Bukefalos 28 år!

Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Hur funkar en reko-ring? Jag kollade på Facebooksidan för en i närheten och fattade ingenting!
Här är det så att det är en facebook-grupp/sida. Varje leverantör lägger i början av veckan ut vilka varor hen kommer att ha möjlighet att ha med. Sen svarar man i en kommentar på det inlägget, tex till leverantör 1: "Jag vill ha en platta ägg, två burkar honung och en ostkaka." och till leverantör 2: "Jag vill ha 2 påsal gräddkola." Du får då ett nummer och en summa, av varje leverantör som man ofta swishar till respektive i förväg. På torsdagen 18-19 finns alla leverantörer på X plats och har med sig de beställda varorna. Du går till de leverantörer du har bokat grejer hos och hämtar. Klart.
 
Jag förvånas lite över uppgifterna att köttproduktionen i Sverige har ökat. Beror det på att vi hellre köper svenskt kött idag och att det därför blivit större efterfrågan?

Den vegetariska "vågen" har ju annars gått som en storm över landet (och världen!) och där finns inte en restaurang med självaktning som inte har flera vegetariska/veganska alternativ - för att inte tala om snabbmatsrestaurangerna! MAX t.ex. har ju ett enormt utbud som är JÄTTEgott - och jag vet flera inbitna köttätare som numera väljer MAX' veganska nuggets istället för kyckling, som kan smaka lite unket. Jag tror uppriktigt sagt inte att trenden kommer att vända, heller, plantbaserat är här för att stanna.

Så, om nu alltfler väljer en åtminstone delvis vegetarisk/plantbaserad kost, så hur kommer det sig då att köttproduktionen ökar?
Det låter ju inte jättekonstigt om köttproduktionen i Sverige ökat samtidigt som köttätandet minskar, i alla fall inte om man tänker på att vi köper så mycket utländskt kött och det har gått en trend i att köpa svenskt.

Så om man äter mindre kött och då köper svenskt så minskar köttätandet och svenskt kött ökar. (hoppas det är kor och får mest bara)

Alltså förutsatt att den ökar. För jag har ingen aning.
 
Underbara svenska äpplen köper jag fortfarande på ICA, mitt i vintern. Odlade i mitt närområde dessutom.

Samtidigt... Nu blir frågan hur det skulle drabba de länder som är beroende av export? Avocado till exempel (där jag är övertygad om att minst 90% går till spillo där de ligger på hyllorna i butiken och förstörs...) och andra grönsaker som är jätteviktiga för de ländernas inkomst OCH de odlarnas inkomst. Hur man än bollar så blir det påverkan på någon sida. Jättesvårt.
Tänker att om vi äter lagom mycket avokado så blir det bra. Man åt ju avokado på 80-talet också, men inte varje månad direkt.
 
Nejdå, men det finns andra som prackat på hur dåligt det är med svenskt så jag har mer eller mindre suttit och kokat i flera dagar nu.:) Det är mycket "beror på" när det gäller mat och närproducerat. Men allt kan vi inte odla här för det skulle inte vara energieffektivt. Tänkte på kalla vintrar och sånt så en del frukt och grönt måste vi importera.

Peckas Naturodlingar i Härnösand tycker jag har ett intressant koncept med kretsloppsodling.
Måste och måste. Man kan också äta efter säsong. :) Men nej, jag säger inte att vi ska leva så och inte importera någonting. Men vi har t.ex. fortfarande svenska äpplen i butik (är jag ganska säker på, åtminstone kring årsskiftet var det så), svenska morötter och svensk potatis. Och vi producerar mycket mer honung än vad som säljs i Sverige (av den svenska honungen alltså) och det är något jag tycker är så himla fel, personligen. Varför ska vi importera honung bara för att den är flytande, och exportera vår egen honung? Folk har verkligen fått för sig att honung på klämflaska är livets mening (och det finns sådan svensk honung också men då är den blandad med fruktos eftersom vi inte kan producera flytande honung, det beror på växterna bina har besökt och de växer inte i Sverige).

Jag som odlar ganska mycket själv har blivit mycket mer selektiv i mitt grönsakshandlande. Jag blir alltid lite nedslagen över affärernas grönsaksdisk som ser likadan ut, år in och år ut... Lite mer av vissa saker när de är i säsong, men allt finns ALLTID. Det är tråkigt, det känns fel och onödigt och jag blir noll inspirerad att laga mat i en vanlig svensk mataffär.
 
Och det känns ju som att det kan vara mer rörelse än trend, det är ju lättare för gemene man att odla lite hemma än att gröna våga ut till en stuga.

Men precis, jag håller med, det är oroande med självförsörjningstrend om den blir alltför stor och tar ut stadsodling. Eftersom det kan vara så jobbigt att det dör om ett par år.
Ja jag upplever att sociala medier kan bli en väldig hets i frågan. Det kan jag själv känna i mitt odlande. Innan man hittar sin egen balans och sin egen vilja och motivation kan det te sig övermäktigt. Om man inte har plats för 18 pallkragar och växthus, varför ens försöka? Och det är tråkigt tycker jag. För stadsodling kan bli även gemenskap, hälsa och samtalsämne. Allting måste inte göras i så stor skala jämt.

Det är åter på frågan att klimatsmarta val blir en stress i livet. Det borde vara enkelt, trevligt och utan skuldbeläggande.
 
Ja jag upplever att sociala medier kan bli en väldig hets i frågan. Det kan jag själv känna i mitt odlande. Innan man hittar sin egen balans och sin egen vilja och motivation kan det te sig övermäktigt. Om man inte har plats för 18 pallkragar och växthus, varför ens försöka? Och det är tråkigt tycker jag. För stadsodling kan bli även gemenskap, hälsa och samtalsämne. Allting måste inte göras i så stor skala jämt.

Det är åter på frågan att klimatsmarta val blir en stress i livet. Det borde vara enkelt, trevligt och utan skuldbeläggande.
Ah, jag har helt missat att sociala medier odlar :D jag har bara stött på lite höns och någon pallkrage med squash. Förutom de som är proffs och lägger ut videos, men proffsen känner jag inget tryck av.

Sociala medier gör ju å andra sidan stress av allt. Inklusive ridning.
 
Aha, jag tyckte mig läsa bakåt i tråden att köttproduktionen ökat. Hinner inte läsa igenom alla sidor så jag hoppas du har rätt och att jag läst fel :-)

Då hoppas jag bara på att produktionen av grisar också börjar minska. Av djurskydds-skäl.
Många veganer påstår att köttproduktionen och köttätandet ökar, men antar att dem räknar hela världen då.
För kollar man på Sveriges siffror så ser vi att köttproduktionen minskar och vi äter mindre kött i Sverige.

Det är ju väldigt svårt för oss att påverka om tex USAs köttproduktion ökar och om dem i USA äter mer kött.
 
Utan animaliska produkter behöver man äta kosttillskott.
Så vi är inte gjorda för att enbart äta vegetabiliskt föda, däremot behöver vi inte äta så mycket animaliskt som vi gör idag.

Varför citerar du mig? Jag skriver ingenting om att utesluta animalier fullständigt.
 
Måste och måste. Man kan också äta efter säsong. :) Men nej, jag säger inte att vi ska leva så och inte importera någonting. Men vi har t.ex. fortfarande svenska äpplen i butik (är jag ganska säker på, åtminstone kring årsskiftet var det så), svenska morötter och svensk potatis. Och vi producerar mycket mer honung än vad som säljs i Sverige (av den svenska honungen alltså) och det är något jag tycker är så himla fel, personligen. Varför ska vi importera honung bara för att den är flytande, och exportera vår egen honung? Folk har verkligen fått för sig att honung på klämflaska är livets mening (och det finns sådan svensk honung också men då är den blandad med fruktos eftersom vi inte kan producera flytande honung, det beror på växterna bina har besökt och de växer inte i Sverige).

Jag som odlar ganska mycket själv har blivit mycket mer selektiv i mitt grönsakshandlande. Jag blir alltid lite nedslagen över affärernas grönsaksdisk som ser likadan ut, år in och år ut... Lite mer av vissa saker när de är i säsong, men allt finns ALLTID. Det är tråkigt, det känns fel och onödigt och jag blir noll inspirerad att laga mat i en vanlig svensk mataffär.
Får nog läsa på lite om honung, aldrig hört att vi säljer någon honung till utlandet.

Finns mycket fulhonung eller det säljs som honung i butik men är inte honung. Var ju en visselblåsare för inte så länge sedan som berättade om hur det fuskade med att tillsätts pollen så det lurar labben när det testas, honungen vet vi inte att den kommer från Kina utan körs till Ukraina och sedan ut i Europa (intressant artikel i årets första bitidning om fusket som hotar att slå ut biodlare). Finns även honung som säljs som svensk i butiken men har hittas spår av pollen från växter som inte finns i Sverige.

Honung ligger högt upp på listan över livsmedel där det fuskas med.
 
Kolonilotter skapades för att ge statsmänniskor (särskilt de fattiga) en chans att odla egna grönsaker. Tyvärr så är de idag främst till för medelklassen som odlar blommor och liknande. Man får stå flera år i kö och de kostar en del i avgifter. Bara att brutalt göra om hela systemet till sitt ursprungliga syfte vore ett steg framåt. Många nysvenskar i socioekonomiskt utsatta områden har erfarenhet av småskalig odling och skulle förvalta ursprungsidén mycket bättre än att odla pioner och rosor.

Det var en tråd för ett tag sedan om att Göteborgsvarvet beslutat om att bli vegetariska för att behålla sin miljömärkning och de var en hel del upprörda inlägg om att det var en MP plott av något slag (hint: MP har ingenting med organisationen som certifierar evenemang som Göteborgsvarvet) utan följer linjen med just minskad animalisk konsumtion. Det intressanta för mig är inte om köttproduktionen i Sverige har minskat eller inte, eller om en liten enskild minoritet lever ekologiskt utan hur vi ska påverka globala miljöförändringar. Visst kan det kännas hopplöst, men förslag, rösta på politiska partier som driver frågan aktivt, inte de som ser främst till att svenskar ska frodas på andra länders bekostnad, även om det personligen är till din nackdel. AB (jag vet att det är AB) har haft en artikelserie om hur banker som förvaltar pensioner för miljontals svenskar trots stora ord om hur miljövänliga de är, samtidigt investerar i vidrigt miljöförstörande bolag som pumpar upp olja och ut föroreningar. Inte konstigt när den främsta drivkraften för investeringar i pensionsförvaltning är den monetära avkastningen och det som individen är intresserad av. Naturligtvis väljer man fonder som är flera procent mer lönsamma och litar på bankernas försäkringar om gröna fonder. Det finns en tråd här på Buke om att bli ekonomiskt oberoende, när jag tittat in i den är inte miljötänk särskilt viktigt utan vilka aktier och fonder ger bäst avkastning.

Summan av kardemumman, svenskar måste lära sig leva och konsumera annorlunda än vi gör idag. Och då pratar jag om alla svenskar. Att - och nu tar jag till med råge - en miljon svenskar köper närproducerat kött och jagar eller odlar egen potatis spelar liten roll när nio miljoner svenskar inte gör det.

En gång i världen så levde svenskar säsongsbetonat, dvs frukt och många grönsaker på sommaren/hösten, potatis och andra rotfrukter + äpplen, torkad frukt och liknande på vintern/våren. Numera är det självklart att köpa färsk frukt året runt, även om det inte bara behöver transporteras långa sträckor utan även kräver stora mängder vatten i områden där vatten är en bristvara. Och där är, veganer och köttätare lika stora syndare tyvärr.
 
Det finns en tråd här på Buke om att bli ekonomiskt oberoende, när jag tittat in i den är inte miljötänk särskilt viktigt utan vilka aktier och fonder ger bäst avkastning.

Njaaaaee. Nog har vi väl diskuterat miljö även i den tråden? :confused: Det är jag ganska säker på, och jag tror det ändå var flera som tog upp just miljöaspekten.

Alternativt så har jag drömt. :D
 
Det är möjligt, som sagt jag följer inte tråden i detalj, men när jag kollat i den är inte miljötänk en central fråga.

Nä, så är det, helt klart! Men vad gäller aktier och fonder överlag tycker åtminstone jag att det skett en viss skiftning mot att handla miljömedvetet även där. Utanför Buke-sfären då, alltså. :)
 
En gång i världen så levde svenskar säsongsbetonat, dvs frukt och många grönsaker på sommaren/hösten, potatis och andra rotfrukter + äpplen, torkad frukt och liknande på vintern/våren.
I tillägg till detta måste man nog ändå nämna att för att kunna leva på det viset i Sverige så var det nödvändigt med animaliska inslag i kosten. Att låta djuren äta och växa sommartid och sedan slakta dem (eller mjölka dem eller ta deras ägg) under vintern är en utmärkt "konserveringsmetod", särskilt i de delar av landet som har långa vintrar.
 
I tillägg till detta måste man nog ändå nämna att för att kunna leva på det viset i Sverige så var det nödvändigt med animaliska inslag i kosten. Att låta djuren äta och växa sommartid och sedan slakta dem (eller mjölka dem eller ta deras ägg) under vintern är en utmärkt "konserveringsmetod", särskilt i de delar av landet som har långa vintrar.

Exakt, den så ökända surströmmingen var ett sätt att konservera animaliska livsmedel under vintern liksom inlagd sill (jag har alltid misstänkt att svenska kökets användning av dill som är ovanligt som krydda i andra kök är ett resultat av just att det krävdes lite extra zing och peppar fortfarande var relativt dyrt).

Sill och potatis har varit 'fattigmanskost' under flera hundra år och var mat för en majoritet av befolkningen och var miljömässigt helt ok. Inte för att jag förespråkar att vi går tillbaka till sill och potäter och välling :D men kanske att vi minskar importen av frukt och grönt som behöver fraktas långt och dessutom är miljöförstörande som en storskalig cash crop.
 
Får nog läsa på lite om honung, aldrig hört att vi säljer någon honung till utlandet.

Finns mycket fulhonung eller det säljs som honung i butik men är inte honung. Var ju en visselblåsare för inte så länge sedan som berättade om hur det fuskade med att tillsätts pollen så det lurar labben när det testas, honungen vet vi inte att den kommer från Kina utan körs till Ukraina och sedan ut i Europa (intressant artikel i årets första bitidning om fusket som hotar att slå ut biodlare). Finns även honung som säljs som svensk i butiken men har hittas spår av pollen från växter som inte finns i Sverige.

Honung ligger högt upp på listan över livsmedel där det fuskas med.
Ja det var bl.a. en stor honungsuppköpare i Sverige som hade blivit rejält lurad på ett stort inköp svensk honung som visade sig vara från Kina: https://sverigesradio.se/artikel/7078796

Det verkar vara lite gamla uppgifter möjligen att vi producerar mer än vi köper, så fick jag lära mig men nu verkar det snarare vara brist på svensk honung, vilket kan bero på en kombination av högre efterfrågan och lite sämre produktion senaste åren.

Som du säger finns det mycket "honung" på marknaden och det är lagstiftat inom EU att det endast får heta honung om det inte finns några tillsatser. Om man tillsatt socker, fruktos eller annat får det inte heta honung. Märkningen på framsidan kan ändå vara mycket vilseledande.
Så ta för vana att läsa innehållsförteckningen, skulle jag rekommendera.
 
Får nog läsa på lite om honung, aldrig hört att vi säljer någon honung till utlandet.

Finns mycket fulhonung eller det säljs som honung i butik men är inte honung. Var ju en visselblåsare för inte så länge sedan som berättade om hur det fuskade med att tillsätts pollen så det lurar labben när det testas, honungen vet vi inte att den kommer från Kina utan körs till Ukraina och sedan ut i Europa (intressant artikel i årets första bitidning om fusket som hotar att slå ut biodlare). Finns även honung som säljs som svensk i butiken men har hittas spår av pollen från växter som inte finns i Sverige.

Honung ligger högt upp på listan över livsmedel där det fuskas med.
Brukar ta i från tårna och köpa den som det står "lokala orten" på när jag är på den lokala orten. Eller som sagt köpa honung från vänner och bekanta.
 
Kolonilotter skapades för att ge statsmänniskor (särskilt de fattiga) en chans att odla egna grönsaker. Tyvärr så är de idag främst till för medelklassen som odlar blommor och liknande. Man får stå flera år i kö och de kostar en del i avgifter. Bara att brutalt göra om hela systemet till sitt ursprungliga syfte vore ett steg framåt. Många nysvenskar i socioekonomiskt utsatta områden har erfarenhet av småskalig odling och skulle förvalta ursprungsidén mycket bättre än att odla pioner och rosor.

Det var en tråd för ett tag sedan om att Göteborgsvarvet beslutat om att bli vegetariska för att behålla sin miljömärkning och de var en hel del upprörda inlägg om att det var en MP plott av något slag (hint: MP har ingenting med organisationen som certifierar evenemang som Göteborgsvarvet) utan följer linjen med just minskad animalisk konsumtion. Det intressanta för mig är inte om köttproduktionen i Sverige har minskat eller inte, eller om en liten enskild minoritet lever ekologiskt utan hur vi ska påverka globala miljöförändringar. Visst kan det kännas hopplöst, men förslag, rösta på politiska partier som driver frågan aktivt, inte de som ser främst till att svenskar ska frodas på andra länders bekostnad, även om det personligen är till din nackdel. AB (jag vet att det är AB) har haft en artikelserie om hur banker som förvaltar pensioner för miljontals svenskar trots stora ord om hur miljövänliga de är, samtidigt investerar i vidrigt miljöförstörande bolag som pumpar upp olja och ut föroreningar. Inte konstigt när den främsta drivkraften för investeringar i pensionsförvaltning är den monetära avkastningen och det som individen är intresserad av. Naturligtvis väljer man fonder som är flera procent mer lönsamma och litar på bankernas försäkringar om gröna fonder. Det finns en tråd här på Buke om att bli ekonomiskt oberoende, när jag tittat in i den är inte miljötänk särskilt viktigt utan vilka aktier och fonder ger bäst avkastning.

Summan av kardemumman, svenskar måste lära sig leva och konsumera annorlunda än vi gör idag. Och då pratar jag om alla svenskar. Att - och nu tar jag till med råge - en miljon svenskar köper närproducerat kött och jagar eller odlar egen potatis spelar liten roll när nio miljoner svenskar inte gör det.

En gång i världen så levde svenskar säsongsbetonat, dvs frukt och många grönsaker på sommaren/hösten, potatis och andra rotfrukter + äpplen, torkad frukt och liknande på vintern/våren. Numera är det självklart att köpa färsk frukt året runt, även om det inte bara behöver transporteras långa sträckor utan även kräver stora mängder vatten i områden där vatten är en bristvara. Och där är, veganer och köttätare lika stora syndare tyvärr.
Jag tycker nog det var fel mot aktiemarknaden att lämna våra pensioner till fondbolag. Redan innan det hände betraktades amerikanska pensionsfonder som ett hajstim och oroande.

Reagerar klart irriterat på jordgubbar på vintern och apelsiner på sommaren i disken. ICA Maxi har ju faktiskt skyltar som säger vad som är i säsong så det kommer lite.

Jag har för mig att det är många nysvenskar med kolonilott, i alla fall här i området. Samtidigt är det väl ett hotat kolonilottområde som staden vill bygga stadsgata av.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 255
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 701
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 877
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp