Bukefalos 28 år!

Är jag en hycklare? Dilemma.

Oj ett par av mina manliga vänner röstar på SD men dom tilltalar mig på samma sätt som alla andra oavsett vlket parti dom röstar på :confused:
Jag har också umgåtts med ett par stycken som röstat på SD utan att det varit noterbart alls. Dom har inte iallafall öppet pratat illa om några grupper. Tror det är som inom alla partier, det finns extrema överallt och det finns dom som faktiskt är som helt vanliga människor, trevliga och roliga att umgås med och som inte pratar skit om alla som inte passar in osv.
 
Tror det är som inom alla partier, det finns extrema överallt och det finns dom som faktiskt är som helt vanliga människor, trevliga och roliga att umgås med och som inte pratar skit om alla som inte passar in osv.
Hur menar du? Vilka passar inte in, och hur?
 
Allvarligt. Att inte bara hysa skumma fördomar i sitt eget lilla huvud, utan på allvar gå ut och RÖSTA på ett PARTIPROGRAM som står för att begränsa kvinnors rättigheter, på människor som spenderar sin fritid med att misshandla och hota sina meningsmotståndare och anse att det är okej att flyktingar drunknar för då "slipper vi dem här"... Det är faktiskt bland det vidrigaste aktiva ställningstagande en vuxen människa kan göra.
 
Buke brukar vara klokt tack vare en jäklarns massa insiktsfulla människor. Jag har ett dilemma. ("Hej Bullen")

Vi har nyss köpt och flyttat till en liten gård på landet. Denna gård ligger i en liten by, dvs vi har grannar. Detta var en av anledningarna till att vi valde att köpa, då jag/vi vill att dottern ska kunna ha iaf några kompisar nära, utan att vi behöver arrangera och skjutsa varje gång hon ska kunna leka med kompisar. Närmaste grannarna har två barn i hennes ålder - perfekt! Dessa grannar (dvs i det här fallet en mamma och en pappa plus de två barnen) är supertrevliga och vi har umgåtts en del, både "lektid på dagarna" samt "vuxentid med mat och vin". Samtalen har flutit på kanon och vi har varit så glada över att ha turen att ha dessa kanontrevliga människor som grannar! Vi har även lagt till varandra på Facebook. Genom detta har det blivit glasklart att åtminstone mannen i familjen är sverigedemokrat... Han delar deras grejer och så även en massa dravelartiklar från Fria Tider och liknande :( Massor av länkar och inlägg.

Jag har hittills varit ganska "hård" och plockat bort folk som har visat liknande sympatier - jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets. Att ha olika politiska åsikter (dvs tex S vs M) är självklart ok, men just detta är normalt en dealbreaker. Rasism och SD är ett stort fett NEJ. Men. Nu blir det ju svårt. De är våra närmaste grannar. De har de enda barnen i vår absoluta närhet (som dottern dessutom tycker väldigt mycket om och ofta pratar om att hon vill leka med!).

Hur ska jag tänka? Hittills har jag kört någon slag strutsmetod som går ut på att så länge vi inte kommer in på några politiska diskussioner så låter jag det gå och låtsas inte se...men jag känner mig som en hycklare. Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter. Men jag vill inte heller förstöra dotterns chans till kompisar som bor nära. Dessutom är de fantastiskt trevliga och lättpratade. Jag vet inte heller om hon delar hans åsikter.

Hjälp!
Jobbigt när folk bräker ut sina politiska åsikter på Facebook. Skitjobbigt en blir totalt trött. När det Sn uppenbarar sig att åsikterna oavsett vilket parti de röstar på är totalt beroende av strömningarna i media och det stora "partiet" är det jättejobbigt. Vi har en granne som skäller ut alla kvinnor i trakten, inte så roligt heller. "Bra grannar har högt staket " är väl en klassiker ocH inte så dumt kanske ibland. Släpp barnen, barn är barn, de är bara till låns För oss föräldrar.
 
Vilka ska jag jämföra med? Jehovas vittnen? Mormonerna? Sientologerna?
Det var just den här diskussionen jag inte orkar ha med dig. Du har uppenbarligen en fundamentalt annorlunda syn på SD än vad jag har. Precis som jag skrev från början.

Du tycker att du kan jämför att din snubbe röstar M med att TS granne röstar SD. I min värld går det inte att jämföra. End of story. Jag orkar inte ha ännu en sån här diskussion med någon som vill få det att låta som att SD är ett vanligt, demokratiskt parti. I do not palla alltså.
 
jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets.

Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter.
Finns ingen anledning att ändra på dina principer för att ni har flyttat. Ni kommer hitta andra att umgås med när ni har bott in er ett tag. Såvida ni inte flyttat till Sölvesborg eller så. Då råder jag dig att börja leta hus igen.

Aldrig att jag hade accepterat SD:are i bekantskapskretsen, eller släppt dit mina barn.
 
De behöver inte jämföras med nått annat, man kan kalla dem fascister för det är vad de är.

Jaha då skriver jag så här då! Varför skulle fascisterna som röstar på SD försöka påverka ett barn när inte ens dom alkoholpåverkade föräldrarna under en middag märkt att mannen som röstar på SD tex tilltalat sin kvinna nedlåtande eller att han påverkat barnen med sin åsikt? Eller hur ska jag förmulera mig för att det ska vara OK?
 
Det finns även imho en skillnad mellan människor som är lite smygrassar hemma på kammaren och människor som i sociala medier delar och aktivt framhåller rasistisk propaganda. Jag hade inte velat ha mer umgänge än nödvändigt med snubben men jag hade inte stoppat barnen från att umgås. Däremot hade jag som @niphredil hållit koll så att inte barnen snappar upp någon skit (vilket de iofs kan göra i förskola/skola också, så att förmedla en vettig människosyn och starkt rättspatos måste man ju alltid göra).
 
Aldrig att jag hade accepterat SD:are i bekantskapskretsen, eller släppt dit mina barn.
Jag är verkligen ingen som röstar på SD men, sådana där kommentarer gör mig lite förvirrad. Hur vet du att du inte har SD i bekantskapen? Hur vet du om dom är ärliga? Folk så som begränsar bekantskaper osv pga politiska åsikter, är det en första fråga du ställer när du träffar en ny människa som ev kan bli en i bekantskapen? Ställer du frågan till alla föräldrar som barnen träffar? Om det är så att barnen blir bra vänner med sådana vars föräldrar röstar på SD, säger du till barnen då att dom umgås ni inte med mer pga deras politiska åsikt?

Alltså jag är på riktigt nyfiken för jag har sett sådana kommenterar en hel del och jag har aldrig riktigt förstått hur ett sådant liv fungerar.

Jag tror aldrig jag nästan nämnt ens hos mina vänner vad jag röstar på, vi pratar dock sällan politik alls. Många har jag känt i flera år utan att jag egentligen vet alls vad dom röstar på.
 
Senast ändrad:
Jag kommer väl att få en jäkla massa skit nu.

Att stå på barrikaderna är inte alltid en bra idé, speciellt inte om det går ut över ens barn. Jag kommer aldrig att hålla med om dyngan SD sprider men det finns extremer inom alla partier och de som inte är så extrema. Det finns de som inte är speciellt engagerade och de som aktivt jobbar för partiet.

I TS fall ser jag INGET gott komma ur att starta en konflikt. Jag säger absolut inte att TS ska humma med OM grannarna börjar komma med dumheter i deras närvaro men så länge det inte sker, fine. GIVETVIS ska TS ha koll på situationen vad gäller dottern och vad hon får höra. Det är jäkligt enkelt att sitta bakom en skärm och inte vara personligen i situationen och säga att man inte tolererar SD-folk i ens närhet.

Om nån tänker antyda att jag är SD-sympatisör för vad jag just skrivit undanber jag mig det för det skulle inte kunna vara längre ifrån sanningen.
 
Det var just den här diskussionen jag inte orkar ha med dig. Du har uppenbarligen en fundamentalt annorlunda syn på SD än vad jag har. Precis som jag skrev från början.

Du tycker att du kan jämför att din snubbe röstar M med att TS granne röstar SD. I min värld går det inte att jämföra. End of story. Jag orkar inte ha ännu en sån här diskussion med någon som vill få det att låta som att SD är ett vanligt, demokratiskt parti. I do not palla alltså.

Det enda jag försöker göra är att förstå hur ni tänker och försöker vända och vrida på det för att få något att jämföra med.

Det var ju dock lönlöst för så fort man gör det så får jag en massa olika skit som att jag försöker normalisera SD mm.

Men visst vi lägger ner allt, jag har annat att göra än att läsa svengelska på Buke.


Pst min karl ( 50+ kallas knappast för snubbe ) röstar inte på moderaterna, den idioten som gjorde det har jag lämnar för flera år sedan dock inte pga hans politiska åsikt.
 
Trist situation. För mig hade det nog löst sig naturligt. Hoppas jag i alla fall. Sitter jag och pratar med någon rör sig samtalet oftast till 90 procent om samhällsfrågor, det är det som mest intresserar mig. Och med en SD-granne hade vi då raskt upptäckt att vi inte hade något utbyte av varann och slutat umgås. Problem solved.

Vad gäller barnen hade jag sedan inte gjort mer än att låta dem fortsätta leka, men försöka fiska lite efter vad kompisarnas föräldrar pratat med barnen om.
 
Det är jäkligt enkelt att sitta bakom en skärm och inte vara personligen i situationen och säga att man inte tolererar SD-folk i ens närhet.
Det är väl bara en person som gjort det i tråden? Känns som att du slår in lite öppna dörrar med ditt inlägg.

Men visst vi lägger ner allt, jag har annat att göra än att läsa svengelska på Buke.
Haha ja jisses hörrudu. Du kan sitta och normalisera SD men gud förbjude att nån skriver på svengelska. Alla har vi olika saker vi anser vara viktiga här i världen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 703
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 865
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp