Bukefalos 28 år!

Är det galet och elakt?

niardasp

Trådstartare
Jag funderar på att klippa min häst nu.
Han har inte varit klippt i år nånting (pga skada) och har lite päls. Han har fällt den lilla vinterpälsen han hade.

Det jobbiga är att jag tycker han blir loj och lat när det är varmt ute och han får anstränga sig. Senaste gångerna jag har varit på hopptävling när det varit varmt har han varit ovillig att hoppa eller jobba överhuvudtaget. De tävlingar där det varit mulet och svalare har det däremot inte varit några problem, då är han helt som vanligt.

Han svettas lätt också, men han är välmusklad och har bra kondition så det är inte där problemet ligger.

Det känns som att han tycker det är jobbigt med värmen (kan hästar vara så känsliga?) och det känns så taskigt att pressa honom när han inte vill.. Han är rätt så värmekänslig annars också, blir väldigt lätt jättevarm och svettig och han har aldrig tjocka täcken på sig trots tunn päls.

Frågan är om det kommer hjälpa att klippa honom eller väger nackdelarna (ful sommarpäls, nåt mer?) över?
 
Sv: Är det galet och elakt?

Om han har lite päls så gör det nog inte så stor skillnad.
En nackdel är att dom ofta blir mycket känsligare för knott, mygg och annat äckel, kan börja klia sig rejält osv.
 
Sv: Är det galet och elakt?

Har hästen redan kort päls så skulle jag inte klippa nu.
Försök välj träningstillfällen när det är lite svalare.. tidigt på morgonen eller lite senare på kvällen..

Som IronWill sa, knott osv kan bli ett h-vete för dom. Även solen kan bränna huden..
 
Sv: Är det galet och elakt?

Jo det är ju en klar nackdel..

Tyvärr kan jag ju inte styra vilken tid på dygnet tävlingarna är..

Någon som har nåt tips för att underlätta för hästen när det är så varmt ute? Hur vanligt är det att de blir så pass påverkade?
 
Sv: Är det galet och elakt?

Hjälp honom med att kyla med vatten. Ha med ex PET flaskor med vatten till träningen/tävlingen. Häll över hals o bog. Har du hjälp från marken kan man ta svamp o hink om hästen inte gillar att man häller vatten på den.
Distanshästar gör man så på under tävling. För att hjälpa dem kyla, få ner pulsen o att minska svettningen = spara på vätska.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 814
Senast: Speedway
·
Hästvård Den uteblivna vintern eller skall man kalla det den mkt sent uppdykande vintern har spelat totalt spratt med hästarnas päls här hemma...
2
Svar
24
· Visningar
3 718
Senast: gylle
·
Hästvård Behöver lite tips & råd. Har en snart 21 årig kallblodstravare, börjar få problem hur jag ska lösa hans värme. Han fryser helt...
Svar
14
· Visningar
1 424
Senast: Spirit
·
Islandshäst Är jag helt knäpp som går o funderar över att köra rakapparaten över pålle nu i maj? Han har i alla år varit långsam med sin...
Svar
19
· Visningar
2 363
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp