Är ni i skogen under älgjakten?

Kiwifrukt

Trådstartare
Tvekade om jag skulle lägga den här under något av hästforumen, men tänker att man kan ju faktiskt vara i skogen även utan häst och dessutom finns det väl i alla fall ett par jägare här på forumet som kanske har ett bra inspel. Imorgon börjar älgjakten här där jag bor. Och som vanligt är jag osäker på om det är okej att ge sig ut i naturen under jakten. Hur gör ni?

Jag bor på ett så pass litet ställe att antalet tilldelade älgar förmodligen skjuts av rätt så tidigt. De flesta vägarna är i hyfsad närhet av hus/bebyggelse även om det är skog runt omkring, så det är inte fråga om urskog. Vill varken hamna i ett scenario som kan skapa fara för mig själv, eller förstöra något för eventuella jägare.
 
Självklart är jag i skogen under tider som det är älgjakt. Jag tänker inte undvika att vara i skogen sådär fem månader om året. Däremot så brukar jaktlaget här i närheten berätta när och var de jagar och då undviker jag att vara där plus har ordentligt med varselfärger på både mig och medföljande djur.
 
Självklart är jag i skogen under tider som det är älgjakt. Jag tänker inte undvika att vara i skogen sådär fem månader om året. Däremot så brukar jaktlaget här i närheten berätta när och var de jagar och då undviker jag att vara där plus har ordentligt med varselfärger på både mig och medföljande djur.
Ja, jag tänkte väl främst på typ första veckan, som sagt skjuts älgarna av rätt kvickt här så att undvika skogen till typ februari känns rätt overkill.
 
Jag är jägare och jag tycker absolut att människor som vill vara ute i skogen ska kunna vara det. Sen kan det ju vara en säkerhet att ha på sig varselkläder eller liknade och om möjligt prata med jägarna om det finns vissa platser som är bättre eller sämre tex.

Jag jagar i princip året om och många med mig, nu förstår jag att det är lite större med älgjakten men jag tycker helt klart att det blivit större och större med vildsvinsjakten för varje år iom minskade älgstamnar och den börjar redan i augusti.

Här i byn har vi en öppen Facebooksida för jaktlaget och där kan man även som icke jägare se planerade jakter om man vill. Man kan ju också komma med synpunkter och annat om man vill diskutera med jägarna.

Annars skyltar vi också innan de större jakterna och jakter där hundar används. Vi sätter oftast ut skyltarna ett par dagar innan där det står vilket datum jakten kommer att äga rum.
 
Det beror väl på lite med vad som menas med ”i skogen”. Nu är det inget större problem för min del, men jag undviker (av flera anledningar) att vistas i jaktområden vid starten för älgjakt men knappast under hela jaktsäsongen. Och ser väl kanske lite skillnad på att ge sig rakt ut spenaten för att typ plocka svamp just vid den period när man kan tänka sig att flest jägare är ute, och att t.ex. röra sig längs med en, om än mindre, väg. Varselkläder och att visa hänsyn är ju bra, men det går trots allt åt båda håll som jag ser det (d.v.s. i grund och botten har alla lika rätt att vistas ute).
 
Jag bor mitt i jaktlagets område och vi brukar undvika skogen de första dagarna. I år börjar jakten en fredag, så vi håller oss hemma över helgen också, sen räknar vi med att det är som vanligt igen.
 
Det beror väl på lite med vad som menas med ”i skogen”. Nu är det inget större problem för min del, men jag undviker (av flera anledningar) att vistas i jaktområden vid starten för älgjakt men knappast under hela jaktsäsongen. Och ser väl kanske lite skillnad på att ge sig rakt ut spenaten för att typ plocka svamp just vid den period när man kan tänka sig att flest jägare är ute, och att t.ex. röra sig längs med en, om än mindre, väg. Varselkläder och att visa hänsyn är ju bra, men det går trots allt åt båda håll som jag ser det (d.v.s. i grund och botten har alla lika rätt att vistas ute).
För mig handlar det om asfalts- och grusvägar som går till bebodda åretrunt-hus (det vill säga där både barn och djur kan vistas på vägarna även under jakten för att barnen typ ska kunna ta sig till skolan), och möjligen några skogsvägar/stigar precis i anslutning till dessa. Jag ger mig inte ut i mitt i spenaten. Bor på en ö så spenaten kan liksom inte bli oändlig vart jag än vänder mig, förr eller senare stöter man på bebyggelse och/eller vatten, liksom.

Fortsatt spinoff. Jägare - när det är råbocksjakt brukar det ju mest vara förlagt till gryning och skymning, det vill säga dagtid ganska okej. Är det samma med älg, eller pågår det hela dagarna?
 
Jag går inte i skogen under första veckan och första två helgerna på älgjakten om jag inte vet att ingen jagar där. Efter det håller jag mest koll på om det finns markeringar som visar på om det är jakt eller ej.
 
För mig handlar det om asfalts- och grusvägar som går till bebodda åretrunt-hus (det vill säga där både barn och djur kan vistas på vägarna även under jakten för att barnen typ ska kunna ta sig till skolan), och möjligen några skogsvägar/stigar precis i anslutning till dessa. Jag ger mig inte ut i mitt i spenaten. Bor på en ö så spenaten kan liksom inte bli oändlig vart jag än vänder mig, förr eller senare stöter man på bebyggelse och/eller vatten, liksom.

Fortsatt spinoff. Jägare - när det är råbocksjakt brukar det ju mest vara förlagt till gryning och skymning, det vill säga dagtid ganska okej. Är det samma med älg, eller pågår det hela dagarna?

Älgjakten är oftast hela dagen. Från en timme innan solen går upp till solen går ner. Man får smyg/vakjaga älg även en timme efter solens nedgång.

Älgjakten är ofta ett lite större projekt med fler deltagare, hundar osv. Den är som störst första älgjaktsveckan men fortsätter tills älgarna på tilldelningen är fällda dock senast sista januari tror jag att det är. Dock mer sporadiskt efter första veckan.
 
Här är ju älgjakt från 8:e oktober till 31:e januari, så vi håller oss självklart inte borta från skogen hela den tiden. I år är ju första dagen en fredag, så tänker att vi tar det försiktigt och/eller håller oss borta över de två första helgerna ungefär. Därefter ridning och promenader som vanligt, dock med varselkläder på oss, hästar o hund! Ska kanske tillägga att vi mestadels håller oss på grusvägarna när vi rider och där "ska" det ju vara okej!
 
Här har dom inte mycket att skjuta och ibland är dom inte ens klara när jakten slutar. Jag undviker skogen dom 3 första dagarna samt första helgen, alternativt så går vi ut efter 17 när alla har åkt hem. Här skyltar dom inte heller med undantag från förrförra året. Förra året blev det inget. Ser till att alltid ha varsel väst och varseltäcke på hästen. Vi försöker alltid visa hänsyn till jägarna och dom visar alltid hänsyn till oss. Hejar och pratar. Ibland talar dom om ifall dom tänkt jaga på nått speciellt ställe vid nått klockslag och då håller vi oss undan så klart.
 
Jag brukar undvika skogen första 1 - 2 veckorna, därefter bara om det sitter utplacerade jaktskyltar eller om jag ser en jägares bil stå parkerad där jag tänkt gå. Vill inte störa i onödan och där jag brukar röra mig finns det så många alternativa skogsvägar/ställen så det är lätt att helt enkelt ta en annan runda/stig. Använder alltid väl synlig reflexväst och gärna ljus jacka för både min och andras skull. Sitter jag till häst brukar jag hålla mig på de lite större vägarna i början av jakten om möjligt.

Jag brukar tänka att det alltid är okej att vistas i skogen men att hänsyn är bra att visa åt båda håll, det skadar inte och likaså får jägare respektera att andra människor ibland vill och måste vara i skogen. De jägare jag känner tycker det är en självklarhet så jag har aldrig haft problem med det, jag gillar att visa samma hänsyn tillbaka och undvika att störa deras jakt i början av säsongen.
 
Runt mig har jag full koll på de dagar det jagas. Grannen/kompisen brukar parker bilen på min gård och jag får alltid besked om vilka dagar de är ute.
De dagar det jagas går jag inte in i skogen utan håller mig på vägarna.
Samma när jag hade häst. jag red inte i kosgen då utan höll mig på ridbanan eller på vägarna.

Ingen har nånsin schasat bort mig. De är mest av ömsesidig hänsyn.
Rådjursjakt pågår lång tid och den undviker jag inte. Då skulle jag få hålla mig borta från skogen alldeles för mycket.
 
Ska tillägga att jägarna alltid varit hänsynsfulla här där jag bor, så det är ingen som skällt ut mig eller jagat iväg mig (har hänt på andra ställen där jag haft hästen installad dock), men det är heller inga personer jag känner så att jag kan fråga när/om de ska ha jakt. De brukar i och för sig vara duktiga på att sätta ut skylt, men då måste jag först ta mig till platsen där skylten brukar vara för att se den.

Men just eftersom de alltid varit schyssta känns det liksom rätt bra att vara schysst tillbaka.
 
Jag är i skogen om det inte skjuts just där och då. Om jag hör hundskall i kombination med skott, eller bara det senare, när jag redan är i skogen brukar jag avlägsna mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 801
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 310
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 343
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp