Bukefalos 28 år!

Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Jag har en en tendens att ibland att överanalysera text (och annat) så att jag tillslut blir mycket osäker på hur saker ska tolkas.

Förmågan att analysera och se saker från olika perspektiv skulle kunna tyda på intelligens men min oförmåga att landa i ett svar kan istället ses som en brist.

Intelligens är enligt mig ett komplicerat begrepp och det är därför svårt att svara på vem som är mer intelligent än någon annan men jag skulle nog ha valt alternativ 1 för om jag måste ta ställning i frågan anser jag att min intelligens ligger över medel (men fortfarande i mitten) men min förmåga att omsätta den i till något användbart är under medel.
Väldigt intressanta tankar, och jag håller med om att det är ett komplext begrepp. Vill erkänna att jag ser omröstningen mer som en utmaning i att möta sin egen världsuppfattning än ett faktiskt svar på en fråga. För mig är det också en del av intelligens, det vill säga hur villiga vi är att utmana våra egna uppfattningar om hur saker är eller ska vara.
 
Väldigt intressanta tankar, och jag håller med om att det är ett komplext begrepp. Vill erkänna att jag ser omröstningen mer som en utmaning i att möta sin egen världsuppfattning än ett faktiskt svar på en fråga. För mig är det också en del av intelligens, det vill säga hur villiga vi är att utmana våra egna uppfattningar om hur saker är eller ska vara.

Det är mycket pga komplexiteten som gör begreppen och diskussionen så intressant.
 
Det är väll ungefär som att ’alla’ föräldrar anser att deras barn är särbegåvat 🙄

Jag tror samtliga i vår familj är ytterst medelmåttiga, sen finns vissa delar man är starkare på och vissa delar man har mer svårt för.
Jag är ex starkare än medel på matematiska/logiska delar men betydligt sämre än medel på sådant som handlar om språk/musikalitet och har svårt att memorera saker. Enligt sådana där tester (Mensa och liknande) får jag alltid höga poäng/IQ men tycker inte det speglar ens intelligens 🤷‍♀️ Min man har ett fantastiskt minne och kan komma ihåg hur mycket som helst utantill men är dålig på logik/matematik och får väldigt dåligt när han provat något sådant ’internet-mensatest’. Tycker vi är på samma nivå men med olika fallenheter 🤷‍♀️
Ett av mina tre barn är särbegåvat, men det talar jag tyst om då det är så hiskeligt fult att som förälder prata om. Att ta upp det i skolan som orsak till problem eller liknande är fy skäms eller att ta upp det när man pratar om begåvning av ungarna- vad man nu kan tala om tex i släkten/familjen är nog ännu värre.... Det är verkligen fult att anse sina barn vara särbegåvade- även om de rent faktiskt är det.
 
Ett av mina tre barn är särbegåvat, men det talar jag tyst om då det är så hiskeligt fult att som förälder prata om. Att ta upp det i skolan som orsak till problem eller liknande är fy skäms eller att ta upp det när man pratar om begåvning av ungarna- vad man nu kan tala om tex i släkten/familjen är nog ännu värre.... Det är verkligen fult att anse sina barn vara särbegåvade- även om de rent faktiskt är det.

Det verkar inte vara någon bra skola :(
 
Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon märkte att de är i princip samma :D Nej, det skulle stått "mer än" på alternativ två också, men nu är jag ganska glad för detta extra text av logik/läskunnighet!

Jag var på väg att klaga på att 50% var med i bägge alternativen. Och inte ens då märkte jag att det stod "mindre än" på det andra.
Säger kanske något om alla (oss) som valde alternativ 1 😅
 
Jag svarade att jag är mindre intelligent eftersom jag känner mig rätt korkad till mans.
Jag har inte svarat. Det är ett så komplext begrepp. För mig är intelligens en förmåga att lösa problem, anpassa sig och att formulera problemställningar. Så vad som är intelligens beror på vilka problem man ställs inför.

Inom etologin har mycket hänt de senaste 10-20 åren just för att man har en vidare definition och tänker mer situationsanpassat. Nedrankat är beräkningar av hjärnvolym i relation till kroppsvikt etc. Plötslig ser man att fiskar har olika personligheter (och att våra dammbyggen etc gynnar vissa av dem, vilket leder till en ökad likriktning i populationen). Fiskar kan anpassa sig. Hästar är inte särskilt dumma - trots att de är 500 kilo kropp med en hjärna som en knytnäve.

Just fiskforskningen med hypoteser om hur viktigt det är för populationen som helhet med individer som tänker olika och har olika personligheter tycker jag är väldigt intressant. Det finns ju också en evolutionär förklaring till människors olika personlighetstyper och till mycket av det som är diagnoser idag.

När jag läste psykologi diskuterade man mycket mätmetodernas bister bl.a. eftersom de gynnar de individer som är familjära med testernas metodik. Och också för att människor är väldigt irrationella när de tolkar testerna (att svarta amerikaner generellt sätt får lägre poäng än genomsnittet accepteras - men inte att koreaner får högre) Man ville också skilja mellan olika former av intelligens - som att tillämpa redan kända problemlösningsmetoder även på tidigare okända problem eller att lära sig nya metoder. Det senare blir vi generellt sätt bättre på med åren, det andra gör den yngre hjärnan ofta bättre.

När jag läste beslutsfattande tryckte man hårt på att man faktiskt kan lära sig att tänka bättre. Genom att känna till psykologiska fällor etc, lära sig logik och argumentationsanalys etc kan man föra bättre resonemang och fatta bättre mer transparanta beslut. Att träna sig på ett tänka innebär inte att man blir intelligentare - bara att man verkar och agerar intelligentare vilket jag anser Gut genug.
 
Om jag dömer mig själv efter den period i livet då jag jämfördes med en grupp som var så ofiltrerad som möjligt (d.v.s. grundskolan) så skulle jag säga att jag ligger i den övre halvan.
 
Jag tror vi ligger under 100 numera faktiskt... Japp, 99. Finland på 101.

Källa:
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php

(Här ser man ju också det där med att IQ mäter ett specifikt sätt att tänka/problemlösa som det tränas mer på i vissa länder och som även kan påverkas av socioekonomiska faktorer)
Nja. Jag fattade inte hur de fick ihop detta eftersom 100 alltid motsvarar medel i varje normeringsgrupp. Kollade i en av deras källor och det de gjort är att sätta englands medel som 100 och sedan bedömt övriga utifrån det.
Sverige hade alltså kunnat få både lägre eller högre i just den jämförelsen beroende på vilket land man valt ut som ska motsvara normen.
9F87628E-0709-424F-AF06-54904938BC97.png


Sen står det också (på sidan du länkade till) att de tagit med PISA resultat i beräkningen och det förstår jag inte riktigt??

I sverige är ALLTID medel 100 för varje åldersgrupp. Däremot har vi andra normeringstabeller än andra länder så det är inte säkert att IQ 100 motsvarar samma råpoäng här som någon annan stans. Precis som att en person som fick IQ 100 på WAIS för 50 år sedan hade lägre råpoäng än någon som fått IQ 100 idag (eftersom normeringstabellerna justeras).
 
Senast ändrad:
Jag tror och andra har sagt att jag är rätt smart i allmänhet. Men när det gäller skol-/studieämnen så tror jag att jag är under genomsnittet (jag klarade mig mycket via logik, vilket inte gick när jag kom högre upp i studierna - det blev en rejäl smäll för mitt självförtroende).

I dagens samhälle så tror jag att man betraktar "success" på att man kunnat studera vidare och skaffa sig ett välbetalt jobb. Dvs man betraktar intelligens som att man kan lyckas väl inom skolväsendet och högskolan.
Därav jag svarat att jag tror att jag är mindre intelligent än 50% eller mindre än genomsnittet.

(Min fetning: Innebär inte denna formulering att man kan uppfatta sig som mindre intelligent än 20% av befolkningen? Dessa 20% kan ju lika gärna vara folk på mensa nivå, och då ligger man fortfarande på att man är mera intelligent än 70% av befolkningen? 🤔)
 
Är man intresserad av olika sorters intelligens och hur det tar sig uttryck i djurvärlden så finns Djurvärldens smartaste genier på svtplay. Jag har inte sett serien själv men hört några exempel från en som gjort det och några av dem kände jag igen, några inte. Avsnitten heter Strategerna, Kommunikatörerna, Byggarna, Nätverkarna, Bluffmakarna och De beresta. I bluffmakarna var ett som var nytt för mig bläckfisken som kamouflerade sig med halva sidan en honas färger och halva sidan en hanes färger, när den befann sig i mitten mellan två andra bläckfiskar av olika kön. Ett ganska roligt, och för bläckfisken väldigt användbart, trick! Utan att ha sett den tycker jag det verkar som en intressant serie, tänkt kolla själv när jag har tid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 377
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 915
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 490
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 614
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp