Äta insekter?

Äta inseker

  • Ja

    Röster: 32 24,8%
  • Nej

    Röster: 57 44,2%
  • Kanske

    Röster: 40 31,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    129

alazzi

Trådstartare
Kan du tänka dig att äta insekter? Har du provat? Vilka insekter kan du tänka dig att äta? I vilken form?

Jag har sett att det finns malda insekter som tydligen ska vara väldigt nyttigt. Pasta som är tillverkat av torkade insekter har jag sett online.
Hela torkade insekter kräver nog lite tillvänjning.
 
Absolut! Inte "sådana med fyllning i", men jag skulle lätt använda mjöl och även prova knapra på både syrsor och mjölmaskar med mera. Jag har sett videos där man gör tacos och annat med utbytt protein, det vore roligt att testa!
 
Absolut! Inte "sådana med fyllning i", men jag skulle lätt använda mjöl och även prova knapra på både syrsor och mjölmaskar med mera. Jag har sett videos där man gör tacos och annat med utbytt protein, det vore roligt att testa!
Det ska ju tydligen vara väldigt hälsosamt med protein från insekter.
 
Det ska ju tydligen vara väldigt hälsosamt med protein från insekter.
... och billigt och miljösmart! Jag tycker dessutom att det är jätteroligt att prova ny mat.
En vän i tarantellgruppen föder upp och säljer mjölmask och har provat laga till dem i airfryern med krydda på. Säger att de smakar utmärkt. :) Han kan även välja att föda upp dem på olika frukt och grönsaker och säger att det gör skillnad.
 
Jag kryssade "kanske" eftersom jag kan tänka mig att äta det i vissa former, men inte alla. Jag har provat både bröd och granola gjorda med insektsmjöl, det märktes inte av alls. Den största utmaningen var att sluta tänka på exakt vad det innehöll, men så tycker jag att man får göra med en hel del "normala" livsmedel också.

Skulle inte klara av att äta det om det syntes att det var just insekter, där går nog min gräns. Jag jobbar med trendanalys inom livsmedelsindustrin och det dyker därmed upp en hel del knepiga produkter på kontoret ibland. Nån gång var det torkade, kryddade mjölmaskar och det såg så fruktansvärt oaptitligt ut!

Överlag tror jag dock mer på insekternas potential i djurfoder. Tror att det kommer att bli mycket svårt att få gemene man att acceptera insekter som en proteinkälla för mänsklig konsumtion i vardagen, hur näringsrikt och miljövänligt det än är.
 
Under normala förhållanden där tillgången på annan mat är helt ok så aldrig i livet. Var jag på väg att svälta ihjäl och inte kunde få tag i annan mat än att fånga insekter, tillaga och äta så antar jag att jag hade gjort det också.
 
Kan du tänka dig att äta insekter? Har du provat? Vilka insekter kan du tänka dig att äta? I vilken form?

Jag har sett att det finns malda insekter som tydligen ska vara väldigt nyttigt. Pasta som är tillverkat av torkade insekter har jag sett online.
Hela torkade insekter kräver nog lite tillvänjning.
Velade mellan ja och kanske, mest för att jag blir för äcklad av hela/ naturella insekter. Är de malda till pasta så visst, jag kan tänka mig det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Eftersom jag redan äter skaldjur som är en slags större insekt och dessutom äter avfall och en del annat man nog inte ska tänka för mycket på. Så skulle jag kunna äta insekter också.

Jag vet att en del rostar termiter när de svärmar och säger att de är crunchy och söta. Mest var det hundarna som åt dem och sedan kräktes upp halvsmälta termiter vilket var mindre trevligt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 964
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 257
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 279
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp