Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är det inte i alla fall, men ingen kommenterade nånsin min vikt när jag vägde mer än jag gör nu. I dagsläget har jag i runda slängar 5-7 kg hull för mycket, men får höra allt från "men vad mager du blivit" till "du är så smal nu", så att folk generellt sett har en väldigt snedvriden syn på vad som är normalhull är ju märkbar.

Sen till "samhället då"... Jag personligen bekymrar mig faktiskt mer över den pågående trenden att normalisera grav övervikt än för diverse bantningstips i tidningar som i princip går ut på samma sak "ät mindre/hälsosammare och rör på dig mer så går du ner i vikt" och då inte för att jag har några skönhetsidelatankar om kroppsform eftersom jag inte anser att skönhet sitter i antal kilon, utan ur det långsiktiga hälsomässiga perspektivet.

Övervikt är bevisligen kopplat till ett flertal på riktigt allvarliga sjukdomar, så att normalisera övervikt, att det svängt så att de som har normal vikt, till och med några kilon för mycket, ses som väldigt smala, sånt gör mig som sagt bekymrad.

Halleluja! :)
 
Du bär på en hälsorisk i form av övervikt. Det går ju att skilja på termerna "hälsosam livsstil" och "övervikt".

Men nu handlar inte detta om HÄLSA! Det handlar om att folk ser ner på andra för att dom är tjocka. Samhället anser att tjocka personer är mindre värda. Sen spelar inte orsaken kring hens fett någon roll. Är en person tjock = Sämre människa. Är en person smal = Bättre människa som är mer attraktiv.
 
Absolut! Men det har fortfarande inget att göra med att folk ändå dömer dessa tjocka personer som sämre.

Jag tänker, förresten, att du hjälper till att spä på fördomarna genom den här tråden.
Genom att påtala att det handlar om estetik.
Genom att vilja blunda för hälsoproblemen.
På det sättet fortsätter du att vrida viktfrågan till något annat än kärnan, det vill säga hälsa och sjukdom.
Om vi lyckades vrida diskussionen till att handla om hälsa, skulle diskussionen inte längre bli "dömande" eller värderande utan kunna hållas på saklig grund.
 
Men nu handlar inte detta om HÄLSA! Det handlar om att folk ser ner på andra för att dom är tjocka. Samhället anser att tjocka personer är mindre värda. Sen spelar inte orsaken kring hens fett någon roll. Är en person tjock = Sämre människa. Är en person smal = Bättre människa som är mer attraktiv.

Var har du fått det här ifrån?
Vem är "samhället"?
Vem är det som säger att en tjock person är en sämre människa än en smal person???
Förutom glassiga bilder i lika glassiga och ointressanta mode-magasin då, förstås?
 
Jag är det inte i alla fall, men ingen kommenterade nånsin min vikt när jag vägde mer än jag gör nu. I dagsläget har jag i runda slängar 5-7 kg hull för mycket, men får höra allt från "men vad mager du blivit" till "du är så smal nu", så att folk generellt sett har en väldigt snedvriden syn på vad som är normalhull är ju märkbar.

Sen till "samhället då"... Jag personligen bekymrar mig faktiskt mer över den pågående trenden att normalisera grav övervikt än för diverse bantningstips i tidningar som i princip går ut på samma sak "ät mindre/hälsosammare och rör på dig mer så går du ner i vikt" och då inte för att jag har några skönhetsidelatankar om kroppsform eftersom jag inte anser att skönhet sitter i antal kilon, utan ur det långsiktiga hälsomässiga perspektivet.

Övervikt är bevisligen kopplat till ett flertal på riktigt allvarliga sjukdomar, så att normalisera övervikt, att det svängt så att de som har normal vikt, till och med några kilon för mycket, ses som väldigt smala, sånt gör mig som sagt bekymrad.

Men det är väl ingen här som har sagt att grav övervikt ska normaliseras?
Det handlar inte om det. Det handlar om att alla människor är lika fina och värdefulla oavsett hur många kilon hen har på kroppen!
 
Men nu handlar inte detta om HÄLSA! Det handlar om att folk ser ner på andra för att dom är tjocka. Samhället anser att tjocka personer är mindre värda. Sen spelar inte orsaken kring hens fett någon roll. Är en person tjock = Sämre människa. Är en person smal = Bättre människa som är mer attraktiv.

Problemet är väl att jo, det handlar om hälsa och sjukdom.
Också.
Och att den frågan - av dig flera gånger här - förminskas av att du upplever att någon/några tycker att du är en sämre människa om du är överviktig.

Som sagt: du förstärker fördomarna genom ditt sätt att reagera.
I mina ögon.
Och nej, jag uttrycker mig inte diplomatiskt.
 
Om du läser det jag skrev, så ser du att det ffa var muskler jag förlorade. Gick tom till en sjukgymnast för att få hjälp att hitta tillbaka till min bålstabilitet (eftersom de musklerna förtvinat) då jag var så besviken på att jag blev sämre ryttare av viktnedgången.

Självklart skulle det vara bra om jag minskade lite fettreserv, däremot tror jag det är farligt att bedöma en persons mående baserat på BMI. Därigenom kan jag inte heller svara på hur pass överviktig jag är, eftersom det inte verkar finnas någon vettig skala att använda.

Jag tar tex 180 kg i benpress, om det hjälper i bedömningen på nåt vis. Har stenhårda magmuskler, men de syns ju inte pga fettet på magen. :p

Tappar man muskler vid viktnedgång känns det ju som att man varit lite väl extrem i sin kost. Att man antingen strypt intaget för mkt alt ätit fel. Har man bukfett borde man kunna tappa det istället för muskler liksom.
Jag sa som sagt att jag inte kan säga ngt om hur det ser ut för dig.
Men jag har hittills under 20+ år inte sett en enda som ridit sämre pga en sund viktnedgång.
Din verkar ju alltså inte varit sund. Då kan man absolut få problem.
 
Men det är väl ingen här som har sagt att grav övervikt ska normaliseras?
Det handlar inte om det. Det handlar om att alla människor är lika fina och värdefulla oavsett hur många kilon hen har på kroppen!

Du anser att övervikt handlar om att värdera människor.

Jag anser att övervikt handlar om hälsa och sjukdom.
Och att det därför finns starka skäl att undvika övervikt.

Har jag fel? Och då menar jag (såg att det blev lite svårtolkat) i bemärkelsen: har jag fel som ser övervikt som ett hälsoproblem?
 
Jag är det inte i alla fall, men ingen kommenterade nånsin min vikt när jag vägde mer än jag gör nu. I dagsläget har jag i runda slängar 5-7 kg hull för mycket, men får höra allt från "men vad mager du blivit" till "du är så smal nu", så att folk generellt sett har en väldigt snedvriden syn på vad som är normalhull är ju märkbar.

Sen till "samhället då"... Jag personligen bekymrar mig faktiskt mer över den pågående trenden att normalisera grav övervikt än för diverse bantningstips i tidningar som i princip går ut på samma sak "ät mindre/hälsosammare och rör på dig mer så går du ner i vikt" och då inte för att jag har några skönhetsidelatankar om kroppsform eftersom jag inte anser att skönhet sitter i antal kilon, utan ur det långsiktiga hälsomässiga perspektivet.

Övervikt är bevisligen kopplat till ett flertal på riktigt allvarliga sjukdomar, så att normalisera övervikt, att det svängt så att de som har normal vikt, till och med några kilon för mycket, ses som väldigt smala, sånt gör mig som sagt bekymrad.

Jag fick också höra att jag var mager när jag var vältränad med några kg fett. Tärd och mager var några ord som tydligen var ok att säga. Det kom ofta från folk som hade blivit jävligt sårade om man sagt att de var mulliga eller feta.
Jag tycker inte man kallar folk mager eller tärd tex. Jag kan ta sånt och skratta bort det. Men alla kan ju inte det. Så jag markerade ibland, för att de inte ska sänka någon som mår dåligt med sina kommentarer.
 
Tappar man muskler vid viktnedgång känns det ju som att man varit lite väl extrem i sin kost. Att man antingen strypt intaget för mkt alt ätit fel. Har man bukfett borde man kunna tappa det istället för muskler liksom.
Jag sa som sagt att jag inte kan säga ngt om hur det ser ut för dig.
Men jag har hittills under 20+ år inte sett en enda som ridit sämre pga en sund viktnedgång.
Din verkar ju alltså inte varit sund. Då kan man absolut få problem.

Nä, min viktnedgång var inte sund. Det har jag väl inte skrivit någonstans? Det jag skrev var att jag fick beröm och komplimanger för viktnedgången, trots att det rent hälsomässigt var sämre för mig än hur min situation var innan och efter.

Så fort jag nämner för någon att jag har gått ned 20 kg så kommer berömmet direkt. "nämen oj vad du är duktig". "Wow vilken karaktär du har" "oh vilken förebild du är". Utan att någon öht bryr sig i hur jag mådde, dvs det som BORDE vara väsentligt med en viktnedgång.

Tyvärr verkar alla i min omgivning (inkl sjukvården) endast fokusera på en siffra, istället för att se till måendet.
 
Men alla reklamer där folk är smala, alla bantningspiller och "så här går du ner X antar kilo på X antal veckor/månader". Har du missat det? Jag ser det ju överallt hela tiden, vart jag än går. Jag tror inte att någon kan ha missat det.

Hälsa handlar ju inte om hur många kilon en har på kroppen.
När jag läser de du skriver känns det som om du är på minerad mark.Mark som du själv minerat. Det är känsligt.

Kanske beror det på omgivning. Jag har personligen aldrig upplevt att tjocka personer i min omgivning har kommenterats så mycket av just omgivningen, däremot har de klankat ner på sig själva. Det har varit de själva som varit sina värsta mobbare - inte omgivningen.

Jag har ju ingen aning om hur du har det men om din omgivning hela tiden påpekar din vikt kanske det inte är dig det är fel på utan dina vänner?

Klarlagt är det att fetma påverkar hälsan. Men viss övervikt har så vitt jag begriper inte så stora nackdelar att det behöver leda till någon panik. Är man "biggest loser-tjock" så är man i riskzonen för sjukdomar. Men 5-10 ,kilos övervikt är inget större att oroa sig för.
 
Var har du fått det här ifrån?
Vem är "samhället"?
Vem är det som säger att en tjock person är en sämre människa än en smal person???
Förutom glassiga bilder i lika glassiga och ointressanta mode-magasin då, förstås?

Samhället är vi. Du, jag, våra familjer, deras vänner osv. Samhället är ju skapat av oss människor och det är vi som skapar idealen. Det är ofta jag själv får och fått höra att jag skulle bli mycket finare (ur ett skönhetsperspektiv) om jag skulle gå ner i vikt. Jag skrev en debattartikel i Metro för ca ett år sen om just detta. Och kommentarer som att "hur kan hon som är så tjock äta på mc donalds (eller valfri snabbmat)?" är väldigt väldigt vanligt. Den kommentaren hörs ofta, inte bara till mig. Bara för att en tjock person äter onyttigt betyder ju inte det att hen gör det hela tiden eller att hen inte tränar varje dag och är aktiv. Hen kan vara så mycket mer hälsosam än någon som är smal.
 
Jag är smal, har alltid varit smal, och jag har aldrig någonsin blivit hyllad för det. Ligger i nederkant av normalbmi så jag är inte på något sätt underviktig. Kan äta chips typ varje dag utan att gå upp nämnvärt i vikt, nu gör jag inte det för jag tror inte det är speciellt hälsosamt av andra skäl. Jag får ofta höra att jag borde äta mer, ta en kaka till, du är så mager osv. Inte speciellt trevligt faktiskt.
 
Nä, min viktnedgång var inte sund. Det har jag väl inte skrivit någonstans? Det jag skrev var att jag fick beröm och komplimanger för viktnedgången, trots att det rent hälsomässigt var sämre för mig än hur min situation var innan och efter.

Så fort jag nämner för någon att jag har gått ned 20 kg så kommer berömmet direkt. "nämen oj vad du är duktig". "Wow vilken karaktär du har" "oh vilken förebild du är". Utan att någon öht bryr sig i hur jag mådde, dvs det som BORDE vara väsentligt med en viktnedgång.

Tyvärr verkar alla i min omgivning (inkl sjukvården) endast fokusera på en siffra, istället för att se till måendet.

Ja, jag förstår att det där är svårt. För det ÄR bra för kroppen om man tappar så mkt som 20 kg om man nu har 30 kg övervikt.
Men samtidigt så kan man ju må jävligt dåligt och vara ätstörd även som överviktig. Och då kan man ju först behöva tackla det mentala och ta bort fokus från vikt helt.


Jag har själv varit både underviktig och överviktig. Jag har haft anorexi och jag har varit ofrivilligt smal. Jag har varit tjock pga sjukdom och medicinering. Och mådde då dåligt över min vikt psykiskt.
Jag vet hur olika man blir bemött av främlingar. Det är vidrigt!
Jag har också nära vänner som har och har haft anorexi. Så jag förstår helt att man bör vara jävligt försiktig med viktprat.

Men samtidigt ser jag iom egna sjukdomar och skador och kontakt med läkare, kiro, vet etc problem med övervikt. Och ska tilläggas osunt leverne öht, även om man är smal.

För mig är sundhet det viktigaste. Och då spelar några kg hit och dit mindre roll. Det viktigaste är att orka, inte ha ont och inte må dåligt på ngt vis. Oftast mår folk som bäst när de har några kg fett och inte inget eller mååånga.
 
Samhället är vi. Du, jag, våra familjer, deras vänner osv. Samhället är ju skapat av oss människor och det är vi som skapar idealen. Det är ofta jag själv får och fått höra att jag skulle bli mycket finare (ur ett skönhetsperspektiv) om jag skulle gå ner i vikt. Jag skrev en debattartikel i Metro för ca ett år sen om just detta. Och kommentarer som att "hur kan hon som är så tjock äta på mc donalds (eller valfri snabbmat)?" är väldigt väldigt vanligt. Den kommentaren hörs ofta, inte bara till mig. Bara för att en tjock person äter onyttigt betyder ju inte det att hen gör det hela tiden eller att hen inte tränar varje dag och är aktiv. Hen kan vara så mycket mer hälsosam än någon som är smal.

Just det.
Samhället, det är vi.
Och i mitt lilla hörn av samhället kommenteras vikt i hälso-termer.
Både i mitt privata hörn och i mitt yrkes-hörn.
Jag har inte hört någon i varken privat hörn eller yrkes-hörn döma någon som en sämre människa för att den är tjock.
Utom möjligen när min pappa en gång kommenterade en extremt överviktig person i termer "han gör sig inte anställningsbar" och syftade då på personens kroppshydda som hinder från en viss arbetsplats. Personen rymdes helt enkelt inte.

I ditt hörn av samhället är tydligen övervikt ett problem som handlar om estetik och moral (?) eller värderingar. Och du målar in dig i det hörnet med viss frenesi genom att förneka att övervikt har andra aspekter, som är tillräckligt viktiga för att man faktiskt ska tillåta att övervikt ses som ett problem.
 
Jag tycker det är otroligt olika hur man ser på både vikt, kost, träning, utseende etc i olika grupper.

Jag är ju från Stockholm och levde många år i en väldigt ytlig värld. Jag hade dock stallet som motvikt till det rent estetiska i utseende. Jag har vänner som fortfarande lever kvar i uteliv på rätt ställen, rätt kläder och också "rätt" vikt. Det är där mina vänner med ätstörningar finns.
Jag bor idag i en liten håla och har bott i andra hålor och städer. Folk har absolut en annan grundvikt här mer ute på landet. Många är större än i Stockholm. Och man har ett annat förhållande till smink, hår och kläder än i de delar av Stockholm som jag vuxit upp i och levt i som yngre vuxen.

Jag tycker nog att det verkar som att folk mår bättre i sig själva sas här i hålorna ärligt talat.
Sen vet jag inte hur det står till med den fysiska hälsan, skillnaden i det. Men psykiskt verkar många jävligt mkt mer avslappnade och ha bättre självkänsla.
 
Jag tycker det är otroligt olika hur man ser på både vikt, kost, träning, utseende etc i olika grupper.

Jag är ju från Stockholm och levde många år i en väldigt ytlig värld. Jag hade dock stallet som motvikt till det rent estetiska i utseende. Jag har vänner som fortfarande lever kvar i uteliv på rätt ställen, rätt kläder och också "rätt" vikt. Det är där mina vänner med ätstörningar finns.
Jag bor idag i en liten håla och har bott i andra hålor och städer. Folk har absolut en annan grundvikt här mer ute på landet. Många är större än i Stockholm. Och man har ett annat förhållande till smink, hår och kläder än i de delar av Stockholm som jag vuxit upp i och levt i som yngre vuxen.

Jag tycker nog att det verkar som att folk mår bättre i sig själva sas här i hålorna ärligt talat.
Sen vet jag inte hur det står till med den fysiska hälsan, skillnaden i det. Men psykiskt verkar många jävligt mkt mer avslappnade och ha bättre självkänsla.

Stockholm är jobbigt.
Eftersom Stockholm består av många sub-kulturer.

Klart är att det är vanligare med övervikt och fetma, och livsstilsrelaterade sjukdomar, bland folkgrupper med "låg socioekonomisk status".
Klart är att i ett par skogslän, exempelvis Norrbotten och Värmland, är det vanligare med hjärt-kärlsjukdom och övervikt och fetma jämfört med i många andra delar av Sverige.
Där kan man dock spekulera lite i genetiken: finnarna har högre hjärt-kärlsjuklighet än svenskarna, och i Norrbotten och i Värmlands Finnskogar, finns en inte obetydlig finsk arvsmassa.
Så om det är den låga socioekonomiska statusen (som ju är mer uttalad i de länen jämfört med många andra län) eller om det är arv, är ju lite svårt att veta.

Stockholms-siffror har jag dålig koll på men som sagt, Stockholm är ju många sub-kulturer och "samhällen" med förorterna för sig, innerstaden för sig, och så alla studenter...
 
Men bara för att du personligen inte bryr dig om reklam så är det ju inte så för alla. Att hela tiden trycka på att det är bättre att vara smal så bidrar det till ätstörningar och kroppskomplex.

Det ÄR bättre att inte vara överviktig.

Visst finns reklamen - men du väljer ju hur du tar emot meddelandet i reklam. Oavsett om det gäller viktnedgång eller kläder eller skor eller Hööks nya katalog.
Eller IKEAs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 173
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 714
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 798
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 024
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp