Är det 1½ år ner i toaletten??

Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Äsch, det där handlar ju helt om inställning. HUR MAN VÄLJER att se saker i bakspegeln. Vill man bli en bitter och förgrämd person är det ett utmärkt sätt att hela tiden älta vad man kunde gjort annorlunda, hur bortkastat allt är och hur meningslöst livet i stort ter sig.

ELLER så väljer jag noga vad jag vill lägga tid och energi på och kan titta tillbaka på det som investeringar.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Jasså, var det så "trist" det!

Men så är det, förstår du, det är VERKLIGHETEN!

Jag håller faktiskt med dig , ett bra förhållande kan ta abrupt slut på 2 sek...beroende på vad som hänt...men som tur är tänker man inte så , utan när det händer, då händer det bara
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Jag håller faktiskt med dig , ett bra förhållande kan ta abrupt slut på 2 sek...beroende på vad som hänt...men som tur är tänker man inte så , utan när det händer, då händer det bara

Men alltså; DET har jag inte svårt att förstå. Att det med omedelbar verkan kan vara slut, av många olika omständigheter. Det som är svårt att förstå är att hela förhållandet då ska betraktas som bortkastat och värdelöst trots att man kanske levt extremt lyckliga tillsammans i 27 års tid.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Jag har inte sagt att det är värdelöst men att man kan tycka att man har slösat sin tid på fel person.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Men alltså; DET har jag inte svårt att förstå. Att det med omedelbar verkan kan vara slut, av många olika omständigheter. Det som är svårt att förstå är att hela förhållandet då ska betraktas som bortkastat och värdelöst trots att man kanske levt extremt lyckliga tillsammans i 27 års tid.

Ja, men man tänker knappast på hur lyckliga man varit om det tar slut på 2 sek..fast bortkastat är det ju oftast inte.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Med 27 lyckliga år? Slösat 27 lyckliga år på fel person? Liksom ett halvt liv i lycka....

Jag förstår snart att jag inte riktigt förstår.. Jag tycker kanske att drömmen om det eviga är lite naiv.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Jag har inte sagt att det är värdelöst men att man kan tycka att man har slösat sin tid på fel person.
Det där beror ju helt på hur man ser på livet rent generellt.

Jag är av åsikten att man lär sig någonting av allting man gör. Alla erfarenheter är bra erfarenheter och utan mina erfarenheter i bagaget hade jag inte varit den jag är idag. Och med det köttet på benen jag fått med mig under mitt liv kan jag undvika samma fällor igen, då jag kan dra lärdom av det som hänt.

Även om de sista åren med mitt ex inte var några höjdare så är det ju inte bortkastat. Kanske skulle jag lämnat honom innan jag gjorde, men jag lärde mig ju massor om mig själv under den tiden också. Hur man tänker, hur man reagerar, hur man beter sig. Allting har ju med erfarenhet att göra. Erfarenhet ger kunskap. Och kunskap är makt. Makt över sig själv och sitt liv, makt över situationen.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Jag kan inte heller förstå det resonemanget.
Bra upplevelser och lycklig tid är ju aldrig något slöseri med tid.
Dåliga upplevelser kan vara slöseri med tid men behöver inte vara det de heller.

Livet är ju vad som pågår runt omkring oss och med oss just nu.
Framtiden vet vi egentligen inget om den går bara att gissa sig till och planera för på bästa sätt.

Investera är för mig att avstå något nu för att få mera sedan och förhållanden fungerar inte så.
Man kan få och ge hela tiden och behöver inte avstå från något alls.
Eftersom att kärlek och lycka inte är en begränsad resurs utan går att tillverka hur mycket som helst av.

Omsatt till pengar så fungerar det som att det gick bra att trycka så mycket pengar som man vill.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Med 27 lyckliga år? Slösat 27 lyckliga år på fel person? Liksom ett halvt liv i lycka....

Jag förstår snart att jag inte riktigt förstår.. Jag tycker kanske att drömmen om det eviga är lite naiv.

Man kan ju vara olika som människor också, alla är inte likadana.

För dig kanske det är naivt men för mig så kanske det är helt realistiskt.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

För dig kanske det är naivt men för mig så kanske det är helt realistiskt.

Nej, realistiskt är det i alla fall inte. Upplysningsvis har livet ett slut, som inträffar den dag man dör. Och då är allt bortkastat om man antar en konsekvent livsfilosofi som du beskrivit här - att det som tar slut senare är bortkastat och slöseri.

Missförstå inte - jag försöker verkligen förstå utgångspunkterna och hitta något slags logik i resonemanget. Hittills misslyckats.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Nej, realistiskt är det i alla fall inte. Upplysningsvis har livet ett slut, som inträffar den dag man dör. Och då är allt bortkastat om man antar en konsekvent livsfilosofi som du beskrivit här - att det som tar slut senare är bortkastat och slöseri.

Missförstå inte - jag försöker verkligen förstå utgångspunkterna och hitta något slags logik i resonemanget. Hittills misslyckats.

Livets slut är ju inte detsamma som att ett förhållande tar slut. Förhoppningsvis. Jag brukar inte avsluta mina relationer på det sättet i alla fall.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Alltså inte realistiskt att få erfarenheter, mogna, lära sig saker om sig själv och andra, utvecklas som människoa o.s.v.? Hur är det inte realistiskt?

Alltså, det enda jag har sagt, är att jag tycker att det är slöseri med tid att ha (romantiska) relationer med någon annan än "den rätta", så att säga.

True love, you know, det är heligt för mig.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Ja men om man bortser från kärleken då? Om man skaffar barn med "fel" person då? Är barnet bortkastat då också? De trevliga minnena, erfarenheterna och ens egen mognad?

Rätt många människor tror sig faktiskt ha hittat "den rätta" för att efter ett tag märka att det inte riktigt var så.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Det har aldrig hänt dig att du känner att du och "den rätte" utvecklas åt motsatt håll, från varandra? Och då är alltså hela relationen och den tid den varat "bortkastad tid"?

Försöker också förstå synsättet, utan att lyckas.

Jag har haft många lyckliga relationer, och jag är idag precis lika glad att de slutade som jag var att jag var i dem. Utan dem hade jag ju inte landat i det jag har nu.
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Ja men om man bortser från kärleken då? Om man skaffar barn med "fel" person då? Är barnet bortkastat då också? De trevliga minnena, erfarenheterna och ens egen mognad?

Rätt många människor tror sig faktiskt ha hittat "den rätta" för att efter ett tag märka att det inte riktigt var så.

Nej, inga barn är bortkastade, vem man än har skaffat dom med!
 
Sv: Är det 1½ år ner i toaletten??

Det har aldrig hänt dig att du känner att du och "den rätte" utvecklas åt motsatt håll, från varandra? Och då är alltså hela relationen och den tid den varat "bortkastad tid"?

Försöker också förstå synsättet, utan att lyckas.

Jag har haft många lyckliga relationer, och jag är idag precis lika glad att de slutade som jag var att jag var i dem. Utan dem hade jag ju inte landat i det jag har nu.

På ett sätt så är det "bortkastad tid". För då har man kanske inte gått in i det på ett ärligt sätt.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 325
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 472
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 283
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp