Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har besökt och haft hästar uppstallade i en hel del stall. I vart och ett av dessa har vi haft vad jag kallar en "stalltomte". En sådan person som kanske inte rider aktivt men är där flera dagar i veckan. Ryktar, mockar, städar, smörjer utrustning osv.
Har på senaste tiden haft annonser ute plus frågat mina "hästbekanta" om någon ev. var i behov av dylik hjälp eller helt enkelt hade plats för mig. Jag saknar hästarna så enormt, dom var hela mitt liv i 15 år och nu har jag knappt sett en häst på 4 år. Och det är allt pyssel runtomkring jag saknar mest; rykta, mocka, kratsa hovar, laga stängsel, persedelvård, att bara vara i hagen och klia manar och mysa. Sen skulle jag bli överlycklig om jag fick rida eller köra nån gång ibland men det är inget jag kräver. Jag vill bara få vara i stallet och pyssla. Inte ha kravet att jag måste rida varje gång då jag måste få lov att ta med min(ursnälla och väluppfostrade)hund som inte är van vid hästar. Jag behöver alltså få en chans att i lugn och ro lära hunden hur man uppför sig i ett stall.

Ändå får jag bara svar om folk som söker betalande medryttare åt sina tävlingshästar, trots att jag skriver tydligt att min ekonomi inte tillåter fler utgifter och att jag inte kan betala. Och att jag heller inte är ute efter främst att rida.

Jag har hållit på aktivt i 15 år, van vid unghästar och hingstar, ridit- och kört in hästar, kört trav, gått 3 terminer på hästgymnasium, visat ston med föl, unghästar och hingstar på utställning. Jag har bra hand med hästar som anses "stökiga", det är sällan jag upplevt några större problem att hantera dessa.
Haft 4 egna hästar varav 3 var unghästar och en var en riktig problemhäst. Två av unghästarna är nu älskade och trygga läromästare åt barn, den tredje unghästen hade en mycket ljus framtid som ponnytravare men skadade sig och tyvärr vet jag inte vart han är nu. Problemhästen med öknamnet "den svarte djävulen" blev min allra bästa vän som följde mig överallt och som jag kunde rida utan utrustning, jag sörjer fortfarande hans bortgång...
Alltså, jag VET vad jag pysslar med och tror mig kunna vara lite av en tillgång.
Jag är hyfsat händig och inte det minsta arbetsskygg även om det är tungt eller vädret är dåligt. Efter 3 terminer på lantbruksgymnasium kan jag också hantera en traktor relativt bra.

Finns inte behovet av "stalltomtar" längre? Privatpersoner behöver främst ekonomisk lättnad och företagare har anställd personal eller?
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Självklart behövs stalltomtar, men det finns så få av dom. Vi hittar då inga, så antagligen är du en sällsynt typ.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Haha jag har aldrig hört dethär uttrycket förut :D
Jag trodde bara att dessa "stalltomtar" bara fanns på ridskolor ^^
Jag skulle personligen älska att ha någon som du i mitt stall då jag oftast sitter med allt det tunga arbetet själv :)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag jobbade som "stalltomte" från september 2011 till april 2012 och sa sen upp mig pga min flytt till Tyskland.
Jag mockade, fixade mat och massor runt om som t.ex. laga staket osv.
Efter några veckor började jag rida en av hästarna, men det var det inte det som ägarna hade som prioritering:)
Jag tyckte verkligen om det jobbet för jag kunde gå och fixa och dona som jag ville och det var flera hästägare i samma stall som "hyrde" in mig vid behov:)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Har du provat att söka dig till travet?
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag har letat efter en sådan som dig i flera år, men aldrig hittat någon... Finns du i närheten av mig så kan du ju hojta till! ;)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag tyckte verkligen om det jobbet för jag kunde gå och fixa och dona som jag ville

Det är precis det jag trivs med också. Att kunna pyssla runt med det som behövs utan kravet att "Brunte måste ridas idag". Som sagt en rid- eller körtur nån gång ibland skulle vara jättetrevligt. Eller hjälpa till att tömköra en unghäst, eller lastträna, eller miljöträna, eller ta med en gammal pensionär på en promenad med hunden. Bara få vara i stallet, för att jag mår så bra av det. Bara jag får känna doften av häst så sjunker blodtrycket ner till normalt och jag hittar en ro i själen som jag aldrig har annars:love:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

oturligt nog så bor jag väldigt "off"(man måste åka båt hit till mig;)).

Hade en fastlandsflytt i tankarna men kom sedan in på en utbildning här så nu vart jag fast 1,5 år till. Men när fastlandsflytten blir av kan jag ju hojta:D
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Det var underbart!:) Jag fick nog en ganska speciell roll tror jag!:)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Det är alltså så enkelt att jag bor på fel ställe. Ändå är detta det län som har flest hästar/invånare.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Det var underbart!:) Jag fick nog en ganska speciell roll tror jag!:)

Ja, jag har alltid uppskattad stalltomten. När jag hade 4 egna hästar+hjälpte till med inkörning av stallägarens hästar och tillridning av en stallkompis häst så var det stalltomtens insatser som hindrade mig från att gå in i väggen helt och hållet. Denne äldre karl bara fanns där på gården och såg till att saker och ting funkade, han var också lite av en kurator åt mig när allt jobb blev för mycket:bow:
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

En liten tanke som slog mig; kan det vara hunden som ställer till det?

Att hästfolk inte vill ha in en massa "extra" djur i sina stall? Eller många kanske har dåliga erfarenheter av hundar som folk tagit med sig? Eller inte vill ta riskan att hunden inte funkar i stallet?

För jag vet ju inte så mycket om hur min hund skulle funka i ett stall. Lös får hon aldrig vara då hon drar iväg efter vilt(och katter hon inte känner)eller dofter. Så hon skulle ju alltid vara kopplad eller instängd nånstans. Hon har bara träffat hästar ett fåtal gånger, första gången skällde hon och gjorde lekinviter samtidigt som hon reste ragg(tydligt att hon var mycket osäker på hur hon skulle bete sig)men det fick hon veta rätt omgående att det var oacceptabelt. De andra gångerna har hon inte brytt sig så mycket, hon är långt mer intresserad av folk och katter :D

Ni som skulle vilja ha "stalltomte". Hade ni dragit öronen åt er om personen behövde få ha med sig en hund som inte är hästvan? Eller hade ni gett det en chans?
 
Senast ändrad:
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Men har du alltså varit på olika ställen och sedan så har de inte velat att du kommer dit något mera ?

Jag har en kompis som letat stalltomte och de har kommit och gått som de har velat och det har aldrig gått att bestämma något med dem, så hon jag tror hon har givit upp
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Du skulle vara så välkommen hos mig! :laugh:
Söker efter någon som vill pyssla med våra hästar. Gärna markarbeta lite.
Jag skulle vara lite försiktig med lös hund. Men hos mig är hundar inget problem då vi har hundgårdar och även ett hundstall (som vi inte använder) så här får hundar plats.
De hundar som fungerar springer lösa på vår stallplan MEN de måste då fungera med mina hundar och alla andra djur.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Varit runt? Menar du som i att jag varit och fixat lite i stallet och sen blivit ombedd att inte komma tillbaka mer? Nej då, jag har som sagt haft annonser ute samt pratat med de hästmänniskor jag känner. Men det är helt enkelt ingen som riktigt har behovet, de har antingen redan en "stalltomte" eller så vill de ha betalt. EN har varit intresserad men det är omöjligt för mig som inte har körkort att först åka buss 1,5 timme och sen gå en halvmil genom skogen. Och dessutom kommer jag snabbt upp i rätt stora reskostnader på det viset.

Vad jag förstått är det många som redan har stallet fullt av tonårstjejer som pysslar runt, och dessutom betalar för att få göra det.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Ni som skulle vilja ha "stalltomte". Hade ni dragit öronen åt er om personen behövde få ha med sig en hund som inte är hästvan? Eller hade ni gett det en chans?

För mej är det häst/djurvanan som spelar stor roll. Är det någon bekants bekant som man vet och tycker har bra djurvett så skulle det inte göra något om hunden inte är hästvan. Huvudsaken är att hunden inte attakerar hästarna och man har hunden där för att lära ut lite hästvett ;)

En vän har ibland kommit ner och pysslat med mina hästar bara för att lära sig lite mer "hästvett" och för att umgås med hästarna. Hon gillar det väldigt mycket samtidigt som hon slipper ha pressen att rida.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Min hund är aldrig lös om det inte är inhägnat. Jag har också varit noga med att påpeka just att hon alltid kommer vara kopplad/instängd. Men det kanske skrämmer folk lite? Att dom föreställer sig en skogstokig best?
Snällare och gladare hund än min får man leta länge efter, men får hon syn på vilt(hit räknas tydligen okända katter också)/eller får upp ett spår så blir hon döv och sticker som en avlöning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 756
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp