Är man automatiskt sambos om man bor c/o?

AnnaKarinA

Trådstartare
Har googlat men fattar inte riktigt. Min mamma har en vän som står skriven c/o på hennes adress. Vännen ligger borta på jobb och bor i en husbuss, men skrev sig hos min mamma för att få sin post nånstans, han bor alltså inte hos min mamma alls och har enbart varit där på kaffe, aldrig sovit över osv. Nu ska min mamma söka fonder (hon är pensionär med skral ekonomi efter att min pappa utnyttjat henne) och vi funderar då på om hon måste ha sin vän som medsökande för att han är skriven där?

Nån som vet? :)
 
Sv: Är man automatiskt sambos om man bor c/o?

Nej, så här står det i lagen:
"Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Det går ju att ha en inneboende utan att man är sambo med vederbörande.
 
Sv: Är man automatiskt sambos om man bor c/o?

Nej, det har de inte.
Hermelin, precis, jag tänker som du där. Äsch, vi provar att skicka iväg några fonder så får vi se. :)
 
Sv: Är man automatiskt sambos om man bor c/o?

Mhm, men om det är bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten hon söker så kommer dem ses som sammanboende/inneboende eftersom lagen säger att man ska vara folkbokförd där man har sin dygnsvila. Det eventuella stödet hon skulle ha rätt till blir då bara hälften av vad hon annars skulle kunna få.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 317
Senast: Petruska
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 372
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 967
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp