Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Håller absolut med om detta. Det finns saker, en del väldigt väsentliga, som inte fångas upp i IQ test och som klart påverkar hur intelligent någon uppfattas. En rasistisk världsbild som du nämner är definitivt något som jag tycker i praktiken är oförenligt med förmågan att se större sammanhang, dra korrekta slutsatser och så vidare. Faktan finns, det går inte att ignorera. Någonstans har en sådan person därför uppenbarligen misslyckats när det den ska analysera inte längre är på papperet, och istället i den betydligt mer komplexa omvärlden. Det väcker ju frågan hur applicerbara de testen är i verkligheten och för generella konstateranden om intelligens, när så mycket av stor betydelse passerar (som borde fångats upp och ifrågasatts av ett verkligt intelligent system i en människa). Istället ser vi hur exempelvis artificiell intelligens ofta tilldelas samma svagheter och bias som människor har. Det är väl där det hade varit verkligt användbart att bredda synen på intelligens så att den åtminstone omfattar fler förmågor, så att man kan hitta strategier att motverka de strukturella problem som annars lätt smyger sig in och hindrar objektivitet och annat.
Eventuellt är det ingen som kommer förstå vad jag menar med följande inlägg men tillägger lite utifrån det här att jag samtidigt alltså tycker det är problematiskt när ointelligent och liknande ord används som något slags skällsord för människor som har kassa värderingar och annat. Som om ointelligent är det värsta man kan vara. För även om exemplet med människan med skev världsbild till exempel är någon som uppenbarligen har tänkt allvarligt fel så finns det garanterat människor med lägre IQ som råkar vara vettigare (som kanske då alltså har mer av den här formen av intelligens som vi idag inte kallar för intelligens, vem vet). Men dessa vettiga människor med relativt lågt IQ riskerar klumpas ihop med typer som alltså trots hög IQ konsekvent begår allvarliga fel när de tänker.

Är man mindre intelligent blir man på så vis nästan gjord till en del av problemet även när man verkligen inte är det. Även när man kanske inte alls har åstadkommit den skadan som det intelligenta arslet i fråga kan ha gjort så förknippas man ändå med det negativa hen åstadkommit, via etiketter som ointelligent eller lägre intelligens. Så även om jag tycker att intelligenta i vissa fall tydligt verkar sakna en avgörande aspekt av intelligens, så vill jag inte heller riskera att slentrianmässigt buntas ihop med en sådan person genom begreppet ointelligent. Vilket jag tror lätt kan göras i och med att samhället är såpass djupt funkofobiskt. Särskilt om allt dåligt får etiketten ointelligent och allt bra intelligent, samtidigt som intelligens fortsätter vara så smalt definierat kulturellt.

Så vill man via konceptet intelligens fånga in problemet med högintelligenta människor som samtidigt är ärkerasister, som faller för konspirationsteorier, som konsekvent drar felaktiga slutsatser och så vidare, då måste man nog också ha verktygen att kunna hitta motsatsen till det tankefelet också hos de som i dagsläget har betydligt lägre intelligens enligt traditionella mått mätt. Annars kanske hela det konceptet riskerar falla in i ett slags funkofobiskt cirkelresonemang, där stigmatisering av vissa utsatta grupper kan öka trots att intentionen är att bredda intelligensbegreppet. Jag tror bland annat därför att de bitar som verkar fattas i vår förståelse av intelligens blir svåra att hitta, objektivt bedöma och mäta. Man måste kämpa mot så många maktstrukturer om man ska kunna göra det, och alla inbyggda problem.
 
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
Känner inte att jag på ett rättvisande sätt kan svara på frågan 😅. Jag är enormt snabbtänkt men har dålig uthållighet (säkert pga min adhd). Ser mönster lätt och superfort och ses som otroligt kunnig och kompetent på rätt plats. Mina kollegor säger att jag har klisterhjärna och vet ”allt”, men det beror ju på att jag är intresserad av ämnet 😉.

Jag är dock jättedålig på att lära mig många saker utantill, när min hjärna beslutat sig för att det är onödigt och tråkigt. Har en lång akademisk utbildning, som jag kämpade mig igenom pga att universitetets sätt att lära ut inte alls passar mig. Har dock glidit lätt och smärtfritt genom arbetslivet med stor succé efteråt.

Har kanske en fördel eftersom jag har väldigt sensitiva känselspröt gentemot andra människor, vilket gör att jag har lätt för att kommunicera med folk på en passande nivå och kan umgås och prata med folk med alla möjliga bakgrunder.

I tester presterar jag långt över medel på vissa saker och under medel på annat. Ligger lågt på matematik i testerna även fast jag är väääldigt matematisk, eftersom jag är van vid att dubbelkolla alla resultat eftersom det är viktigt att allt stämmer inom det jag sysslar med. Ligger extremt högt språkligt, men har fått mycket gratis eftersom jag bott i både Sverige, Norge och Danmark. Så ja, sammanfattat något oklart 🤷‍♀️.

Min man vet, kan och kommer ihåg ”allt” och är väldigt allmänbildad, musikalisk och konstnärlig. Men han kan inte läsa och följa en simpel manual. Vi tycker bägge två att den andra är superintelligent 😅. Tillsammans vinner vi dock helt klart i TP! Jag tar de gröna tårtbitarna och han tar resten 🤣.
 
Jag befinner mig helt klart på den nedre ointelligenta sidan på skalan.

Jag kan inte avgöra vad som är ett "bra" hö. Jag har inte vett att klä mig efter väder, utan går i högklackat oavsett var jag befinner mig. Jag kan inget om naturen och tror att alla vilda djur är gulliga och söta inklusive vargar. Jag tror att jag är bättre än alla andra, och vill att alla ska bli veganer. Jag har inte förstått att människor från vissa byar och andra byar inte kan bo i samma land, för de ena är farliga för de andra och utnyttjar dem (så länge de inte är från Thailand). Jag har inte förstått att det är megaviktigt att alla barn har en förälder av varje sort, för annars blir det pannkaka. En stor del av min tid ägnar jag mig åt att fundera på varför min bostadsort är bättre än andra ställen. Jag vet inte var potatis kommer ifrån, men jag tror mig veta allt. Ja, jag kommer ifrån Fjollträsk.

Summa sumarum, intelligens hänger tydligen ihop med bostadsort.
 
Känner inte att jag på ett rättvisande sätt kan svara på frågan 😅. Jag är enormt snabbtänkt men har dålig uthållighet (säkert pga min adhd). Ser mönster lätt och superfort och ses som otroligt kunnig och kompetent på rätt plats. Mina kollegor säger att jag har klisterhjärna och vet ”allt”, men det beror ju på att jag är intresserad av ämnet 😉.

Jag är dock jättedålig på att lära mig många saker utantill, när min hjärna beslutat sig för att det är onödigt och tråkigt. Har en lång akademisk utbildning, som jag kämpade mig igenom pga att universitetets sätt att lära ut inte alls passar mig. Har dock glidit lätt och smärtfritt genom arbetslivet med stor succé efteråt.

Har kanske en fördel eftersom jag har väldigt sensitiva känselspröt gentemot andra människor, vilket gör att jag har lätt för att kommunicera med folk på en passande nivå och kan umgås och prata med folk med alla möjliga bakgrunder.

I tester presterar jag långt över medel på vissa saker och under medel på annat. Ligger lågt på matematik i testerna även fast jag är väääldigt matematisk, eftersom jag är van vid att dubbelkolla alla resultat eftersom det är viktigt att allt stämmer inom det jag sysslar med. Ligger extremt högt språkligt, men har fått mycket gratis eftersom jag bott i både Sverige, Norge och Danmark. Så ja, sammanfattat något oklart 🤷‍♀️.

Min man vet, kan och kommer ihåg ”allt” och är väldigt allmänbildad, musikalisk och konstnärlig. Men han kan inte läsa och följa en simpel manual. Vi tycker bägge två att den andra är superintelligent 😅. Tillsammans vinner vi dock helt klart i TP! Jag tar de gröna tårtbitarna och han tar resten 🤣.
Men om vi säger såhär: När du interagerar med världen (internet, i affären, nyheterna, släktkalas), känner du dig då mer eller mindre smart än de runt om dig?
 
Men om vi säger såhär: När du interagerar med världen (internet, i affären, nyheterna, släktkalas), känner du dig då mer eller mindre smart än de runt om dig?
Det varierar verkligen enormt med omgivning, situation och ämnen. Där vandrar jag nog på skalan från nästan noll till nästan max på fördelningen i känslan av relativ intelligens. När kunder förklarar hur deras kvantdator eller fusionsreaktor ska fungera - så ligger man där nere på botten med sin ingenjörsexamen i Teknisk Fysik och ändå känner att man måste ha missat nåt och inte riktigt får hjärnan att fungera. Eller när dottern sitter och antecknar från sina föreläsningar på läkarlinjen och man trodde man hade ett hum om vissa saker, men inser att man vet nästan ingenting. Fast jag gillar känslan av att man inser att man vet nästan ingenting om ett ämne, för det innebär att det finns mycket att lära om man vill och det öppnas helt nya världar man kan kliva in i!

Jag gillar väldigt mycket att ha väldigt intelligenta och kunniga människor i min omgivning för det främjar det egna lärandet och stillar den egna nyfikenheten. Men det handlar egentligen inte om intelligens på det sättet, mer om ren kunskap och erfarenhet - fast det är ganska sammankopplat.
 
Intressant frågeställning. Gäller det IQ som är kopplat till matte och mönster är jag definitivt helt korkad. Sen är jag väldigt bra och smart på mkt annat. Skriva ihop texter, uttrycka mig i tal och skrift och sådant har jag alltid haft väldigt lätt för. Jag var grym på fysik i skolan, det där med att lista ut hur saker och ting fungerar är något jag fortfarande är jäkligt bra på! Ett ämne jag faktiskt idag ångrar att jag inte läste vidare på. Men matte och sånt, nej.. jag tappar fokus direkt.
 
Jag har tänkt på en sak om denhär tråden. Men det är nog inte bara här som det är så utan det är är nog så ganska så överallt.
Men det är att några på pekar att dom som tror att dom är mera inteligenta motför genom snittet oftast inte är det och ibland verkar det som det är nåt fel med att säga att man upp lever sig som mera inteligent. Och det tycker jag är väldigt konstigt egentligen.
För som exempel iq är ju det som många psykologer och såna kollar hur inteligent man är. Så om nån tillexempel har hög iq så ÄR ju den mera inteligent mot genom snittet iallafall om man kollar på iq.
Men det verkar på endel som att det är nåt dåligt om nån vet eller tror att den är mera inteligent. Och att då måste vissa ungefär för minska det med att dom nog inte är så inteligenta som dom tror, fast dom ÄR det.
JAG tycker att det är lite konstigt iallafall. För somsagt så beror det ju på hur man menar med inteligent men jag tycker det är lite ner värderande att inte nån annan får tycka att den är mera inteligent.
Och det är ju inte nåt om hur bra man är heller eller nåt be vis vad man klarar eller nånting. Utan det är bara om hur inteligent man är enligt det sättet man kollar på.
Så tillexempel så har jag hög iq. Nu kommer jag inte håg exakt siffrorna men jag hade tydligt över medel i alla om råden när jag gjorde nåt test med en psykolog men ganska o jämnt också. Men med genom snittet på allt så var jag bland dom högsta 5 %. Men det är ju bara iq och det säger ju inte såmycket.
Men sen så tillexempel dom som känner mig tycker att jag har mycket empati och kan tänka mig in i hur andra mår och sånt. Så sån inteligens har jag väl också ganska hög men tillexempel att vara med i nån grupp och um gås så har jag ALDRIG kunnat det så sån inteligens har jag ju jätte låg. Och tillexempel så har jag väldigt mycket sämre arbets minne nu motför när jag gjorde iq testet så nu kanske jag skulle få lägre på endel saker därför.
Men iallafall så det jag menar är att om jag säger att jag är mera inteligent motför genom snittet så kanske jag menar iq tillexempel. Och då ÄR jag ju det. Och nånannan kanske menar med att kunna matte som den är jätte bra på så den ÄR mera inteligent motför domflesta om man kollar på det.
Så då har ju båda rätt att man är mera inteligent motför genom snittet. Och det är inte att man bara tror det eller nåt sånt.
Jag håller helt med dig här.
Vår som är särbegåvad (konstaterat så det är inte bara som vi föräldrar tror) vilket har varit ett problem i skolan innan de började ge honom uppgifter på hans nivå. MEN om jag pratade med vänner om hans problem i skolan pga sb så fick jag direkt höra att jag skulle minsann inte tro att han var något speciellt.

Varför är det ok att vara en talang på fotboll t ex men inte att ha hög intelligens?

Inget av det har att göra med om man är en bra person eller inte. Där finns det annat som spelar in.
 
Men om vi säger såhär: När du interagerar med världen (internet, i affären, nyheterna, släktkalas), känner du dig då mer eller mindre smart än de runt om dig?

Det beror ju på i vilken grupp jag befinner mig i för tillfället. På jobbet = inte mer intelligent än mina kollegor. De är väldigt intelligenta människor. I en grupp som består av ett genomsnitt av samhället i stort (.t.ex. när jag gick i grundskolan) = då känner jag mig mer intelligent är snittet.
 
Men om vi säger såhär: När du interagerar med världen (internet, i affären, nyheterna, släktkalas), känner du dig då mer eller mindre smart än de runt om dig?
Intressant frågeställning! Mitt svar på den frågan är ja. I mitt jobb ses jag som kunnig och kompetent, kan föra komplexa resonemang och förklara på ett bra sätt, samt hitta lösningar på de flesta problem. Det här ser jag som en samverkan mellan att vara "tillräckligt intelligent", kunskap inom mitt område samt en massa ihopsamlad erfarenhet. Alltså inte på något vis "ren" intelligens (vad det nu är?)

På fritiden håller jag ju mest på med mitt stora intresse, hästar, och är ofta den som andra vänder sig till med olika frågeställningar - "kan du hjälpa mig beräkna foderstat?", "kan du känna på min hästs ben?", "tror du jag behöver ringa veterinär?". För mig har det dock inte med intelligens att göra, utan kunskap. Jag har varit väldigt hästintresserad sedan barnsben och läst allt jag kommit över om hästar (ja, jag är en läsande människa) och har dessutom lätt för att lära så ja, jag kan en del. Utan att det är bevis på högre intelligens!

I min släkt och bekantskapskrets ses jag som "smart" och "kan allt" - återigen tror jag en kombination av att iaf inte ha låg IQ och att ha lätt för att lära och vara intresserad av det mesta. Jag är helt enkelt allmänbildad!

När det gäller renodlad IQ så har jag fått strax över 120 på de test jag gjort, dvs jag antas ha en IQ som är högre än lite mer än 90% av befolkningen, men det är ju inte på något sätt extremt högt. Jag är också väldigt "skolsmart", dvs har alltid haft höga betyg i skolan, haft lätt för att lära mig allting och har fortfarande, långt efter att jag slutat skolan, en förmåga att liksom "packa in saker i hjärnan" för att kunna prestera bra på prov, certifieringar osv. Jag är ganska matematiskt begåvad utan att vara briljant, har lätt att tillgodogöra mig stora mängder text/information och har en hög förmåga att lära mig nya språk. Så ja, jag känner mig nog hyfsat intelligent! :D
 
Jag blir alltid så arg på folk... jag möter 16-åringar som kan montera ner och upp en bil med ögonen förbundna, människor som kan redogöra för alla spelare i AIK sedan 1891 och deras roll för spelupplägget under sina aktiva år, folk som kan odla grejor... och så tror de att de är dumma och att andra är smarta :rage:

Det kräver inte mer av hjärnan att memorera kungar än fotbollsspelare (ursäkta @tornblomma ). De flesta kan lära sig det som intresserar dem. Vissa saker ses som mer eller mindre fint i omgivningen att kunna och rent krasst så har viss kunskap har mer värde för omgivningen (men ofta är det inte samma saker). Men att lära sig saker handlar inte bara om smart eller osmart. Inte sälja sig själv billigt (väldigt få är dumma - och i min erfarenhet är de ofta omedvetna om detta faktum) men inte heller ducka ansvaret och arbetet att lära sig saker och tänka
 
Det kräver inte mer av hjärnan att memorera kungar än fotbollsspelare (ursäkta @tornblomma ). De flesta kan lära sig det som intresserar dem.

Har jag påstått det? :)

Jag är ngn form av ”kunskaps-sadist” och har alltid varit. Jag vill lära mig saker jag inte kan ngt om 😅 och det mesta intresserar mig. Jag började spela piano när jag var 4 år. Många barn i den åldern spelar samma saker om och om igen för att de inte vill spela fel. Jag ville alltid spela saker som var för svåra för mig. Kanske iofs handlar om bristande självinsikt vad vet jag 😅
 
Har jag påstått det? :)

Jag är ngn form av ”kunskaps-sadist” och har alltid varit. Jag vill lära mig saker jag inte kan ngt om 😅 och det mesta intresserar mig. Jag började spela piano när jag var 4 år. Många barn i den åldern spelar samma saker om och om igen för att de inte vill spela fel. Jag ville alltid spela saker som var för svåra för mig. Kanske iofs handlar om bristande självinsikt vad vet jag 😅

Oh, hög igenkänning här :D även om jag inte plågar instrument eller min omgivning med att försöka vara musikalisk längre :rofl:
 
Som många skrivit om så är det ju komplext det här med intelligens. Inom humaniora anser jag mig som intelligent, där har jag enkelt att förstå större och komplexa sammanhang. EQ och relationer är också en utav min styrkor. Men matematik och logik är tvärtom, jag förstår mig inte på formler, vilken nästa symbol i serien är osv. Där presterar jag definitivt under snittet.
Så är det för mig med, jag har det lätt socialt, EQ mässigt, språkligt etc, men matte och logik fallerar jag stort på.

Min svåger har enormt högt IQ, och är bland de mest korkade jag känner....
 
Intressant frågeställning! Mitt svar på den frågan är ja. I mitt jobb ses jag som kunnig och kompetent, kan föra komplexa resonemang och förklara på ett bra sätt, samt hitta lösningar på de flesta problem. Det här ser jag som en samverkan mellan att vara "tillräckligt intelligent", kunskap inom mitt område samt en massa ihopsamlad erfarenhet. Alltså inte på något vis "ren" intelligens (vad det nu är?)

På fritiden håller jag ju mest på med mitt stora intresse, hästar, och är ofta den som andra vänder sig till med olika frågeställningar - "kan du hjälpa mig beräkna foderstat?", "kan du känna på min hästs ben?", "tror du jag behöver ringa veterinär?". För mig har det dock inte med intelligens att göra, utan kunskap. Jag har varit väldigt hästintresserad sedan barnsben och läst allt jag kommit över om hästar (ja, jag är en läsande människa) och har dessutom lätt för att lära så ja, jag kan en del. Utan att det är bevis på högre intelligens!

I min släkt och bekantskapskrets ses jag som "smart" och "kan allt" - återigen tror jag en kombination av att iaf inte ha låg IQ och att ha lätt för att lära och vara intresserad av det mesta. Jag är helt enkelt allmänbildad!

När det gäller renodlad IQ så har jag fått strax över 120 på de test jag gjort, dvs jag antas ha en IQ som är högre än lite mer än 90% av befolkningen, men det är ju inte på något sätt extremt högt. Jag är också väldigt "skolsmart", dvs har alltid haft höga betyg i skolan, haft lätt för att lära mig allting och har fortfarande, långt efter att jag slutat skolan, en förmåga att liksom "packa in saker i hjärnan" för att kunna prestera bra på prov, certifieringar osv. Jag är ganska matematiskt begåvad utan att vara briljant, har lätt att tillgodogöra mig stora mängder text/information och har en hög förmåga att lära mig nya språk. Så ja, jag känner mig nog hyfsat intelligent! :D
Jag tillhör tydligen 99,7 percenetilen men om ngn börjar prata biologi/ kemi eller annat naturvetenskapligt så ser jag ut som iq-fiskmås. Det spelar liksom ingen roll hur hög iq man har om man somnar så fort ett visst ämne kommer på tal. :angel1: 🙈 Intresse är ofta mer avgörande än iq för mängden kunskap man har. 😊
 
Jag tillhör tydligen 99,7 percenetilen men om ngn börjar prata biologi/ kemi eller annat naturvetenskapligt så ser jag ut som iq-fiskmås. Det spelar liksom ingen roll hur hög iq man har om man somnar så fort ett visst ämne kommer på tal. :angel1: 🙈 Intresse är ofta mer avgörande än iq för mängden kunskap man har. 😊
Absolut! Jag läste för ett antal år sedan en intressant bok som heter "Outliers", där titeln syftar på "svansen" på normalfördelningen (där du ju befinner dig i fråga om IQ). Författaren hävdade att IQ inte alls var avgörande för "framgång i livet" (vad det nu är), eller iaf inte avgörande på så sätt att högre IQ automatiskt skulle ge större framgång. Däremot var det viktigt att vara "tillräckligt intelligent" för att kunna ta till sig kunskap och färdigheter på ett bra sätt. Det spelar alltså med författarens resonemang viss roll om du har 90 eller 120 i IQ, men det betyder kanske mindre om du har 120 eller 150, då är det istället andra faktorer som spelar in. Och jag tror det ligger mycket i det! På senare tid har det ju också talats en del om "grit", alltså förmågan att ta sig samman och faktiskt göra saker, lära sig ett ämne osv, som en viktig del i hur bra det går dels för barn i skolan och dels för de vuxna längre fram i livet.
 
Har jag påstått det? :)

Jag är ngn form av ”kunskaps-sadist” och har alltid varit. Jag vill lära mig saker jag inte kan ngt om 😅 och det mesta intresserar mig. Jag började spela piano när jag var 4 år. Många barn i den åldern spelar samma saker om och om igen för att de inte vill spela fel. Jag ville alltid spela saker som var för svåra för mig. Kanske iofs handlar om bristande självinsikt vad vet jag 😅
Nej, det var mer försök till ett skämt om Stormaktstiden
 
Dagsfärskt från en grupp på Facebook. Det är nästan skrämmande.
Screenshot_20230119-091111_Facebook.jpg
 
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
Jag tog nyligen ett IQ-test jag landade på 91. Ni som fått liknande på ett IQ test vad jobbar ni med?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 208
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 584
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 469
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp