Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Jo de sa det :(
Det måste ju vara så att Bolsonaro inte "tror på" miljö? Det skulle väl rimligen inte vara till fördel för hans lands ekonomi och ha något slags ökensavann istället för skog. Eller skulle det?

Blir alltid förvånad över kommuner som bygger vallar och flyttar hus, amerikaner som börjar planera för att ställa hus på pålar osv men som fortfarande inte tror på att uppvärmning pågår eller att man behöver minska koldioxidutsläppen. Jag får det inte att gå ihop.
Bolsonaro är nog det värsta som kunde hända för Amazonas.
 
Och att de valde honom.
Ja, och som jag förstått det var just avskogning och jordbruk en stor del av anledningen att han blev vald. Har sämre koll på anledningen bakom det- typ tvång pga fattigdom (det är ju sällan de som gynnas av det dock) eller som så många andra ställen: att kortsiktiga ekonomiska intressen prioriteras, förhoppningsvis (?) pga att man inte förstår hur kritiskt det är.
 
Ja, och som jag förstått det var just avskogning och jordbruk en stor del av anledningen att han blev vald. Har sämre koll på anledningen bakom det- typ tvång pga fattigdom (det är ju sällan de som gynnas av det dock) eller som så många andra ställen: att kortsiktiga ekonomiska intressen prioriteras, förhoppningsvis (?) pga att man inte förstår hur kritiskt det är.
Ja precis, man ville kunna ägna sig åt jordbruk inne i Amazonas (kan det vara lite se ned på urbefolkning lite också? vet inte?) både rika och fattiga. Både rika och fattiga smygbränner ju även och odlar på otillåten mark. De har gjort det länge, Bolsonaro bara låtsas inte ens försöka lagföra det, medan tidigare har gjort valhänta låtsasförsök.

Sedan var det väl fler aggressiva ekonomiska orsaker. Dock lite bakvänt tycker nog jag eftersom det verkade mer ligga åt att förstöra sina framtida ekonomiska möjligheter. Dock är väl många politiker historiskt sett i Brasilien så otroligt korrupta att man inte riktigt kan lita på någon. Och då kanske det känns fräscht med någon som faktiskt säger vad han gör? som omväxling? (istället för vackra ord och sedan göra det långsamt ändå).

Det vore ju härligt om de tröttnade snabbt på det dock.

(Gissar att just säga att man struntar i Corona och sedan göra just det kan ha en effekt hoppas man.)
 
Ja precis, man ville kunna ägna sig åt jordbruk inne i Amazonas (kan det vara lite se ned på urbefolkning lite också? vet inte?) både rika och fattiga. Både rika och fattiga smygbränner ju även och odlar på otillåten mark. De har gjort det länge, Bolsonaro bara låtsas inte ens försöka lagföra det, medan tidigare har gjort valhänta låtsasförsök.

Sedan var det väl fler aggressiva ekonomiska orsaker. Dock lite bakvänt tycker nog jag eftersom det verkade mer ligga åt att förstöra sina framtida ekonomiska möjligheter. Dock är väl många politiker historiskt sett i Brasilien så otroligt korrupta att man inte riktigt kan lita på någon. Och då kanske det känns fräscht med någon som faktiskt säger vad han gör? som omväxling? (istället för vackra ord och sedan göra det långsamt ändå).

Det vore ju härligt om de tröttnade snabbt på det dock.

(Gissar att just säga att man struntar i Corona och sedan göra just det kan ha en effekt hoppas man.)
Jag saknar insikten på väldigt många håll, om att bristande hållbarhet långsiktigt ger stora ekonomiska konsekvenser.
 
Så kan det nog vara, i vilket fall som helst krävs det kunskap och en hel del ansträngning för att det ska bli optimalt. Samtidigt som en kunnig vegan nog kan äta hälsosammare än en allätare som lever på skräpmat. Det som är knepigast är väl vitamin b12 som behöver tas som tillskott. Och Omega-varianterna, men de finns från linfröolja. Men som sagt, man måste sätta sig in i vad det handlar om.

Att vara allätare tror jag inte skulle vara fullt så problematiskt ur miljö- eller djurskyddssynpunkt om det inte blivit sådan massiv industri av alltsammans. Något som kanske är oundvikligt med tanke på befolkningens storlek på planeten. Och ett väldigt själviskt och okunnigt tänk.
Jag tror att en vegan blir hälsosammare eftersom dem måste lära sig hur och vad man ska äta. Om alla människor lärde sig ordentligt var kroppen behöver, hur man ska äta, hur mycket av vad, osv, så skulle många fler vara hälsosamma.

Så jag tror inte just det är vegan kostar som gör dem hälsosammare utan kunskapen om mat :)
 
Jag tror att en vegan blir hälsosammare eftersom dem måste lära sig hur och vad man ska äta. Om alla människor lärde sig ordentligt var kroppen behöver, hur man ska äta, hur mycket av vad, osv, så skulle många fler vara hälsosamma.

Så jag tror inte just det är vegan kostar som gör dem hälsosammare utan kunskapen om mat :)

Tror jag med. Tror veganer generellt har ett större intresse av hälsa och näringslära än köttätare som i större mängd bara äter för att det är gott.
 
Jag tror att en vegan blir hälsosammare eftersom dem måste lära sig hur och vad man ska äta. Om alla människor lärde sig ordentligt var kroppen behöver, hur man ska äta, hur mycket av vad, osv, så skulle många fler vara hälsosamma.

Så jag tror inte just det är vegan kostar som gör dem hälsosammare utan kunskapen om mat :)

Tror jag med. Tror veganer generellt har ett större intresse av hälsa och näringslära än köttätare som i större mängd bara äter för att det är gott.

Där har jag helt andra erfarenheter, men å andra sidan umgås jag främst med veganer som äter substitut i form av diverse helfabrikat. Deras kunskap om näringslära är inte på något sätt framstående.
 
Jag tror att en vegan blir hälsosammare eftersom dem måste lära sig hur och vad man ska äta. Om alla människor lärde sig ordentligt var kroppen behöver, hur man ska äta, hur mycket av vad, osv, så skulle många fler vara hälsosamma.

Så jag tror inte just det är vegan kostar som gör dem hälsosammare utan kunskapen om mat :)

Eh... nä. Flera veganer jag träffat åt vad jag skulle kalla undermålig kost (och ja, jag kan rätt mycket om kost). Plus att en av dem kedjerökte konstant så vegan=hälsosam köper jag inte.

Edit: De jag träffat som generellt haft god kunskap om kost är vegetarianer (inte ovo men lakto).
 
På spåret om hälsosamma eller ej, de som jag känner som är hälsosamma är de som har någon allergi inom mat, eller är träningsintresserade. Ena är att de tvingas lära sig andra att de vill ha resultat.

Mitt barn kan också en del, pga att jag vill att det ska finnas en bra grund när kompisar pratar bantning :cautious: Samt då att vi pratar mat hemma för att få i oss allt.
 
Där har jag helt andra erfarenheter, men å andra sidan umgås jag främst med veganer som äter substitut i form av diverse helfabrikat. Deras kunskap om näringslära är inte på något sätt framstående.
Eh... nä. Flera veganer jag träffat åt vad jag skulle kalla undermålig kost (och ja, jag kan rätt mycket om kost). Plus att en av dem kedjerökte konstant så vegan=hälsosam köper jag inte.

Edit: De jag träffat som generellt haft god kunskap om kost är vegetarianer (inte ovo men lakto).
Nu menar jag inte alla Veganer, finns ju många veganer/vegetarianer som får brister pga felaktig kost.
Men ni måste ju hålla med att skulle man kolla på % så är det nog fler % veganer/vegetarianer som är kunniga när det gäller kost och vad man behöver jämfört med % köttätare.
 
Nu menar jag inte alla Veganer, finns ju många veganer/vegetarianer som får brister pga felaktig kost.
Men ni måste ju hålla med att skulle man kolla på % så är det nog fler % veganer/vegetarianer som är kunniga när det gäller kost och vad man behöver jämfört med % köttätare.

Blir ju en märklig jämförelse eftersom det finns betydligt fler "köttätare" än veganer. Dessutom bortser du ju i så fall alla de dietister, sportare, hälsocoacher, PTs, styrketränade etc där andelen veganer är mycket, mycket liten. Så nej, procentuellt sett finns det garanterat fler allätare som är duktigare på näringslära än dito veganer.
 
Blir ju en märklig jämförelse eftersom det finns betydligt fler "köttätare" än veganer. Dessutom bortser du ju i så fall alla de dietister, sportare, hälsocoacher, PTs, styrketränade etc där andelen veganer är mycket, mycket liten. Så nej, procentuellt sett finns det garanterat fler allätare som är duktigare på näringslära än dito veganer.
Bland inte minst hårt satsande proffessionella triathleter är det allt vanligare nu med ren vegansk kost. Lite märkligt kan även jag tycka, men så är det. Och där krävs ju verkligen en optimal kost med mycket protein och packat med energi och all tänkbar näring. Även många klättrare (ta exempelvis fenomenala Alex Honnold som soloklättrade El Cap i en helt hårresande ofattbar prestation) är veganer - av inte minst hälsoskäl.
 
Bland inte minst hårt satsande proffessionella triathleter är det allt vanligare nu med ren vegansk kost. Lite märkligt kan även jag tycka, men så är det. Och där krävs ju verkligen en optimal kost med mycket protein och packat med energi och all tänkbar näring. Även många klättrare (ta exempelvis fenomenala Alex Honnold som soloklättrade El Cap i en helt hårresande ofattbar prestation) är veganer - av inte minst hälsoskäl.

Jag tycker inte det är lika märkligt. Om maten handlar om mest om prestation, finns det ingen anledning att prioritera smakomfång och variation.

Elitidrottare har aldrig riktigt inspirerat mig i mitt matintresse.
 
Bland inte minst hårt satsande proffessionella triathleter är det allt vanligare nu med ren vegansk kost. Lite märkligt kan även jag tycka, men så är det. Och där krävs ju verkligen en optimal kost med mycket protein och packat med energi och all tänkbar näring. Även många klättrare (ta exempelvis fenomenala Alex Honnold som soloklättrade El Cap i en helt hårresande ofattbar prestation) är veganer - av inte minst hälsoskäl.
Fast det är ju allmänt känt att många elitidrottare har ätstörningar och inte nödvändigtvis äter all näring de behöver få i sig, utan mycket kommer i injektioner eller dropp. Det är ju rätt så tufft att klämma i sig så många kalorier på en dag och samtidigt prestera. Man är ju rätt så loj efter att man ätit mycket. Ett bra exempel på det är Usain Bolt som till och med erkänner att han äter väldigt lite på en dag. Dessutom är han väldigt petig med mat och någon källa sa att han under OS i Peking inte åt annat än chicken nuggets eftersom han inte gillar kinesisk mat.

Den ende jag hört talas om som faktiskt åt tillräckligt med kalorier, och inte fick några sprutor, var Michael Phelps. Men han käkade en bra bit över 10.000 kcal på en dag. Det är svårt att proppa i sig så mycket och faktiskt må bra. Inte ens på de stora amerikanska bufféerna tror jag att jag hade kunnat stoppa i mig så mycket mat och då är jag ändå väldigt bra på att äta.
 
Bland inte minst hårt satsande proffessionella triathleter är det allt vanligare nu med ren vegansk kost. Lite märkligt kan även jag tycka, men så är det. Och där krävs ju verkligen en optimal kost med mycket protein och packat med energi och all tänkbar näring. Även många klättrare (ta exempelvis fenomenala Alex Honnold som soloklättrade El Cap i en helt hårresande ofattbar prestation) är veganer - av inte minst hälsoskäl.

Jag förstod att ett inlägg som detta skulle komma, och kan nog tycka att det blir lite tröttsamt, eftersom jag ingenstans i mitt inlägg påstod att det inte finns veganer som idrottar, lyfter tung eller för den delen klättrar.

Givetvis finns det det, liksom. Jag säger inte annat. Vad jag säger är att andelen duktiga veganer inom näringslära fortfarande är mindre i antal än motsvarande hos allätare.
 
Blir ju en märklig jämförelse eftersom det finns betydligt fler "köttätare" än veganer. Dessutom bortser du ju i så fall alla de dietister, sportare, hälsocoacher, PTs, styrketränade etc där andelen veganer är mycket, mycket liten. Så nej, procentuellt sett finns det garanterat fler allätare som är duktigare på näringslära än dito veganer.
Det är ju eftersom fler människor äter kött som man ska räkna i % och inte antal så att det blir en mer korrekt jämförelse :cautious:
 
Bland inte minst hårt satsande proffessionella triathleter är det allt vanligare nu med ren vegansk kost. Lite märkligt kan även jag tycka, men så är det. Och där krävs ju verkligen en optimal kost med mycket protein och packat med energi och all tänkbar näring. Även många klättrare (ta exempelvis fenomenala Alex Honnold som soloklättrade El Cap i en helt hårresande ofattbar prestation) är veganer - av inte minst hälsoskäl.
Tycker inte det alls är konstigt. Har släktingar som tränar och tävlar i olika muskelbyggartävlingar och gjort så från 70talet fram tills idag aktiva. Gissar på att anabola är veganskt och lika så många andra tillsatser.
 
Blir ju en märklig jämförelse eftersom det finns betydligt fler "köttätare" än veganer. Dessutom bortser du ju i så fall alla de dietister, sportare, hälsocoacher, PTs, styrketränade etc där andelen veganer är mycket, mycket liten. Så nej, procentuellt sett finns det garanterat fler allätare som är duktigare på näringslära än dito veganer.

Märklig jämförelse för att de finns fler? Procentuellt av nått är ju just den mest rättvisa jämförelseformen eftersom antalet i de jämförda grupperna skiljer. Att det finns många fler köttätare, påverkar ju inte procenten.
 
Det är ju eftersom fler människor äter kött som man ska räkna i % och inte antal så att det blir en mer korrekt jämförelse :cautious:

Märklig jämförelse för att de finns fler? Procentuellt av nått är ju just den mest rättvisa jämförelseformen eftersom antalet i de jämförda grupperna skiljer. Att det finns många fler köttätare, påverkar ju inte procenten.

Ja, ni får ursäkta tankevurpan, men jag tror ändå inte att fler veganer är duktigare inom näringslära än dito allätare.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 110
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 269
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 586
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 809
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp