Bukefalos 28 år!

Är detta vanligt?

Mammas

Trådstartare
Jag var i ett stort köpcentrum i utkanten av Stockholm igår. Vi parkerar bilen i ett parkeringsgarage som tillhör köpcentret och börjar gå mot köpcentret. När vi precis går ur garaget börjar ett billarm tjuta och vi går några meter innan jag blir orolig. Vi har en ny(gammal) bil med larm som jag inte vet hur det låter så jag blir orolig att det är min bil. Vi vänder och börjar gå tillbaka. Då har larmet slutat tjuta. Vi börjar närma oss när min svägerska ser en annan bil som står och blinkar. Då ser jag att något rör sig i bilen. Det sitter en hund i bilen som precis tjutit. Den ser dessutom väldigt valpig ut.

Jag blir tokförbannad, går och tar registreringsnumret och stormar in för att leta upp informationen så att de kan ropa ut i högtalarna att personens hund utlöser larmet i bilen. När vi kommer in i köpcentret så finns det bara obemannade informationer. Vi klickar oss fram till "kontakta oss" dr finns ett nummer till centrumledningen som inte är tillgängligt, sedan felanmälan och ett uthyrningsummer. Går till en kiosk, hon som står i kassan säger att i så fall är det väktarna vi ska prata med. Men hon har enbart larmknappen och inget telefonnummer, men ser vi dom ska vi hugga tag i dom. I annat fall skulle hon prata med dom när de kom förbi henne nästa gång. Vi såg inte väktarna under våra timmar där.

Men vad ska jag göra i en sådan situation? Ringa polisen? Djurskyddet på länsstyrelsen? Köpcentret ska jag kontakta idag och framföra min åsikt om att de inte går att kontakta en söndag. Men vad gör jag om jag ser det hända igen?

Är det vanligt att människor lämnar sina hundar i larmade bilar? Hur stor skada tar hunden av att vara i en bil som tjuter? De har ju känsligare hörsel än människor har och jag tycker att det låter mycket. Tänker man inte på att sådant kan hända när man lämnar hunden i bilen?
 
Sv: Är detta vanligt?

jag tror folk "glömmer" bort att de sätter på larmet när de trycker på knappen. vi har glömt det ett par gånger men då kommit på det på en gång och gått tillbaka och låst om bilen med nyckeln.
 
Sv: Är detta vanligt?

Jag låser oftast bilen med fjärrkontroll och ja, då kopplas även larmet in. Jag vill helst inte att bilen ska stå olarmad, men har löst det så att bakre, inre rörelsesensorerna inte reagerar på hunden. Om någon utifrån pillar på bilen så vill jag att larmet ska dra igång, Hellre att hunden får ont i öronen än att de snor bilen med hund i.

Så jäkla illa tycker jag det inte är om hunden någon gång råkar dra igång larmet. Visst låter det förbannat illa, men brandlarmet på mitt jobb låter värre och går i tid och otid och inte har hunden blivit döv av det. Skulle du komma fram till mig och vara tokförbannad för att min hund suttit i min bil som larmat så hade jag allvarligt undrat om du var riktigt klok.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta vanligt?

Men då är det ju en annan sak, om du gjort vad du kan (dvs kopplat ur sensorn som sitter där hunden är) för att larmet inte ska lösa ut på hunden. Men om det är hunden som drar igång larmet lär det inte hända "någon gång" utan snarare relativt ofta. Det är det jag vänder mig mot.

Och inte ens jag skulle storma fram till någon och skälla ut den. Däremot gärna ta en diskussion och höra argument för och emot. Och om larmet utlösts av andra orsaker än hunden i sig för att hundägarna liksom du gjort åtgärder för att det inte skulle hända i tid och otid skulle jag definitivt nöja mig med det. Men som sagt: löser hunden ut larmet lär det hända ganska ofta och då tycker jag det är riktigt illa.

Delvis OT och knapplån.
Hur reagerar hundens hörsel på billarm? Detär väl höga toner de är känsliga för, vad räknas billarmet som? Eller är det normala toner med högt ljud bara?
 
Sv: Är detta vanligt?

jag tror folk "glömmer" bort att de sätter på larmet när de trycker på knappen. vi har glömt det ett par gånger men då kommit på det på en gång och gått tillbaka och låst om bilen med nyckeln.

Oki. Händer det någon gång är det ju ingen större skada, det är om det händer samma hund ofta jag tycker att det är dåligt. Det är därav jag undrar om det är vanligt bland hundägare. :)
 
Sv: Är detta vanligt?

Bra är det ju inte. Men jag tror inte att en vettig hund tar någon bestående skada av det, om det händer någon enstaka gång. Hundar verkar ha väldigt selektiv hörsel. När jag bodde ljudisolerat så kunde hundarna ändå välja att sova 10 cm från högtalarna som spelade sju helvetes häg hårdrock. Försvarsmaktens hundar står ju ut med helikopterdunder och kpistsmatter - men kan ändå höra minsta gren som knäcks eller om man öppnar dörren till hundkexen.
 
Sv: Är detta vanligt?

:o Detta hände mig i dag...:o Jag hade gammelhunden med mig i bilen till hästkliniken och tänkte mig inte för när jag gick in och anmälde. Hörde dock larmet direkt och fick snabbt tyst på det. Glömde trycka in knappen som tar bort rörelsedetektorn inne i bilen...:angel:

Är det olika högt ljud i billarm? Min Audi låter ju nästan ingenting i jämförelse med andra bilar!
 
Sv: Är detta vanligt?

Vad intressant! Det hade jag ingen aning om.

Såg inte hur hunden i bilen reagerade iom att jag såg den först efter att larmet slutat låta.


sita: Skönt att du fick tyst på den snabbt. :)

Har ingen aning om varför de låter olika. Samtliga bör ju vilja att det låter så mycket som möjligt, det är ju det som är syftet med larmet.
 
Sv: Är detta vanligt?

Ett billarm låter betydligt mycket mer utanför bilen än vad det gör inne i bilen. Det är fortfarande inte bra, men det underlättar när man vet det.
 
Sv: Är detta vanligt?

Jätteintressant! :)

Dock var jag lite trött när jag öppnade länken, fattade inte vad det hade med saken att göra innan jag scrollade. :p
 
Sv: Är detta vanligt?

Oki, det var bra att veta. Iof logiskt, det låter ju till stor del för att påkalla uppmärksamhet från omgivningen och för att distrahera och stressa tjuven när den ska ta sig in i bilen. Väl i bilen finns det ingen anledning att ha högt ljud.

Så länge det inte är en Skoda. :angel: (Så högt motorljudet låter i kupén kan det inte vara så stor skillnad på utanför respektive innanför i de bilarna.) ;)
 
Sv: Är detta vanligt?

*kl*
Någon som försökt hålla en 28 kgs hund i koppel samt 20 kgs packning samtidigt som man skall ta sig in i en bil för att avaktivera larmet?

Numera ser det bara ut som larmet är på, det verkliga larmet är hunden i sig.
;)
 
Sv: Är detta vanligt?

*kl*

Är det vanligt att bilar har rörelsedetektor inuti? Jag har haft ett antal olika bilmärken och aldrig har larmet lösts ut på någon av bilarna av min stora hund under 9 års hundägande.
Hur ser man om bilden har rörelsedetektor eller inte?
 
Sv: Är detta vanligt?

Jag har larmet på när hunden är i bilen, min hund är i en täckt bur så hon utlöser inte det om inte buren skulle välta.

Larmet har gått på en gång på 3 år och då hade vi en annan hund med i bilen som vält sin bur då inte den satt fast.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 136
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 019
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp