Bukefalos 28 år!

Är jag en hycklare? Dilemma.

Vinkvällarna hade nog varit lite svårt för min del, för jag misstänker att det inte i längden gått att hålla politik utanför samtalen. Men jag har ungefär detta dilemma i jobbet, och det går. Om någon kör upp sin politiska läggning i ansiktet på mig, tycker jag det är ofint oavsett politisk åsikt. Det, liksom könsorgan, är något jag vet att folk har, men jag är inte intresserad av att se allas.

Däremot hade jag inte sett något hycklande i att fortsätta en grannrelation på den nivå som fungerar.
 
Haha ja jisses hörrudu. Du kan sitta och normalisera SD men gud förbjude att nån skriver på svengelska. Alla har vi olika saker vi anser vara viktiga här i världen :)

Det var ett skämt men den där jäkla leende gula runda saken ramlade bort :rage: :arghh:

Försökte själv avlsuta det på liknande sätt men jag störde mig så på att tangetnbordet slutat skriva bokstaven i så jag måste trycka ner höger musknapp och kopiera in ett varenda gång det ska vara en sådan i ett ord :cautious:

Pst man ska icke tappa en laptop i golvet :crazy:
 
Buke brukar vara klokt tack vare en jäklarns massa insiktsfulla människor. Jag har ett dilemma. ("Hej Bullen")

Vi har nyss köpt och flyttat till en liten gård på landet. Denna gård ligger i en liten by, dvs vi har grannar. Detta var en av anledningarna till att vi valde att köpa, då jag/vi vill att dottern ska kunna ha iaf några kompisar nära, utan att vi behöver arrangera och skjutsa varje gång hon ska kunna leka med kompisar. Närmaste grannarna har två barn i hennes ålder - perfekt! Dessa grannar (dvs i det här fallet en mamma och en pappa plus de två barnen) är supertrevliga och vi har umgåtts en del, både "lektid på dagarna" samt "vuxentid med mat och vin". Samtalen har flutit på kanon och vi har varit så glada över att ha turen att ha dessa kanontrevliga människor som grannar! Vi har även lagt till varandra på Facebook. Genom detta har det blivit glasklart att åtminstone mannen i familjen är sverigedemokrat... Han delar deras grejer och så även en massa dravelartiklar från Fria Tider och liknande :( Massor av länkar och inlägg.

Jag har hittills varit ganska "hård" och plockat bort folk som har visat liknande sympatier - jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets. Att ha olika politiska åsikter (dvs tex S vs M) är självklart ok, men just detta är normalt en dealbreaker. Rasism och SD är ett stort fett NEJ. Men. Nu blir det ju svårt. De är våra närmaste grannar. De har de enda barnen i vår absoluta närhet (som dottern dessutom tycker väldigt mycket om och ofta pratar om att hon vill leka med!).

Hur ska jag tänka? Hittills har jag kört någon slag strutsmetod som går ut på att så länge vi inte kommer in på några politiska diskussioner så låter jag det gå och låtsas inte se...men jag känner mig som en hycklare. Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter. Men jag vill inte heller förstöra dotterns chans till kompisar som bor nära. Dessutom är de fantastiskt trevliga och lättpratade. Jag vet inte heller om hon delar hans åsikter.

Hjälp!

En bok som jag tänkt läsa inom en snar framtid är "The righteous mind" av Jonathan Haidt som handlar till stor del om politisk polarisering. Den kanske kan vara intressant även för dig? I boken förekommer hans forskning om hur människor från olika ideologier uppfattar sina meningsmotståndares värderingar. Resultatet indikerade att ju mer vänster personerna var desto mindre förstod de sina meningsmotståndares värderingar. T.ex så trodde många till vänster att konservativa personer inte tyckte att rättvisa är något av det viktigaste i ett samhälle, eller att djurskydd är särskilt viktigt. Jag misstänker att samma samband går att finna hos personer som har svårare än medel att umgås med personer som har andra politiska åsikter än dem själva.

Jag har ingen aning exakt vilka åsikter det är han sprider. Jag hade själv inte umgåtts med vemsomhelst men generellt tycker jag det vore bra om folk i högre utsträckning inte försökte utröna andra människors värderingar genom sitt egna politiska filter. T.ex om jag tror/tycker att låglönejobb är hemskt och skulle slå mot de fattiga så betyder det inte att någon som är för låglönejobb tycker det och därmed har värderingarna att det är okej att trycka till de redan lågavlönade lite extra.
 
De behöver inte jämföras med nått annat, man kan kalla dem fascister för det är vad de är.
Dom som tex röstar på SD enbart och endast för att dom vill minska invandringen, är det rätt att kalla dom för fascister också? Även om dom inte har åsikterna som en fascist? Det är trots allt många som röstar på bara den frågan. Jag ser dom mest som oupplysta typer som kanske borde läsa på lite mera om vad dom egentligen stöder när dom röstar på SD. Men jag skulle ju aldrig kalla någon fascist som inte är det, det är ganska så grovt ändå.

Det bästa vore ju om alla var insatta i partierna och verkligen läste på vad varje parti står för egentligen men nu är det inte så tyvärr och därför är det svårt att "döma" människor enbart efter vad dom röstar på innan man vet varför dom röstar som dom röstar.
 
Om det hade varit jag hade umgänge oss vuxna emellan varit helt uteslutet. Sådant samröre som man måste ha med grannar (på landet), som tex vägföreningen, hade man ju fått sköta neutralt och vänligt.

Jag hade varit bekymrad över att mina barn lekte hemma hos dem, jag skulle oroa mig för kommentarer i förbifarten om invandrare och liknande.

(Strängt taget är det av den sortens skäl, bland annat, som jag inte bor så att jag är socialt utlämnad till så få människor, utan kan välja mitt umgänge.)
 
Jag kommer aldrig att hålla med om dyngan SD sprider men det finns extremer inom alla partier och de som inte är så extrema. Det finns de som inte är speciellt engagerade och de som aktivt jobbar för partiet.

En som
delar deras grejer och så även en massa dravelartiklar från Fria Tider och liknande :( Massor av länkar och inlägg.

verkar i alla fall för mig inte särskilt "mild" i sin grad av helvetet.
 
Buke brukar vara klokt tack vare en jäklarns massa insiktsfulla människor. Jag har ett dilemma. ("Hej Bullen")

Vi har nyss köpt och flyttat till en liten gård på landet. Denna gård ligger i en liten by, dvs vi har grannar. Detta var en av anledningarna till att vi valde att köpa, då jag/vi vill att dottern ska kunna ha iaf några kompisar nära, utan att vi behöver arrangera och skjutsa varje gång hon ska kunna leka med kompisar. Närmaste grannarna har två barn i hennes ålder - perfekt! Dessa grannar (dvs i det här fallet en mamma och en pappa plus de två barnen) är supertrevliga och vi har umgåtts en del, både "lektid på dagarna" samt "vuxentid med mat och vin". Samtalen har flutit på kanon och vi har varit så glada över att ha turen att ha dessa kanontrevliga människor som grannar! Vi har även lagt till varandra på Facebook. Genom detta har det blivit glasklart att åtminstone mannen i familjen är sverigedemokrat... Han delar deras grejer och så även en massa dravelartiklar från Fria Tider och liknande :( Massor av länkar och inlägg.

Jag har hittills varit ganska "hård" och plockat bort folk som har visat liknande sympatier - jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets. Att ha olika politiska åsikter (dvs tex S vs M) är självklart ok, men just detta är normalt en dealbreaker. Rasism och SD är ett stort fett NEJ. Men. Nu blir det ju svårt. De är våra närmaste grannar. De har de enda barnen i vår absoluta närhet (som dottern dessutom tycker väldigt mycket om och ofta pratar om att hon vill leka med!).

Hur ska jag tänka? Hittills har jag kört någon slag strutsmetod som går ut på att så länge vi inte kommer in på några politiska diskussioner så låter jag det gå och låtsas inte se...men jag känner mig som en hycklare. Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter. Men jag vill inte heller förstöra dotterns chans till kompisar som bor nära. Dessutom är de fantastiskt trevliga och lättpratade. Jag vet inte heller om hon delar hans åsikter.

Hjälp!
Det där låter jättejobbigt. Jag hade nog tydligt markerat om politik kom på tal att jag tycker inte som du. Men om du inte vill prata om det pga grannsämjan så säg "jag tycker inte som du men vill inte diskutera politik,"
På Facebook skulle jag dölja inläggen.

Låt barnen umgås. Hur gammalt är barnet? Kan du prata med barnet och diskutera dessa typer av frågor? (Utan att nämna grannarna)
Finns det något integrations-projekt i din kommun? Så ditt barn kan få träffa flyktingbarn? På så sätt tänker jag att man kan visa barnet sina värderingar och lära känna människor från olika ursprung. Och genom det rusta barnet inför de människor hen kommer möta i livet som anser att människor är olika mkt värda.
 
Det finns olika grader i helvetet och allt behöver inte var svart eller vitt.

Jag har tagit ett aktivt beslut att ta bort de vänner jag har på fb som delar från diverse suspekta källor utan källkritik och som bara är ute efter att sprida lögner av olika slag - det spelar ingen roll om dessa råkar vara SDare, stjäl material eller ngn annat. De som jag tycker är på "villovägar" brukar jag vänligen upplysa om att källkritik kanske är på sin plats och kanske ge en källa eller två. De som därefter fortsätter med sitt beteende brukar jag att försöka ignorera (avfölja) eller ta bort som vänner.

När det gäller umgänge så har jag nog en ganska pragmatisk syn - om jag gillar att umgås med ngn och om jag känner att jag har ett utbyte av att vara vän med ngn så brukar jag fortsätta umgås med dem - så länge de inte försöker pracka på mig deras åsikter.

Jag hade tidigare en vän som vars man var äldste i Jehovas vittnen. Jag gillade verkligen både henne och hennes man för jag tyckte de var underbara människor, men jag står inte bakom de tankar som fanns inom rörelsen. Där hade vi en uttalad överenskommelse att vi respekterar varandra åsikter och att vi diskuterar inte religion när vi träffas (jag mer el mindre ateist och de Jehovas) men vi kunde iaf umgås och ha utbyte av varandra och vi umgicks i flera år tills jag flyttade.

Mitt livs kärlek som jag aldrig kommer att bli tillsammans med är tyvärr fullblodsnazist. Han är jättesnäll, otroligt hjälpsam och vi har kemi så det sprakar - MEN han har flaggor på väggarna hemma, SS-tatuering, tittar på filmer från andra världskriget och kan inte förlika sig med invandrare. Det går inte ihop med min världsbild och därför tar jag helt avstånd från honom även om det krossat mitt hjärta.

Så jag skulle säga att om du känner att du har ett utbyte av att umgås med dessa personer så fortsätt, på dina villkor - vill du inte prata politik så gör inte det, men känner du att du får ge upp för mycket av dig själv så ska du bryta.
 
Dom som tex röstar på SD enbart och endast för att dom vill minska invandringen, är det rätt att kalla dom för fascister också? Även om dom inte har åsikterna som en fascist? Det är trots allt många som röstar på bara den frågan. Jag ser dom mest som oupplysta typer som kanske borde läsa på lite mera om vad dom egentligen stöder när dom röstar på SD. Men jag skulle ju aldrig kalla någon fascist som inte är det, det är ganska så grovt ändå.

Det bästa vore ju om alla var insatta i partierna och verkligen läste på vad varje parti står för egentligen men nu är det inte så tyvärr och därför är det svårt att "döma" människor enbart efter vad dom röstar på innan man vet varför dom röstar som dom röstar.
Mja, mjo, fast har det inte lite legat i sakens natur att när dylika tagit makten här eller där så har det ofta berott på att folk röstar lite oupplyst och sedan efter att allt är över ser sig lite förvirrat om och tycker att det var i alla fall inte mitt fel för jag visste inte vad jag röstade på och jag märkte inte vad de gjorde med grannarna.
 
Så lite ansvar har man nog för vad man röstar på, lite i alla fall.
Klart man har ansvar för vad man röstar på, det har jag inte skrivit något om. Vad jag menade med mitt inlägg var att det är grovt att kalla alla som röstar på SD för fascister utan att veta varför dom röstar som dom röstar. Det är trots allt många oinsatta som röstar på en fråga bara. Och det gäller i alla partier, det är väl därför en hel del kan gå från väldiga moderater till vänster till sossar osv, folk tänker inte så långt alltid tyvärr.

Det mest önskvärda som sagt hade ju varit om folk satte sig in i vad det är för politik dom röstar på och kanske inser att partier är mer än bara en enstaka fråga och att det dom röstar på har en betydelse.
 
Klart man har ansvar för vad man röstar på, det har jag inte skrivit något om. Vad jag menade med mitt inlägg var att det är grovt att kalla alla som röstar på SD för fascister utan att veta varför dom röstar som dom röstar. Det är trots allt många oinsatta som röstar på en fråga bara. Och det gäller i alla partier, det är väl därför en hel del kan gå från väldiga moderater till vänster till sossar osv, folk tänker inte så långt alltid tyvärr.

Det mest önskvärda som sagt hade ju varit om folk satte sig in i vad det är för politik dom röstar på och kanske inser att partier är mer än bara en enstaka fråga och att det dom röstar på har en betydelse.
Mjooo, jag kanske kunde hålla med, om SD nu plötsligt sjunker som en sten bland väljarna, när de nått en nivå där de kan börja bli farliga för landets demokrati. Men det verkar liksom inte hända (iofs jag följer verkligen inte hur det går för dem så det kanske är så nu) och de är ju inte jättediskreta med -byta ut polisen och sluta med demokrati biten.

Jag argumenterar bara filosofiskt egentligen :) för sakens skull, tänker högt. För om ett villkor för fascismens maktövertagande ofta har varit -de som lät bli att läsa det finstilta, så måste ju just -de som inte läste det finstilta vara en väldigt viktig del av politiken. De "riktiga" fascisterna vet att de bör hålla det finstilta finstilt för att locka sin viktiga röstarmassa (även om man kan tycka att ranta runt med järnrör inte är så diskret.). Så då bygger ju hela politiken på att vissa struntar i medlen tills det är försent och inget maktövertagande hade kunnat ske utan de som blundar.
 
Lite skrämmande är det ändå att det där partiet har blivit så rumsrent att den här diskussionen ens är aktuellt. Hitler kom också till makten via demokratiska val.
Jag förstår dilemmat och hade funderat i samma banor som ts om det hände mig men samtidigt. Att folk röstar på dem gör dem inte mindre fascistiska.
 
Antar att jag måste komma med en kommentar om grannarna också när jag nu hoppat in i tråden. Men jag vet inte, att försöka hindra barn att leka ger vibbar åt det håll man själv försöker undvika. Dvs det verkar inte så tolerant, och man vill ju gärna vara tolerant (fast inte) bara att det ger en känsla av -lek inte med de barnen där borta för deras föräldrar har den hudfärgen, det är ju inte någonting som de barnen kan påverka. Svårt, blocka på Facebook känns som att det kan man väl ändå? Protestera mot åsikter man inte håller med om känns väl självklart. (ambivalent, svårt, vet inte för mardrömmen är ju sedan om ens eget barn säger någonting hemskt till en person på gatan och man står där helt chockad.)
 
Hmm.

Nu har jag läst den här tråden...hrm.

Kanske är jag komplett galen, men varför inte bara vara ärlig och rak med det du står för, och ta diskussionen öppet med personen i fråga? Det kommer knappast funka att hata dem i smyg för det de står för, och det kommer bara finnas där i bakgrunden och gnaga, och gnaga. Du kommer inte kunna trivas på en vuxenmiddag efter det du skrivit här, och hur ska du förklara det för dem när du tackar nej gång efter gång, men inte vågar prata om det du stör dig på?

Nej för sjutton, sluta vara så svensk a-la sneglande-genom-fönstret och ut med det i det öppna istället.

Ja, så tycker ju jag, men ni måste ju inte hålla med.

Angående att barnen skall få höra skit från dem, är det inte bättre att man själv lär sina barn rätt och fel, samt lär dem att kunna ifrågasätta eventuella på riktigt rasistiska åsikter samt stå på sig om de möter människor med det du dömer vara hemska åsikter? Barnen spenderar väl inte så mycket tid ensamma med dessa människor att du tror de kan hjärntvätta dem?

Jag fattar det ni menar med att det är jobbigt att hamna i bråk med grannar. Men jag menar inte att TS ska gå över till grannen och börja tjafsa, utan snarare lugnt och sansat berätta för dem det du berättat här, att du inte gillar vad de lägger upp på facebook och de åsikter du tror de har. Vill de prata om det så ta debatten, på riktigt. Vill de inte, så har du sagt vad du tycker och då behöver ni inte umgås mer, men om både ni och de kan lägga politiken åt sidan så kan barnen ändå vara vänner.

Återigen, min åsikt.
 
Jag hade hållit koll på barnet och pratat mer samhällsfrågor med det. Vinkvällarna hade nog successivt minskat eftersom man förr eller senare kommer in på ämnet politik, och då brukar jag ha svårt att vara tyst. Håller jag tyst (på jobbet) så går jag istället omkring och är arg och irriterad.
 
Trist situation. För mig hade det nog löst sig naturligt. Hoppas jag i alla fall. Sitter jag och pratar med någon rör sig samtalet oftast till 90 procent om samhällsfrågor, det är det som mest intresserar mig. Och med en SD-granne hade vi då raskt upptäckt att vi inte hade något utbyte av varann och slutat umgås. Problem solved.

Vad gäller barnen hade jag sedan inte gjort mer än att låta dem fortsätta leka, men försöka fiska lite efter vad kompisarnas föräldrar pratat med barnen om.
Men man kan väl inte tillåta att vanliga barn umgås med SD barn O_o
 
Jag måste dock säga att det känns svårt för mig att tänka mig att jag skulle kunna ha trevliga kvällar med vin och prat med en sverigedemokrat. Så det känns svårt att sätta sig in i situationen.

Det här gör mig fundersam.

Menar du (och några till) att en persons politiska uppfattning gör att ni inte kan se att personen som har "fel" politiska åsikter kan ha andra goda sidor?

Nej, jag skulle inte själv börja umgås med någon som jag vet är Sverigedemokrat. Men om jag lärt känna en "trevlig person" som detta enligt trådstarten handlar om, och personen sedan visar sig vara sverigedemokrat, skulle jag antagligen inte avbryta bekantskapen.

Ibland träffar jag en sverigedemokrat hemma hos goda vänner. Vi behöver inte prata politik - och de gånger det halkar in på politik och invandringsfrågor så försöker jag bemöta personens åsikter med mina egna. Man behöver inte bli arg på varandra för att man tycker olika - enligt min åsikt.

De flesta sverigedemokrater är antagligen inte våldsamma eller förespråkar våld.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 734
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 292
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 870
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp