Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Jag har gjort många kognitiva tester och därmed en hel del IQ tester med.
De har visat höga resultat, men jag känner mig ganska korkad.
Jag förstår mycket och kan hantera komplicerade system.
Men har svårt med sociala koder och sammanhang.
Och ju äldre jag har blivit det så mer som idiot känner jag mig.
 
Jag har papper på min IQ så som psykologer idag bedömer kognitiv förmåga och svarade därefter. Som alla vet så är det ett sätt att mäta och definiera intelligens. Det finns flera andra och frågan vilken som är den "riktiga" eller "mest användbara", tror jag inte mänskligheten någonsin kommer att kunna enas om.

Populärvetenskapligt så har jag hört många exempel på hur fantastisk människan är på att överskatta sin egen förmåga. En överväldigande majoritet av befolkningen skattar sin egen förmåga att köra bil som "över genomsnittet". I stort sett samtliga tycker också att de presterar "över genomsnittet" i sänghalmen och har en "över genomsnittlig" känsla för humor (apropå faktorer som är omöjliga att mäta).
 
Tyckte detta var ett så insiktsfullt inlägg. För mig är vissa åsikter eller tolkningar av världen inte kompatibla med hög intelligens. Till exempel rasism. Om man får höga poäng på IQ-tester men har en rasistisk världsbild visar det inte att personen är intelligent, utan att IQ-tester har stora brister/endast fångar upp en för begränsad dimension av en person för att få kalla sig för intelligenstest. För mig blir, precis som du skriver, intelligens relevant och verklig beroende på hur den levs. Men här kanske jag egentligen borde skilja på klokhet och visdom versus intelligens?
Håller absolut med om detta. Det finns saker, en del väldigt väsentliga, som inte fångas upp i IQ test och som klart påverkar hur intelligent någon uppfattas. En rasistisk världsbild som du nämner är definitivt något som jag tycker i praktiken är oförenligt med förmågan att se större sammanhang, dra korrekta slutsatser och så vidare. Faktan finns, det går inte att ignorera. Någonstans har en sådan person därför uppenbarligen misslyckats när det den ska analysera inte längre är på papperet, och istället i den betydligt mer komplexa omvärlden. Det väcker ju frågan hur applicerbara de testen är i verkligheten och för generella konstateranden om intelligens, när så mycket av stor betydelse passerar (som borde fångats upp och ifrågasatts av ett verkligt intelligent system i en människa). Istället ser vi hur exempelvis artificiell intelligens ofta tilldelas samma svagheter och bias som människor har. Det är väl där det hade varit verkligt användbart att bredda synen på intelligens så att den åtminstone omfattar fler förmågor, så att man kan hitta strategier att motverka de strukturella problem som annars lätt smyger sig in och hindrar objektivitet och annat.
 
De hittar ju varandra 😩
Tror man kan påverka sannolikheten för det på samhällsnivå genom det sociala systemet. Hos många arter är social miljö en av faktorerna som påverkar val av partner och i förlängningen evolutionens gång, det är därför det ibland (ofta) saknas genetiska förhållanden mellan ett drag och en preferens tror man. Eftersom preferenser, särskilt i populationer med struktur, kan uppstå via sociala miljöer, kultur, inlärning och så vidare, och kan skilja sig stort mellan olika mindre populationer inom en och samma art.

Jag tror sådant som tinder och andra nyare kontaktytor (sociala miljöer) kan påverka både positivt och negativt i det sammanhanget faktiskt. Att exponeras för fler alternativ påverkar om man möter människor som är genuint annorlunda än de man annars hade mött. Sen kan förstås de utökade möjligheterna i värsta fall leda till att man i jakt på att bekräfta sin världsuppfattning radikaliseras i sin tro och möter både likasinnade och mer extrema, det är väl en av nackdelarna.
 
Som många skrivit om så är det ju komplext det här med intelligens. Inom humaniora anser jag mig som intelligent, där har jag enkelt att förstå större och komplexa sammanhang. EQ och relationer är också en utav min styrkor. Men matematik och logik är tvärtom, jag förstår mig inte på formler, vilken nästa symbol i serien är osv. Där presterar jag definitivt under snittet.
 
Det är väl ganska rimligt att personer som anser sig kunna lösa världsproblem med enkla tvärsäkra lösningar kanske inte är de som tänkt till allra mest?

När jag var barn sa min mormor att "ju mer man lär sig ju mindre vet man" och även om det var en högst förvirrande mening för ett barn så förstår jag i vuxen ålder definitivt vad hon menar. Det krävs ju en förståelse för sakers komplexitet för att inse sina egna begränsningar.
 
När jag var barn sa min mormor att "ju mer man lär sig ju mindre vet man" och även om det var en högst förvirrande mening för ett barn så förstår jag i vuxen ålder definitivt vad hon menar. Det krävs ju en förståelse för sakers komplexitet för att inse sina egna begränsningar.
Finns ett namn för det: Dunning-Kruger effekten
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅

Jag har inte heller gjort det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag var barn sa min mormor att "ju mer man lär sig ju mindre vet man" och även om det var en högst förvirrande mening för ett barn så förstår jag i vuxen ålder definitivt vad hon menar. Det krävs ju en förståelse för sakers komplexitet för att inse sina egna begränsningar.

Aristoteles!

(Förlåt, men vart annars får man stoltsera med sin fin-kunskap, om inte i en tråd om intelligens? :p )
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Jag har inte heller gjort något. Eller jo, jag har varit ”försökskanin” på utvalda deltester när jag var psykologstudent och vi skulle öva på varandra (för att lära oss administrera testet). Men det var bara en liten del. Men jag kan tillräckligt mycket om kognitiva förmågor för att iaf kunna göra en väldigt grov gissning kring mina egna förmågor 😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Känner mig allmänt ointelligent, har inte koll på all allmänbildning tex (med all menar jag att det känns som alla vet mer än jag på saker man bör kunna).

Jag är bra på mitt jobb (även om jag är typiskt svensk och istället för att säga tack vid beröm säger "äsch, det var inget").
IQ-tester ligger jag åt det högre hållet på, men ger faktiskt inte så mycket för vad de säger.
Matematik ska vi inte tala om. Om att vara intelligent innebär kunna matte så är jag totalt ointelligent. Uppfyller inte kraven för dyskalkyli, men det känns så.
Så jag svarade 2.
 
Det vet jag inte. Jag är bara lätt förvånad över att läsa att så många har siffror och resultat att gå efter. :)

Jag har däremot gjort onlinetest för att se vilket Hogwartshus mina mest spelade rollspelskaraktärer tillhör! :D

Jag har gjort olika tester vid några för att det ingått i diverse utredningar och rekryteringsprocesser. Rätt många av mina vänner har gått igenom samma sak, jag har uppfattningen att det är relativt vanligt vid ingenjörstjänster åtminstone.

Jag får höga poäng i intelligens- och minnestester, men känner mig rätt ofta hyfsat dum. Det är ju så många andra saker som spelar in i vardagen och jag vet att min begåvningsprofil är spretig...

Nivån på buke upplever jag som högre än på många andra ställen där människor med blandade bakgrunder möts. Oklart om det beror på någon form av begåvningsgenomsnitt, eller mer på normer och moderering. Jag misstänker det senare.

(Det hade varit mer intressant att få veta vilket hus man egentligen tillhör! :angel: :D)
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Jag tycker sånt är skitkul, lite som att vissa spelar spel på mobilen.
Jag tar dem med en nypa salt (gratis versioner liksom...) och pendlar mellan att ligga både under och över medel. 💪🤷🏼‍♀️

Ja och sen har jag gjort något mer seriöst kanske. Min med tanke på hur många här som gör orddelen på hp när det släpps så är det inte så konstigt att många här dras till det.
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Har sedan jag var liten och hade serietidningar där det finns olika problem att lösa på någon sida tyckt olika typer av problemlösningar varit roligt. Var senare en vän som drog med mig på ett övervakat mensatest, själv tänkte jag mest att det är ju roligt att se om jag kommer över 100 eller inte. Trodde inte alls att jag skulle få det resultatet jag fick.
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅

Jag fick göra i min NPF-utredning!

Jag har gjort många kognitiva tester och därmed en hel del IQ tester med.
De har visat höga resultat, men jag känner mig ganska korkad.
Jag förstår mycket och kan hantera komplicerade system.
Men har svårt med sociala koder och sammanhang.
Och ju äldre jag har blivit det så mer som idiot känner jag mig.

Min psykolog ägnade just halva tiden åt att förklara för mig på vilka sätt jag var smart och vilka problem det ställde till för mig. Kändes faktiskt rätt lättande att inte bara känna sig osympatisk, otålig, korkad och omöjlig att förstå. Tror det kan hjälpa mig att inte vara så himla rädd för andra människor. Att känna sig utanför gruppen är ju jobbigt oavsett anledning så det känns bra att kunna förstå mer och kunna jobba med det. Är dock fortfarande helt oövertygad om den eventuella smartheten trots att hon försökte förklara utifrån mina fungerande sociala relationer (där jag bla ser min partner som otroligt intelligent på flera plan).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 291
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 700
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 037
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 568
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp