Bukefalos 28 år!

Är det seriöst att maila på hästannonser?

Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Att det inte är så mycket stav fel kan jag tacka surfplattan och swype för, snurrar man runt tillräckligt med finger brukar det ordet man vill ha komma fram:D.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag föredrar mail som en första kontakt. Tycker inte alls det behöver vara oseriöst, det beror ju helt på vad som skrivs och hur länge mailkontakten varar i så fall. De fallen du räknar upp skulle jag inte se som seriösa. Men själv tar jag gärna kontakt via mail för att fråga om saker när som helst på dygnet, och för kunna komma ihåg all information som ägaren ger av hästen. Vid telefonsamtal så händer det att jag glömmer saker annars, det är ofta mycket info på en gång och svårt att hålla reda på allt. Dessutom följdfrågor som man kommer på först efter samtalet.. Då är mailande bra där man kan ta allt i lugn och ro. Ett par-några mail räcker och sedan om allt känns bra så ringer jag och bokar tid. Längre än så ska det normalt inte behöva tas.

Föredrar även mail som första kontakt om jag är säljare, främst för att jag avskyr folk som ringer vid opassande tider, men även för att jag tycker att det är smidigare med mail även då.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Människor är olika och som säljare skulle jag nog tänka att jag fick anpassa mig till de olika människor som hör av sig. Och kunna kommunicera både via telefon och mail. Vissa som hör av sig kanske har någon form av telefonfobi men kommer bli väldigt bra hästägare ändå. :) Vissa tar snabba beslut och vissa behöver gå igenom värsta processen.

När jag har köpt häst har jag i stort sett "bott" på annonssidorna. Och när då Hästen dyker upp vill jag vara först! Och först med att ta kontakt och boka tid är det lättare att vara om man ringer. Jag får alltid en känsla av att den hästen är en guldklimp som kommer försvinna snabbt. När jag väl har träffat hästen fattar jag beslut och lämnar besked lika snabbt.

Jag skulle nog lämna till en förmedlare om jag skulle sälja en häst för jag skulle ha svårt att ha tålamod med köpare som fungerar helt annorlunda. Det finns de som är proffs på att hantera alla typer av köpare. Pratkvarnar, de med telefonskräck, funderare, de som skjuter från höften, drömmare, galningar... ;)
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag föredrar mail som första kontakt. Det går fortare att sortera ut de oseriösa via mail, då stör det mig mer om man ringer och pratar länge och sedan kommer det fram att det aldrig var aktuellt ändå. Mail kan jag ju dessutom läsa när jag vill. Både som säljare och köpare kan man ju förbereda lite standardtext som lätt går att anpassa. I telefon får man ta allt om och om igen...

Sms däremot är jag mer skeptisk till, känns lite för kort för att man ska få fram något vettigt där. Möjligtvis att man tex kollar av att hästen finns kvar om annonsen legat ute länge.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag föredrar mail som första kontakt. Det går fortare att sortera ut de oseriösa via mail, då stör det mig mer om man ringer och pratar länge och sedan kommer det fram att det aldrig var aktuellt ändå. Mail kan jag ju dessutom läsa när jag vill. Både som säljare och köpare kan man ju förbereda lite standardtext som lätt går att anpassa. I telefon får man ta allt om och om igen...
Fast det är fruktansvärt frustrerande om man hittat hästen man verkligen vill kolla på och man inte får något svar. Ska det vara mejlkontakt så tycker jag att säljaren bör vara snabb på svar och kolla mejlen relativt ofta.

Det här att prata länge osv, då får man ha en liten taktik när det ringer folk så att det snabbt går att få fram hur hästen är och vad köparen söker så att man snabbt kan hjälpa köparen att ev utesluta den hästen eller om det kan vara nåt som passar.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Om man som säljare lämnar ut sin mailadress tycker jag man får se till att svara på mailen och acceptera mailsvar. Annars kan man väl bara låta bli att lämna ut mailadress? Tycker det är oseriöst med säljare sim först lämnar ut mailadress och sen inte svarar eller svarar väldigt kortfattat.

Håller med dig fullständigt!
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Fast är det inte så att dom flesta annonser kräver en mejladress som syns? Tycker det står på dom flesta sidor "mejla annonsören". Däremot får man ju kanske skriva då att inte mejla om man inte vill ha mejl.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Ja det är klart att man får se till att svara på mailen. Att jag kan läsa mailen när det passar mig betyder inte nästa vecka utan kanske bara inte just nu. Har jag inte svarat på mailen hade det inte passat med ett samtal heller.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Man kan maila tex för att klockan är mycket och man inte vill störa, men ändå vill vara "först". Man kanske inte har tillgång till telefon för tillfället (jag bor med dålig mottagning och har ibland inte haft hemtelefon att ringa från). Det måste inte vara oseriöst att maila, däremot tycker jag att efter första mailet tar an isf telefonkontakt. Om ngn mailat hade jag svarat och sen bett dem höra av sig på tel eller lämna sitt nr om de har fler frågor.

Jag själv ringer, men vet en säljare som jag hade mailkontakt med istället. Vet inte hur det kom sig, hon kanske inte lämnat sitt nr, men det gick bra och jag kom och provred ett par dar senare. Så jag tycker som sagt inte att det är avgörande.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar alltid på intressanta hästar, vill man sälja sin häst får man ta sig den tiden.
Likaså svarar jag alltid på mail från intresserade när jag ska sälja häst.

Fördelen med mail tycker jag är att man har skriftligt på vad som sagts och inte. Via telefon är det omöjligt att hänga med på allt som sägs genom att anteckna, därför tycker jag det är värdelöst med telefonkontakt.

Folk som skriver ut "ej mailsvar" tycker jag andas "bilförsäljare" dvs de vill inte att det de säger ska gå på pränt utan de vill gärna "snacka ner" den som ringer. Sådant har jag extremt svårt för. Det är mycket irriterande med folk som man mailar till för att man är intresserad av hästen de säljer och som går igenom allt från vilket flashigt stall de har till dottern som vann junior DM för D-ponny 1997... *booooring*

Förhoppningsvis orkar de inte skriva ner allt detta babbel i ett mail, så det finns en fördel där också... ;)
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar helst i början och ställer några korta frågor. Är hästen fortfarande intressant så brukar jag ringa efter det :)
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

KL
För min del spelar det ingen roll om jag blir kontaktad via telefon, sms eller mail vid första kontakten, men...

...min erfarenhet säger mig att om mailen har gått fram o tillbaka ett par gånger utan telefonkontakt så blir det inget mer. Ingen ide' att lägga tid på att svara samma spekulant för tredje gången eller att skicka en tredje film på hästen.

Första gångerna jag hade ute saker/hästar på annons så ställde jag snällt upp på att svara på samma frågor flera ggr (till samma person) och/eller dumma frågor, men lärde mig snart vilka som var intresserade på riktigt. Riktiga spekulanter är ivriga och ringer upp efter något enstaka mail.

Mest irriterande tidstjuvar är följande (men som man vackert får räkna med när man lägger ut säljesannonser):
* De som vill ha ännu mer film, trots att de redan sett filmer på hästen i olika situationer + bilder.
* De som vill ha på prov eller foder fast det är en säljesannons.
* De som efter flera mail och/eller samtal och ibland även provridning visar sig ha ungefär halva den begärda köpesumman och/eller vill att jag ska vara räntefri bank åt dem och sälja hästen/saken på avbetalning utan säkerhet. Trots att det står redan i annonsen att priset ej är prutbart...
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

KL
För min del spelar det ingen roll om jag blir kontaktad via telefon, sms eller mail vid första kontakten, men...

...min erfarenhet säger mig att om mailen har gått fram o tillbaka ett par gånger utan telefonkontakt så blir det inget mer. Ingen ide' att lägga tid på att svara samma spekulant för tredje gången eller att skicka en tredje film på hästen.

Första gångerna jag hade ute saker/hästar på annons så ställde jag snällt upp på att svara på samma frågor flera ggr (till samma person) och/eller dumma frågor, men lärde mig snart vilka som var intresserade på riktigt. Riktiga spekulanter är ivriga och ringer upp efter något enstaka mail.

Jag håller inte alls med dig här faktiskt. Jag har mailat extremt mycket med några hästköpare hos mig. Tycker det är fantastiskt bra! Inte särskilt många som ringt upp faktiskt. Ofta kommer de och tittar innan man alls pratat med dem i tele, och det är inte ens säkert att man nånsin gör det.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Ja, alla har ju olika personliga erfarenheter. Iofs så har jag sålt fler hästar via kontakter än via annons och de som köpt via kontakter har alltid ringt upp, inte mailat och då blir affären mycket oftare av. Men de få som jag har sålt till via annons har mailat en eller två gånger innan träff har bestämts antingen via tele eller mail, eller så har de ringt upp direkt. Tror inte jag sålt varken någon häst eller sak till nån som jag mailat med mycket, det brukar bara vara tusen mer eller mindre relevanta frågor och sedan blir det tyst.

Däremot ha jag sålt prylar till folk som jag bara haft sms-kontakt med och då kan vi ha skickat många sms mellan oss innan affären är klar (t ex för att köparen vill ha mått på kläder eller bilder på fram o baksida på ett plagg och sedan utbyte av adress och kontonr). Men då är det snabb kommunikation, blir det utdraget på flera dagar så har det oftast inte blivit affär.

En person som är ärligt intresserad av att faktiskt köpa häst är mer 'på' att komma och titta och genomföra affären så snart som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Kanske ska tillägga att jag brukar vara noga med att lägga ut all relevant info om hästen/grejen direkt i annonsen. Grejer finns det alltid bild på och hästar har både film och bild i annonsen så därför finns det ingen anledning till massor av mailkontakt innan en eventuell köpare ska komma och titta på hästen/bestämma sig för att köpa grejen. De som vill vara mailkompisar istället för att köpa häst ställer frågor som redan står i annonsen eller vill veta saker som man kan se på de bilder och filmer som finns tillgängliga.

Men har inte säljaren lagt ut film i annonsen eller om informationen är knapphändig så krävs det så klart minst ett extra mail för att fråga efter film t ex.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar oxo i första hand för att slippa massa onödiga samtal på en häst som inte alls passar en. För allt för ofta skrivs det alltid för lite i annonserna eller glömer vissa saker då är de smidigare att maila frågor och vad man själv söker för något sen där efter ringa och prata.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag har både köpt och sålt med inledande mail. En affär gjordes helt upp via mail. :eek: Helt sjuk grej, jag trodde ALDRIG människan skulle dyka upp också stod hon där med släpet. Både hon och hästen föll som furor och de började direkt med att träna för ett känt namn och nu tävlar de regelbundet....

Så allt kan hända. Är man snabb i text men en träskalle på telefon som jag så är det jättebra. Sen tycker jag att man "hör" i texten hur pass intresset är.
Är jag osäker brukar jag uppmana att de ringer ....:p
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Egentligen tycker jag också att mejl är smidigt som första kontakt men samtidigt blir man irriterad över alla "brist-på-annan-sysselsättnings-mejl". Så kul är det inte att lägga tid på att svara och skicka bilder och så hör man inget mer. Jag tror att man genom att vilja ha telefonsvar så sållar man bort dessa mejl där folk inte är seriöst intresserade.
Jag har haft en sadel till salu ett tag och massor av folk som vill ha bilder men sen händer inget mer. Sadeln är jättefin vilket också framgår av bilderna och ser dessutom ut som sadlar av det märket gör :meh: men folk hör inte av sig igen. Varför har man då ö h t bett om bilder om man inte är intresserad.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Sadeln är jättefin vilket också framgår av bilderna och ser dessutom ut som sadlar av det märket gör :meh: men folk hör inte av sig igen. Varför har man då ö h t bett om bilder om man inte är intresserad.
Det där märkte jag av väldigt mycket nu när jag sålde min bil, hade bild på bilen, dock såg man inte hela men man såg färgen osv och att lacken var fin. Ändå så mejlar folk om mera bilder på bilen? svarade dom bara att dom får söka på märket och årsmodellen så lär dom se hur bilen ser ut.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Det där märkte jag av väldigt mycket nu när jag sålde min bil, hade bild på bilen, dock såg man inte hela men man såg färgen osv och att lacken var fin. Ändå så mejlar folk om mera bilder på bilen? svarade dom bara att dom får söka på märket och årsmodellen så lär dom se hur bilen ser ut.

Suck, man är ju intresserad av att se skicket på aktuell bil och inte på hur modellen ser ut.
Jag skulle då inte åka och kolla på en bil som inte visar hela bilen ordentligt.
Kul att komma och mötas av en ganska risig bil som man inte är intresserad av vilket man hade kunnat konstatera vid datorn om man bara fått tillräckligt mkt bilder.
Jag har bättre saker för mig än att åka och kolla på bilar, sadlar, hästar whatever som ändå inte uppfyller mina krav och förväntningar så självklart vill man sålla i ett tidigt skede.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 607
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 741
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 657
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 098
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp