Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Snor knappen lite då.

Då finns alltså behovet ännu runt om i landet. Bara inte just här där jag bor :cry:

Jag har precis annonserat efter en person som dig, tyvärr vill de flesta mest rida och har man mest unghästar så är det där allt de andra som är viktigast.. Så du skulle vara väldigt välkommen hos mig med ;)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

delvis KL

Jag undrar samma sak... Bor i sthlm och skulle vara supernice att kunna åka till ett stall oh bara mysa och pyssla med hästar.. typ fodra och rykta och promenera ^^
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag tycker jag har bra hästvett ^^ Saken är ju den att jag inte kan sitta och lova att hunden kommer funka, jag trorabsolut inte att hon skulle vara något problem när hon väl fått reglerna klara för sig då hon är van att hänga med överallt annars. Men lova det kan jag ju inte.
Jag är dessutom en benhård matte ;) Man gör som jag säger annars blir livet så tråkigt för då får man inte vara med längre :angel: Så jag skulle ju aldrig låta henne hållas med en massa trams, OM hon skulle attackera en häst(högst otroligt!)hade hon fått veta att hon levde. Och eftersom hon aldrig släpps lös på sånna ställen så är det ju i stort sett ett icke problem.

Man kan inte lova något sådant men du skulle väl ha hunden där för att lära den vara i närheten av hästar? ;) Det är inställningen som är det viktigaste och att man kan inse att det inte kommer att gå.

Jag hade nog också undrat vad haken var. Fast det hade varit himmelskt om man kom hem och såg att det var bara att ta hästen och rida ut :o Eller som kunde ta hand om hästarna för att jag måste jobba och hinner inte riktigt med dom. Eller åtminstone blir det väldigt tajt med tiden i stallet.

Tror jag skulle nog ha velat göra det samma om jag inte hade några hästar. Det är väldigt avkopplande att bara vara i stallet och mysa med hästarna. Gå ut i hagen och njuta av vädret.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Tänk så olika det kan vara! Här kan man inte ens få tag i en medryttare, om man inte betalar medryttaren...

Jag skulle tycka det var toppen om det fanns en "stalltomte" som kom några gånger i veckan, smörjde selar, borstade manar och svansar (har håriga kallblod med kruslockig man med massor av tomteflätor mest jämt), sorterade prylar i sadelkammaren, tömkörde någon häst ibland, red när andan föll på, och följde med på lååång vagnstur någongång ibland! Och traktorkunskap är väl toppen, då kan man ju få hjälp med att köra in en bal i hagen oxå!

Du skulle vara välkommen hit, de flesta hundar kan ju lära sig "hästvett" med en del träning...

Så skulle du flytta till min närhet skulle du vara mycket välkommen!

Men jag tror att jag bor alldeles för långt ut på landet...
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

kl
Jag skulle hemskt gärna vilja ha en stalltomte så hamnar du på öland får du gärna komma hit!:)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag hade gärna haft någon som var intresserad av pysslandet med hästen och utrustningen och inte ridningen. Hade någon kommit och frågat mig om den fick borsta och pyssla med min häst så hade jag blivit jätteglad, vet att min häst älskar att bli pysslad med mycket mera än vad jag hinner med ibland. Men dessa personer verkar inte finnas alls förutom småtjejer som drar med sig mängder av kompisar och det blir en hel del liv i stallet då som jag inte uppskattar att ha runt hästen.

Ang. hund så bryr jag mig iallafall inte ett dugg sålänge inte hunden rent attackerar hästen. Dom flesta hundar skuttar runt kring benen och min häst har aldrig brytt sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Knapplån

Jag upplever det också som svårt att hitta någon som vill komma och rida, köra, pyssla och då bor jag ändå inte alltför långt från Stockholm.
De annonser jag hittar med folk som erbjuder sig vill ha välutbildade hästar som de ska tävla på, kostnadsfritt och dessutom ska bussen helst stanna på stallbacken. Alternativt några tolvåringar som har jobbat med problemhästar heeeela sitt liiiiiv och alltid fått ordning på stallets buse:D

Spanska Loppan: vi är många som vill ha dig så det är bara att börja packa så kan vi väl göra upp ett rullande schema bland alla som var intresserade här;)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Och skulle du hamna i jönköpingstrakten så är det bara att hojta till, så är du hjärtligt välkommen här med :)

/Camilla
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Du borde vara hett efterfrågad. Sådana finns det inte många av nu för tiden. Konstigt att ingen nappar.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Är det för långt till Bålsta? Mitt stall står klart om ca 2 veckor!

Har shettis, d-ponnyer osv.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

En sån som dig skulle vi vilja ha, har ett sto som skulle behöva allt det du vill göra ;)
Vart finns du?:O
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Komsi, komsi komsi
Lockar med gott:d
Kan erbjuda snäll/väluppfostrad/söt häst och tacksam matte för hjälp
 
Senast ändrad:
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Här skulle du gärna få tomta runt :love:
Kan det vara så att folk får för sig att du vill ha betalt för ditt pyssel? I början av ditt inlägg fick jag för mig det.

För företag osv kanske det kan vara en försäkringsfråga möjligen?

(har inte läst alla andra svar än)
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

delvis KL

Jag undrar samma sak... Bor i sthlm och skulle vara supernice att kunna åka till ett stall oh bara mysa och pyssla med hästar.. typ fodra och rykta och promenera ^^

Eh... typ välkommen att komma och pyssla typ!

Ett problem som jag ofta stöter på med medryttare är det här med tillgång till bil. Vi har hästarna norr om stan (Stockholm) men de flesta stallen ligger ju så till att det är svårt att åka kommunalt. Och då går typ 90% av alla medryttare bort som det verkar :(

Som med TS som inte har körkort, då blir det inte så många stall kvar, och de är säkert redan överfulla som sagt.
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Här skulle du gärna få tomta runt :love:
För företag osv kanske det kan vara en försäkringsfråga möjligen?

Åtminstone de (vi) som har en gård med gårdsförsäkring, kan skaffa en "medhjälparförsäkring" som tillägg, och för en billig peng ha en olycksfalls- och ansvarsförsäkring som täcker icke specificerade medhjälpare.

Jag har en sådan, av och till så är ju våra vuxna barn med pojk- eller flickvänner här och "hjälper till", och ibland hjälpe någon bekant också till...
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

och om du kommer till athena, kan du garna fa komma har med.. bor inte langt ifran henne..om hon ar villig att dela med sig forstas....
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

En liten tanke som slog mig; kan det vara hunden som ställer till det?

Att hästfolk inte vill ha in en massa "extra" djur i sina stall? Eller många kanske har dåliga erfarenheter av hundar som folk tagit med sig? Eller inte vill ta riskan att hunden inte funkar i stallet?

För jag vet ju inte så mycket om hur min hund skulle funka i ett stall. Lös får hon aldrig vara då hon drar iväg efter vilt(och katter hon inte känner)eller dofter. Så hon skulle ju alltid vara kopplad eller instängd nånstans. Hon har bara träffat hästar ett fåtal gånger, första gången skällde hon och gjorde lekinviter samtidigt som hon reste ragg(tydligt att hon var mycket osäker på hur hon skulle bete sig)men det fick hon veta rätt omgående att det var oacceptabelt. De andra gångerna har hon inte brytt sig så mycket, hon är långt mer intresserad av folk och katter :D

Ni som skulle vilja ha "stalltomte". Hade ni dragit öronen åt er om personen behövde få ha med sig en hund som inte är hästvan? Eller hade ni gett det en chans?

Det beror på, Jag har 2 egna hundar och skulle nog känna att det beror på kemin mellan dem. Och A & O att det inte är en skällande, jagande hund! Jag vill kunna komma och gå som jag vil utan att bli utskälld och utan att mina hundar ska bli "lidande".
 
Sv: Är ingen intresserad av att ha en "stalltomte" längre?

Jag hade gärna haft en stalltomte!

Jag har ibland fullt upp med jobbhästarna(jobbar som tränare) och hinner inte med det som inte är absolut nödvändigt med mina egna.
Jag har funderat på att försöka hitta någon som vill pyssla. Men jag har upplevt att de flesta vill rida. Och då jag har en 29-åring som inte är i full gång och som jag inte vill riskera flängrids och en 6-åring som är lite svår och jag vill rida själv än så länge. Av det skälet så har jag iaf inte ens försökt.
Jag kan tänka mig att fler tänker lite så att ingen är villig att endast pyssla.
Jag skulle gärna hålla lite lektioner i hantering, trick etc på mina för den som hjälper till. Det får ju även jag igen om man kan förvänta sig ett långvarigt sammarbete. Samtidigt som det kan vara kul för den som hjälper till. Jag känner att om någon avlastar mig vill jag ge vad jag kan tillbaks.
Jag hade också kunnat tänka mig att låna elevhästar som tomten skulle kunna få rida på då och då.
Just till gammelgubben hade jag gärna hittat nå¨gon som vill pyssla. Han är absolut värd sånt, gamle hjärtat! Men han är ingen barnhäst eller nybörjarhäst. Och då faller många bort. Jag upplever att många som har kunskap nog för en sån häst som honom inte är intresserad av dem. De kan välja någon yngre, mer igång(han är ju välutbildad, men orkar ej utföra mer) och flottare modell. Få är intresserade av att bara lära känna, umgås med etc.

Men idag har jag löst det så att jag betalar någon för att göra det jag inte hinner. Alt att någon elev som vill få hjälp med något extra kan göra mig en gentjäns. Så får jag iaf mer tid över.

Jag tror fler tänker som så att personen som pysslar snart kommer vilja rida. Antingen "måste" man då tillåta det. Och det vill kanske inte alla. Eller så får man då avsluta sammarbetet. Och det känns då jobbigt att byta människor runt hästarna och även att själv hålla på att leta folk. Så man betalar för att känna sig säker på att hjälpen fortlöper. Alt gör det själv.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 193
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 777
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp