Bukefalos 28 år!

Är ni ute på sociala medier om ni är sjukskrivna från jobb?

Fattar inte heller. Jag är inne på sociala medier ganska många timmar per dag. Slöskrollar ofta på fb, insta osv. Skulle aldrig avstå det bara för att jag är hemma från jobbet, förutom då om sjukdomen faktiskt gör att jag inte kan läsa/titta på skärm. Kan också lägga ut bilder, tex på hur gullig min katt är😁
 
Tanken är nog att föräldrarna förbjöd en att göra allt annat än att typ ligga i sängen för att man skulle tycka att det var tråkigt att vara sjuk och inte vilja stanna hemma bara för att. Så gjorde mina i alla fall. Var man hemma från skolan var man sjuk och inne, inte ute och lekte med kompisar som också var hemma. Det fanns barn som redan i lågstadiet stannade hemma av den enkla anledningen att det var tråkigt i skolan/äcklig mat i matsalen den dagen/kompis var sjuk. Tror det är det fenomenet @MCP menar.
Ok, tänkte inte på det. :)
Annars tycker jag att man hör att folk inte har VAB:at så lite någonsin, sedan covid bröt ut. sjuka barn
Jag var kanske lite otydlig, men @Kiwifrukt förklarade ganska bra hur jag tänkte :)
Började svara Kiwifrukt och skickade mitt i. :)
Då är jag med. Annars tycker jag som sagt att föräldrar VAB:ar mindre och förskolelärarna har mindre sjuka bra att hantera. En av de få sakerna som har varit bra med covid. :) Sjuka barn är inte på fritids/förskola/skola.
Mitt barn spelade alltid vid sjukdom. När kompisarna slutade sina aktiviteter, spelade de online. Socialt, men med distans.
Skulle inte komma på tanken att förbjuda det bara för att man är sjuk.
Har man en smitta, stannar man ju hemma för att resten av gruppen inte ska bli sjuk.
Man ska inte förbise det viktiga i det sociala.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ok, tänkte inte på det. :)
Annars tycker jag att man hör att folk inte har VAB:at så lite någonsin, sedan covid bröt ut. sjuka barn

Började svara Kiwifrukt och skickade mitt i. :)
Då är jag med. Annars tycker jag som sagt att föräldrar VAB:ar mindre och förskolelärarna har mindre sjuka bra att hantera. En av de få sakerna som har varit bra med covid. :) Sjuka barn är inte på fritids/förskola/skola.
Mitt barn spelade alltid vid sjukdom. När kompisarna slutade sina aktiviteter, spelade de online. Socialt, men med distans.
Skulle inte komma på tanken att förbjuda det bara för att man är sjuk.
Har man en smitta, stannar man ju hemma för att resten av gruppen inte ska bli sjuk.
Man ska inte förbise det viktiga i det sociala.
Jag är född -89 så jag gick i skolan långt innan covid. Covid är så klart ett mycket speciellt läge där både barn och vuxna som innan pandemin inte ens räknats som sjuka har behövt stanna hemma. :)
 
Ok, tänkte inte på det. :)
Annars tycker jag att man hör att folk inte har VAB:at så lite någonsin, sedan covid bröt ut. sjuka barn

Började svara Kiwifrukt och skickade mitt i. :)
Då är jag med. Annars tycker jag som sagt att föräldrar VAB:ar mindre och förskolelärarna har mindre sjuka bra att hantera. En av de få sakerna som har varit bra med covid. :) Sjuka barn är inte på fritids/förskola/skola.
Mitt barn spelade alltid vid sjukdom. När kompisarna slutade sina aktiviteter, spelade de online. Socialt, men med distans.
Skulle inte komma på tanken att förbjuda det bara för att man är sjuk.
Har man en smitta, stannar man ju hemma för att resten av gruppen inte ska bli sjuk.
Man ska inte förbise det viktiga i det sociala.

Det är nog för att många barn har en förälder som kan jobba hemifrån nu under pandemin. Är barnet tillräckligt stort så att det inte behöver konstant tillsyn så kan många jobba ändå.
 
Grundfrågan: inte ett dugg konstigt eller fel att surfa på sociala medier som sjuk.

Jag har reagerat en gång på att en kollega la upp drinkbilder (med sällskap) på sociala medier som sjuk. Detta på ett tidigare jobb där jag ansvarade för att lösa bemanningen och en person vi redan innan hade börjat misstänka sjukade sig för att slippa jobba.
Såklart inte särskilt snyggt, likaså bilder från resor/träning etc. Då tänker jag alltså sjuk som förkyld/feber etc, inte psykiskt eller typ benbrott.

På nuvarande arbetsplats finns (och kan finnas) en helt annan kultur kring att lita på medarbetarna- skönt! Jobbar hemifrån vid datorn men arbetsgivaren är tydlig med att är man sjuk på heltid så förväntas man inte kolla mail etc (trots kanske liknande ansträngningsgrad rent fysiskt). Möjligheten finns dock att sjukanmäla sig tex halva dagen och jobba resten, om man orkar.
 
Det intressanta i det här är ju hur arbetsgivare mer eller mindre spionerar på sina anställda. Men också arbetskamrater som anger sina kollegor. Och det finns ju mycket att diskutera kring det. Som om och varför man har sin chef med på sociala media. Och de kollegor som gärna t ex. skickar en bild på en sjukskriven kollega som klipper gräsmattan vidare till arbetsgivaren från sociala medier, de skulle knappast lika gärna smyga i någon trädgård och ta kort. Arbetsgivare är över lag mycket känsliga på vad deras anställda skriver. Kanske inte lika mycket med vad de själva skriver.
Lite intressanta länkar:
https://sverigesradio.se/artikel/5998233

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/d...facket-pa-instagram-handels-kraver-skadestand
https://handelsnytt.se/2020/12/08/hm-stams-av-facket-sparkade-anstalld-efter-facebook-inlagg/
 
Har ni er chef på sociala medier? Jag har det inte, jobbar på medelstor organisation där vi är ungefär 250 anställda och runt 20 personer i min grupp. Har en för övrigt bra relation till min närmaste chef, men den spärren att inte följa chefen på sociala medier har jag ändå känt? Tror inte någon av mina kollegor har det heller (chefen är i 40-årsåldern, så hen har med allra största sannolikhet sociala medier själv).

Den enda av mina tidigare arbetsplatser som jag kan känna är lite annorlunda var när jag var på ett litet familjeföretag där vi bara var tre anställda plus chefen (den chefen hade inte sociala medier så det löste sig ändå), det blev ju lite mer familjärt då.
 
Jag blir nog mest fascinerad över att folk verkar har sån koll på anledningar till att kollegor/anställda är hemma sjuka. Jag har aldrig behövt redovisa nåt sånt, inte tusan redogör jag för chefen om jag spyr, har diarré eller migrän, jag säger att jag är sjuk och så är det bra med det. Men min sjukdag ser ju annorlunda ut beroende på om jag spytt en gång under natten eller har kraftig migrän hela dagen, liksom.
 
Håhå jaja.

Det här påminner mig om den gången jag jobbade i matbutik och fick anmäla mig sjuk pga kräktes under natten.

Chef ringde upp och undrade om jag var magsjuk eller om jag "bara" ätit något dåligt. Ingen aning, sa jag. Hur skulle jag veta det? Jo men det vet man, påstod han, för han hade en kompis som var sjuksköterska som sagt att det var chill att gå in och jobba om man "bara" ätit nått dåligt.

Han ville alltså att jag skulle komma in ändå.
Fräscht att stå i grönsaksdisken och ta en paus ibland för att gå och kräkas lite... :idea:

Som anställd inom butik och café var jag ofta försiktig med vad jag lade upp. Det spionerades och snackades skit om vartannat, om man lade upp något som kunde tolkas som "aktivt", för man hade ju trots allt behövt tvinga in nån annan för att jobba. Jösses alltså. Såhär i efterhand var det ju knappast sociala medier som var någon bov i frågan, utan miljön på arbetsplatsen och relationerna mellan chef och anställda.
 
Har ni er chef på sociala medier? Jag har det inte, jobbar på medelstor organisation där vi är ungefär 250 anställda och runt 20 personer i min grupp. Har en för övrigt bra relation till min närmaste chef, men den spärren att inte följa chefen på sociala medier har jag ändå känt? Tror inte någon av mina kollegor har det heller (chefen är i 40-årsåldern, så hen har med allra största sannolikhet sociala medier själv).

Den enda av mina tidigare arbetsplatser som jag kan känna är lite annorlunda var när jag var på ett litet familjeföretag där vi bara var tre anställda plus chefen (den chefen hade inte sociala medier så det löste sig ändå), det blev ju lite mer familjärt då.
Nej. Det har jag nog aldrig haft tror jag utan det har kommit efteråt. Kollegor har jag vissa på fb, men lägger sällan till dem själv.
 
Har ni er chef på sociala medier?

Nej, men hans fru :D (Hon och jag känner varandra sedan innan). Sen tror jag inte att hon skulle ha någon aning om när jag eventuellt är sjukskriven eller inte, och om hon gjorde det skulle hon nog inte redovisa en bild på en hundpromenad för sin man. Jag gissar att de har roligare saker att prata om hemma än mig 😅 Men, jag skulle såklart inte annonsera stora saker på sociala medier såsom graviditet, en flytt till annan stad, ett nytt jobb eller vad tusan vet jag. Ja, kanske saker som jag ändå inte hade gått ut med före chefen vet, oavsett vänskap med hans fru.
 
Jag blir nog mest fascinerad över att folk verkar har sån koll på anledningar till att kollegor/anställda är hemma sjuka. Jag har aldrig behövt redovisa nåt sånt, inte tusan redogör jag för chefen om jag spyr, har diarré eller migrän, jag säger att jag är sjuk och så är det bra med det. Men min sjukdag ser ju annorlunda ut beroende på om jag spytt en gång under natten eller har kraftig migrän hela dagen, liksom.

Samma här. Jag vet sällan varför någon är sjukskriven och skulle aldrig få för mig att fråga. Men sen har jag ju aldrig haft arbetsplatser där vi haft problem med att folk sjukskriver sig när de är friska heller. Gör folk det, och sätter andra i kläm, så kanske det blir ett annat typ av snack och nyfikenhet. Men för mig är det verkligen helt främmande.
 
Jag blir nog mest fascinerad över att folk verkar har sån koll på anledningar till att kollegor/anställda är hemma sjuka. Jag har aldrig behövt redovisa nåt sånt, inte tusan redogör jag för chefen om jag spyr, har diarré eller migrän, jag säger att jag är sjuk och så är det bra med det. Men min sjukdag ser ju annorlunda ut beroende på om jag spytt en gång under natten eller har kraftig migrän hela dagen, liksom.
Jag tycker nog det är vanligt (iaf bland de jag jobbat med) att man uppger sjukdom när man sjukanmäler sig. ”Är förkyld, blir hemma idag” typ.
 
Jag blir nog mest fascinerad över att folk verkar har sån koll på anledningar till att kollegor/anställda är hemma sjuka. Jag har aldrig behövt redovisa nåt sånt, inte tusan redogör jag för chefen om jag spyr, har diarré eller migrän, jag säger att jag är sjuk och så är det bra med det. Men min sjukdag ser ju annorlunda ut beroende på om jag spytt en gång under natten eller har kraftig migrän hela dagen, liksom.
Vi måste informera chef ifall vi har symtom för covid, för att kunna skickas vidare till provtagning. Så ja, diarré i samband med t.ex huvudvärk måste anges. Är det endast ihållande diarré så är det också grund för provtagning och måste informeras.

Tar emot sjukanmälningar på jobb och många är väldigt öppna med sina åkommor. Har hört om både diarré och folk som haft så mycket mens att de blöder igenom byxorna.
 
Jag tycker nog det är vanligt (iaf bland de jag jobbat med) att man uppger sjukdom när man sjukanmäler sig. ”Är förkyld, blir hemma idag” typ.

Ja man säger ju till sin chef, men som anställd? Mina chefer har bara meddelat att "Anna är sjuk idag" och sen om hon har migrän eller är förkyld framgår inte.
 
Ja man säger ju till sin chef, men som anställd? Mina chefer har bara meddelat att "Anna är sjuk idag" och sen om hon har migrän eller är förkyld framgår inte.
Jag är så van vid mitt team, vi brukar inte ens sjukanmäla till chefen utan meddelar kollegorna direkt. Registrerar sen själv i lönesystemet när jag är tillbaka.

Enda gången jag har pratat med chefen före jag meddelade kollegorna var när jag hade hjärnskakning och vi behövde bolla kring vilka arbetsuppgifter jag skulle utföra och inte..
 
Jag tror verkligen det blir mer "hålla koll på om någon är borta mycket" i en grupp och med arbetsuppgifter där någons frånvaro genast leder till att någon annan måste täcka upp, oftast då någon som hade räknat med att själv vara ledig. På mitt nuvarande jobb påverkas inte resten av gruppen om någon är borta, även före pandemin, och det är ingen som spionerar på sociala medier om någon som är sjukanmäld verkligen är sjuk. Vår chef brukar meddela att en person är sjuk men inte vad, men det är för att alla ska veta att hen inte är tillgänglig.

Sen är det ju rätt genomskinligt om man har en arbetsuppgift som en person tycker är tråkig och som hen påpekar gång efter annan att vederbörande inte vill göra, som äger rum säg varje tisdag och den personen råkar bli sjuk varje gång det är den personens tur att utföra uppgiften, och sen är tillbaka redan nästa dag. Även där blir det ju någon annan som måste göra en otacksam uppgift istället för den som stannar hemma.
 
Nu när jag sovit på saken tänker jag så här:
Arbetsplatser där folk "sjukar sig" för att de inte vill utföra en viss uppgift, återkommande och genomskinligt — dessa arbetsplatser lider i högre grad av sjukdomen dåligt ledarskap än enskilda maskande individer.

Symtom på dåligt ledarskap inkluderar även kollegor som gnäller på hur andra sköter sitt jobb, utan att komma med konstruktiva förslag om hur man kan lösa problemet. Istället för "det blir lite mycket för oss alla med jämna mellanrum, så jag föreslår att vi sätter oss ner och går igenom arbetsfördelningen" så blir det istället "men tycker inte du också att Britt-Marie/Bengt sjukar sig lite väl ofta? Och vad göööör de egentligen som får allt att ta sån tid?" utan att Britt-Marie eller Bengt märker annat än att folk kanske tittar lite konstigt eller slutar lyssna på dem.

Andra symtom på dåligt ledarskap inkluderar att någon person blir en informell ledare på arbetsplatsen och börjar ta över en del av chefens formella makt.

Ett bra klimat på arbetsplatsen är antagligen det bästa vaccinet mot att folk misstänkliggör vad folk gör när de är sjukskrivna, och det kräver både att chefen kan dra gränser och att alla accepterar att skvaller om kollegor inte hör hemma på en arbetsplats där alla faktiskt har rätt att känna sig trygga och välkomna.

Jag har tidigare jobbat på en dysfunktionell arbetsplats där chefen berättade vitt och brett om de anställdas privatliv 😨 (RYYYS), kollegor gick igenom varandras arbete i jakten på fel, och varje misstag skulle någon korsfästas för. (Klart man inte ska göra fel med flit, men alla är människor och ibland gör folk fel när det är bråttom).
På den arbetsplatsen kunde man få 5 sms från chefen under en 1-2 dagars frånvaro pga sjukdom, och var man sjukskriven en vecka ringde hen varje dag och pressade en att komma tillbaka tidigare än läkaren förordat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 893
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 805
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp