Är detta priset rimligt för denna stallplats?

Stockholm är tyvärr asdyrt men det där var dyrt även för Sthlm.
Som jämförelse så står vi nu på en anläggning med tre ridhus och ridbana. Preparerade, delvis upplysta ridvägar. Kallhyra 2900 kr och då ingår den mesta servicen förutom att man har helgtjänst 1 helgdag ca varannan månad. Sedan får man betala för den hö, strö och kraftfoder som går åt. För vår del brukar det landa på ca 4700 kr (exkl. kraftfoder).

Vi ska snart flytta eftersom jag vill ha bättre hagar och längre utevistelse och inte orkar med helgtjänsten. Det nya stallet kommer kosta 5700 och då ingår allt året runt förutom mockning. Det finns ridhus, ridbana och en gräsbana med hinder.

Några bekanta står på en flådig anläggning en bit bort som kostar 6300 kr. Då finns ridhus och allt lull lull. Tror man har någon helgtjänst ibland dock.

Kan man tänka sig kollektivstall utan ridhus osv. så kan man komma ganska billigt undan också. Har sett stall med i princip fullservice för från 3500 kr och uppåt. Men då finns inte ridhus såklart.

Så summa summarum är det stallet TS pratar om dyrt även i Stockholmsmått mätt.

Gnnnhhhh.
Hade aldrig haft råd med häst om jag bott där uppe.
Jag betalar 1800:- för allt utom mockning, inga jourer, fyra fodringar, bra hagar, ridbana, uppvärmd sadelkammare, spolspilta osv. Har fem minuter till privat ridhus och 10 minuter till mina tränare.
 
Gnnnhhhh.
Hade aldrig haft råd med häst om jag bott där uppe.
Jag betalar 1800:- för allt utom mockning, inga jourer, fyra fodringar, bra hagar, ridbana, uppvärmd sadelkammare, spolspilta osv. Har fem minuter till privat ridhus och 10 minuter till det visstmina tränare.

Ja, man får ju lite perspektiv när man hör vad andra utanför huvudstaden betalar :down:
En kompis flyttade till gävletrakten och där kostade det visst hälften av vad hon betalade för stallhyran här. Inte nog med att villorna är billigare liksom. Jag tyckte tamigtusan att det var billigare att handla på ICA där uppe också. Än vad det är här alltså.
Hade inte min sambo varit som hemmakär så hade jag lätt flyttat från sthlm - då hade jag haft råd att ha en häst till mig själv också (och inte bara den som dottern har).
 
Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen?

Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms:
- Relativt nybyggt stall med ljusa, luftiga boxar (plats för sex hästar)
- Större paddockar för utevistelse ca 8-10h/dag
- Uppvärmd sadelkammare med kodlås, fikarum och toalett/dusch
- Spolspilta, varmt vatten och med golvvärme
- Ridbana 20x40
- Närhet till ridhus och större utebana, ca 5 min skrittväg
- Uppställningsplats för trailer
- In- och utsläpp samt fodringar vardagar, kollektivt helger
- Täckesbyten och skydd på/av vid in- och utsläpp
- Kvällsfodringar alla dagar i veckan
- 3 fodringar/dag
- Gödselhantering
- Service såsom lagning av stängsel, snöskottning, harvning av ridbana och övrigt som går under anläggningsvård

Grovfoder betalar man så mycket som man använder 4.50:-/kg inkl.moms.
Strö (idag torvmix) betalar man så mycket som man använder 95:-/bal inkl.moms.

Stallet har god stämning, och ligger vackert beläget söder om Stockholm.

Jag har bott i Sthlm större delen av livet och haft hästar där. Jag tycker faktiskt det är lite dyrt med tanke på att det dels är helgjourer på så få hästar, inte finns ridhus och att foder och strö tillkommer.

Jag minns inte exakt vad jag betalat. Men det är ju under den summan det blir om man ska räkna in foder/strö och då fanns två ridhus, 2 utebanor, skötsel även på helg och foder/strö räknas in i den summan. Det fanns också skrittmaskin, tvättmaskin, cafe etc i sista stallet.
 
Min syssling har sin häst inackorderad i Stockholm tror hon ger din summa mellan 4 700-5 000 i detta ingår det som du skrev samt mat,(specialkraftfoder får man köpa själv men havre, betfor & mineraler ingår för de som vill) strö, inga helger, gångavstånd till ridhus,

Dock inga täckesbyten hästarna går ute från 7-22 med fri tillgång på mat. Täckena byts enbart om det skulle behövas.

Så jag tycker det verkar lite dyrt.
 
Är det ett vanligt pris där du bor? Låter väldigt billigt.

Så fort man kommer en bit från större städer så är det ju ganska låga priser. Stallen duggar tätt och kostnaderna är inte desamma. Nu står min på lösdrift, men med mockning ca var 5 dag samt fri tillgång på grovfoder i lösdrift med ridbana på gården så betalar jag ca 1600:- (lite beroende på hur mycket de äter under månaden). Vilket känns som ett kap när man haft sin häst uppstallad närmare Göteborg innan och därmed betalt betydligt mer under sin hästtid!
 
Min uppfattning är förstås av begränsat värde eftersom jag inte har erfarenhet av stall i Stockholmstrakten, men även jag tycker att 4700 utan ridhus och plus grovfoder var dyrt.
Här på landet i Halland skulle jag säga att hälften vore rimligt. Uppstallning inklusive grovfoder och strö, med ridhus och jämförbar servicegrad, ligger i trakterna runt 3000-3500 här.
 
Så fort man kommer en bit från större städer så är det ju ganska låga priser. Stallen duggar tätt och kostnaderna är inte desamma. Nu står min på lösdrift, men med mockning ca var 5 dag samt fri tillgång på grovfoder i lösdrift med ridbana på gården så betalar jag ca 1600:- (lite beroende på hur mycket de äter under månaden). Vilket känns som ett kap när man haft sin häst uppstallad närmare Göteborg innan och därmed betalt betydligt mer under sin hästtid!
Ja, det är jag väl införstådd med. Jag bor själv inte i närheten av någon storstad. Men jag betalar ändå skäligt och min stallägare har en helt okej timlön med tanke på arbetsinsatsen. Har betalt mer än både dig och @Bison - för att ha mina shettisar inackorderade. Å andra sidan så vill mina stallägare inte ha in folk med stora hästar till sist. De förstör för mycket och det är mer jobb med dem, sett till ”vinsten” och arbetsinsatsen.
 
Ja, det är jag väl införstådd med. Jag bor själv inte i närheten av någon storstad. Men jag betalar ändå skäligt och min stallägare har en helt okej timlön med tanke på arbetsinsatsen. Har betalt mer än både dig och @Bison - för att ha mina shettisar inackorderade. Å andra sidan så vill mina stallägare inte ha in folk med stora hästar till sist. De förstör för mycket och det är mer jobb med dem, sett till ”vinsten” och arbetsinsatsen.

Fast du behöver väl inte antyda att varken jag eller Bison inte betalar skäligt? Jag tycker det är upp till var och en som stallägare att ta betalt i vad hen tycker är skäligt? Vad som är skäligt för "din" stallägare behöver ju inte vara det för alla? Det är klart det kostar att ha ett stall med jobb och underhåll. Det förstår jag med. Men jag tror det beror mycket på varför man har inackorderingar. :) jag hade inte haft något emot om hyran höjdes heller, men jag anser att stallägaren själv får ta vad hen anser behövs!
 
Fast du behöver väl inte antyda att varken jag eller Bison inte betalar skäligt? Jag tycker det är upp till var och en som stallägare att ta betalt i vad hen tycker är skäligt? Vad som är skäligt för "din" stallägare behöver ju inte vara det för alla? Det är klart det kostar att ha ett stall med jobb och underhåll. Det förstår jag med. Men jag tror det beror mycket på varför man har inackorderingar. :) jag hade inte haft något emot om hyran höjdes heller, men jag anser att stallägaren själv får ta vad hen anser behövs!
Det var inte meningen att antyda att ni inte betalar skäligt, menade mest att ni, enligt mig, betalar väldigt lite. Rena fynden.
 
Det är väl väldigt få stall ”på landet” som har en stallhyra över 2000 kr/månad om ridhus saknas?
Jag hade en stallhyra på 900 inklusive allt, hö, spån, alla in- och utsläpp. 10 minuter till en ridbana. Just ja, det var för båda mina hästar . :rofl:
 
Min uppfattning är förstås av begränsat värde eftersom jag inte har erfarenhet av stall i Stockholmstrakten, men även jag tycker att 4700 utan ridhus och plus grovfoder var dyrt.
Här på landet i Halland skulle jag säga att hälften vore rimligt. Uppstallning inklusive grovfoder och strö, med ridhus och jämförbar servicegrad, ligger i trakterna runt 3000-3500 här.

Jag betalar i Halland nära Göteborg 3800 och då ingår alla fodringar 7 dgr i veckan. In och utsläpp vardagar. Rullande schema på helgerna. 15 kg hösilage och 6 spån. Stort jättefint ridhus paddock men jag får skritta typ 20 minuter för att komma till skogen men vi har en väldigt stor och bra "naturbana" 🤣 bakom stallet med skog och sand och stockar mm där man kan galoppera och hoppa.
 
Jag håller med resten, det känns dyrt även för att vara Stockholm.
Det känns dyrt för att varken ridhus, strö eller hö ingår, samt att man även måste ta stallpass.

Jag betalar ungefär samma, nybyggt stall (2017) 30 min från sthlm city.
Då ingår allt det du skriver, och även:
- Ridbana 35x70.
- Ridhus 15x30.
- Fodringar 4ggr/dag. (betydligt bättre än 3 per dag enligt mig)
- Alla in/utsläpp med täckes- och benskydds-service.
- Fri användning av skrittmaskin med tak.
- 12 kg silage/dag.
- 4 påsar spånpellets/mån.

Det vi inte har ännu är:
- Toalett
- Ridhus
Men dessa byggs under 2019, och då höjs hyran till ca 6000kr.
 
Tack för era svar, jag har sett att jag gjort en liten felberäkning men här ger jag en förklaring till priset (det som jag nyligen beräknat) som ni gärna får ta del av och diskutera kring.

Kostnaderna månadsvis för den som styr verksamheten kommer vara följande:
Stallhyra 17500:- inkl. moms
Hö 8000:- inkl. moms (4kr/kg inköpspris) i genomsnitt
Strö (torv) 2025:- inkl. moms (75kr/bal inköpspris) i genomsnitt
Gödselhämtning 320:- inkl. moms

För att täcka kostnaden för stallhyran behövs det sättas ett pris på enskilda boxplatsen som motsvarar 2916,7:- inkl.moms.
På höet lägg 50 öre per kilo på för tiden som läggs ner på att anordna plats, ta hand om plast och göra inventering. Kundpris 4.50kr/kg
På ströet läggs på 20kr/bal av samma orsaker som för höet. Däremot tror jag personligen att med lite intresse och letande man skulle kunna hitta ett strö för billigare inköpspris så man därmed också kan sänka den slutgiltiga kostnaden för kunden. Kundpris i nuläget 95kr/bal
För att täcka kostnaden för gödselhanteringen delar jag upp kostnaden för enskilda boxplatsen vilket blir 53,33:-.

Om vi säger att det sätts ett fast pris på boxplatsen inkl. 11kg hö per dag och 5 balar strö i månaden blir det slutliga priset 4979,53:-inkl.moms. Men, då är inget arbete inräknat och den som jobbar i stallet ska ha en lön på 125kr/h inkl. moms.
In- och utsläpp med täckesbyten och skydd på/av samt eventuell spolning av ben och visitering samt 3 fodringar beräknas ta ca 1,5h/dag. Vilket blir 7,5h på 5 dagar. Dessutom ska denne kvällsfodra på helger vilket kommer ta ca 10min per fodring. Den slutliga arbetstiden per vecka blir 7,83h. Med en lön på 125kr/h blir lönen ca 3916kr för en månad. Om det då ska delas ut på alla boxar i stallet blir det ca 653kr/box.
Och därefter har företaget som driver verksamheten försäkringar som ska betalas, samt att det ska finnas pengar för inköp av till exempel skottkärror, elstängsel, bensin till fordon för harvning och annat underhåll.
Så vi säger att för det behövs det lägga på 600kr.

Vad blir då det slutgiltiga priset?
4979,53+653+600=6232,53kr inkl.moms

Hur tänker ni kring min uträkning? Jag tycker att det är ett intressant ämne, eftersom att det kan se ut på många olika sätt i ett inackorderingsstall. Är det en privatperson som driver stallet svart, eller är det ett företag? Finns det någon som arbetar i stallet, får denne betalt eller gör den det gratis? Vad är en lämplig lön för stallarbete? Det finns många frågor och många aspekter att ta hänsyn till när man sätter priset. Fortsätt gärna diskutera!
 
Tack för era svar, jag har sett att jag gjort en liten felberäkning men här ger jag en förklaring till priset (det som jag nyligen beräknat) som ni gärna får ta del av och diskutera kring.

Kostnaderna månadsvis för den som styr verksamheten kommer vara följande:
Stallhyra 17500:- inkl. moms
Hö 8000:- inkl. moms (4kr/kg inköpspris) i genomsnitt
Strö (torv) 2025:- inkl. moms (75kr/bal inköpspris) i genomsnitt
Gödselhämtning 320:- inkl. moms

För att täcka kostnaden för stallhyran behövs det sättas ett pris på enskilda boxplatsen som motsvarar 2916,7:- inkl.moms.
På höet lägg 50 öre per kilo på för tiden som läggs ner på att anordna plats, ta hand om plast och göra inventering. Kundpris 4.50kr/kg
På ströet läggs på 20kr/bal av samma orsaker som för höet. Däremot tror jag personligen att med lite intresse och letande man skulle kunna hitta ett strö för billigare inköpspris så man därmed också kan sänka den slutgiltiga kostnaden för kunden. Kundpris i nuläget 95kr/bal
För att täcka kostnaden för gödselhanteringen delar jag upp kostnaden för enskilda boxplatsen vilket blir 53,33:-.

Om vi säger att det sätts ett fast pris på boxplatsen inkl. 11kg hö per dag och 5 balar strö i månaden blir det slutliga priset 4979,53:-inkl.moms. Men, då är inget arbete inräknat och den som jobbar i stallet ska ha en lön på 125kr/h inkl. moms.
In- och utsläpp med täckesbyten och skydd på/av samt eventuell spolning av ben och visitering samt 3 fodringar beräknas ta ca 1,5h/dag. Vilket blir 7,5h på 5 dagar. Dessutom ska denne kvällsfodra på helger vilket kommer ta ca 10min per fodring. Den slutliga arbetstiden per vecka blir 7,83h. Med en lön på 125kr/h blir lönen ca 3916kr för en månad. Om det då ska delas ut på alla boxar i stallet blir det ca 653kr/box.
Och därefter har företaget som driver verksamheten försäkringar som ska betalas, samt att det ska finnas pengar för inköp av till exempel skottkärror, elstängsel, bensin till fordon för harvning och annat underhåll.
Så vi säger att för det behövs det lägga på 600kr.

Vad blir då det slutgiltiga priset?
4979,53+653+600=6232,53kr inkl.moms

Hur tänker ni kring min uträkning? Jag tycker att det är ett intressant ämne, eftersom att det kan se ut på många olika sätt i ett inackorderingsstall. Är det en privatperson som driver stallet svart, eller är det ett företag? Finns det någon som arbetar i stallet, får denne betalt eller gör den det gratis? Vad är en lämplig lön för stallarbete? Det finns många frågor och många aspekter att ta hänsyn till när man sätter priset. Fortsätt gärna diskutera!
Det blir lite rörigt..
Men i din uträkning är det ju inte stallarbetet som drar iväg i kostad utan grundhyran. När det rena kallhyran för endast box och faciliteter är nästan 3000 kr så blir det ju dyrt i slutändan..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 626
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Miljon
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 376
Senast: Casacha
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp