Är det fel och sälja äldre häst

Det är mycket begränsande förutsättningar. Vilken vettig person tror du vill köpa en 23-årig häst med en oprövad senskada som promenadhäst och som kan erbjuda ett litet stall?
Det finns ju människor som behöver en sällskapshäst (precis som TS kompis som lånat hästen nu). Då kan en 23-åring som är i gott skick vara ett utmärkt alternativ.

Jag förstår TS tvekan inför att låna ut, utifrån att TS inte har möjligheter att stalla upp hemma och alltså inte själv har stallplats åt hästen. Om hästen lånas ut kan ju TS med ganska kort varsel bli uppmanad att hämta sin häst igen (om man inte skriver ett väldigt tydligt fodervärdsavtal med en tydlig fodervärdsperiod, som innebär att den som lånar hästen förbinder sig att försörja den under en tydligt preciserad tid) och det kan bli väldigt besvärligt om man inte har stallplats.

Jag tycker att frågeställningen är svår.
Å ena sidan: hästen kan vara en väldigt lämplig sällskapshäst om den är skapligt lättfödd. Och då ha några (inte många; det är att tro för mycket) bra år kvar.
Å andra sidan: det är möjligt att hästen bara har enstaka år kvar i livet ändå, och om den blir stressad av att byta miljö så kanske det inte är så hyggligt att sälja.

Det ger rimligen mindre ångest att inte besluta sig för att ta bort sin glada häst.
Å andra sidan - en död häst vet man ju att den inte lider.

Så inget tydligt svar men lite för och emot.
 
Det är mycket begränsande förutsättningar. Vilken vettig person tror du vill köpa en 23-årig häst med en oprövad senskada som promenadhäst och som kan erbjuda ett litet stall?

Klart det finns sådant folk med. TS kan ju sätta igång hästen om man är osäker på om senan skulle hålla för skogsmulleridning.
 
Och vid 1 år ålder hade hästen i stort sett hela sitt liv kvar. Det är det jag menar med att siffran innebär något.

23 är inte en random siffra utan hästens ålder. Man kan heller inte utgå från varken skräckhistorier eller glädjehistorier utan från det mest sannolika och risken som finns. Att din häst hade det fantastiskt eller kasst påverkar inte den här 23-åringen. Det hade väl varit ännu hemskare om din häst fått lida i 5 år och sedan blivit nödslaktad som djurskyddsärende. Grejen är att man inte vet och då får man göra sitt bästa utifrån sannolikheter.

Sannolikheten att en kärnfrisk 5-åring får ett bra hem och får behålla hälsan länge är god. Sannolikheten att en 23-åring med utläkt men oprövad senskada får det bra och får behålla hälsa länge är rent ut sagt usel. Kan man hitta ett hem man redan har koll på eller där man har för en själv kända personliga referenser där hästen skulle passa blir oddsen bättre, okända som referenser och oddsen att hästen får det bra ökar en bit men inte för mig tillfredsställande.Känner man inte referensernas värderingar betyder de inte mycket.

Fast det vet man inte oavsett hur gammal hästen är. Med den filosofin ska man avstå ifrån att sälja alla hästar.

När jag sålde en annan ponny så var det massa knäppa människor som hörde av sig, hon hamnade hos en toppenägare. Man får sålla.
 
Klart det finns sådant folk med. TS kan ju sätta igång hästen om man är osäker på om senan skulle hålla för skogsmulleridning.
Jag väger tyvärr för mycket för och kunna sätta igång, samt hans kompis ska tas bort antingen nu under helgen eller veckan som kommer. Försökt få nån som vill sätta igång men ingen som vill.
Och med tanke på hans härliga galna rejs i hagen som kan vara ca 1 timme långa och sval i benen efter de så skulle han fixa mysiga turer i skog och mark.
 
Jag tycker inte det är fel att sälja en äldre häst som kan leva ett gott liv i många år till. Men som alltid ska man självklart vara noga med vart den hamnar. Som många andra skrivit så kan väl foder vara ett bra alternativ. Men jag förstår inte varför en äldre levnadsglad häst skulle må dåligt av att byta hem så länge den får sina behov tillgodosedda hos den nya ägaren.
 
Jag tycker inte det är fel att sälja en äldre häst som kan leva ett gott liv i många år till. Men som alltid ska man självklart vara noga med vart den hamnar. Som många andra skrivit så kan väl foder vara ett bra alternativ. Men jag förstår inte varför en äldre levnadsglad häst skulle må dåligt av att byta hem så länge den får sina behov tillgodosedda hos den nya ägaren.

Förstår inte det heller. Jag tänker mig att ska man avliva sin äldre häst om man måste byta stall med då, Om dom far så illa av att byta kompisar/miljö?
 
Det finns ju människor som behöver en sällskapshäst (precis som TS kompis som lånat hästen nu). Då kan en 23-åring som är i gott skick vara ett utmärkt alternativ.

Jag förstår TS tvekan inför att låna ut, utifrån att TS inte har möjligheter att stalla upp hemma och alltså inte själv har stallplats åt hästen. Om hästen lånas ut kan ju TS med ganska kort varsel bli uppmanad att hämta sin häst igen (om man inte skriver ett väldigt tydligt fodervärdsavtal med en tydlig fodervärdsperiod, som innebär att den som lånar hästen förbinder sig att försörja den under en tydligt preciserad tid) och det kan bli väldigt besvärligt om man inte har stallplats.

Jag tycker att frågeställningen är svår.
Å ena sidan: hästen kan vara en väldigt lämplig sällskapshäst om den är skapligt lättfödd. Och då ha några (inte många; det är att tro för mycket) bra år kvar.
Å andra sidan: det är möjligt att hästen bara har enstaka år kvar i livet ändå, och om den blir stressad av att byta miljö så kanske det inte är så hyggligt att sälja.

Det ger rimligen mindre ångest att inte besluta sig för att ta bort sin glada häst.
Å andra sidan - en död häst vet man ju att den inte lider.

Så inget tydligt svar men lite för och emot.
Nu skrev TS om promenadhäst inte sällskapshäst så jag tog fasta på det och svarade utifrån det.


Och ja om man inte kan ta tillbaks hästen är det besvärligt att låna ut den men man måste utgå från hästens bästa och bortse från våndan att ta bort en häst. Kan man inte ta hem hästen igen med kort varsel så behöver man ta hänsyn till det. Det går helt klart att hitta ett bra hem till hästen men flertalet bra hem vill inte ta till sig en senskadad 23-årig häst om de inte har någon form av relation till den. Det gör det svårt att sälja/skänka bort den till ett hyfsat garanterat bra hem.
 
Klart det finns sådant folk med. TS kan ju sätta igång hästen om man är osäker på om senan skulle hålla för skogsmulleridning.
Det finns inget om i frågan om senskadan. Det är en stor osäkerhet när hästen inte ridits regelbundet en längre tid, helst uppemot ett halvår. Det tar lång tid att sätta igång en gammal häst som vilat i flera år.
 
Fast det vet man inte oavsett hur gammal hästen är. Med den filosofin ska man avstå ifrån att sälja alla hästar.

När jag sålde en annan ponny så var det massa knäppa människor som hörde av sig, hon hamnade hos en toppenägare. Man får sålla.
Jag tror du behöver läsa om mitt inlägg, du har uppenbarligen inte förstått hur jag tänker.

Eller tror du på allvar att jag menar att en 5-åring och en 23-åring har samma sannolikhet att få många friska år och är lika lätta att hitta ett bra hem åt?
 
Eftersom jag gärna köpt en häst som är 23 år så kan jag inte säga annat än att testa att annonsera ut honom och se vad du får för svar. Visar det sig att det inte finns något intresse för hästen så får man kanske överväga avlivning.
 
Då tycker jag att han ska få somna in tillsammans med sin kompis.

Det finns så enormt många (billiga) hästar till salu för tiden, så chansen att någon seriös och tillräckligt kunnig person skulle vilja köpa en 23-åring som stått i 3-4 år känns minimal, för inte att säga obefintlig, tyvärr.
Gjorde nästan själv ett liknande val 2015, en av mina behövde tas bort och hennes bästa kompis fick följa med fast kompisen kunde haft några till många år kvar men kunde lika mycket bli så att kompisen skulle börja med att sluta äta och rasa mentalt.

Skillnaden var att jag behövde köpa mig en ny så den som blev kvar inte skulle bli ensam.
 
Jag väger tyvärr för mycket för och kunna sätta igång, samt hans kompis ska tas bort antingen nu under helgen eller veckan som kommer. Försökt få nån som vill sätta igång men ingen som vill.
Och med tanke på hans härliga galna rejs i hagen som kan vara ca 1 timme långa och sval i benen efter de så skulle han fixa mysiga turer i skog och mark.

Jag hade låtit hästen somna in med sin vän.
 
Till TS, det finns inga rätt eller fel. Du känner din häst bäst och om den skulle klara av en flytt bra, hur gick det vid senaste utlåningen t.ex? Gick det bra så leta efter någon som kan tänka sig livstidsfoder där de vet om problematiken.
 
Jag tycker att man ska tänka ett varv till och tänka tanken vem som köper en häst som är 23 år?
Kunniga personer med god ekonomi gör troligen inte det.
Mest troligt är köparen någon som har råd att köpa en dyrare häst.
Jag som har flera gamla hästar och har haft ännu fler vet att det kostar mycket mer att att hålla dom i takt med att dom blir äldre. Min gamle som blev 28 år var pigg och fräsch med undantag för sina tänder. Han kostade bara i extra foder 4500 kr/månad. Till det kom då ensilage och strö plus tandläkare för att hålla tänderna så bra som möjligt. Med andra ord ganska stora kostnader för en häst och det är i eget stall så det är rena inköpspriser på fodret.

Det finns inte många som har kunskapen om gamla hästar och deras behov plus ekonomin som köper en sådan häst. Just för att man vet vad det kommer att kosta och även att när det är dags att ta bort hästen kommer det att kosta.
De mest troliga köparen till en så gammal häst är någon som helt enkelt inte har råd att köpa en yngre häst och inte heller har kunskapen om den äldre hästens behov. iNte heller vad det kommer att kosta att uppfylla dom behoven hos hästen.

KAn maninte ha sin gamla häst kvar och inte vill ta bort den själv är det nog bättre att lämna på foder hos någon där man verkligen kan ha kontroll på hur den sköts och även har något att säga till om när det är dags att bort den. Fast fodervärdar som är villiga att ge ägaren så mycket insyn är ovanliga dom med.
 
Jag tror du behöver läsa om mitt inlägg, du har uppenbarligen inte förstått hur jag tänker.

Eller tror du på allvar att jag menar att en 5-åring och en 23-åring har samma sannolikhet att få många friska år och är lika lätta att hitta ett bra hem åt?

Så det är bara ok att sälja hästar som det är lättast att hitta hem till? Bara för att det är svårt att sälja en häst så behöver inte det betyda att man inte kan hitta ett bra hem till den. Om man inte gör det, då har man såklart alternativet att ta bort den.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 706
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 910
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 642
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 555
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp