Bukefalos 28 år!

Är du i kattköpstankar?

Sv: Är du i kattköpstankar?

Jag är bara nyfiken ifall du testar föräldrarna för ärftliga sjukdomar, och i så fall vilka?
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Jag tycker dock att det är smått intressant att en del (inte nödigt du då ;) ) piper i att alla som föder upp huskatter är så oseriösa, de gör inte ditt eller datt med kattungarna, säljer dem för tidigt för billig peng/skänker bort dem osv. och anser att de som föder upp huskatter ska göra allt som övriga raskattsuppfödare gör och ta lite vettigt betalt för sina kattungar.

Jag gör det som många menar på att huskattsuppfödare inte gör och gnälls då på i alla fall. Det är intressant faktiskt :)

I min värld är det väldigt mycket bättre att föda upp "dyra" huskatter är gratis dito. Jag ser nog hellre att folk säljer huskatter vaccinerade och "klara" än slarviga raskattuppfödare som i princip gör samma sak fast med stamtavla. Att ha papper på katten gör inte allt bra liksom... (Orsaken till det här ställningstagandet är att de mindre bra raskattuppfödarna marknadsför sina katter som så mycket mer än vad de faktiskt är. En huskattuppfödare som säger att det du får är en vaccad, chippad och väl omhändertagen kattunge lovar inte massa andra fördelar. Av någon märklig anledning verkar folk kunna lova vad som helst i form av utställningsframgångar och livslång hälsa)

Ska man prata utopier hade jag dock velat se papper på huskatter också, och hälsoarbete på samma sätt som de "seriösa" raskattuppfödarna. Att det inte finns hälsoprogram och uppföljning är nog det största jag har emot huskattuppfödning annars. (Men som sagt, det är ju helt OT i sammanhanget)
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Men huskatter ÄR ingen egen ras;) Om du vill föda upp huskatter varför satsar du inte på Europé uppfödning ( alltså katter som ser ut som huskatter utan inblandning av långhår)

Jag är inte för huskattsuppfödning men tycker det är bra att folk gör det grundläggande (2*vaccinering, avmaskning, ID-märkning, huskattsbevis mm) som en riktig uppfödare gör. Sen tycker jag rent ut sagt det är för djävligt att se alla dessa huskatter som slumpas bort pga att man inte vill kastrera sin utegående honkatter som får kull på kull..såg en annons om en honkatt på 7år som fått kull man sålde mamman och alla kattungar utom en hona man skulle behålla..

att vara uppfödare är mer än att para katt A med B. oavsett renras eller blandras anser jag att man ska göra grundläggande undersökningar på föräldradjuren. FIV, FeLV, blodgruppering, Scanning mm Vet inte om du gör det Gnist? Men om du föder upp renrasiga reggade hundar borde väl även synen på blandraskatter vara densamma annars kan du ju skippa reggningen av valparna för att få fram gulliga söta valpar för de är väl de du får fram på kattungarna, gulliga söta kattungar
 
Sv: Är du i kattköpstankar?

Nu har inte jag någonting emot blandrasavel som sådan (oavsett vilken art vi talar om, jag har precis fött upp min första egna bastard;) ) men det är ju inte riktigt så att man riskerar att få mentala katastrofer så fort man blandrasavlar med hundar heller. Något som ofta låts påskinas.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;) De är fortfarande små så vi får dom först mellan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 907
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: Lager
·
Katthälsa Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
26 122
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp