Är svenskar bra på engelska? - utbruten ur Är det bara jag…

Jag tror det är att jag levt på engelska (eller hinglish) något decennium och nu har en genomsnittlig svensk bekantskapskrets där många drar sig från att läsa vanliga nyhetsartiklar eller vara med i ett socialt samtal (zoomhäng) på engelska. Jag menar inte många som i de flesta, men som i att fler än jag någonsin kunde tänka mig. I den största fb-gruppen jag är med finns en regel att inte posta engelskspråkiga artiklar rakt av utan deras Google-översättning. För mig är det mycket mer komplicerat att läsa engelsk grammatik på svenska, men så föredrar de. 🤷‍♀️

Om det är min bekantskapskrets som ger min upplevelse, så ger din således också din.

Meen jag är en nördig lingvist som derailar tråden nu, vilket jag ska sluta med.
Du skriver ju att du utgår från dem i din närhet? Jag utgår även från dem i min närhets upplevelser från andra universitet, andra boenden i Sverige, andra umgängeskretsar i Sverige, och håller fortfarande inte med dig.
 
Har inte sagt att någon ska tänka att de är kassa på engelska, så den frågan får du ställa till någon som argumenterat för det. Eller att det inte är vettigt att ha engelska som verksamhetsspråk i en multinationell verksamhet. Absolut kan man enas om och kommunicera välfungerande kring en branschterminologi ändå. Jag tycker jag gett exempel och illustrerat problematiken. Vad eventuella risker och konsekvenser blir av en rundgång av svengelska-som-anses-vara-engelska är ett ämne för en hel avhandling, kanske flera. Tänker att det "värsta" som kan hända är att vår engelska till slut blir en form av pidgin och tja, det gör kanske inte så mycket.
Men kan du förklara varför vår engelska blir sämre av att vi antar att vi är rätt bra på engelska? Det är det jag inte greppar..
 
Håller med helt här.

På universitetet fanns till och med (hoppas jag inte längre) föreläsningar med bara svenska studenter -grundkurs, som genomfördes på engelska. Dvs föreläsaren i 50+ års åldern med dålig engelska föreläser på den engelskan inför 300 studenter varav ingen har engelska som modersmål. Episka mängder information försvinner ju i den dubbelöversättningen och likadant som det var populärt ett tag att göra detsamma på gymnasiet. Svenska elever och svensk lärare som genomför undervisningen på engelska.

(att ha en föreläsare som inte kan så bra svenska föreläsa på engelska eller ha studenter som inte kan svenska och då använda engelska är en helt annan sak och självklart. Likaså att ha litteratur på engelska.)

(ser det som en del i den där hybrisen om att vi är så bra på engelska i sverige)
Men kursen var kanske öppen för utländska studenter också? De allra flesta kurser på min civilingenjörsutbildning hölls på engelska (både av svenska/utländska lärare). Känner inte att jag förlorat ”episka mängder” information - varför skulle jag gjort det? Så bristfälliga engelskakunskaper upplever jag ändå inte att universitetslärare/elever generellt har :)
 
Men kan du förklara varför vår engelska blir sämre av att vi antar att vi är rätt bra på engelska? Det är det jag inte greppar..
För att vi utan en rättvis bedömning av vår och andras kompetens dels använder vår engelska i områden eller kanaler eller syften som vi inte har kompetens för, och dels upplever kanaler eller aktörer som normgivande när de inte bör vara det. Så fortplantar sig en version av engelska som efter ett par varv kanske blir lite mindre användbar gentemot andra talare än just de svenska, och det är inte där engelskan behövs.

Kampanjen jag nämnde var till exempel helt på engelska, och med, som jag uppfattade det, en US-amerikansk talarröst. Då blir ju det svenska antagandet till synes legitimerat dels av den stora aktören, dels av den upplevde modersmålstalaren.

Med det sagt så är jag ingen domedagsprofet, ingen kommer dö av att svenskar tror att cheap uttalas som sheep eller kämpar med subject-verb-agreement, och vi kommer nog fortfarande kunna göra oss förstådda utomlands. Till nöds får man väl peka på det billiga får man vill köpa. Men beroende på område, sakfråga, kanal, aktör, talare, mottagare, kan det vara bra att vara medveten om hur långt den egna kompetensen räcker.
 
Men kan du förklara varför vår engelska blir sämre av att vi antar att vi är rätt bra på engelska? Det är det jag inte greppar..
Som jag uppfattade det, inte sämre av att vi antar att vi är bra jämfört med andra utan:

Man kan vara 1-10 bra på engelska, varav 10 är duktig född engelskspråkig och 1 är knappt funktionell.

En genomsnittlig tolvåring i England ligger på 5.
Så då är kanske svenskar i genomsnitt 3 då? Holländare 3,5? (hittar på hej vilt)

Om då "andra länder" ligger på 1-2 i engelska så betyder det ändå inte att Svenskar är bra. Att vi är bättre är inte = bra.

Eller i låt säga miljöfrågor (hittar på lite siffror igen). 8 av tio poäng är att följa parisavtalet (10 av 10 är att faktiskt göra vad som krävs på riktigt), Sverige ligger på 3, andra länder i Europa ligger på 4 och uhm USA o Australien ligger på 1. Betyder det att Sverige är bra? nope.

(Dvs medvetenheten om att även om "jag" läser alla skönlitterära böcker på engelska och lyssnar på engelska podcasts och har några poäng från universitetet i engelska och har skrivit en uppsats på engelska osv, så kan "jag" fortfarande vara kass, jämfört med en brittisk tolvåring.)
 
Du skriver ju att du utgår från dem i din närhet? Jag utgår även från dem i min närhets upplevelser från andra universitet, andra boenden i Sverige, andra umgängeskretsar i Sverige, och håller fortfarande inte med dig.
Och det är ju helt okej. :up:Finns inget självändamål i att tycka samma. Dessutom blir jag glad att du inte känner någon som i vardagen funktionellt begränsas av bristande engelskkunskaper.
 
För att vi utan en rättvis bedömning av vår och andras kompetens dels använder vår engelska i områden eller kanaler eller syften som vi inte har kompetens för, och dels upplever kanaler eller aktörer som normgivande när de inte bör vara det. Så fortplantar sig en version av engelska som efter ett par varv kanske blir lite mindre användbar gentemot andra talare än just de svenska, och det är inte där engelskan behövs.

Kampanjen jag nämnde var till exempel helt på engelska, och med, som jag uppfattade det, en US-amerikansk talarröst. Då blir ju det svenska antagandet till synes legitimerat dels av den stora aktören, dels av den upplevde modersmålstalaren.

Med det sagt så är jag ingen domedagsprofet, ingen kommer dö av att svenskar tror att cheap uttalas som sheep eller kämpar med subject-verb-agreement, och vi kommer nog fortfarande kunna göra oss förstådda utomlands. Till nöds får man väl peka på det billiga får man vill köpa. Men beroende på område, sakfråga, kanal, aktör, talare, mottagare, kan det vara bra att vara medveten om hur långt den egna kompetensen räcker.
Men är det här verkligen ett problem på riktigt? Att svenskars engelska blir sämre och sämre? Uppriktigt trodde jag faktiskt på det motsatta, dvs. att vi är bättre på engelska idag än för typ 20 år sen…
 
Som jag uppfattade det, inte sämre av att vi antar att vi är bra jämfört med andra utan:

Man kan vara 1-10 bra på engelska, varav 10 är duktig född engelskspråkig och 1 är knappt funktionell.

En genomsnittlig tolvåring i England ligger på 5.
Så då är kanske svenskar i genomsnitt 3 då? Holländare 3,5? (hittar på hej vilt)

Om då "andra länder" ligger på 1-2 i engelska så betyder det ändå inte att Svenskar är bra. Att vi är bättre är inte = bra.

Eller i låt säga miljöfrågor (hittar på lite siffror igen). 8 av tio poäng är att följa parisavtalet (10 av 10 är att faktiskt göra vad som krävs på riktigt), Sverige ligger på 3, andra länder i Europa ligger på 4 och uhm USA o Australien ligger på 1. Betyder det att Sverige är bra? nope.
Jag har inte sagt att svenskar är bra på engelska jämfört med personer som är födda engelskspråkiga. Har bara argumenterat för att vi jämfört med många andra (icke-engelskspråkiga) länder är bra. Där var ju där hela diskussionen började. Så vi är överens antar jag.
 
Men kursen var kanske öppen för utländska studenter också? De allra flesta kurser på min civilingenjörsutbildning hölls på engelska (både av svenska/utländska lärare). Känner inte att jag förlorat ”episka mängder” information - varför skulle jag gjort det? Så bristfälliga engelskakunskaper upplever jag ändå inte att universitetslärare/elever generellt har :)
Men det var den inte. Dock var en av föreläsarna amerikan och då är det ju självklart att det blir på engelska. Och den svenske föreläsaren var född 47. Det blir mindre nyanser, det liksom bara blir det.

Och det blir ännu värre om det är alla högstadielärare och högstadieelever som kommunicerar på sitt icke modersmål.

Det handlar inte om bristfällighet utan om brist på perfekt förståelse.
 
Men är det här verkligen ett problem på riktigt? Att svenskars engelska blir sämre och sämre? Uppriktigt trodde jag faktiskt på det motsatta, dvs. att vi är bättre på engelska idag än för typ 20 år sen…
Ja jag skulle nog säga att jag fått uppfattningen att dagens 12 åringar är extremt mycket bättre på engelska än jag var när jag var 12 och bättre än för 20 år sedan också.

Men det är nog orelaterat till frågan om Sveriges befolkning 1-99 år gamla och hur bra befolkningen är på engelska. Även de 12 åringar som inte är bra på engelska och 30-99 åringar är ju med i befolkningen.

(hopps en till att flytta :D)
 
Jag har inte sagt att svenskar är bra på engelska jämfört med personer som är födda engelskspråkiga. Har bara argumenterat för att vi jämfört med många andra (icke-engelskspråkiga) länder är bra. Där var ju där hela diskussionen började. Så vi är överens antar jag.
Kanske, min poäng är bara att Sverige (och andra länder kanske?) i allmänhet tycker vi är bra bara vi är bättre än någon eller många andra, även om dessa några eller många andra faktiskt är dåliga o vi därmed inte alls är bra utan bara mindre dåliga.

Vilket gör att vi ibland bara slutar hålla på med saker vi borde fortsätta med (tex Sverige är bäst på att läsa så vi kan skippa lära barn läsa hädanefter. Sverige är bäst på miljöfrågor så nu kan vi sluta hålla på med miljön. Sverige har bäst skola låt oss sluta hålla på med bra skola osv. Sverige är bäst på jämställdhet. Utan att tänka på att vara bäst inte är att vara bra och att bäst bland dåliga kanske inte räcker hela vägen fram. Eller tänka på att vårt -Sverige är bäst ligger kvar runt 20 år efter att sköldpaddan travat förbi också.)

(En till att flytta)
 
Kanske, min poäng är bara att Sverige (och andra länder kanske?) i allmänhet tycker vi är bra bara vi är bättre än någon eller många andra, även om dessa några eller många andra faktiskt är dåliga.

Vilket gör att vi ibland bara slutar hålla på med saker vi borde fortsätta med (tex Sverige är bäst på att läsa så vi kan skippa lära barn läsa hädanefter. Sverige är bäst på miljöfrågor så nu kan vi sluta hålla på med miljön. Sverige har bäst skola låt oss sluta hålla på med bra skola osv. Sverige är bäst på jämställdhet. Utan att tänka på att vara bäst inte är att vara bra och att bäst bland dåliga kanske inte räcker hela vägen fram. Eller tänka på att vårt -Sverige är bäst ligger kvar runt 20 år efter att sköldpaddan travat förbi också.)

(En till att flytta)
Men har vi slutat hålla på med engelska i Sverige? Jag känner inte igen mig och ser inte risken :)
 
Ja jag skulle nog säga att jag fått uppfattningen att dagens 12 åringar är extremt myckety bättre på engelska än jag var när jag var 12 och bättre än för 20 år sedan också.

Men det är nog orelaterat till frågan om Sveriges befolkning 1-99 år gamla och hur bra befolkningen är på engelska. Även de 12 åringar som inte är bra på engelska och 30-99 åringar är ju med i befolkningen.

(hopps en till att flytta :D)
? Min frågeställning var ju om det är ett problem att Sveriges befolkning blir allt sämre på engelska. Jag kan ha fel, men jag tror inte det. Och då tänker jag inte bara på gruppen 12 åringar.
 
Men har vi slutat hålla på med engelska i Sverige? Jag känner inte igen mig och ser inte risken :)
Inte än...

(Men vi har hamnat efter i läsande, skola, miljöfrågor, klimatfrågor, Biologisk mångfald, cykling, löneklyftor, Fattiga/rika? snart? sjukvård? snart? Integration? Militär! (hämtar upp igen när vi upptäckt vi var sämst) osv osv just när vi slappnat av i en buske vid vägkanten och tyckt att vi varit bäst och det räckt.)

(hopps fel tråd igen, blir när jag svarar)
 
Men är det här verkligen ett problem på riktigt? Att svenskars engelska blir sämre och sämre? Uppriktigt trodde jag faktiskt på det motsatta, dvs. att vi är bättre på engelska idag än för typ 20 år sen…
Jag vet inte om vi talar förbi varandra lite kanske? :) Jag tycker liksom inte jag skriver det du verkar läsa. Jag har inte påstått eller uttalat mig alls om huruvida svenskarnas engelska blir sämre och sämre överlag, eller om vi är bättre på engelska idag än för 20 år sedan. Det jag specifikt försökte svara på var din tidigare fråga om på vilket sätt en överskattning av den egna förmågan kan få negativa konsekvenser. Vad det skulle kunna innebära i förlängningen har jag svarat lite spekulativt på, eftersom det är helt omöjligt att svara på och skulle kräva en massa forskning som säkert görs till viss del också. Om man upplever fenomenet idag och dess potentiella eller faktiska konsekvenser som ett "problem på riktigt" är nog subjektivt.
 
? Min frågeställning var ju om det är ett problem att Sveriges befolkning blir allt sämre på engelska. Jag kan ha fel, men jag tror inte det. Och då tänker jag inte bara på gruppen 12 åringar.
Nej problemet som beskrivs är ju att vi tror vi är bättre än vi är och vi tycker vi är bäst.
Inte att vi blir sämre (än i alla fall, kan ju hända).

Problemet blir ju också om vi använder engelska istället för vårt eget språk i onödan eller såklart om 12 åringar övar på att läsa på engelska på engelskalektionerna men inte över på att läsa och skriva svenska på svenskalektionerna så blir de sämre på svenska, vilket inte är bra. (tendenser till det har synts).
 
Man "ser" ju alltmer engelska i omgivningen nu än tidigare; reklam etc blandar svenska med engelska hejvilt (min brittiske man är djupt förbryllad över det fenomenet) och inte minst unga blandar också in många engelska ord och uttryck i sitt vardagsspråk. Det betyder inte att deras verkliga kunskaper i engelska är djupare än så, det är en ganska ytlig kunskap enligt min erfarenhet. Man tror sig vara jättebra på engelska men ordförrådet är väldigt ytligt.

Kanske den tron att "vi är bra på engelska" gör att vi inte går vidare och lär oss mer av det engelska språket sedan vi gått ut skolan? Vi tycker att vi kan ju redan allt. Fast det gör vi inte. Jag som ändå pratar uteslutande engelska hela dagarna med min man sedan mer än 30 år tillbaka, lär mig nya ord hela tiden, ord och uttryck. Och jag inbillar mig att jag är bra på engelska.....
 
Jag vet inte om vi talar förbi varandra lite kanske? :) Jag tycker liksom inte jag skriver det du verkar läsa. Jag har inte påstått eller uttalat mig alls om huruvida svenskarnas engelska blir sämre och sämre överlag, eller om vi är bättre på engelska idag än för 20 år sedan. Det jag specifikt försökte svara på var din tidigare fråga om på vilket sätt en överskattning av den egna förmågan kan få negativa konsekvenser. Vad det skulle kunna innebära i förlängningen har jag svarat lite spekulativt på, eftersom det är helt omöjligt att svara på och skulle kräva en massa forskning som säkert görs till viss del också. Om man upplever fenomenet idag och dess potentiella eller faktiska konsekvenser som ett "problem på riktigt" är nog subjektivt.

Jag tycker mest att du verkar "gnälla" över ett problem som jag inte ser existerar. Känns lite som att du viftar med jantelagen här. "Tro inte att du är bra på engelska!" med fortsättningen "...för då kan det gå åt skogen".
 
Jag vet inte om vi talar förbi varandra lite kanske? :) Jag tycker liksom inte jag skriver det du verkar läsa. Jag har inte påstått eller uttalat mig alls om huruvida svenskarnas engelska blir sämre och sämre överlag, eller om vi är bättre på engelska idag än för 20 år sedan. Det jag specifikt försökte svara på var din tidigare fråga om på vilket sätt en överskattning av den egna förmågan kan få negativa konsekvenser. Vad det skulle kunna innebära i förlängningen har jag svarat lite spekulativt på, eftersom det är helt omöjligt att svara på och skulle kräva en massa forskning som säkert görs till viss del också. Om man upplever fenomenet idag och dess potentiella eller faktiska konsekvenser som ett "problem på riktigt" är nog subjektivt.
Ja kanske? Eller så ser jag inte riktigt den risk du ser? Jag tror ett ökat användande av engelska i Sverige har mycket större sannolikhet att förbättra allas engelskakunskaper (trots inte perfekt engelska, dit kommer vi ju aldrig komma) än att försämra den. Jag har jättesvårt att tro att vi skulle bli sämre och sämre när trenden hittills varit den motsatta. Men jag kan så klart ha fel.
 
Inte än...

(Men vi har hamnat efter i läsande, skola, miljöfrågor, klimatfrågor, Biologisk mångfald, cykling, löneklyftor, Fattiga/rika? snart? sjukvård? snart? Integration? Militär! (hämtar upp igen när vi upptäckt vi var sämst) osv osv just när vi slappnat av i en buske vid vägkanten och tyckt att vi varit bäst och det räckt.)

(hopps fel tråd igen, blir när jag svarar)
Sista inlägget här, kan inte hålla mig.. Nyss tyckte du ju det var problematiskt att vi höll på för mycket med engelska (i undervisning på högstadie och universitet..). Hur ska du ha det? I en allt mer global värld ser jag inte heller risken att vi plötsligt skulle sluta med det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 361
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 505
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp