Är svenskar bra på engelska? - utbruten ur Är det bara jag…

Fast här blev det ju ett ganska gravt missförstånd, när svensken trodde att frågan var vad han gjorde just då men det i själva verket frågades om hans yrke, så jag tycker nog snarare tvärtom att det illustrerar problemet som uppstår när man tror att man har koll på läget men inte har det - och hur det kan bli vanskligt ifall det händer i en situation med svårare konsekvenser.
Men jag tänker mig att det säger sig självt att det blir helt fel ibland, mer eller mindre ofta beroende på hur duktig man är så klart! Det är väl självklart? Jag förstår bara inte riktigt problemet bara? Eller vad du/ni tycker man ska göra istället? Sluta prata med engelskspråkiga som svensk för att det kan bli fel? Lägga ner alla företag med verksamhet över landsgränser eller där man tex jobbar med eu-lagstiftning…
Jag ser nog helt enkelt inte problemet med att det blir fel ibland, eller vad ”vi” borde göra annorlunda? För mig verkar det ändå bättre att försöka lära sig/använda engelska trots att det kan bli fel. Har sällan hört talas om jättestora katastrofer pga bristfällig engelska? Eller är det bättre att vara som (många) engelsmän som flyttar hit och ”vägrar” lära sig svenska - borde alla svenskar strunta i att försöka lära sig fler språk?
 
Nej, poängen är att det ofta är människor som säger sig vara flytande eller väldigt bra på engelska som gör misstag likt ovanstående. Bristen på självinsikt alltså. Vilket är vad som diskuterats från början i tråden.
Ok - jag jobbar som sagt nästan uteslutande på engelska och har mkt utländska kompisar så umgås mkt i ”engelskspråkig” miljö. Har aldrig hört någon påstå att de har perfekt engelska- är det verkligen så vanligt att man utger sig för att ha det?
 
Men jag tänker mig att det säger sig självt att det blir helt fel ibland, mer eller mindre ofta beroende på hur duktig man är så klart! Det är väl självklart? Jag förstår bara inte riktigt problemet bara? Eller vad du/ni tycker man ska göra istället? Sluta prata med engelskspråkiga som svensk för att det kan bli fel? Lägga ner alla företag med verksamhet över landsgränser eller där man tex jobbar med eu-lagstiftning…
Jag ser nog helt enkelt inte problemet med att det blir fel ibland, eller vad ”vi” borde göra annorlunda? För mig verkar det ändå bättre att försöka lära sig/använda engelska trots att det kan bli fel. Har sällan hört talas om jättestora katastrofer pga bristfällig engelska? Eller är det bättre att vara som (många) engelsmän som flyttar hit och ”vägrar” lära sig svenska - borde alla svenskar strunta i att försöka lära sig fler språk?
Det måste väl gå att diskutera ett fenomen utan att för den delen argumentera för/emot något? Och jag har ju tidigare i tråden gett exempel på när det blir problematiskt med bristen på självinsikt, och förslag på att åtgärda det.

Ok - jag jobbar som sagt nästan uteslutande på engelska och har mkt utländska kompisar så umgås mkt i ”engelskspråkig” miljö. Har aldrig hört någon påstå att de har perfekt engelska- är det verkligen så vanligt att man utger sig för att ha det?
Det är vanligt att till exempel anse sig redo att skriva en tenta eller en vetenskaplig uppsats på engelska trots att en inte är det. Att anse sig ta till sig kurslitteratur på engelska men sedan missa stora delar av den utan att själv märka det. Eller, som @Nytant varit inne på, lansera en reklamkampanj på engelska utan att inse att språket är felaktigt.

Felet i klippet har ju inga direkta konsekvenser i den kontexten. Men samma fel i en uppsats har stora konsekvenser.
 
Nej, poängen är att det ofta är människor som säger sig vara flytande eller väldigt bra på engelska som gör misstag likt ovanstående. Bristen på självinsikt alltså. Vilket är vad som diskuterats från början i tråden.
Delvis OT, men: hade för några år sedan en kollega som ansåg sig tala engelska på modersmålsnivå. Nåja. Vederbörande kunde inte kommatera korrekt enligt engelska språkregler och hade aldrig hört om Oxford Comma. (Det togs på tal när en annan kollega blev väldigt trött på att ständigt korrigera hens texter, som upphovspersonen själv ansåg vara felfria).

Om man verkligen anser att man ligger på modersmålsnivå anser jag att man dessutom borde besitta en väldig massa kunskaper om det engelska /amerikanska /annat engelsktalande lands kultur, på en sådan nivå som är svår att uppnå för någon som är allmänt intresserad av ett språk. Barnramsor, kunna litterära referenser, stora historiska händelser, känna till hur samhällets byråkrati fungerar osv. Allt sånt där som finns invävt i en modersmålstalares kunskaper, talesätt och förmåga att uttrycka sig.
 
Ok
Det måste väl gå att diskutera ett fenomen utan att för den delen argumentera för/emot något? Och jag har ju tidigare i tråden gett exempel på när det blir problematiskt med bristen på självinsikt, och förslag på att åtgärda det.


Det är vanligt att till exempel anse sig redo att skriva en tenta eller en vetenskaplig uppsats på engelska trots att en inte är det. Att anse sig ta till sig kurslitteratur på engelska men sedan missa stora delar av den utan att själv märka det. Eller, som @Nytant varit inne på, lansera en reklamkampanj på engelska utan att inse att språket är felaktigt.

Felet i klippet har ju inga direkta konsekvenser i den kontexten. Men samma fel i en uppsats har stora konsekvenser.
Jag undrar nog mest bara hur vanligt det är med allvarliga konsekvenser och vad man borde göra annorlunda jämfört med nu? Har man för dålig engelska för att skriva sin uppsatta kommer man väl bli upplyst om den under processens gång (eller i värsta fall efter inlämning..) precis som man får ev andra brister i sin uppsats kommenterade? Eller?
 
Givetvis ska väl ingen sluta använda sina språkkunskaper. Ju fler språk man kan, och desto mer man övar, desto bättre är det!

Men en viss ödmjukhet för att det tar tid och möda att lära sig ett språk ordentligt vore klädsamt. Liksom det faktum att man vuxit upp framför Dallas på tv medför inte nödvändigtvis att man förstår Beowulf när man vill läsa den på engelska.

Samt kanske aningens mindre patriotism i "Sveriges fantastiska språkkunskaper". Ja, svenskar har tack vare språkens likhet relativt lätt att lära sig en god vardagsengelska. Men det betyder inte att andra nationer är sämre på engelska för det. Deras accenter är möjligtvis ovana för svenska öron, vilket för en del genast tolkas som = kan inte engelska. I själva verket kanske personen talar grammatiskt korrekt och med ett stort ordförråd. Kan hen då inte engelska för att t.ex en italiensk accent kan höras?
 
Ok

Jag undrar nog mest bara hur vanligt det är med allvarliga konsekvenser och vad man borde göra annorlunda jämfört med nu? Har man för dålig engelska för att skriva sin uppsatta kommer man väl bli upplyst om den under processens gång (eller i värsta fall efter inlämning..) precis som man får ev andra brister i sin uppsats kommenterade? Eller?
Ha ödmjukhet. Om jag ger en elev icke godkänt så måste det väl vara en allvarlig konsekvens? Det handlar ju om en människas framtid. Ja, jag upplyser om problemet så fort jag fångar det, men väldigt många ignorerar det för de "vet" att deras engelska är bra, eller så gör de som du nu, det vill säga menar att det inte har någon betydelse. Trots att det avsevärt försämrat deras inlärning.

Om en vet med sig att en vill studera/arbeta på engelska så kan avancerade kurser i just engelska behövas innan dess. Men det kräver självinsikt, vilket många elever inte har.
 
Jag har läst många hundra (över tusen) böcker på engelska (allt från modern skönlitteratur till böcker skrivna på 1800-talet), läser en massa vetenskaplig litteratur, lyssnar på ljudböcker, ser filmer/videos/TV-serier utan textning, läser nyheter etc. Jag skulle säga att jag är helt okej på att förstå engelska, framförallt i skrift.

MEN - jag är definitivt inte lika bra på att prata. Jag märkte skillnad efter corona att jag hade tappat en del av det vardagliga engelska pratet av att inte vara på jobbet och prata med kollegorna på ett år, och ska jag hålla presentationer/föreläsningar etc på engelska så snubblar jag mer på orden, använder ett sämre ordförråd etc. Jag gör mig förstådd, men mina förmågor i tal är definitivt sämre. Dock använder jag inte engelskan för att kommunicera med britter/amerikaner/etc., så om det är termer som jag inte kommer på vad det heter (t.ex. skulle jag förstå om jag läste ordet "grater" att det är ett rivjärn, men jag skulle nog aldrig komma på det om jag skulle försöka tala) så är det inte hela världen eftersom personen jag pratar med 98% av gångerna inte heller skulle veta vad det är. I mitt fall talar jag engelska för att kommunicera med personer från Polen, Indien, Kina, Ghana, Brasilien, Colombia etc - inte för att tala med de som har engelska som modersmål. Så om jag pratar med någon som har engelska som modersmål får de överleva med att mitt engelska tal inte är på nivån av en som har det som modersmål, utan endast en som har det som språk för att kommunicera internationellt.
 
Åhh! Kom på en sak i ämnet. Jag flyttade ett tag till Malta för att träna engelska. Är skitdålig, jag kan läsa och lyssna men skitdålig på att prata. Sökte in på en språkskola. Där gjordes ett test vilken nivå man var på, jag låg på beginner+ typ.
Det var lågsäsong i skolan så vi var några stycken bara men de valde ändå att inte slå ihop några nivåer så jag hade privatlektioner (hade en ryska i min grupp med men hon dök sällan upp).
En dag dök det upp en man från Ungern. Han var väl runt 35 år och jobbade på ett internationellt försäkringsbolag och han behövde lära sig affärsengelska för att prata med kollegor från grannländerna. Han var så usel på engelska, mycket sämre än mig men han skulle lära sig affärsengelska på 2 veckor, åka hem några veckor o komma tillbaka 2 veckor. Läraren sa till honom att han tror inte att kunskapsnivån är där den bör vara för affärsengelska men mannen bara sa ”kör på!”. 2 veckor sen åkte han hem.
Medan jag väntade på honom (som studiekamrat för vi bodde på samma hotell o käkade frukost ihop, sen umgicks vi efter skolan) kom det en italiensk man t skolan. Han var så övertygad om sin förträfflighet på alla sätt, även sin engelska. Läraren satt honom i min grupp och protesterna kom direkt! Inte kunde han hamna i min grupp, jag som var så dålig?! Han började sedan skriva om alla artiklar från de engelska tidningarna som fanns på Malta, för de kunde ju inte engelska…
 
Ha ödmjukhet. Om jag ger en elev icke godkänt så måste det väl vara en allvarlig konsekvens? Det handlar ju om en människas framtid. Ja, jag upplyser om problemet så fort jag fångar det, men väldigt många ignorerar det för de "vet" att deras engelska är bra, eller så gör de som du nu, det vill säga menar att det inte har någon betydelse. Trots att det avsevärt försämrat deras inlärning.

Om en vet med sig att en vill studera/arbeta på engelska så kan avancerade kurser i just engelska behövas innan dess. Men det kräver självinsikt, vilket många elever inte har.
Så klart är det en tråkig konsekvens för en individ att misslyckas, men ser ändå inte att det på samhällsnivå är ett stort problem? Det finns väl för övrigt typ 1000 skäl till varför en person ev. misslyckas med tenta/uppsats, bristfällig engelska bara ett av skälen..
Och en något felaktig reklamkampanj, vad är risken/problemet? Mer än att företaget ev får sämre pr (Eller bättre om felet blir vitalt :)) finns ju massa kassa reklamkampanjer på svenska också!
 
Så klart är det en tråkig konsekvens för en individ att misslyckas, men ser ändå inte att det på samhällsnivå är ett stort problem? Det finns väl för övrigt typ 1000 skäl till varför en person ev. misslyckas med tenta/uppsats, bristfällig engelska bara ett av skälen..
Och en något felaktig reklamkampanj, vad är risken/problemet? Mer än att företaget ev får sämre pr (Eller bättre om felet blir vitalt :)) finns ju massa kassa reklamkampanjer på svenska också!
Men ingen säger att världen går under? Jag tycker det är ett problem att tro sig kunna ett språk bättre än en gör det, men du kan ju glatt segla genom livet och låta folk överskatta sin förmåga om de vill. Tråkigt för dem om hela deras karriär faller på det - ännu tråkigare för vetenskapen om sverige producerar massa toppforskare som inte kan kommunicera sina resultat med omvärlden eller inte kan ta in vetenskap från andra länder. Ingen tvingar dig att bry dig, men det är klart att jag bryr mig om konsekvenserna i mitt eget fält.
 
Men ingen säger att världen går under? Jag tycker det är ett problem att tro sig kunna ett språk bättre än en gör det, men du kan ju glatt segla genom livet och låta folk överskatta sin förmåga om de vill. Tråkigt för dem om hela deras karriär faller på det - ännu tråkigare för vetenskapen om sverige producerar massa toppforskare som inte kan kommunicera sina resultat med omvärlden eller inte kan ta in vetenskap från andra länder. Ingen tvingar dig att bry dig, men det är klart att jag bryr mig om konsekvenserna i mitt eget fält.
Men herregud, jag tror kanske till skillnad från dig att folk kan fatta egna rimliga beslut om sina liv. Jag har uppenbarligen mer tilltro till mina medmänniskor än du har. Hade personer märkt att de varit stark begränsade i sitt liv pga dålig engelska hade de väl tagit en till engelskakurs? Tror du inte det? Har inte hört att Sverige ligger efter i vetenskap generellt pga bristfällig engelskakunskaper i landet i stort - du menar att det är så alltså?
 
Men herregud, jag tror kanske till skillnad från dig att folk kan fatta egna rimliga beslut om sina liv. Jag har uppenbarligen mer tilltro till mina medmänniskor än du har. Hade personer märkt att de varit stark begränsade i sitt liv pga dålig engelska hade de väl tagit en till engelskakurs? Tror du inte det? Har inte hört att Sverige ligger efter i vetenskap generellt pga bristfällig engelskakunskaper i landet i stort - du menar att det är så alltså?
Så du läste inte mitt inlägg om att mina elever i många fall inte tar till sig när jag påpekar deras bristande kunskaper?

Jag har inte skrivit att Sverige ligger efter vetenskapligt, däremot har jag skrivit att Sverige har sämre kommunikation av vetenskap internationellt, åtminstone inom mitt fält.

Känns spontant som att du kan behöva läsa lite noggrannare:)
 
Så du läste inte mitt inlägg om att mina elever i många fall inte tar till sig när jag påpekar deras bristande kunskaper?

Jag har inte skrivit att Sverige ligger efter vetenskapligt, däremot har jag skrivit att Sverige har sämre kommunikation av vetenskap internationellt, åtminstone inom mitt fält.

Känns spontant som att du kan behöva läsa lite noggrannare:)
Sämre kommunikation av vetenskap jämfört med vilka länder? Tänker också aty om det är som du skriver att vi inte kan ta till oss vetenskap från andra länder borde vi ju klart ligga efter snart också :)
 
Vad spelar jämförelsen för roll...? Är det okej att inte få genomslag för din forskning om ingen annan gör det heller? Okej att missförstå en tes om andra också gör det?
Jag tänker att man kanske måste ha rimliga förväntningar på vad som är möjligt-alla svenskar kan inte förväntas prata engelska som engelskman eller tycker du det?
 
Jag tänker att man kanske måste ha rimliga förväntningar på vad som är möjligt-alla svenskar kan inte förväntas prata engelska som engelskman eller tycker du det?
Det gör jag inte och har aldrig skrivit. Jag har skrivit att svenskar generellt kan bli bättre att förstå hur bra/dåliga på engelska de verkligen är, det vill säga att många skulle må bra av att sluta överskatta sin förmåga.
 
Det gör jag inte och har aldrig skrivit. Jag har skrivit att svenskar generellt kan bli bättre att förstå hur bra/dåliga på engelska de verkligen är, det vill säga att många skulle må bra av att sluta överskatta sin förmåga.
Fast vad vinner man på att sluta överskatta sin förmåga? Om man nu ändå inte vill lägga tid på att lära sig mer? Du tror inte att de flesta forskare du har kontakt med tycker att de klarar sig tillräckligt bra på sin engelska?
 
Fast vad vinner man på att sluta överskatta sin förmåga? Om man nu ändå inte vill lägga tid på att lära sig mer? Du tror inte att de flesta forskare du har kontakt med tycker att de klarar sig tillräckligt bra på sin engelska?
...trollar du? Jag har förklarat flera gånger vad som står på spel. Problemet är ju precis det du skriver: Många tycker att de klarar sig bra när de egentligen inte gör det.
 
...trollar du? Jag har förklarat flera gånger vad som står på spel. Problemet är ju precis det du skriver: Många tycker att de klarar sig bra när de egentligen inte gör det.
Jag fattar nog bara inte vad du menar står på spel? Vi ligger inte efter, alltså måste vi ju klara av att ta till oss forskning från andra länder - annars hade vi ju legat efter? Du hävdar att vi inte kan kommunicera vår forskning tillräckligt väl (jämfört med engelsmän..?) Vem avgör det? Och hur visar denna brist sig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 739
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 452
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp