Är det fel och sälja äldre häst

cowgirl81

Trådstartare
Är det helt fel och sälja en äldre häst (23år) som är pigg och levnadsglad. Gått som sällskap 3-4 år och bara fått vara häst, då han hade senskada, Nu är han superfin i benen och skulle med all säkerhet trivas som en mysig skogsmullehäst. Blev i stort sett idiotförklarad och alla tyckte jag skulle avliva honom istället. Men hade han varit sjuk, senskadan inte läkt och han tappat livsgnistan hade jag inte tvekat. Vad tycker ni.
 
Generellt sett tycker jag att det inte är schysst mot en så gammal häst att behöva byta miljö, människor, rutiner. Sen är hästar individer och vissa klarar det väldigt bra att byta miljö medan andra har svårt att acklimatisera sig och även hitta en ny plats i en ny flock
 
Är det helt fel och sälja en äldre häst (23år) som är pigg och levnadsglad. Gått som sällskap 3-4 år och bara fått vara häst, då han hade senskada, Nu är han superfin i benen och skulle med all säkerhet trivas som en mysig skogsmullehäst. Blev i stort sett idiotförklarad och alla tyckte jag skulle avliva honom istället. Men hade han varit sjuk, senskadan inte läkt och han tappat livsgnistan hade jag inte tvekat. Vad tycker ni.
23 är ingen ålder tycker jag om hästen är pigg och fräsch och har ett psyke som gör att den klarar av förändringar bra, vissa hästar bryr sig ju mindre om flyttar osv.

Tycker det mesta hänger på personlighet och psyke och givetvis hur fräsch hästen är i kroppen så den klarar av att komma in i nya flockar osv.

Man får inte glömma bort att det inte är åldern som avgör hur gammal hästen är. Ålder är bara en siffra i sådana sammanhang.

En levnadsglad 23 årig häst har många fina år som skogsmulle kvar om den är frisk, synd att beröva livet på en sådan häst. Bästa kan jag tycka är att låna ut hästen på foder så har man iallafall hyfsad kontroll på den. Så den inte fortsätter att säljas runt osv.
 
Beror på hästen. Vi tog över en 20-år gammal ponny som fungerade som skogsmulle sen gick han tillbaks till ägaren och blev nybörjarhäst för de allra minsta på ridskola(skrittpromenader) och där hängde han med i några år till.
 
Generellt tycker jag det är fel att sälja en så pass gammal häst. Om hästen är igångsatt och man verkligen testat att benet håller samt den säljs till ett bra varaktigt hem så är det okej. Jag tänker då mer till någon man känner till och vet vad den ska användas till ( barnhäst hos grannen, skogsmulle hos damen i grannbyn för att ersätta tidigare skogsmulle, häst för handikapridning i den lokala ridskolan som har liknade lösningar och bra rykte etc) .

Att sälja en 23 åring med en troligen läkt senskada och där hästen inte är i full gång till en random spekulant ( även om man kollar upp den) känns grymt. Risken att det inte funkar och hästen därmed far illa är för stor i mina ögon.

Varför inte lämna ut på foder med utalad avsikt att skänka dem hästen om det fungerar?
 
Skulle tycka det vore okej om den bara bytte ägare och stod kvar eller om den kom till nån som den var van vid sen innan och redan kände hästen den skulle gå med. Annars inte.
 
Det att jag vill sälja är för jag har ingenstans och ha han, så ska ja låna ut och det inte funkar kan jag ej ta tillbaka han. Han är utlånad till en kompis och varit i 2 år men hon ska nu ta bort sin häst (28år) Och jag har ej möjlighet och ha häst hemma längre, Och här är ont om stallplatser och hyra. Kommer vara extremt noga med var han hamnar.
 
Han är van vid olika stall, Trivs dock bäst i litet lugnt stall med 1-3 kompisar. Är de större stall kan han bli stressad.
 
Man kan inte bortse från åldern och betrakta den som en siffra. En häst på 23 år har statistikt sett inte lång tid kvar att leva inte om man har den minsta lilla hum om verkligheten och naturens gång.

En ponny jag hade gick sitt sista SM som 25 åring och jobbade på sommarridläger i flertalet år efter det. Han dog när han var 35 år gammal. Han bytte hem ett par gånger efter att jag haft honom (Jag hade honom ett par år och tills han blev 22 år gammal.) innan han åkte tillbaka till sina ägare och fortsattes att hållas igång.

Jag tänker på hur hemskt det skulle vara om han fått dö när han var 23 år istället för att få fortsätta jobba och hållas igång. Han hade en tredjedel av livet kvar vid 23 års ålder.
 
En ponny jag hade gick sitt sista SM som 25 åring och jobbade på sommarridläger i flertalet år efter det. Han dog när han var 35 år gammal. Han bytte hem ett par gånger efter att jag haft honom (Jag hade honom ett par år och tills han blev 22 år gammal.) innan han åkte tillbaka till sina ägare och fortsattes att hållas igång.

Jag tänker på hur hemskt det skulle vara om han fått dö när han var 23 år istället för att få fortsätta jobba och hållas igång. Han hade en tredjedel av livet kvar vid 23 års ålder.

Fast i ditt fall var det en fräsch ponny som var igång (förmodar jag eftersom den gick SM) :)
I mina ögon är det väldigt stor skillnad mellan den och en annan häst som dels inte är igång och dels med gammal senskada som man inte alls vet hur den kommer påverka ridbarhet
 
Fast i ditt fall var det en fräsch ponny som var igång (förmodar jag eftersom den gick SM) :)
I mina ögon är det väldigt stor skillnad mellan den och en annan häst som dels inte är igång och dels med gammal senskada som man inte alls vet hur den kommer påverka ridbarhet

Den ponnyn hade flertalet senskador, som inte hindrade honom. Och var skadad lite då och då även i äldre dagar. Det går ju såklart att sätta igång en äldre häst med.
 
Är det helt fel och sälja en äldre häst (23år) som är pigg och levnadsglad. Gått som sällskap 3-4 år och bara fått vara häst, då han hade senskada, Nu är han superfin i benen och skulle med all säkerhet trivas som en mysig skogsmullehäst. Blev i stort sett idiotförklarad och alla tyckte jag skulle avliva honom istället. Men hade han varit sjuk, senskadan inte läkt och han tappat livsgnistan hade jag inte tvekat. Vad tycker ni.

Jag tycker det är "fel" att sälja en äldre häst speciellt om den måste byta hem, människor osv. Ingen av oss har dock sett din häst om den verkligen är så fräsch och levnadsglad som du skriver, valet är upp till dig att bestämma vad du vill göra med din häst..
 
Det att jag vill sälja är för jag har ingenstans och ha han, så ska ja låna ut och det inte funkar kan jag ej ta tillbaka han. Han är utlånad till en kompis och varit i 2 år men hon ska nu ta bort sin häst (28år) Och jag har ej möjlighet och ha häst hemma längre, Och här är ont om stallplatser och hyra. Kommer vara extremt noga med var han hamnar.
I så fall bättre att låna ut och ta bort honom om/När de inte kan ha kvar honom om du inte har möjlighet att ta hem honom. Säljer du har du ju ingenting att säga till om längre, om de skulle rida hårdare än vad som var tänkt, flyttar runt honom till olika stall, lånar ut, säljer vidare osv.
 
Är det helt fel och sälja en äldre häst (23år) som är pigg och levnadsglad. Gått som sällskap 3-4 år och bara fått vara häst, då han hade senskada, Nu är han superfin i benen och skulle med all säkerhet trivas som en mysig skogsmullehäst. Blev i stort sett idiotförklarad och alla tyckte jag skulle avliva honom istället. Men hade han varit sjuk, senskadan inte läkt och han tappat livsgnistan hade jag inte tvekat. Vad tycker ni.
Förväntad livslängd skiljer sig åt mellan olika raser och hur väl de klarar en flytt skiljer sig åt mellan olika individer - och beror på var de hamnar. Så länge du tar ansvar behöver det inte alls vara fel.
 
Det att jag vill sälja är för jag har ingenstans och ha han, så ska ja låna ut och det inte funkar kan jag ej ta tillbaka han. Han är utlånad till en kompis och varit i 2 år men hon ska nu ta bort sin häst (28år) Och jag har ej möjlighet och ha häst hemma längre, Och här är ont om stallplatser och hyra. Kommer vara extremt noga med var han hamnar.

Då tycker jag att han ska få somna in tillsammans med sin kompis.

Det finns så enormt många (billiga) hästar till salu för tiden, så chansen att någon seriös och tillräckligt kunnig person skulle vilja köpa en 23-åring som stått i 3-4 år känns minimal, för inte att säga obefintlig, tyvärr.
 
Jag tycker inte att man säljer gamla hästar, men jag gillar inte heller tanken på att ta bort en frisk och glad häst. Man har ett ansvar för de gamla trotjänarna och de förtjänar att få åldras i sin vanliga trygga miljö. :heart Om du nu absolut inte kan ta hand om din häst själv så tycker jag att det bästa är att låna ut den, så att du fortfarande kan ha koll på den och se till att den inte far illa på något vis. INTE sälja, för då har du ingenting att säga till om sedan.
 
En ponny jag hade gick sitt sista SM som 25 åring och jobbade på sommarridläger i flertalet år efter det. Han dog när han var 35 år gammal. Han bytte hem ett par gånger efter att jag haft honom (Jag hade honom ett par år och tills han blev 22 år gammal.) innan han åkte tillbaka till sina ägare och fortsattes att hållas igång.

Jag tänker på hur hemskt det skulle vara om han fått dö när han var 23 år istället för att få fortsätta jobba och hållas igång. Han hade en tredjedel av livet kvar vid 23 års ålder.
Och vid 1 år ålder hade hästen i stort sett hela sitt liv kvar. Det är det jag menar med att siffran innebär något.

23 är inte en random siffra utan hästens ålder. Man kan heller inte utgå från varken skräckhistorier eller glädjehistorier utan från det mest sannolika och risken som finns. Att din häst hade det fantastiskt eller kasst påverkar inte den här 23-åringen. Det hade väl varit ännu hemskare om din häst fått lida i 5 år och sedan blivit nödslaktad som djurskyddsärende. Grejen är att man inte vet och då får man göra sitt bästa utifrån sannolikheter.

Sannolikheten att en kärnfrisk 5-åring får ett bra hem och får behålla hälsan länge är god. Sannolikheten att en 23-åring med utläkt men oprövad senskada får det bra och får behålla hälsa länge är rent ut sagt usel. Kan man hitta ett hem man redan har koll på eller där man har för en själv kända personliga referenser där hästen skulle passa blir oddsen bättre, okända som referenser och oddsen att hästen får det bra ökar en bit men inte för mig tillfredsställande.Känner man inte referensernas värderingar betyder de inte mycket.
 
Han är van vid olika stall, Trivs dock bäst i litet lugnt stall med 1-3 kompisar. Är de större stall kan han bli stressad.
Det är mycket begränsande förutsättningar. Vilken vettig person tror du vill köpa en 23-årig häst med en oprövad senskada som promenadhäst och som kan erbjuda ett litet stall?
 

Liknande trådar

Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 913
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 642
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 558
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp