Är det ok att avla på?

Ciindy

Trådstartare
Eftersom de verkar vara vitt skilda åsikter på det här forumet när det gäller avel så tycker jag att de hade varit kul att "samla ihop" folks åsikter.

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?
Hundar som kan vara osäkra kring barn?
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod?

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?

Saknar tänder?

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?

Komentarer:

I vissa frågor måste ni utgå från er egen ras och vissa kan gälla en annan ras. Vissa frågor är svåra att svara på och man vill gärna veta situationen men nu ska vi se allting svart och vitt!

Jag tycker det här är väldigt intressant och vill gärna se hur andra resonerar kring det här! Om ni tycker att jag missat någonting viktigt, vilket är mycket troligt, lägg gärna till det i listan!
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att avla på?

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?
Nej på samtliga om det beror på rädsla för människor, mina avelsdjur behöver inte älska människor men de ska acceptera att bli hanterade och iaf gå fram och kolla vem det är dom kommer.

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Beror på, mycket beror ju på vana här och vad de gör när de är osäkra.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Ja, om den varit skottfast på MH eller inte reagerat de första åren av sitt liv. Jag tycker många hundar blir mer berörda ju äldre de blir.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nej tror inte det, men aldrig upplev det som något bekymmer inom min ras.
Som fått ett KEP på utställning? Ja, KEP kan ju t.ex. bero på att hunden var halt den dagen.
Rapportkod? Aldrig!



Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? Ja
D? Nej
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Asolut
Ögonkollad? Nej
Patella? Ja
Armbågar? Ja

Saknar tänder? Beror på vilka som saknas, saknas p1 bryr jag mig inte så mycket även om det är kul om de har dom. Övriga tänder ska finnas.


Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Nej
Är för hög/låg enligt rasstandard? Nej, inte mer än 1 cm över
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Nej

Komentarer:
Har enbart utgått från min egenras dvärgschnauzer. Enligt SKK finns inga krav för att registrera valpar men rasklubben har krav på ögonlysning för att få hänvisning.
 
Sv: Är det ok att avla på?

Jag är väl inte så jättekunnig inom avel, men det är intressant så jag tar varje chans till att lära nya saker och s har jag framförallt en del synpunkter utifrån det lilla jag kan :)

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Ja det tycker jag är okej. Om det är en ras som ska vara reserverad. Men hunden måste acceptera kontakt, även om den inte tycker om det.
Och visar det genom att
-Gå undan?
Jag tycker iallafall att hunden ska vara så pass stabil att den vågar gå fram och nosa på en okänd människa. Men det kan vara okej att hunden går undan om personen försöker klappa och kanske beter sig lite klumpigt. Men om hunden först har fått nosa i lugn och ro så bör den acceptera att bli klappad på ett lugnt sätt.
Så här vill jag svara både ja och nej, beroende på hur situationen ser ut.

-morra?
-Nafsa?
-bita?
Hundar som visar upp aggressiva beteenden har inte i avel att göra.

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?
Nej, jag tycker inte sånt är okej.
Hundar som kan vara osäkra kring barn?
Nej.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?
Sånt är ju så svårt, för det kan ju vara något inlärt (att det har hänt något som gjort hunden rädd). Det beror också på vad man menar med osäkerhet. Men generellt nej, rädda hundar ska inte gå i avel.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?
Vet inte. Har inte tillräcklig kunskap för att svara på den frågan.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod?
KEP kan den väl få av många orsaker, som hälta, pälsskick osv. Det säger ju bara att hunden inte har kunnat bedömas.
Däremot om den blivit "utvisad" pga mentalitet så tycker jag inte att hunden platsar i avel.


Komentarer:
Hundar som går i avel ska vara trygga och stabila, kort och gott.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Jag vet inte hur det funkar med små hundar. Men om jag svarar utifrån mellanstora/stora hundar så nej, enbart fria höfter. Tycker det är väldigt dumt att avla på djur som har så allvarliga fel, även om hunden i dagsläget tycks klara det bra.

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?
Om rasen inte har kravet och det heller inte är något vanligt förekommande problem så bör det väl inte stoppa.


Saknar tänder?
Nej

Kommentarer:
Enbart friska djur i aveln. Men man kan ju inte kolla för varenda sjukdom som finns, får begränsa sig till de som rasföreningen kräver och om det finns andra sjukdomar som man kan tänkas oroa sig för.

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?
Jag tycker att man enbart ska avla på rastypiska hundar.

Kommentarer:
Att hunden är rastypiskt är faktiskt lika viktigt som alla andra aspekter. Jag skulle inte tumma på varken utseende, mentalitet eller hälsa. Iallafall inom min ras finns det gott om hundar som står sig på alla sätt.
Sen behöver de ju inte vara champions eller så, men bör ha fått minst 2a eller helst 1a på utställning.
 
Sv: Är det ok att avla på?

Jag är inte uppfödare, men väldigt avelsintresserad och funderar och läser mycket. Mina svar i fet stil.

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?
Okej att gå undan om de inte uppvisar massa osäkerhet. Att alltid morra "oprovocerat" nej, nafsa och bita absolut nej.

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?Nej.
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Nej
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?Beror på reaktionerna. generellt nej.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?Inget som gör den solklart olämplig för avel, men det bör väl vägas in i beslutet precis som alla andra för- och nackdelar.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod?(svarar om rapportkod, osäker på vad KEP är); generellt sett nej. Sen vet man väl förhoppningsvis omständigheterna också.

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Lite beroende på ras, generellt nej på allt.

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?
Okej (om samtligt är förutsatt att det inte krävs inom rasen), men klart att hälsoundersökningar är en bonus.

Saknar tänder?
Ingen åsikt faktiskt. Känner att jag inte har nån koll där.
Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Beror lite på ras och hur avkommorna blir. Kan avkommorna få "rätt" färg? Är det en ras som främst ställs ut eller främst används inom bruks. Kan de registreras i alla fall?
Är för hög/låg enligt rasstandard? Beror lite på ras. Inget solklart som diskvalificerar men även här något som bör vägas in i beslutet om hunden ska gå i avel eller ej.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?Se under "fel färg"

Komentarer:
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att avla på?

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?
Nej på alla

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?Ja
Hundar som kan vara osäkra kring barn?Ja,kan vara ovana
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?Nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?Beror på vem föraren är
Som fått ett KEP på utställning?Ja Rapportkod?Nej

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Nej till alla

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?Ja
Ögonkollad?Ja
Patella?ja
Armbågar?Ja
Följer rasföreninges krav/skk

Saknar tänder?Beror på ras

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?Beror på nedärvningsfaktorn
Är för hög/låg enligt rasstandard?Japp
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?Tror det
 
Sv: Är det ok att avla på?

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?

Nej på alla utom att gå undan. En hund för mig ska aldrig visa aggressivitet mot en människa, att gå undan är en sak och det kan ju bara vara att hunden inte är intresserad av någon annan människas kontakt.

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Aldrig, inte heller tikar som avskyr andra. Det är för mig oacceptabelt att avla på en hund som inte kan dra jämt med specifika kön/raser/grupper. Det är ingen egenskap jag tycker är att föredra i ett samhälle där hundar träffas ofta då det kan uppstå bråk och stora problem.
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Beror på vad man menar med osäker. Barn kan vara ganska på och jobbiga, men hunden får aldrig svara med aggression. Däremot får den gå undan alt. att ägaren tar bort hunden om den visar att den inte tycker det är skoj!
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Beror på hur gravt. Är den skottfast så ja, då handlar det främst om dåliga erfarenheter i min mening.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nej men det är inget jag någonsin haft problem med hos min ras (shetland sheepdog)
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? KEP beror på varför den fick det, rapportkod nej. Det skulle jag inte avla på!

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Här tycker jag det beror på ras och kvalitet av hunden. HD är ju ärftligt men små raser får ju inte problem i samma utsträckning. Handlar det däremot om en tung ras som är behäftad med mycket HD fel skulle jag nog inte göra det. Nu har jag medvetet valt bort sjuka raser så jag har inte detta problem men om man ponerar att rasen är relativt sjuk och har andra problem man måste ta itu med så måste man ibland kompromissa och välja en hund med HD C men som är frisk i övrigt (om inte man får blanda in nytt blod av en annan ras!)

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?
Är någon av HD, ögon, patella och AD problem inom rasen så hade jag inte använt det avelsdjuret. För min ras så förekommer inte HD i hög utsträckning men det har börjat komma in fler hundar med problemet, jag skulle därför inte välja en hanne som inte var röntgad. Jag har shetland sheepdog och faktiskt så har rasen i princip alla dessa sjukdomar, fast bara ögonproblemen är i en någonlunda hög frekvens. Jag väljer ändå att kolla efter allt.

Saknar tänder?
Antagligen inte.

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?
Alla ovan skulle jag avla på utan att blinka om hunden var fin och frisk, hade dessa avvikelser däremot ökat risken för någon genetisk sjukdom så skulle det bli blankt nej.

Jag tycker att funktion före utseende är viktigt och att folk gärna skjuter sig själva i foten med sitt tummande på rasstandarden. Många raser idag är genetiskt komprimerade och har inte råd att sålla bort storleksavvikelser och färgfel. Dessutom förstår jag inte varför det existerar "färgfel" om inte det är något som är sjukdomsframkallande..
 
Sv: Är det ok att avla på?

Eftersom de verkar vara vitt skilda åsikter på det här forumet när det gäller avel så tycker jag att de hade varit kul att "samla ihop" folks åsikter.

Anser ni att det är okej att avla på?


Mentalitet
Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?

1) ja
2-4) nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?

Ja

Hundar som kan vara osäkra kring barn?

Nej

Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?

Så länge det inte är rädsla/panik: Ja

En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?

Tveksamt.. Inte om hunden blir helt blockerad av tiklukten/är översexuell.

Som fått ett KEP på utställning?

Kan vara ok. KEP betyder ju endast kan ej prisbedömas(sättas) och det kan en hund få ex.vis om den haltar/saknar ringvana och därför inte rör sig vettigt


Om du med det menar rapporteringskod A, som innebär (oftast) att hunden betett sig så aggressivt/panikslaget i ringen, så självklart: Nej

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?

Aldrig

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?

Ja, om det inte krävs så är där inget problem, även om det kan förekomma

Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?

Krävs det inte för registrering, så är inte heller det ett utbrett problem inom rasen och är därför inget som diskvalificerar från avel.

Saknar tänder?

Nej

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?

1) Ja, om det är en ras med taskig mentalitet överlag och hunden i fråga har mkt bra mentalitet/exteriör/hälsa.

2) Samma som ovan

3) Nej

Jag har svarat rent allmänt och INTE utgått från någon av mina egna raser. I avel ska man anser jag använda sunt förnuft. Fördelarna ska alltid överväga nackdelarna. Sund exteriör och bra mentalitet är något alla avelshundar ska ha och i vissa fall kan mkt goda egenskaper överväga mindre skönhetsfel (såsom teckning och färg) som inte har någon betydelse för hundens funktion.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att avla på?

Eftersom de verkar vara vitt skilda åsikter på det här forumet när det gäller avel så tycker jag att de hade varit kul att "samla ihop" folks åsikter.

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? ja
-morra? nej
-Nafsa? nej
-bita? nej

Beror på hur rasen ska vara... Men inte en vovve som morrar eller värre..

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? nej
Hundar som kan vara osäkra kring barn? beror på ras, barnens beteende och hunden erfarenhet men för mina raser är svaret generellt Nej
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? ja
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Har aldrig haft det problemet, men om det skulle uppstå så antagligen ja, beror på hur illa det är.. Kastrera kan man om tävling e viktigt
Som fått ett KEP på utställning? Beror på
Rapportkod? Nej

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?

Nej, absolut inte, ser ingen anledning till att avla på sjuka djur när det finns friska.. Bara för att hunden i fråga inte lider, så finns det inget som säger att dess avkomma inte kommer göra det

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? ja
Ögonkollad? nej
Patella? nej
Armbågar? ja

Saknar tänder? beror på vika men ja

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Beror på ras och om hunden har andra kvalitéer... För en av raserna ja och den andra nej
Är för hög/låg enligt rasstandard? ja, det är en bagatell som inte brukar spela så stor roll på utställning, får helt enkelt använda en partner till vovven som passar i höjden oxå
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? På ena rasen ja och andra nej

Komentarer:

I vissa frågor måste ni utgå från er egen ras och vissa kan gälla en annan ras. Vissa frågor är svåra att svara på och man vill gärna veta situationen men nu ska vi se allting svart och vitt!

Jag tycker det här är väldigt intressant och vill gärna se hur andra resonerar kring det här! Om ni tycker att jag missat någonting viktigt, vilket är mycket troligt, lägg gärna till det i listan!
tiotiotiotio
 
Sv: Är det ok att avla på?

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Beror på ras
-morra? Beror på ras
-Nafsa? Generellt nej, med undantag för ett fåtal raser
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Ja
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Nej
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Generellt nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Ja
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Beror helt på omständigheterna. Min hund har Rapporteringskod A för en liten morrning i utställningsringen. En totalt vansinnig och onödig anmärkning som jag inte orkat strida för, men borde. Den dagen förlorade jag förtroendet på den aktuella utställningsdomaren och blir arg bara jag tänker på det. Stabilare och trevligare hund får man leta efter! Han gurglade några sekunder åt de andra hanhundarna av helt naturliga skäl (nervös matte, ovan situation) och visade därefter inga som helst tecken på aggressivitet eller något åt det hållet. Orättvist är ordet! :mad: Därav mitt svar...


Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? Bara i yttersta nödfall (smal avelsbas)
D? Bara i yttersta nödfall (extremt smal avelsbas)
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? JaÖgonkollad? Beror på ras
Patella? Beror på ras
Armbågar? Beror på ras
Saknar tänder? Tveksam



Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Bara i nödfall
Är för hög/låg enligt rasstandard? Bara i nödfall
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Bara i nödfall
 
Sv: Är det ok att avla på?

kl

Min Leon är importerad mad avsikten att avlas på, han är för stor enligt standarden, o andra sidan tenderar rasen i Sverige att bli mindre o mindre för att slippa klassas som large i agilitysammanhang.

Han har en färg som håller på att försvinna eftersom de flesta vill ha hundar som ser ut så här:
g80.jpg

g62.jpg

Photo_41802_485017.jpg


Bilder på Leon finns här:
http://profiler.aktivhund.se/vallhund/fotoalbum/Leon-i-Norrland-a846.aspx
Gnist bakom kameran.

Han har HD A o ett MH som gör de flesta Bergerägare gröna av avund:

http://profiler.aktivhund.se/vallhund/Leons-MH-resultat-på-OG-i-Linköping-b7066.aspx

Jämfört med de långhårigas:

http://www.genetica.se/_mh_data/berger des pyrenees.pdf

Man får välja sina strider som min chowuppfödane bekant brukar skriva.
 
Sv: Är det ok att avla på?

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? nej
-morra? nej
-Nafsa? nej
-bita? nej


Ser det da i situationen med "framlingar" som kommer och halsar pa i vanskaplig anda i ex. hemmet. Sa det ar beroende pa situationen

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? tveksamt
Hundar som kan vara osäkra kring barn? tveksamt
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? tveksamt
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? nej
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? mkt tveksamt

Komentarer: Beror mycket pa omstandigheterna och malet med hunden/rasen.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det? nej
C? MKT tveksamt
D? nej
E? nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? tveksamt
Ögonkollad?nej
Patella? nej
Armbågar? nej

Saknar tänder? overlag NEJ

Komentarer: Beror aterigen en del pa rasen och rasens allmanna avelsmal

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? beror pa
Är för hög/låg enligt rasstandard?om den kan tillfora tillrackligt mkt i rasen for att forsvara att anvanda den sa ja.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? beror ater igen pa om den kan tillfora nagot i rasens avel - skonhetsfel som sadana ser jag som just skonhetsfel - har hunden andra egenskaper (arbetsvilja t.ex.) som gor att den ar vard att avla pa i fran borjan sa...
 
Sv: Är det ok att avla på?

Eftersom de verkar vara vitt skilda åsikter på det här forumet när det gäller avel så tycker jag att de hade varit kul att "samla ihop" folks åsikter.

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?

Är det en hundras som har dessa egenskaper i sin rasstandrard är det en sak. Men personligen skulle jag inte avla på dessa individer med dålig mental status.

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?
Hundar som kan vara osäkra kring barn?
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod?

Komentarer:
Dessa frågor är miljöbetingade och har med uppfostran och träning att göra.Men jag avlar inte på hundar som är osäkra med barn. Tar inte den risken.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? Inte inom min ras här i sverige
D? Nej
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?

Saknar tänder?

Komentarer:
Angående höftleder eller armbågsleder så har varje ras specifika krav sina avelsdjur, När det gäller att frivilligt undersöka sina avelsdjur för att ta reda på sjukdomar som inte finns i rasens bekämpningsprogram är upp till varje uppfödare.

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?

Komentarer: Nej, Det finns ingen anledning att avla på uppenbara fel som går emot rasstandarden.


I vissa frågor måste ni utgå från er egen ras och vissa kan gälla en annan ras. Vissa frågor är svåra att svara på och man vill gärna veta situationen men nu ska vi se allting svart och vitt!

Jag tycker det här är väldigt intressant och vill gärna se hur andra resonerar kring det här! Om ni tycker att jag missat någonting viktigt, vilket är mycket troligt, lägg gärna till det i listan!

:bow::bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att avla på?

Jag är absolut ingen uppfödare, och planerar inte att bli. Lägger mina fem cent i frågan ändå;)

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Ja
-morra? Nej
-Nafsa? Nej
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Ja
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nej
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Vet inte vad KEP innebär, är inte alls i utställningssvängen.

Komentarer:
Att en hund är reserverad och väljer att gå undan tycker jag är okej i min ras, likaså tycker jag att det är okej att vara osäker på barn om jag vet att hunden inte fått träffa några.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?

Saknar tänder?

Komentarer: Ett rungande nej på alla frågorna! Lite beroende på vilka tänder som saknas, och hur stammen/syskonen ser ut. Min hanhund saknar en hörntand, honom skulle jag inte avla på.

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?

Komentarer: Detaljer som jag skiter fullständigt i, så länge de inte innebär ett handikapp för hunden.
 
Sv: Är det ok att avla på?

Nyfiket frågat: Vilken BC-uppfödare kollar patellan och tandstatusen?
 
Sv: Är det ok att avla på?

Anser ni att det är okej att avla på?

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
OM det beror på ointresse, men främmande ändå kan hantera hunden om det behövs, så ja.
-morra? Nej
-Nafsa? Nej
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Beror på hur det visar sig. Går det att gå promenader med hanhundsmöten utan att hunden blir galen och går att vara i närheten av hanar utan att hunden blir "knäpp" så why not?
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Beror på om den bara är osäker när barn beter sig "icke hundvänligt" eller ej.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Rent generellt tänker jag "nej".
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? INTE okay alls.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Nej om hunden varit agressiv. Ett KEP kan man ju få av andra orsaker så det bryr jag mig inte om.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det? Nej.
C? Beror på hur det ser ut i rasen i övrigt.
D? Nej
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Helt ok för mig.
Ögonkollad? Krävs det ej inom rasen så gör det inget som den inte är kollad.
Patella? Samma svar som på ögon.
Armbågar? Samma svar som på ögon.

Saknar tänder? Rent generellt tänker jag "nej". Saknas det tänder pga att hunden skadats men tänderna en gång funntis, så ser jag ingen anledning att utesluta hunden ur avel pga det.

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Helt ok för mig, OM hunden är bättre än "rättfärgade" hundar på övriga delar och om färgen inte har något med funktionen i arbete att göra.
Är för hög/låg enligt rasstandard? Beror på hur mycket och vad den paras med för hund.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Gör inget om det inte har betydelse för hälsan.



Jag svarade vad jag tänker rent generellt för alla raser. Det jag bryr mig om när det gäller avel är hälsa och funktion. Hunden ska vara sund och frisk, fungera så väl i vardagssituationer som i arbete. Gör den inte det - då ska den inte gå i avel.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att avla på?

Patella tror jag inte kollas, och tandstatusen är ju inget krav det heller. Tycker dock att det borde göras...

Det är kontroller jag skulle göra av mina djur, om de skulle gå till avel!
 
Sv: Är det ok att avla på?

knappis

Reflektioner ang rasklubbars/SKK´s krav för registrering.

Det minsta man skall kolla hos avelsdjuren är det som krävs av rasklubben för valphänvisning.

Vad gäller DP t ex så finns ju inga som helst krav, BPH/MH borde vara det minsta man kan begära.

Vad gäller Amstaffs så krävs inte ens känd HD status, skulle dock inte falla mig in att köpa en som inte var efter HD/ED fria föräldrar/bra resultat på släktingar, inte heller om de inte var MH/BPH beskrivna o clear eller carrier vad gäller Ataxi, dvs den ena föräldern måste vara fri.

Finns säkert liknande inom de flesta raser.

mvh
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 840
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 867
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 473
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 256
Senast: Lillagoajag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp