Är linjravel tabu?

bengeten

Trådstartare
Blev nyfiken om linjeavel tabu i kattaveln? Vet att de förekommer ofta i hund/hästaveln men vad anser ni om de?
 
Sv: Är linjravel tabu?

Absolut inte. Nu kallas det väl inte linjeavel inom kattaveln utan inavel kort och gott, oavsett anledning. Men med en ordentligt plan och bra ansvar så är det absolut helt okej i mina "ögon".
 
Sv: Är linjravel tabu?

Det finns en del uppfödare som inavlar men det är inte så vanligt. De flesta vet bättre än så.

Jag är inget fan av linjeavel men har inga problem med enstaka låggradiga inavelsparningar (under 6,25%) men håller mig lågt i inavel. Har nu parat ut med en annan ras så man kan väl säga att jag ägnat mig åt linjeavelns motsats. ;)
 
Sv: Är linjravel tabu?

Absolut inte. Nu kallas det väl inte linjeavel inom kattaveln utan inavel kort och gott, oavsett anledning. Men med en ordentligt plan och bra ansvar så är det absolut helt okej i mina "ögon".

Jo vet att linjeavel är lika med inavel men var ligger gränsen för dig? Vad är en ordentlig plan för dig?

Jag skulle tänka mig göra en stark inavelsparning om man har i tankarna att para ut med en helt obesläktad individ om katten används i avel. Sedan är ju de viktigt att veta hälsostatusen på katterna man dubblar. Skulle inte göra en parning jag inte själv tror på.

Nu ser de säker olika ut beroende på ras, vilka avelshanar det finns tillgängliga mm
 
Sv: Är linjravel tabu?

Nu avlar inte jag längre och kommer troligen inte ta upp aveln igen heller. Men Abbie var 2,34% inavlad på 5 generationer. Eller nått sånt. Nu hade ju hon patellaluxation, men huruvida den kom ur inaveln eller ej vet jag inte. Men helst inte över 5% i alla fall. Kan väl tänkas finnas undantag med 2 föräldrar ur frisk linje/linjer. Men då som du skriver para ut i nästa generation.

Det där med inavel resp linjeavel förstod jag att du visste. Tyckte bara det var kul att låta andra veta det. Ser ytterst sällan linjeavel användas som ord i kattaveln? Men jag är ju inte aktiv längre som sagt.
 
Sv: Är linjravel tabu?

I mina ögon finns det ingen som helst anledning att inavla om man har andra alternativ. Allt över 6,25% skulle jag avstå från att köpa själv, och själv ser jag en sådan kombination som man gör av "nöd". (Tex inom min ras där verkligheten är 2-3 honor i avel och max en hane inom landet. Då gör jag hellre en 5-6%-parning med en oanvänd hane jag hittar än tar en kull som är halvsyskon med de andra kullar som föds de närmsta åren)

Jag har väldigt liten förståelse för varför man skulle välja att lägga sig högre än några procent om man har andra alternativ... Vi behöver inte upprepa samma misstag som man gjort inom andra djurslag.
 
Sv: Är linjravel tabu?

I mina ögon finns det ingen som helst anledning att inavla om man har andra alternativ. Allt över 6,25% skulle jag avstå från att köpa själv, och själv ser jag en sådan kombination som man gör av "nöd". (Tex inom min ras där verkligheten är 2-3 honor i avel och max en hane inom landet. Då gör jag hellre en 5-6%-parning med en oanvänd hane jag hittar än tar en kull som är halvsyskon med de andra kullar som föds de närmsta åren)

Jag har väldigt liten förståelse för varför man skulle välja att lägga sig högre än några procent om man har andra alternativ... Vi behöver inte upprepa samma misstag som man gjort inom andra djurslag.

Jag försöker hålla mig så nära 0% som möljigt men i min ras (relativt stor ras) så finns det få hanar som lånas ut till andra uppfödare, som sedan används flitigt både till sina egna och andras honor. Trots att just i mitt område finns flera hanar som lånas ut så har de flesta mer eller mindre besläktad med mina honor. Den hane som är helt obesläktad är den som har samma nackdelar som min hona (+ så är han inavlad i sig själv, över kuninparning).. sedan finns hanar som är obesläktade men som jag inte vill låna av olika anledningar...så nu står man inför ett svårt val.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 063
Senast: Brie
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 758
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 919
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp