Bukefalos 28 år!

Är ni ute på sociala medier om ni är sjukskrivna från jobb?

Har ni er chef på sociala medier? Jag har det inte, jobbar på medelstor organisation där vi är ungefär 250 anställda och runt 20 personer i min grupp. Har en för övrigt bra relation till min närmaste chef, men den spärren att inte följa chefen på sociala medier har jag ändå känt? Tror inte någon av mina kollegor har det heller (chefen är i 40-årsåldern, så hen har med allra största sannolikhet sociala medier själv).

Den enda av mina tidigare arbetsplatser som jag kan känna är lite annorlunda var när jag var på ett litet familjeföretag där vi bara var tre anställda plus chefen (den chefen hade inte sociala medier så det löste sig ändå), det blev ju lite mer familjärt då.
Nej, det skulle inte falla mig in! Jag har bara en arbetskamrat på fb också, har några från andra ställen jag jobbat (som jag faktiskt har blivit mer vän än arbetskamrat med dessutom), men det är sällan jag drar ihop "många" på arbetsplatsen och blir vän med på FB. Så det är alltså bara kollegan jag delar rum och hundintresse med. Vi är 70 eller 90 anställda där jag jobbar. Ser ingen anledning alls att vara vän på FB med människor jag faktiskt inte riktigt känner heller, det är faktiskt få på min FB som jag bara har liten relation till, de allra flesta finns det någon form av relation med.

Och chefen skulle oavsett vara ett big no för mig. Jag tycker att mitt "arbetsjag" är det som ska påverka hur hon ser på mig, inte mitt privata jag.
 
Uppger typ aldrig varför jag är sjuk. Inget som arbetsgivaren ska eller har rätt att veta (möjligt att covid är undantaget).
Ja, covid är såklart en lite speciell grej (jag kan även uppge annat om det är en sjukdom som riskerar att hålla mig borta en längre period eller totalt utslagen, typ influensa, i och med att det innebär att vissa av mina uppgifter kan behöva utföras av någon annan, till skillnad från om jag bara är borta nån dag eller två), men i övrigt är det för mig nåt helt privat och inget som min chef har med att göra. Anser jag att jag behöver en sjukdag spelar det ingen roll om det är pga skyhög feber, magsjuka eller ”bara” slut i huvudet - det är min ensak.
 
Ja, covid är såklart en lite speciell grej (jag kan även uppge annat om det är en sjukdom som riskerar att hålla mig borta en längre period eller totalt utslagen, typ influensa, i och med att det innebär att vissa av mina uppgifter kan behöva utföras av någon annan, till skillnad från om jag bara är borta nån dag eller två), men i övrigt är det för mig nåt helt privat och inget som min chef har med att göra. Anser jag att jag behöver en sjukdag spelar det ingen roll om det är pga skyhög feber, magsjuka eller ”bara” slut i huvudet - det är min ensak.
Så resonerar och gör jag också!
 
Vi måste informera chef ifall vi har symtom för covid, för att kunna skickas vidare till provtagning. Så ja, diarré i samband med t.ex huvudvärk måste anges. Är det endast ihållande diarré så är det också grund för provtagning och måste informeras.

Tar emot sjukanmälningar på jobb och många är väldigt öppna med sina åkommor. Har hört om både diarré och folk som haft så mycket mens att de blöder igenom byxorna.
Så är det ju här också, och jag meddelar ju ändå eftersom jag har migrän och därmed är borta typ en dag. Det känns bättre att verkligen berätta så att de förstår att det är migränen jag är hemma för, därför har jag särskilt högriskskydd och jag skolkar inte från jobbet och ingen behöver fundera på om jag vantrivs eller ej. Vilket ingen har gjort eller ens skulle komma på när det gäller mig, gissar jag :D
 
Har ni er chef på sociala medier? Jag har det inte, jobbar på medelstor organisation där vi är ungefär 250 anställda och runt 20 personer i min grupp. Har en för övrigt bra relation till min närmaste chef, men den spärren att inte följa chefen på sociala medier har jag ändå känt? Tror inte någon av mina kollegor har det heller (chefen är i 40-årsåldern, så hen har med allra största sannolikhet sociala medier själv).

Den enda av mina tidigare arbetsplatser som jag kan känna är lite annorlunda var när jag var på ett litet familjeföretag där vi bara var tre anställda plus chefen (den chefen hade inte sociala medier så det löste sig ändå), det blev ju lite mer familjärt då.
Jag har min chef på både instagram och Facebook. Jobbar på ett stort företag med över 200 anställda på plats, men jobbar i ett väldigt litet team där vi för närvarande är tre personer. Hörs även av med min chef privat ibland.
 
Har ni er chef på sociala medier? Jag har det inte, jobbar på medelstor organisation där vi är ungefär 250 anställda och runt 20 personer i min grupp. Har en för övrigt bra relation till min närmaste chef, men den spärren att inte följa chefen på sociala medier har jag ändå känt? Tror inte någon av mina kollegor har det heller (chefen är i 40-årsåldern, så hen har med allra största sannolikhet sociala medier själv).

Den enda av mina tidigare arbetsplatser som jag kan känna är lite annorlunda var när jag var på ett litet familjeföretag där vi bara var tre anställda plus chefen (den chefen hade inte sociala medier så det löste sig ändå), det blev ju lite mer familjärt då.

Min chef har inte Facebook osv. Men jag har svårt att se att hen skulle kontrollera det eller bry sig. De flesta på mitt jobb jobbar hemifrån vid sjukdom så länge hjärnan är med nog att göra något vettigt (och ibland strax förbi den gränsen).
 
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?
Så om man är långtidssjukskriven så ska man inte vara på instagram eller facebook på 6-12 månader?
 
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?
Jag surfar på nätet, är man sjuk får man göra va man vill hemma. Redan när jag var sjuk under tiden jag växte upp kunde jag sitta framför datorn med filtar och surfa på nätet, alternativt låg man och tittade på TVn. Tycker inte det är någon skillnad mot att t ex. ligga på sängen/soffan och kolla i mobilen. Just när man är sjuk kan de va bra att kunna kommunicera med nära och kära utan att smitta ner dom osv.

Är väl snarare dumt att va ute på sociala medier under arbetstid om man inte har rast vill säga eller har ett sådant arbete där det är okej.
 
Var ju inte där och hörde hur diskussionen gick, men jag tycker inte att det handlar om huruvida man använder Facebook eller Instagram eller någon annan kanal utan vad man lägger upp.

En bild på bara ben och fötter i en solstol (vanligt motiv i början på sommaren) med ett "Åh, livet är härligt!" till - nja, om någon är hemma för en kraftig förkylning skulle jag tycka det var en märklig postning. Även om det förstås inte är lika jobbigt att ligga i solstolen som att sitta vid datorn så skaver budskapet.

En bild och kommentar om en härlig 2-timmarsprommenad och agilityträning - nej, även om du tycker att det är viktigt för dina bruksrashundar att de aktiveras ordentligt varje dag så skulle jag inte uppskatta det om jag har fått avstå min planerade fridag för att ersätta dig.

Men som någon annan skrev, det är ju inte inlägget som det är fel på, och egentligen är det väl snarare helt rätt att det framgår hur man tänker om man valt att ha sina kollegor på Facebook etc snarare än att man hymlar.

Att läsa, kolla, kommentera eller posta vardagshändelser som är i linje med det man är sjukskriven ser jag inga problem alls med. Är nog ett betydligt större problem hur mycket anställda använder sociala medier när de är på jobbet än när de inte är där.
 
Var ju inte där och hörde hur diskussionen gick, men jag tycker inte att det handlar om huruvida man använder Facebook eller Instagram eller någon annan kanal utan vad man lägger upp.

En bild på bara ben och fötter i en solstol (vanligt motiv i början på sommaren) med ett "Åh, livet är härligt!" till - nja, om någon är hemma för en kraftig förkylning skulle jag tycka det var en märklig postning. Även om det förstås inte är lika jobbigt att ligga i solstolen som att sitta vid datorn så skaver budskapet.

En bild och kommentar om en härlig 2-timmarsprommenad och agilityträning - nej, även om du tycker att det är viktigt för dina bruksrashundar att de aktiveras ordentligt varje dag så skulle jag inte uppskatta det om jag har fått avstå min planerade fridag för att ersätta dig.

Men som någon annan skrev, det är ju inte inlägget som det är fel på, och egentligen är det väl snarare helt rätt att det framgår hur man tänker om man valt att ha sina kollegor på Facebook etc snarare än att man hymlar.

Att läsa, kolla, kommentera eller posta vardagshändelser som är i linje med det man är sjukskriven ser jag inga problem alls med. Är nog ett betydligt större problem hur mycket anställda använder sociala medier när de är på jobbet än när de inte är där.
Fast man vet ju inte när bilden är tagen? Är man sjuk har man kanske den där tiden att gå igenom sina bilder.
 
Ok, tänkte inte på det. :)
Annars tycker jag att man hör att folk inte har VAB:at så lite någonsin, sedan covid bröt ut. sjuka barn

Började svara Kiwifrukt och skickade mitt i. :)
Då är jag med. Annars tycker jag som sagt att föräldrar VAB:ar mindre och förskolelärarna har mindre sjuka bra att hantera. En av de få sakerna som har varit bra med covid. :) Sjuka barn är inte på fritids/förskola/skola.
Mitt barn spelade alltid vid sjukdom. När kompisarna slutade sina aktiviteter, spelade de online. Socialt, men med distans.
Skulle inte komma på tanken att förbjuda det bara för att man är sjuk.
Har man en smitta, stannar man ju hemma för att resten av gruppen inte ska bli sjuk.
Man ska inte förbise det viktiga i det sociala.
Vi tillhör kategorin som vabbat mindre än någonsin nu under pandemin. Vobbat däremot 🙄

Vår dotter hostar lätt 3 veckor efter förkylning och på förskolan får de inte komma innan hostan är helt borta..

Dessutom skickas de hem så fort näsan rinner. Även utomhus i mars och då ligger förskolan vid havet. Att näsan slutar rinna så fort barnet kommer in spelar ingen roll, det är ändå 48 timmars karens :banghead:

Så vi har Vobbat 2-3 dagar i veckan utom när det varit flera veckor i sträck pga hosta.
 
Jag blir nog mest fascinerad över att folk verkar har sån koll på anledningar till att kollegor/anställda är hemma sjuka. Jag har aldrig behövt redovisa nåt sånt, inte tusan redogör jag för chefen om jag spyr, har diarré eller migrän, jag säger att jag är sjuk och så är det bra med det. Men min sjukdag ser ju annorlunda ut beroende på om jag spytt en gång under natten eller har kraftig migrän hela dagen, liksom.
På vår enhet brukar vi slänga iväg ett gruppmail om att man är sjuk och anledning. Det är ingen som bestämt att vi ska göra så utan vi bara gör det. Så som vi jobbar är det bra om gruppen tidigt vet att man är sjuk och kan stötta upp med akuta saker i projekten.
 
Uppger typ aldrig varför jag är sjuk. Inget som arbetsgivaren ska eller har rätt att veta (möjligt att covid är undantaget).
Det är arbetsgivaren som avgör om du är för sjuk för att arbeta och har rätt att hålla inne sjuklön om du inte uppger på vilket sätt din arbetsförmåga är påverkad. Alltså, du behöver inte nämna exakt diagnos men du ska kunna motivera vilka symtom som omöjliggör arbete.

Så jo, arbetsgivaren har rätt att veta - om du vill få sjuklön.

Se exempelvis här:
https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90

"Dag 1-14: Medarbetaren sjukanmäler sig till dig som är arbetsgivare. Du bedömer sedan medarbetarens rätt till sjuklön. Det gör du genom att bedöma om medarbetarens sjukdom gör att hen inte kan arbeta.".
Beakta också exempelvis AG's rätt att begära sjukintyg från dag 1.
 
Senast ändrad:
Det är arbetsgivaren som avgör om du är för sjuk för att arbeta och har rätt att hålla inne sjuklön om du inte uppger på vilket sätt din arbetsförmåga är påverkad. Alltså, du behöver inte nämna exakt diagnos men du ska kunna motivera vilka symtom som omöjliggör arbete.

Så jo, arbetsgivaren har rätt att veta - om du vill få sjuklön.

Se exempelvis här:
https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90

"Dag 1-14: Medarbetaren sjukanmäler sig till dig som är arbetsgivare. Du bedömer sedan medarbetarens rätt till sjuklön. Det gör du genom att bedöma om medarbetarens sjukdom gör att hen inte kan arbeta.".
Beakta också exempelvis AG's rätt att begära sjukintyg från dag 1.

Det stämmer, men många arbetsgivare har förtroende för medarbetarna och inser att medarbetaren själv oftast är den som kan göra mest korrekt bedömning av hur symtomen påverkar det arbete man förväntas utföra.

Det blir mest en fråga när omfattningen av sjuktillfällen, längd på dem eller något annat än sjukdom misstänks ligga bakom frånvaron.

Men arbetsgivaren har rätt att veta, på ett ganska detaljerat sätt hur symtomen påverkar arbetsförmågan och dessutom göra en bedömning om medarbetaren kan utföra andra arbetsuppgifter under tiden symtomen finns, istället för att vara sjukledig.
 
Det stämmer, men många arbetsgivare har förtroende för medarbetarna och inser att medarbetaren själv oftast är den som kan göra mest korrekt bedömning av hur symtomen påverkar det arbete man förväntas utföra.

Det blir mest en fråga när omfattningen av sjuktillfällen, längd på dem eller något annat än sjukdom misstänks ligga bakom frånvaron.

Men arbetsgivaren har rätt att veta, på ett ganska detaljerat sätt hur symtomen påverkar arbetsförmågan och dessutom göra en bedömning om medarbetaren kan utföra andra arbetsuppgifter under tiden symtomen finns, istället för att vara sjukledig.
Absolut råder ett förtroende i de flesta fall, det var M_S's absoluta sätt att uttrycka sig kring att AG inte har rätt som jag reagerade på, eftersom det inte stämmer. Det kan vara bra att veta att det faktiskt inte är så.
 
Absolut råder ett förtroende i de flesta fall, det var M_S's absoluta sätt att uttrycka sig kring att AG inte har rätt som jag reagerade på, eftersom det inte stämmer. Det kan vara bra att veta att det faktiskt inte är så.
Ja jag vet att de har rätt att veta hur arbetsförmågan är nedsatt, men de har ingen rätt att veta exakt diagnos. Tack och lov har de flesta arbetsgivare ändå förtroende för sin personal och accepterar att en inte förklarar närmare än ”jag är sjuk och kan inte jobba idag”. Jag förstår att det kanske frågas och utreds mer när någon är sjuk väldigt ofta eller sjukskriven längre perioder.
Kunde såklart uttryckt mig annorlunda i mitt tidigare inlägg :)
 
Jag brukar säga till min chef varför jag är sjuk, typ jag kommer inte idag, jag har feber. Men vi har en bra relation så det är lika självklart som jag säger till min mamma att jag har feber, typ. Jag har varit sjukskriven typ fyra gånger på tre år, och två av dem är för extrem ryggvärk, så jag misstänker att han tror mig om jag säger att jag är sjuk.
 
Fast man vet ju inte när bilden är tagen? Är man sjuk har man kanske den där tiden att gå igenom sina bilder.

Om en bild från solstolen läggs ut första varma junidagen efter en kall vår (och man befinner sig i samma stad så man faktiskt känner till hur vädret är och har varit) så kan man anta att bilden är färsk, även om det förstås kan vara en bild från förra sommaren.

Eller om hundbilden ackompanjeras med "Myser i soffan tillsammans med hundarna efter en härlig tvåtimmarspromenad och en riktig genomkörare på agilitybanan som träning inför helgens klubbmästerskap" så kan man också anta att det som visas faktiskt har hänt.

Som jag skrev, det beror ju helt på vad som skrivs och inte ATT ett inlägg postas. Samt vem som drabbas av eventuella tveksamma prioriteringar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 061
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 936
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp