är detta bra mått till min ligghall?

sommarvind

Trådstartare
Ett nordvensktsto på 150 och ett halvblodsto på 160 i mkh. Tycker ni att 30 m2 låter som en bra strl? Jag har tänkt att ha vattenkoppar och kraftfoderkrubbor inne dessutom, borde jag öka på måttet lite mer då?

Är jag helt ute och cyklar om jag skriver att minimåttet för mina två pållar är 20,4? Har jag fattat måttsystemet rätt?:confused:
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Du har fattat måtten rätt och det är en fullt tillräcklig ligghall du ska bygga.
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Okej tack skall du ha :) Alltid skönt att få höra en annans åsikt. Jag har funderat lite och kommer nog bygga den i 40 m2 istället så den blir extra rymlig:)
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Jag tycker 30 kvm är alldeles för litet till två vuxna hästar, de skall ju inte behöva ligga på varandra om de ligger och sover där. Vi har innan haft 80 kvm till två unghästar och nu utökat till 100kvm till 2 sto med årsföl då jag tyckte det blev för trångt med de 80 kvm när de även hade fölen.

Jag skulle i alla fall inte vilja ha mindre än 80kvm till 2 hästar om de skall ha den som enda inomhusvistelse (alltså att den inte bara är tillfälligt på dagarna och de står i box på nätterna)
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Jag hade mina två nordsvenskar på 32 kvadrat, funkade jätte bra, men skulle jag bygga nytt skulle jag göra den större samt ha två ingångar!
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Okej tack skall du ha :) Alltid skönt att få höra en annans åsikt. Jag har funderat lite och kommer nog bygga den i 40 m2 istället så den blir extra rymlig:)

Låter bättre än 30kvm.
Min hästs box är 20kvm (mankhöjd 168cm) och den är alldeles lagom till honom...
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Varför skulle dom behöva ligga på varandra?

Om två stycken hästar skall ligga och sova utsträckta på sidan som de ligger när de sover på 30 kvm då kommer de att ligga på varandra. Det är ju inte så att de exakt mäter ut att här kan du ligga så ligger jag här så får vi båda plats ordentligt. Är då ytan så att de behöver göra det (som det blir på 30 kvm) så kommer de väldigt ofta ligga och trängas, vilket även ökar risken för trampskador på varandra när den ena reser sig. Tittar man på en häst som ligger utsträckt i en 12 kvm (den storlek vi har) box så täcker den faktiskt hela ytan.
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

okej du har en viktig poäng i det du skriver, skall tänka om gällande måtten, men några 100 m2 blir det inte, det känns alldeles för mäktigt i dagens läge då kan vi hellre bygga ut senare isåfall. Men 50 m2 skulle ju absolut kunna vara möjligt att bygga nu ganska snart.:) Jo en fråga ang dränering, hur har du gjort med den biten? Behöver alla tips och råd som jag kan få.
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Men jag tycker aldrig att jag ser lösdriftshästar ligga i ligghallen...? Eller iaf inte här där vi inte har leriga vinterhagar, de vilar ute och även de hästarna som står hos mig går enbart in vid riktigt ruskigt väder.

Men visst ska de ha plats att faktiskt ligga I hallen.
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

Men jag tycker aldrig att jag ser lösdriftshästar ligga i ligghallen...? Eller iaf inte här där vi inte har leriga vinterhagar, de vilar ute och även de hästarna som står hos mig går enbart in vid riktigt ruskigt väder.

Men visst ska de ha plats att faktiskt ligga I hallen.

Och mina sover alltid som stockar i ligghallen varje natt, oavsett vilka hästar som gått där.
 
Sv: är detta bra mått till min ligghall?

*kl*

Jag har en häst, 153 cm i mkh, tillsammans med en ponny, 98 cm i mkh på ca 30-35 kvadrat. De har två ingångar som finns i var ände av ena långsidan på ligghallen.

Hästarna sover väldigt sällan ute, men gärna inne! Och de ligger gärna ner samtidigt och inga problem att de ska få plats där.

På bilden syns ju inte hela ligghallen, men plats att sova finns det i alla fall!

 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 858
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Måste få fråga en sak. Hur stor ska en ligghall vara ungefär? Jag vet att ALLA hästar ska kunna gå in och stå/ligga utan att...
Svar
18
· Visningar
1 944
Senast: Cheval
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 861
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp