Är det ett privilegium att plugga på universitetet i Sverige? (utbruten från Vad tycker ni om klädkoder?)

Va?? Jag förstår inte alls vad du menar..
Alltså att det är ett privilegium som kommer efter att man studerat just därför att det inte är huvudsyftet med studierna utan liksom följer med helt apropå om det är så att man engagerar sig i studentlivet. Dvs det står inte på kurslistan -kurs i hur du äter middag och klär dig.

Därmed lite mer orättvist.

Likaså hälsa biten, det är ju inte en kurs i -hur du överlever två extra år efter 80 eller vad den nu skulle kunna heta. Eller kursen i hur du äter bra. Utan det liksom bara hänger på av sig självt, vilket nog är lite orättvist.
 
Alltså att det är ett privilegium som kommer efter att man studerat just därför att det inte är huvudsyftet med studierna utan liksom följer med helt apropå om det är så att man engagerar sig i studentlivet. Dvs det står inte på kurslistan -kurs i hur du äter middag och klär dig.

Därmed lite mer orättvist.

Det följer inte med helt apropå. Man får jobba för det. Man ger och man får. Något man jobbat sig till med tid och energi är inte ett priviligium tycker jag.
 
Det följer inte med helt apropå. Man får jobba för det. Man ger och man får. Något man jobbat sig till med tid och energi är inte ett priviligium tycker jag.
Nej jag håller helt med om det. Men jag sa att jag kunde tänka mig att det var det iom att det inte är väldigt tydligt att det är det man gör.

Dvs det är en kurs som alla kan gå men som inte är direkt övertydlig med vad den lär ut. Den marknadsförs som -välkommen att leka och ha kul! Roligt att du är här! inte som -gör detta för att inte bli förvirrad när du följer med chefen på affärslunch efter juridikstudierna. Så man kan råka missa den kursen utan att veta vilken kurs man missar.

Och läs, kunde tänka mig iom reflektioner runt diskussion om privilegier och universitetsstudier.
 
Jag har också kämpat med läsningen. Jag älskar att läsa och läste otroligt mycket som barn och ungdom. Nu lyssnar jag på ljudböcker. Jag har provat att muta mitt barn faktiskt för att hon ska upptäcka det underbara med läsning. Kombinerat med att hitta rätt läsning för just ens eget barn så har det funkat hyfsat! Men den stora boven är helt klart det stora utbudet av annan underhållning (barnprogram 24/7, datorer och mobiltelefoner). Läsningen blir ju inte rolig om man tvingar barnet att göra det istället för att ha sin mobil...

Kan ljudböcker funka?
Mina barn är tyvärr inte intresserade av det. Det är allt det där andra som drar istället. Så jag har givit upp nu. Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka, så jag tar varje tillfälle i akt att berätta hur härligt det är att läsa/lyssna på ljudbok och hur bra det känns i hjärnan, vilka bra böcker det finns, om jag lyssnat på något bra det senaste osv och så får jag se om intresse väcks. Dottern har börjat lyssna på en podd så kanske... ;)
 
Nej jag håller helt med om det. Men jag sa att jag kunde tänka mig att det var det iom att det inte är väldigt tydligt att det är det man gör.

Dvs det är en kurs som alla kan gå men som inte är direkt övertydlig med vad den lär ut. Den marknadsförs som -välkommen att leka och ha kul! Roligt att du är här! inte som -gör detta för att inte bli förvirrad när du följer med chefen på affärslunch efter juridikstudierna.

Och läs, kunde tänka mig iom reflektioner runt diskussion om privilegier och universitetsstudier.
Men hur många kan inte "klara av" en affärslunch även innan studentlivet? Inom beteende, bordsskick osv alltså.
 
Jo jag håller med om att det är tråkigt om föräldrar inte lägger en grund i att det är viktigt med skolan.

Men samtidigt måste jag tycka att just den här biten är jättesvår. Det är ju inte politikernas, universitetets, skolans, grannens osv fel om föräldrarna vill förmedla en viss attityd till studier till sina barn. Det kanske iofs är samhällets dvs journalister, andra föräldrar och hela trendens fel. Det måste på ett sätt bara vara ok att få göra det som förälder och samtidigt kan vi inte riktigt skylla på någon annan. För vad är alternativet?

Men jag håller med ibland känns det nästan som att dagens föräldrar (hihi tantigt skrivet :D jipppie, men jag är inräknad) lägger mycket tanke och energi och kärlek och ansträngning på att coacha sina barn till många fritidsintressen men inte tycker att de vill lägga någon energi, kärlek eller ansträngning på att coacha till skolan. Utan det är helt skolans och samhällets problem. Och det känns ju lite tråkigt om energin och allt fanns där att helt lägga den på ishockeyn och fotbollen och tennisen och golfen (ja jag beskriver en existerande familj eller flera (och ja det är ett barn till de sporterna och ja föräldrarna tycker det är jobbigt för dem att skolan vill ha lite tid.) och alternativet var med flit att visa att det inte bara är den hårt ansatta föräldern som rätt och slätt tycker skolan kan sköta sig själv och deras barn och hålla klaffen så de kan sticka till ishockey ifred. Jag tror dessutom detta drabbar pojkar i högre grad och oavsett klass.).

Det enda man kan göra är ju att låta skolan visa att det finns mer av världen.
Håller helt med dig. Det är rätt svårt att komma tillrätta med. Hur når man ut till barnen som inte får universitetstänket i modersmjölken? De som ingen läser för? Där man satsar mer på att titta på film och spela datorspel än att lägga pussel ihop elelr spela ett brädspel i hop? Där mobil serveras till en tvååring så att den redan vet vad Youtube är och hur man hittar dit, men inte känner till Astrid Lindgrens Pippi? Där träffa kompisar efter skolan och ut och cykla eller sitta vid datorn är viktigare än att plugga till prov?
 
Nej jag håller helt med om det. Men jag sa att jag kunde tänka mig att det var det iom att det inte är väldigt tydligt att det är det man gör.

Dvs det är en kurs som alla kan gå men som inte är direkt övertydlig med vad den lär ut. Den marknadsförs som -välkommen att leka och ha kul! Roligt att du är här! inte som -gör detta för att inte bli förvirrad när du följer med chefen på affärslunch efter juridikstudierna. Så man kan råka missa den kursen utan att veta vilken kurs man missar.

Och läs, kunde tänka mig iom reflektioner runt diskussion om privilegier och universitetsstudier.

1) Studentlivet är ingen kurs. Det är ett socialt sammanhang. Och precis som i alla sociala sammanhang lär man sig något.
2) Studentlivet är lika delar nöje och studenter som jobbar ideelt för att studenter ska få billigare luncher, fester och annat. Av studenter, för studenter. Vad det innehåller beror på studenterna som arrengerar det. Se det lite som en ideel förening.
 
Håller på att läsa igenom tråden men känner att det (iaf efter första sidorna) behöver lyftas att högskoleutbildning knappast innebör hög klass idag, eller statusyrke.
Precis och man får ju utan denna tråd och etikettstråden en känsla av att man hade rika föräldrar om man hade akademikerföräldrar dessutom. Jag växte ju upp i ett område med bara akademikerungar, som i ungar till föräldrar som var universitetslektorer, doktorander sov och de bodde i betydligt mindre villa än många andra. Snarare alla bodde i radhus eller lägenhet. Märkesplagg kanske folk hade mer eller mindre ibland, men vanligen mindre.

Fint inredda hem betydligt mindre än vad jag stött på senare. De som sagt att de är arbetarklass (är inte så bra på klass) har haft mycket finare mer välinredda hem.

Slitna soffor, mormors ärvda möbler, kastruller, udda servis, bokhögar överallt. Damm i hörnen. Mindre välstädat eftersom båda föräldrarna jobbade och många ensamma mammor. Min kompis mamma var professor (ensam mamma), inte sjutton hade hon alltid råd att låta mig äta middag med sina barn för det.

Det är ju bokhögarna som gör det + väggarna i alla rum täckta med bokhyllor.

Men folk verkar ju tro att detta kombinerats med designmöbler och utlandsresor och märkeskläder och i ärlighetens namn Volvo, Villa, Vovve. Om det var något mina klasskompisar inte hade så var det volvo villa och vovve. De hade cykel, hyreslägenhet/lägenhet/radhus och kanin.
 
Håller helt med dig. Det är rätt svårt att komma tillrätta med. Hur når man ut till barnen som inte får universitetstänket i modersmjölken? De som ingen läser för? Där man satsar mer på att titta på film och spela datorspel än att lägga pussel ihop elelr spela ett brädspel i hop? Där mobil serveras till en tvååring så att den redan vet vad Youtube är och hur man hittar dit, men inte känner till Astrid Lindgrens Pippi? Där träffa kompisar efter skolan och ut och cykla eller sitta vid datorn är viktigare än att plugga till prov?
Jo precis och jag menar att det nog inte alls bara är barn från föräldrar som är mer hårt ansatta som får det numera utan väldigt många. Så hela samhällsbilden blir att skolan är något som bara skolan ska bry sig om och att föräldraskapet är att förse med ipad, utlandsresa och hockey/ridning efter bästa förmåga, oavsett föräldrarnas utbildning.

Gissar att det blir fler föräldrar som ser ned på skolan när många pratar mycket om att skolan inte ska ha med föräldrarna att göra. De menar ju gott såklart, dvs att barn i utsatta områden inte ska behöva förlita sig på sina föräldrar. Men det är ju hela samhället som lyssnar och håller med. Så då blir det ju mindre resurser över till de barn som väl behöver dem, när föräldrar som har tid och resurser ägnar all den tid åt o resurserna till att packa barnens fritid full med aktiviteter så skolan inte får plats. Och samhället målar upp att läsning är för vissa inte alla. Äh svårt. Men skola och bildning är ju inte direkt något en förälder vill förmedla är viktigt för sitt barn, speciellt inte för en pojke, idag?
 
Ah, nu förstår jag! Vi pratar om olika saker. Jag menar att alla har möjlighet att gå på universitet/högskola och skaffa sig den utbildningen. Medan du pratar om de personer som redan gjort sina val och där en del har en högre utbildning och andra inte har det.

När jag skrev försvinnande liten menade jag det eventuella privilegiet man har som akademikerbarn när man bestämmer sig för att söka eller inte söka till universitetet. Självklart vinner man på att skaffa sig en bra utbildning! Det säger ju sig självt. Men alla har möjligheten att skaffa sig den i Sverige då man inte behöver har pengar för att kunna läsa vidare efter gymnasiet.

Nej, jag pratar om hur man tänker och resonerar när man ska göra sina val i livet, t ex läsa på universitet eller inte. Där har uppväxtmiljön stor påverkan.

Jag upplever inte alls att du förstod mitt inlägg om jag ska vara ärlig.
 
Precis och man får ju utan denna tråd och etikettstråden en känsla av att man hade rika föräldrar om man hade akademikerföräldrar dessutom. Jag växte ju upp i ett område med bara akademikerungar, som i ungar till föräldrar som var universitetslektorer, doktorander sov och de bodde i betydligt mindre villa än många andra. Snarare alla bodde i radhus eller lägenhet. Märkesplagg kanske folk hade mer eller mindre ibland, men vanligen mindre.

Fint inredda hem betydligt mindre än vad jag stött på senare. De som sagt att de är arbetarklass (är inte så bra på klass) har haft mycket finare mer välinredda hem.

Slitna soffor, mormors ärvda möbler, kastruller, udda servis, bokhögar överallt. Damm i hörnen. Mindre välstädat eftersom båda föräldrarna jobbade och många ensamma mammor. Min kompis mamma var professor (ensam mamma), inte sjutton hade hon alltid råd att låta mig äta middag med sina barn för det.

Det är ju bokhögarna som gör det + väggarna i alla rum täckta med bokhyllor.

Men folk verkar ju tro att detta kombinerats med designmöbler och utlandsresor och märkeskläder och i ärlighetens namn Volvo, Villa, Vovve. Om det var något mina klasskompisar inte hade så var det volvo villa och vovve. De hade cykel, hyreslägenhet/lägenhet/radhus och kanin.
Ja precis. Lägg sen till alla som pluggat men sen jobbar med okvalificerade yrken (eller är arbetslösa) osv. Eller sånt med låg lön och status som sagt.
Sverige är väl ett av de land där högskoleutbildning löner sig minst, har jag för mig.
 
1) Studentlivet är ingen kurs. Det är ett socialt sammanhang. Och precis som i alla sociala sammanhang lär man sig något.
2) Studentlivet är lika delar nöje och studenter som jobbar ideelt för att studenter ska få billigare luncher, fester och annat. Av studenter, för studenter. Vad det innehåller beror på studenterna som arrengerar det. Se det lite som en ideel förening.
Jag tror inte du förstår hur jag menar alls. Vi pratade om till exempel en genomgången universitetsutbildning eventuellt kunde vara ett privilegium ur ren social synvinkel.

Jag skrev något om att jag betraktade ordet privilegium som att en person har någonting den inte riktigt förtjänar och då kanske tar något från någon som bättre förtjänar just det.

Till exempel att en person som genomgått studentliv och bara därför känner sig bekväm vid en middag kanske tar någonting från en person som inte genomgick studentliv och därför känner sig obekväm, men som egentligen är mycket trevligare som människa. (dvs har tagit något den inte förtjänar från en person som bättre förtjänar det. Tex ett leende på en middag.)

Ok vidare.

1. studentlivet är ingen kurs! (exakt det var ju det som var problemet, det är inte tydligt vad man får eller vad man säger nej eller ja till.)
2. Precis studentlivet presenteras som nöje, men är kanske för vissa en kurs i socialt grejs.

Det var det som var problemet. Det är inte tydligt vad man tackar ja eller nej till.

Dvs jag erkänner att några i diskussionen kan ha en poäng. Jag försöker inte kämpa för att ta bort något jag älskat och tycker att alla borde få en chans att uppleva om de gillar det (dvs studentlivet).

(Ja jag har varit student (liksom släkten, bakåt i generationer), ja jag pluggade nästan tills jag blev överliggare, ja jag har varit engagerad i nationen, ja jag har jobbat på nationspuben och hängt i föreningar, alla mina vänner har läst på detsamma och varit mer eller mindre engagerade. Nej nationslivet gav mig inget jag inte redan hade full koll på. Eftersom jag släpats till disputationsmiddagar sedan jag blev tweenie. Så jag är en av the bad guys här. Har detta gett designmöbler och utlandsresor? nope, har det gett många gamla böcker och tweedkavajer med hål på armbågarna i garderoben? ja.)
 
Jag skrev något om att jag betraktade ordet privilegium som att en person har någonting den inte riktigt förtjänar och då kanske tar något från någon som bättre förtjänar just det.

Till exempel att en person som genomgått studentliv och bara därför känner sig bekväm vid en middag kanske tar någonting från en person som inte genomgick studentliv och därför känner sig obekväm, men som egentligen är mycket trevligare som människa. (dvs har tagit något den inte förtjänar från en person som bättre förtjänar det. Tex ett leende på en middag.)

Jag förstår inte din poäng faktiskt. Varför skulle personen som känner sig bekväm vara mindre värd leendet än än personen som känner sig obekväm? Menar du att det finns en objektiv bedömning av hur trevlig en person är? Är man mindre värd positiva saker om man inte är lika trevlig? Hur ska andra veta att den obekväma personen är trevlig om hen inte visar det?
 
Ja, det är gräsligt det här med läsandet, jag skäms över min mamma för det och över mina syskon som inte läser för sina barn. Jisses liksom. Pappa läste för mig när jag riktigt litet, innan han hamnade så djupt ner i flaskan att han inte tog sig upp särdeles ofta. Han var dansk och läste på danska, det gynnade inte direkt mitt eget språk.

Mina barn gillar inte att läsa, så att jag älskar att läsa har tyvärr inte gått i arv.
Hur ska man få barn att läsa mer? Mina barn har haft full tillgång till böcker och blivit ombedda och uppmanade att läsa och ändå vill de inte, inte kul.
Det är ingen vits att skämmas över alls just nu tror jag med tanke på hur få som gör det. Men det kan ju vara himla irriterande. Härligt av din pappa att läsa för dig.

Tips jag läst i artiklar är
tex läsa själv så barnen ser det. Men om det är pojkar vore det bra om pappa läste så de såg det.
Läsa högt för barnen så spännande böcker att de bara vill höra mer hela tiden och totalt på deras nivå, vad de gillar.
Sedan har ju skolan att man ska läsa en kvart om dagen, så det får man ju i så fall tvinga barnen att göra men en bok på lite rätt nivå och som är hysteriskt rolig som "min trädkoja med 36 våningar" eller Mulle.

Fast helt ärligt så har jag kämpat en hel del utöver det och tragglade läsningen i 30 minuter per dag när det behövdes för första klass eftersom han fick lättast läseboken. (jag hade inte lärt honom läsa innan skolan eftersom om han skulle haft lätt för sig ville jag inte det skulle vara tråkigt, och han lär sig inget själv).

Sedan mutor, tjat, roliga böcker osv. Nu läser han bland de bättre i klassen och långa böcker, frivilligt och Kalle Anka hela tiden. Men jag puttar fortfarande på (till min mans stora irritation, för läsning ska bara vara kul enligt honom, men jag känner att iPads och böcker är som gelehallon och kanelbullar, båda är gudagoda men du kommer ju alltid sträcka dig efter gelehallonen för de är enklare och sötare för stunden, även om du mår illa till slut.)

Läste faktiskt en artikel med en man som sa att läsning trumfar mutor. Vilka mutor som helst var värda det för att få ett barn att läsa en kvart om dagen.
 
Jag förstår inte din poäng faktiskt. Varför skulle personen som känner sig bekväm vara mindre värd leendet än än personen som känner sig obekväm? Menar du att det finns en objektiv bedömning av hur trevlig en person är? Är man mindre värd positiva saker om man inte är lika trevlig? Hur ska andra veta att den obekväma personen är trevlig om hen inte visar det?
Det var ett exempel taget ur luften. Jag vet inte. Människor här tycker att det är ett privilegium med det sociala. Det kan mycket väl vara så. Det är min poäng.

(Men ja självklart kan väl en riktigt elak mobbare som är bekväm med det sociala och småprat få ett bättre bemötande vid ett kort möte än en hypertrevlig person som är lite orolig i det sociala. Det är väl därför folk tycker psykopater är jobbiga. Dra det till en anställningsintervju vid en lunch då om du vill. Elaka mobbaren verkar snäll efter tio minuters konversation och får jobbet istället för kompetenta blyga individen.)
 
Är du från USA?

Jag har inte träffat på någon "klass" eller kultur i Sverige, där det varit märkligt att använda både kniv och gaffel när man äter, eller att "tacka för maten"???

Det är väl snarare så, att i de umgänge jag haft med med svensk arbetarklass och/eller landsbygdsbefolkning av lite olika slag, har det varit viktigare att tacka för maten och göra maten något slags ära, än det varit bland medelklassen i storstad.
Nej, det är jag inte. Det är vanligt, skulle jag säga, att bara äta med gaffel för många från det man skulle kalla för arbetarklassen. Det finns två läger, ett där man gör sitt bästa och försöker ha lite hyfs, eller ett där man sätter en ära i att äta enkelt och praktiskt. Tex med händerna eller med en gaffel. Det ska inte vara så jädra märkvärdigt. Typ så.
 
Nej, det är jag inte. Det är vanligt, skulle jag säga, att bara äta med gaffel för många från det man skulle kalla för arbetarklassen. Det finns två läger, ett där man gör sitt bästa och försöker ha lite hyfs, eller ett där man sätter en ära i att äta enkelt och praktiskt. Tex med händerna eller med en gaffel. Det ska inte vara så jädra märkvärdigt. Typ så.
Oj, jag tror att jag aldrig träffat människor som är arbetarklass enligt din definition isf. Alla jag ätit hemma hos eller tillsammans med äter med kniv och gaffel och tackar för maten utan att vara märkvärdiga.
 
Intressant ämne. Jag tror jag har nämnt det tidigare men alla vet att färre barn från områden med hög andel nysvenskar studerar vidare. En vän som arbetade som högstadielärare i Rinkeby berättade om två pojkar i samma klass. En hade universitetsutbildad pappa från Indien, en bodde tillsammans med sin ensamstående mamma från Somalia som var nästan analfabet och talade mycket dålig svenska. Den indiska killens pappa ringde varje vecka, ibland flera gånger för att fråga hur det gick, kunde han göra något mer, se till att sonen fick extra lektioner osv. Mamman till den somaliska killen kom inte till föräldramöten eftersom hon inte kunde läsa kallelsen och när hon kom så förstod hon inte alls att sonen behövde studiero och hjälp och sonen fick tolka. Gissa vilken av dem som kommer att plugga vidare?

Sedan var det SYO konsulenten... Eleverna berättar för hen om drömmar att bli läkare, ingenjör, jurist. Hen tycker att det är bättre att kvinnorna utbildar sig till hårfrisörska, står i butik osv. Killarna borde bli lastbilschaffisar, lagerarbetare osv. Nej jag säger inte att det är lägre status än akademikeryrken, men att krossa yrkesdrömmarna redan på högstadiet och få höra att universitet inte är något för dig är så fel det kan komma.

Vi i Sverige har ett ganska unikt och fantastiskt system där man kan läsa in och upp sina betyg för att bli behörig. Folkhögskolor och yrkeshögskolor där man kan studera när man är äldre och arbetat, ofta med något helt annat än det man vill studera. Bara vårt system med omtentor är oerhört viktigt. Jag pluggade i England och där var systemet att du studerade i tre år, kunde inte byta inriktning, och sista terminen tentade du alla kurser. Körde du i dem, well tough luck. Ingen examen för dig. Förhoppningsvis har de ändrat systemet nu, eftersom det resulterade i personer som spenderat tre år utan att ha något att visa för det. Eller som upptäckte efter ett år att jag hatar det jag studerar och vill göra något helt annat. Klassystemet i England är dessutom mer strikt skulle jag nog säga, bl.a pga ska public schools och är ett av skälen till att jag är motståndare till friskolor eftersom jag kan se en liknande utveckling där.

Vad gäller klass, eller kulturellt kapital som Pierre Bourdieu är känd för att skriva om (nu blir jag pretto jag vet) så konstaterar han att socialt eller kulturellt kapital vilar på att en grupp människor förenas genom en homogen uppväxt, kulturellt och socioekonomiskt. Samt att det är den sk överklassen som anses ha störst kapital och dit de andra klasserna strävar och ser upp till. Men det man aldrig ska glömma är att studiebegåvning, läshuvud om man så vill, har nada, zip, att göra med social status och klass. Universitet, liksom lumpen en gång i världen, var och är viktiga smältdeglar just för att man, kanske för första gången, stiger ur sin comfort zone, och träffar och umgås med personer från andra grupper, klass om man så vill, vilket även om det kan vara förvirrande och överväldigande berikar livet något otroligt.

Jag ska bara avsluta med att säga att människor med riktig klass, jag har träffat några ur den svenska och engelska högadeln, aldrig någonsin skulle komma på tanken på att klanka ned på sitt land, än mindre skratta åt arbetslöshet eller nedvärdera personer som flyr från krig och våld.

PS. När fiskknivar först infördes ansågs det som bourgeois och vulgo eftersom man tidigare åt fisk med två gafflar :D
 
Nej, det är jag inte. Det är vanligt, skulle jag säga, att bara äta med gaffel för många från det man skulle kalla för arbetarklassen. Det finns två läger, ett där man gör sitt bästa och försöker ha lite hyfs, eller ett där man sätter en ära i att äta enkelt och praktiskt. Tex med händerna eller med en gaffel. Det ska inte vara så jädra märkvärdigt. Typ så.
Det här är så spännande. Finns det verkligen folk som bryr sig om hur andra äter så länge de inte smetar maten runt hela munnen eller något annat helt orimligt?

Jag bryr mig inte. Jag äter med endast gaffel väldigt ofta. Jag har kompisar som äter med kniv och gaffel, min partner äter helst med sked. För mig känns det extremt oviktigt hur de äter.

KL

Jag har lite svårt att förstå vad man menar när man säger att det är ett privilegium här. Jag menar, vem som helst får söka, oavsett hudfärg, tidigare inkomst, sexualitet, kön osv. Sen är det klart att det blir svårare om man har dåliga betyg, men det finns utbildningar där i princip varenda som söker kommer in.

Om man matas med att det är dåligt att läsa på universitet av sin släkt så är det såklart jättetråkigt, men jag har svårt att koppla det till privilegium? Det första min en i min släkt sa när jag berättade att jag ville studera var "Jaha, tror du att du kommer komma in där? Hur ska du hitta boende då? Hur ska du klara av den utbildningen?" Det var givetvis enormt tråkigt att höra, men hindrade det mig från att söka? Nej. Däremot så delar jag inte med mig till den personen om framsteg eller motgångar på utbildningen.

Jag kanske är helt blind i detta men jag har svårt att se det privilegierade. Självklart kan inte alla bli läkare eller komma in på väldigt avancerade utbildningar. Man får ju anpassa sig efter sina intressen, möjligheter och sin nivå. Men alla som vill kan ju studera här i Sverige. Att sedan vissa har pissiga föräldrar som gör sitt bästa för att intala sina barn att de inte kan, eller att universitetet inte är något att ha är jättetråkigt. Men det känns inte som att det är på samhällsnivå utan mer på individnivå?

Jag kanske har missförstått helt, men det känns lite konstigt att prata om privilegium när vem som helst kan och får söka. Sen är det såklart svårare för nysvenskar, absolut. Men infödda svenskar borde väl detta inte räknas som privilegium för, eller?
 
Intressant ämne. Jag tror jag har nämnt det tidigare men alla vet att färre barn från områden med hög andel nysvenskar studerar vidare. En vän som arbetade som högstadielärare i Rinkeby berättade om två pojkar i samma klass. En hade universitetsutbildad pappa från Indien, en bodde tillsammans med sin ensamstående mamma från Somalia som var nästan analfabet och talade mycket dålig svenska. Den indiska killens pappa ringde varje vecka, ibland flera gånger för att fråga hur det gick, kunde han göra något mer, se till att sonen fick extra lektioner osv. Mamman till den somaliska killen kom inte till föräldramöten eftersom hon inte kunde läsa kallelsen och när hon kom så förstod hon inte alls att sonen behövde studiero och hjälp och sonen fick tolka. Gissa vilken av dem som kommer att plugga vidare?

Sedan var det SYO konsulenten... Eleverna berättar för hen om drömmar att bli läkare, ingenjör, jurist. Hen tycker att det är bättre att kvinnorna utbildar sig till hårfrisörska, står i butik osv. Killarna borde bli lastbilschaffisar, lagerarbetare osv. Nej jag säger inte att det är lägre status än akademikeryrken, men att krossa yrkesdrömmarna redan på högstadiet och få höra att universitet inte är något för dig är så fel det kan komma.

Vi i Sverige har ett ganska unikt och fantastiskt system där man kan läsa in och upp sina betyg för att bli behörig. Folkhögskolor och yrkeshögskolor där man kan studera när man är äldre och arbetat, ofta med något helt annat än det man vill studera. Bara vårt system med omtentor är oerhört viktigt. Jag pluggade i England och där var systemet att du studerade i tre år, kunde inte byta inriktning, och sista terminen tentade du alla kurser. Körde du i dem, well tough luck. Ingen examen för dig. Förhoppningsvis har de ändrat systemet nu, eftersom det resulterade i personer som spenderat tre år utan att ha något att visa för det. Eller som upptäckte efter ett år att jag hatar det jag studerar och vill göra något helt annat. Klassystemet i England är dessutom mer strikt skulle jag nog säga, bl.a pga ska public schools och är ett av skälen till att jag är motståndare till friskolor eftersom jag kan se en liknande utveckling där.

Vad gäller klass, eller kulturellt kapital som Pierre Bourdieu är känd för att skriva om (nu blir jag pretto jag vet) så konstaterar han att socialt eller kulturellt kapital vilar på att en grupp människor förenas genom en homogen uppväxt, kulturellt och socioekonomiskt. Samt att det är den sk överklassen som anses ha störst kapital och dit de andra klasserna strävar och ser upp till. Men det man aldrig ska glömma är att studiebegåvning, läshuvud om man så vill, har nada, zip, att göra med social status och klass. Universitet, liksom lumpen en gång i världen, var och är viktiga smältdeglar just för att man, kanske för första gången, stiger ur sin comfort zone, och träffar och umgås med personer från andra grupper, klass om man så vill, vilket även om det kan vara förvirrande och överväldigande berikar livet något otroligt.

Jag ska bara avsluta med att säga att människor med riktig klass, jag har träffat några ur den svenska och engelska högadeln, aldrig någonsin skulle komma på tanken på att klanka ned på sitt land, än mindre skratta åt arbetslöshet eller nedvärdera personer som flyr från krig och våld.

PS. När fiskknivar först infördes ansågs det som bourgeois och vulgo eftersom man tidigare åt fisk med två gafflar :D
Jag har också umgåtts blåblodigt, och de var mycket mycket noga med att alltid vara korrekta mot folk- inte för att de såg dem som jämbördiga utan för att inte skriva publaset på näsan att de är mindre värda.

På tal om bordsskick så är det väldigt många i min umgängeskrets som bara använder kniv till grillkött, typ, och aldrig skulle komma på tanken att duka med båda besticken till vardags.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 257
Senast: tornblomma
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 514
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp