Bukefalos 28 år!

Är det seriöst att maila på hästannonser?

Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Kl

Jag har både köpt och sålt flera hästar bara via mailkontakt. För mig är det för det mesta tusen ggr bättre än telefon... Annonser som det står "endast telefonkontakt" bläddrar jag alltid förbi, ringer dem aldrig.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Samtliga 3 hästar som jag köpt i mitt liv har jag köpt efter en första mejlkontakt. Jag har inte haft tid med ringande, dessutom tycker jag att om man har vissa förutsättningar som man vill reda ut så går det snabbare att förklara via mejl.

Där jag har varit fortsatt intresserad har jag följt upp med telefonsamtal.

Med min häst som jag har nu mejlade jag, men tyckte hon verkade så bra att jag inte ens ville vänta på mejlsvar :D utan ringde nästan direkt efteråt och sa "jag har mejlat, återkom när du läst, är än så länge superintresserad" osv.

Så nej jag skulle inte alls betrakta det som oseriöst att mejla. Däremot om folk som har mejlat inte bryr sig om att svara, då skulle jag betrakta dom som oseriösa.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

För mig så är mailsvar både en bekvämlighetsfråga (man kan maila när som helst utan att störa någon) och att jag gärna vill ha "faktan" i textform som går att plocka fram senare om det är nödvändigt vad man diskuterat och ev kommit överens om.

De gånger jag ringt så är folk i det närmsta alltid upptagna eller glömmer bort vem man är och vad man pratat om :crazy: eller att man inte hör vad folk säger, det lever om i bakgrunden, dialekter, barnskrik, byggarbetsplatsljud, dammsugare..u name it.

Sen tycker jag många gånger att det är lättare att komma på alla relevanta frågor i lugn och ro än när jag ringer då jag alltid tyckt att telefonsamtal så är folk så stressade när man ringer att man inte kan få reda på allt man behöver. I mail kan man dessutom i lugn och ro ställa dessa följdfrågor som man ju inte direkt skulle ringa upp 5 minuter efter varje grej man kommer på "joo, just ja jag undrar.." Då skulle ju folk bli tokig på en.
Sen ska man ge sig tusan på att när man ringer och ställer frågor, så är det en massa säljarna alltid måste kolla upp isf och ringa tillbaka om..likadant där, då är det bättre att de kan svara på mailet direkt när de har kollat allt som frågorna rör.

Så jag mailar alltid som första kontakt därefter kan det vara aktuellt med telefonsamtal om jag är vidare intresserad. Altså mailar jag gärna om alla basicgrejer jag vill ha svar på om hästen eller varan..är det inte intressant eller att vi aldrig kommer att ingå en affär är det enligt mig ingen vidare idé att jag eller andra ska ödsla tid på en massa telefonsamtal. Faktum är att idag blir man rätt störd av att folk ringer hela tiden, i alla fall alla som jag känner har samma åsikt att man själv vill kunna välja när man kommunicerar tex genom att läsa mail när man har tid.

Vill man svara på flertalet annonser så är också mail mycket bättre då det inte tar lika lång tid att höra av sig på många annonser som det skulle ta att ringa på dem.

Sen kanske det är skillnad i vad man vill ha för slags kontakt och vill man hellre bli uppringd så ska man ju givetvis kanske inte maila utan försöka respektera det och därigenom inte heller räkna med att få svar men det behöver ju inte klassas som oseriöst bara för att man föredrar mail i stället..
Jag har också mailat på annonser de undanbett mail på men jag har bett om ursäkt och förklarat då anledningen till att jag inte kunnat ringa, tex inte haft möjlighet förns mitt i natten när det inte är vidare aktuellt att ringa på en annons heller. Alla jobbar tex inte kontorstider och om man gör, så stör man ju folk i deras arbete lika gärna eller på deras fritid/risk för att de inte har tid då heller.

Så jag ställer mig bland dem som tycker telefonsamtal ibland är alldeles för osmidigt och osäkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Det är nog så att man iom den moderna tekniken blivit mer osocial. Jag menar, ungarna ser ut som frågetecken när man säger att de kanske kan ringa någon kompis... Ringa liksom :eek: Dåtidens evighetslånga telefonsamtal med polarna är sedan länge förbi ;)

Det kan ju vara så att du kanske inte ska svara via mail utan kräv att telefonnummer ska stå med i mailet för kontakt. De mailen som har telefonnummer med ringer du upp när du har tid. Kan det vara en idé? Sms skulle jag nog känna var mer oseriöst än mail personligen.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Tillägger också att man kan ge sig tusan på att när man ringer på en annons så är det upptaget hos motparten i timmar ;)
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag köpte vårat nordsvenska sto genom att jag tog mailkontakt efter att ha sett en annons och ställde lite frågor och förklarade kort vad jag kunde erbjuda hästen och vad vi skulle ha henne till.


Säljaren svarade och så bollade vi lite frågor och sedan kom vi överens att jag skulle komma och titta på henne. Tror vi pratade lite i telefon på det stadiet också.

Jag körde ganska många mil ( Sjöbo till Kalmar) och klappade lite på henne och provred i skritt ( avelssto). Och sa att vi ville ha henne om säljaren tyckte om vår hästhållning.

Säljaren åkte ner till oss och kollade läget och tittade på våra andra djur och tyckte vi verkade okej.

Vi hade henne på prov i 6 månader och möjlighet att låta köpet gå tillbaka om hon inte blev dräktig, och möjlighet för säljaren att ta henne tillbaka om hon inte trivdes- och så släppte vi henne till hingst. Ja vi skrev ett bra kontrakt som täckte upp alla möjliga varianter som både jag och säljaren kunde komma på. Tex att köparen skulle betala för fölet alternativt vi få tillbaka fölet om vi betalade extra omkostnader för foder etc i samband med dräktighet och fölet så länge det gick hos modern).

Och när 6 månader gått och säljaren okejade att hon tyckte hästen trivdes hos oss så betalade vi köpesumman.

Ja och vi har kvar den gamla tant-hästen fortfarande och tycker mycket om henne. :)

Visserligen en något omständig köpesprocedur men det var viktigt för säljaren att hon fick ett bra varaktigt hem och viktigt för oss att hon "passade in " i vår familj.

Vi veterinärbesiktigade inte men visste att hästen hade en förvärvad skada i ett framben så att hon lätt blir halt. Men hon har aldrig varit halt här i alla fall inte ens efter hon galopperat runt som en galning på sommarbetena...
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag köpte senaste hästen med direkt telefonkontakt, frågade lite grundläggande saker och bad sedan om att få återkomma.

Foderhästen mailade jag vid första kontakt, sen skedde den mesta kommunikationen under åren som fodervärd antingen via sms eller mail. Mestadels uppdateringar med bilder och så.


Hade jag varit intresserad av ett nytt hästköp hade jag förmodligen ringt direkt eller mailat en gång och sedan ringt. Det beror lite på hur annonsen utformas, hur intressant hästen är etc.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag beskriver exakt vad det är jag söker och vilken typ av hem det är jag kan erbjuda. Om säljaren tror att det är en häst som matchar mina kriterier så tar jag telefonkontakt.

håller tummarna

så vill jag också ta första kontakten. jag har precis köpt min första häst och var extremt osäker på hur det går till. mailade och berättade vad jag kunde erbjuda och att det skulle bli min först häst och att det var helt förståeligt om hon inte trodde hästen skulle passa hos mig. men det tyckte hon. :D

förstår inte varför det skulle vara så fel. att säljaren får köparens intentioner med hästen presenterad i mail och sen får välja i lugn och ro om det känns rätt eller ej.

ja, lite grinigt är det nog att avfärda potentiella köpare för en sån petitess nu när det ändå är mindre lätt att sälja häst än tidigare. jag hoppade faktiskt över annonser trots intressanta hästar bara för att säljaren gav ett grinigt intryck. frasen * ute igen pga oseriös köpare * var också något som gjorde att jag läste vidare.


ursäkta avsaknad av versaler och tecken, tangentbordskollaps
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Förra hästen ringde jag direkt på, nuvarande hästen hade legat ute ett tag så då mailade jag först och frågade om han fanns kvar, och det fanns han så då ringde jag upp säljaren.

Brukar för det mesta maila och fråga om hästen finns kvar, och även saker som är till salu.
Har telefonfobi och tycker det är pinsamt jobbigt om hästen/prylen inte skulle finnas kvar när jag ringer.

Har jag något till salu så har folk i första hand mailat och det är dom som har ringt som faktiskt köpt varan.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Om man som säljare lämnar ut sin mailadress tycker jag man får se till att svara på mailen och acceptera mailsvar. Annars kan man väl bara låta bli att lämna ut mailadress? Tycker det är oseriöst med säljare sim först lämnar ut mailadress och sen inte svarar eller svarar väldigt kortfattat.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Bläddrar också förbi. Föredrar mail, i alla fall som första kontakt, både som köpare och säljare.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag föredrar mailkontakt men att man kan gå vidare via telefonkontakt om det är intressant.

Har nyligen varit med om problematik när det gäller telefon. Var ett tillfälle när jag hade mailat och denne bad mig ringa vilket jag gjorde. När jag ringde upp så var det en person som hade en herrejösses bred skånska och jag förstod knappt halvparten av samtalet:crazy:
Då saknade jag verkligen mail.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

För mig så är mailsvar både en bekvämlighetsfråga (man kan maila när som helst utan att störa någon) och att jag gärna vill ha "faktan" i textform som går att plocka fram senare om det är nödvändigt vad man diskuterat och ev kommit överens om.

exakt.
när jag läser detta så inser jag att jag är lite påverkad av mitt jobb, där vi alltid arkiverar alla mail. många gånger har jag fått leta reda på uppgörelser i efterhand för motparten dragit ifrån den ursprungliga dealen. på jobbet vill vi alltid ha alla väsentliga beslut via mail och de som ringer får svaret att skicka ett mail. jag jobbar på ett internationellt företag och lärt mig att ha allt viktigt skriftligt. både som säljare och köpare.

därför känns det, för mig, som att de som endast vill ha telefonkontakt inte går helt att lita på... förstå mig rätt. det är just de orden 'endast telefonkonakt' eller liknande som jag ogillar.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

De gånger jag har köpt häst via annons har jag gjort så att jag mailar först för att få lite mer info om hästen och ev svar på saker som är viktiga för mig men som kanske inte stod med i annonsen.

Detta första steg är för att göra ett urval, jag kanske då har mailat på 5-10 hästar i den prisklass/ utbildningsnivå/ras jag tänkt mig och skulle bara bli rörigt att hålla isär all info om jag fick den muntligt.

Sen blir nästa steg att ringa upp de som fortfarande låter intressanta!

Så ja, jag har haft mailkontakt som första kontakt på de två hästar/ponnyer jag köpt genom annons. Jag anser mig som en seriös köpare och jag är väldigt nöjd med båda köpen. Den första var ett fullblodssto-98 som köptes 2004 tror jag, och den andra ett b-ponnysto-08 som köptes 2009 båda är fortfarande kvar i min ägo :)
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag ringde på samtliga annonser där jag faktiskt var intresserad av hästen. De som kommit och provridit har också alla varit sådana som visat intresse på telefon. Mailen blir gärna smockfull, men det är ofta bara nyfikna människor. Inte potentiella köpare.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag tycker att mail är bra i ett första skede.
Ofta står ju inte ens bas info i en annons :meh:

Så jag tycker det är bra att få utökad info om hästen via mail, oftast är det ganska mycket info och då kan det vara svårt att komma ihåg eller så kan man komma ihåg fel om det bara är via ett telefonsamtal.
Ett mail kan jag gå tillbaka till och fundera på om det verkar vara rätt häst för mig.
Verkar hästen och säljaren vettig så följer man ju oftast upp mailet med ett besök/provridning.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Kl.

Borde även tillägga att mail slutade jag med efter att ha läst här hur oseriösa man värkar om man har dyslexi.

Att be någon rätta alla stav fel på varje mail man ska svara på, nä tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag föredrar verkligen mail, allt är så mycket enklare, tex om det är något väsentligt som inte står med i annonsen, ex stam, eller var hästen står, då kan man fråga det först och kanske är man då inte fortsatt intresserad. Ska man då ringa någon för att fråga det, som kanske först är upptagen med barnen, sen står i kön i affären, sen inte hör pga brus etc, ja då lessnar man ganska kvickt.

Sist jag hade häst till salu, skrev jag att jag helst inte ville ha telefonkontakt utan mail istället. Min erfarenhet är att folk ringer alldeles för sent på kvällen och jag är för trött för att snacka i telefon efter 20.00 på kvällen och dessutom ska barnen läggas så det är ganska störigt att ha en ringande telefon då.

Det var ändå en person som skrev att du kan väl ringa mig på det här nr för jag vill gärna prata per telefon istället för mail. Ok, jag gjorde det och damen var ett typexempel på folk jag inte orkar med, rabblade upp hur billigt de köpt nuvarande häst, det var köparens marknad, den nuvarande hästens skadehistorik bla bla bla.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Kl.

Borde även tillägga att mail slutade jag med efter att ha läst här hur oseriösa man värkar om man har dyslexi.

Att be någon rätta alla stav fel på varje mail man ska svara på, nä tack.

Jag kan iof köpa att man kan tycka det känns oseriöst om man får ett mail med mycket stavfel.
Jag kan ju inte veta om det är en vuxen med dyslexi som skrivit det eller om det är en skitunge som inte får någon häst men drömmer om det.

Dock tycker jag inte att man ska strunta i att maila bara för att man har dyslexi.
Nu finns det ju många grader av dyslexi, en del som du kan ju faktiskt skriva riktigt bra medan andra kan vara svåra att förstå.
Men vet man med sig själv att man har svårt att stava och formulera sig så kan man väl bara nämna det?
Vet man bara om att det finns ett handikapp så har de flesta större förståelse för att stavning och formulering inte är riktigt korrekt.

Dessutom blir inte dyslexin bättre av att man inte skriver, dyslektiker kan ju ofta öva upp sig och bli riktigt duktiga men då krävs det ju att man både läser och skriver.

För övrigt så hade jag inte trott att du har dyslexi om du inte berättat det.
Jag brukar läsa dina inlägg och har inte reagerat på att du skulle skriva sämre än någon annan.
Men jag skriver ju iof som en kratta själv och har ingen dyslexi att skylla på...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 609
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 662
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 101
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp