Bukefalos 28 år!

Är du i kattköpstankar?

bengeten

Trådstartare
Oavsett om du köper en huskatt, raskatt eller en oregistrerad raskatt (räknassom huskatt) så tänk på följande.

En kattunge ska vara;

- minst 12v innan den skiljs från sin mamma. Enligt djuskyddslagen

- grundvaccinerad med 2 sprutor mot kattpest ock kattsnuva

- ID-märkt

- avmaskad

- vid köp av raskatt ska båda föräldrarna vara registrerad och ha stamtavla, samt att alla kattungarna ska vara registrerade och ha stamtavla annars räknaskatten som huskatt. Stamtavla ska medföljas vid köp! Det går inte att registrera katten senare!

Vid köp ska även ett veterinärintyg utfört av en veterinär, intyget ska inte vara äldre än 7 dagar. Detta för att veta att katten ni köper är frisk!
Ett köpeavtal där båda partnerna skrivit på.

Och inte minst så ska vaccinationskortet medfölja, där det står när och med vad katten vaccineras mot.

Om inte säljaren vill detta så rekomenderar jag er att vända er till en annan för att köpa eran kattunge ifrån.

Mer nyttig info finns på www.kattstatus.se
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Bra inlägg.
Tillägg bara: har katten testats för mask och mor är innekatt är inte avmaskning nödvändig.
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Går alldeles utmärkt i vissa förbund. Dock inte hos SVERAK. Det är viktigt att kolla upp vad som gäller för respektive förbund. Det blir allt vanligare med uppfödare som inte tillhör SVERAK.

Det är sant men vissa oseriösa uppfödare som säljer "renrasiga" (men vid tillfället ej reggade) raskatter billigare lurar säljare att tro att man själv kan registrera katten själv om man vill...oavsett förbund är det väl uppfödaren som måste göra det eller?
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Det är sant men vissa oseriösa uppfödare som säljer "renrasiga" (men vid tillfället ej reggade) raskatter billigare lurar säljare att tro att man själv kan registrera katten själv om man vill...oavsett förbund är det väl uppfödaren som måste göra det eller?

Nej. Det är inte ovanligt att ägaren kan registrera katten. Dock brukar det vara så att katten för att kunna reggas måste blivit kullregistrerad (inom vissa förbund kan man regga kullen som enhet, men man reggar inte ungarna individuellt).
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Även om jag inte är för blandrasaveln så är jag faktiskt glad över att allt fler huskattungar säljs inte bara avmaskade utan även vaccinerad, ID-märkt och besiktade. :D :bow:

Det är en bra början iaf.... Vissa har iofs bara vaccinerat med en sprutan men de kan bero på okunskap eller att man lyssnar för mycket på en okunnig veterinär...... veterinären ifrågasatte varför jag ens skulle vaccinera min renrasiga kull för de var ju den nya ägarens som skulle göra detta.

Ni som köper huskatt ställ krav på säljaren
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Bra tänkt men så länge folk letar rätt på och köper den billigaste kattungen de kan hitta på blocket så lär inget, eller i bästa fall något, av ovanstående kriterier stämma.

Gemene man vill inte betala 6000+ för en kattunge. De vill heller inte tinga en och vänta på den. De vill köpa en samma vecka som de bestämde sig för att skaffa en och började leta i annonser.
Har de väl åkt och tittat på kattungar så tar de i regel en eller två ur den första kullen de åker och tittar på.

Bister verklighet.

//Waern
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Det mesta tror jag beror på kunskapsbrist... Men ju mer folk blir medvetna om att man kan ställa krav då man köper en huskatt desto fler huskattsuppfödare måste göra dessa grundläggande saker för att överhuvudtaget få dem sålda..

Hur många gånger har man inte hört att bla att det är bara raskatter som inte får skiljas fån sin mamma innan 12 v för att de är så veka..en huskatt behöver bara avmaskas mm .:crazy:
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Fast om ingen försöker få till förändring kommer vi inte heller få någon föränding.;) Det finns flera bevis på hur människor med kunskap gör bättre val nästa gång de tex. skaffar katt. Varje sådan människa är ett steg i en förändring till bättre syn på katten och bättre katthållning.

Det är inte ett jättelångt kliv att gå från att betala 100 kr för en avmaskad kattunge till att betala 1000 kr för en vaccinerad, veterinärbesiktigad och avmaskad kattunge. Ett mycket kortare kliv än många tror. Man behöver inte välja mellan en gratis katt och en katt för 6000 kr.
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

För hundra spänn får man inte ens en avmaskad skulle jag tro.

Avmaskning ca 100
Vacc 2x270 = 540
Bensinkostnader till o från vet ca 100
Chipmärkning 230
Registrering 130

Då är kattungen uppe i en 1000 lapp. Skall man sedan ge mamman och ungarna kvalitetsmat tex kattungefoder samt laga extra välling så drar det snabbt iväg.
Det går åt mera kattsand oxå. Väldigt mycket mera.

De flesta verkar vilja tjäna några kronor på sina kattungar. Det enda ställe jag tror att man kan få en katt för en tusenlapp är om man tar en från ett katthem.
Då är den garanterat maskad, vacc, chippad och reg.

//Waern
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Ja kunskapsbrist till viss del men de flesta tycker ändå att billigt är bra.

Sedan om det är så billigt i slutänden är en annan historia.

//Waern
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Det enda ställe jag tror att man kan få en katt för en tusenlapp är om man tar en från ett katthem.
Då är den garanterat maskad, vacc, chippad och reg.

//Waern


Eller från sådana som mig..

Iofs reggas inte mina kattungar någonstans, men vet.besiktade, vaccinerade, id-märkta samt regelbundet avmaskade under uppväxten är det + att de är välhanterade, går på låda, är vettigt avvanda och vana att få gå ut kortare svängar är de.

Tjänar inte direkt pengar på de få kattungar som föds här iom detta, men skulle aldrig "skänka bort" dem till impulsköpande individer heller.
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

En smula ot men undrar, blir du lätt av med dina kattungar?

Tycker du att försäljningen av dina katter drar ut på tiden jämfört med de som har ett lägre pris men inte vacc, maskar osv ?

//Waern
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Ja, de få kullar jag haft har jag fått sålt ganska lätt. De har ju alla varit tingade långt innan de är leveransklara i alla fall.

Om de är lättare att sälja än de som kostar "25 kr/tassen" vet jag inte, men de som köpt av mig tycker i alla fall att sådana säljare känns oseriösa så nog finns det en medvetenhet även hos de köpare som "bara" vill ha en bra och trevlig huskatt.
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Iofs reggas inte mina kattungar någonstans, men vet.besiktade, vaccinerade, id-märkta samt regelbundet avmaskade under uppväxten är det + att de är välhanterade, går på låda, är vettigt avvanda och vana att få gå ut kortare svängar är de.

Visst har du hunduppfödning? Reggar du valparna i skk...:crazy: Om du gör de kan du säga mig vad skillnaden är eftersom du då kör med blandrasavel på katt:confused:
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Så väldigt oväntat att få den frågan :angel:

Finns det vallkatter? jaktkatter? brukskatter? osv.

Alltså katter med stora variationer i fråga om arbetsegenskaper? Där en blandning av dessa egenskaper riskerar att ge mentalt ostabila, aggressiva och opålitliga katter?

Jag avlar i väldigt liten skala på huskatter, (som jag mfl faktiskt anser vara så gott som en egen ras) och blandar absolut inte in nån annan kattras i dessa.

Om jag korsar en dorset med en finull, för att få fram djur med bra tillväxt, låg fett men hög köttansättning, lättbrunstande och med mål att få upp en bra fertilitet på dessa djur, får jag då mentalt konstiga får som inte beter sig som andra får?

Om jag korsar en isbar med en welsumer, för att få fram bruna hönor av mellanstorlek som värper gröna ägg, får jag då mentala vrak till hönor som beter sig som fåglarna i Hitchkocks film?

Om jag korsar en welsh med en connemara får jag då rabiata hästar som attackerar folk och fä och är totalt oridbara? Eller blir en korsning varmblod + halvblod så knäpp i skallen att den inte går att vare sig rida eller köra?

Givetvis får jag inte det eftersom dessa djur har samma grundegenskaper.
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Tillägg:

De som prestationsavlar inom ex.vis dragsporten (om vi nu ska dra in hund) säger jag inget om. De avlar på hundar med liknande egenskaper och med mål att avla fram friska, sunda, dragvilliga hundar så jag är inte heller emot blandrasavel inom hunderiet "bara för att".

Varför är reggning i skk = :crazy: ?
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Alltså katter med stora variationer i fråga om arbetsegenskaper? Där en blandning av dessa egenskaper riskerar att ge mentalt ostabila, aggressiva och opålitliga katter?

Om jag korsar en welsh med en connemara får jag då rabiata hästar som attackerar folk och fä och är totalt oridbara? Eller blir en korsning varmblod + halvblod så knäpp i skallen att den inte går att vare sig rida eller köra?

Givetvis får jag inte det eftersom dessa djur har samma grundegenskaper.

I katters fall är det mest pälsen som kan bli katastrof, korsa en "ullig och luftig" päls med en vattenavstötande och tålig, och du får en päls som bildar dreads på nolltid och är väldigt svår för katten att sköta själv.

I övrigt handlar ju egenskaperna (precis som hos hästar) om att man vill veta vad man får. Köper jag en häst vill jag ha en med hög ridbarhet, behagliga och lättarbetade gångarter och åtminstone hyfsad hoppförmåga. Inte går jag då och köper något annat än en "vanlig" ridhästavlad ras?

Köper jag en hund vill jag vet om den är högaktiv och kommer kräva eoner av jobb, eller om den nöjer sig med promenader och vardagsträning.

Köper jag en katt vill jag veta att den är högsocial, högaktiv och utåtriktad och "tuff" för det är så jag vill ha mina katter. Mina vänner älskar sina lugna, avslappnade och easy going ragdolls, jag hade aldrig köpt en sådan katt... Möjlighet att hitta don efter person helt enkelt.

Om folk inte tycker att husdjurens egenskaper är så viktiga så kan det stå dem fritt att "chansa". För mig är det viktigt med djur som mentalt passar in i mitt eget liv och min djurgrupp. Därför väljer jag rasdjur med noggrann koll på deras stam.
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Huskatter är ju just huskatter och av många betraktade som en egen "ras" och jag personligen skulle aldrig blanda in nån annan kattras i mina huskatter.

Jag tycker dock att det är smått intressant att en del (inte nödigt du då ;) ) piper i att alla som föder upp huskatter är så oseriösa, de gör inte ditt eller datt med kattungarna, säljer dem för tidigt för billig peng/skänker bort dem osv. och anser att de som föder upp huskatter ska göra allt som övriga raskattsuppfödare gör och ta lite vettigt betalt för sina kattungar.

Jag gör det som många menar på att huskattsuppfödare inte gör och gnälls då på i alla fall. Det är intressant faktiskt :)

Blanda raser är alltid vanskligt om man inte sätter sig mkt noga in i vad det kan innebära att blanda A med B.

Tillägg: Jag tänker dock inte spela med i att tråden spårar ur, utan ville med mina första inlägg visa på att det finns även huskattsuppfödare som gör allt som man ska göra som uppfödare och att det finns många köpare av just huskatter som drar sig för att köpa dessa 25 kr/tassen kattungar som svämmar över blocket mfl. annonssiter under sommarperioden just eftersom de anser sådana uppfödare vara oseriösa. Och det är väl den medvetenheten som många uppfödare av andra raser vill ska öka?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;) De är fortfarande små så vi får dom först mellan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 907
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: Lager
·
Katthälsa Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
26 122
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp