jag pluggat ordentligt, då hade jag troligen inte hunnit med speciellt mycket på fritiden mer än att äta, städa, duscha, sova.
 
Verkligen!

Jag har inte pluggat mycket. Jag har dock funderat på att plugga lite igen, dock tvekar jag något extremt just av rädsla för att inte orka, att inte klara det. När jag jobbar så är jag igång från 7-15:30. Sedan kan jag göra vad som helst. I plugget, då var det skola från ca 8 till 15-16 (om jag inte minns fel) men även under rasterna så befann man sig ju i skolan (dvs, kunde inte släppa skolan mentalt helt) och så behövde det pluggas MÅNGA timmar för att hinna med läxor och prov osv. Hade jag pluggat ordentligt, då hade jag troligen inte hunnit med speciellt mycket på fritiden mer än att äta, städa, duscha, sova.
Exakt samma sak här! Så du är inte ensam, jag tvekar också av samma anledningar :heart
Jag har försökt men misslyckats så det bränns :(
 
En annan anledning som jag ser det är det fria skolvalet som i storstadsregionerna får 14-16 åringar att mer eller mindre plugga livet ur sig för att få så höga betyg så att de kan komma in på "rätt" skola för att de tror att livet hänger på det. Då hamnar de dessutom i en klass där alla är vana vid att vara bäst och många pendlar kanske 1 timme enkel resa. Jag är mer förvånad att inta alla mår dåligt än att några gör det...
 
Jag tror absolut att det är mer stress nu än förr. Inte minst med betyg - förr kunde man ju få jobb efter gymnasiet och rentav högstadiet, nu ska det finnas en master för att få skrubba toaletter typ och för att komma till högskolan krävs bra betyg. Att sen betygen kommer tidigare och systemet verkar helt vrickat gör inte saken bättre och lägger man på sociala medier som ökar pressen från det sociala och en massa skärmtid som fuckar upp sömnen så är det ju inte konstigt att folk blir utmattade.

Arbetslösheten är lägre idag än för 20 år sedan. Finns ingen arbetslöshet idag i princip.

Däremot köper jag det du säger om sociala medier och sömn.
 
Kan bara säga, att något är fel just nu....
Har en bekant inom en bransch som vi här antagligen begagnar oss av en hel del.
Ett stort distrikt, som enbart är bemannat till hälften.
Av de som faktiskt är anställda, ett bristyrke, är minst en yngre kollega sjukskriven pga utbrändhet, någon arbetstränar och orkar bara med en uppgift per dag...
Och ja, de är yngre, min bekant är äldre än mig, men jobbar ca 4 ggr mer än sina yngre kollegor.
Så något har gått snett, vad vet jag inte, kanske stress i samhället???
Eller är ungdomar så curlade idag? Jag har ingen aning....

Bör tilläggas att jag inte läst alla kommentarer, vilket jag brukar göra, och tycka att andra borde ha gjort innan de kommenterar :p

70-talisterna är latare än 40-talisterna. 00-isterna är latare än 70-talisterna. Jag upplever även att människor blivit skörare.

Fråga mig inte varför men jag skulle gissa att barnen har det för roligt hela tiden. Sedan blir vuxenlivet med vanligt jobb deprimerande i jämförelse.

Att barn ständigt befrias från ansvar och krav gör säkerligen inte saken bättre.
 
För mig med. Frågan är varför så många unga upplever vuxenlivet som så jobbigt.

Tror inte att det är vuxenlivet som är jobbigt. Men tillslut så fungerar det inte längre och då går folk sönder.

Jag tror att vi faktiskt går mot att folk inte ska behöva gå och lida i tystnad. Man kan faktiskt få hjälp med sina problem och att man inte ska skämmas för det.

Det kanske syns mer på grund av att folk inte uppmanas till att skämmas för att man inte klarar av att slita tills man är halvdöd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 253
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp