Äta insekter?

Äta inseker

  • Ja

    Röster: 32 24,8%
  • Nej

    Röster: 57 44,2%
  • Kanske

    Röster: 40 31,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    129
Eftersom jag redan äter skaldjur som är en slags större insekt och dessutom äter avfall och en del annat man nog inte ska tänka för mycket på. Så skulle jag kunna äta insekter också.

Jag vet att en del rostar termiter när de svärmar och säger att de är crunchy och söta. Mest var det hundarna som åt dem och sedan kräktes upp halvsmälta termiter vilket var mindre trevligt.
Jag tänker lite likadant angående skaldjur. Nu äter jag inte dem särskilt ofta heller på grund av tycker inte om, men snacka om djur som kan se otäcka ut! :arghh: :D
 
Det har varit prat om att tillåta insekter som mat i Sverige rätt länge. I Finland är det tillåtet med insektsmjöl i bröd t ex.
Det är tillåtet i hela EU sedan i ett par år tillbaka :) Det är därmed även tillåtet i Sverige, men min uppfattning är att produktionen inte riktigt kommit igång än (om den någonsin gör det). I t.ex. Finland, Nederländerna och Danmark har det varit tillåtet betydligt längre, därav att det finns större urval på de marknaderna.
 
Jag äter inga djur, inte heller insekter. Men, om alternativen är att gå hungrig orimligt länge och att äta bra tillagade lämpliga insekter så visst.
 
Jag får nog vara lite zkämmig, röztade nej , men hundarna äter inzektfoder, funkar zkitbra framför allt på pinnen
 
Som en del andra redan har sagt skulle jag kunna tänka mig insekter malda till mjöl och inbakade i bröd eller liknande. Men att bara ta en insekt och stoppa i munnen känns rätt avlägset faktiskt... :D
 
Det är ju inte så att jag går runt och vill äta insekter. Men det är ett klimatsmart protein så det kanske dyker upp bra produkter som gör insekter till ett rimligt alternativ. Jag skulle nog inte klara av att tugga på tjocka insekter som gräshoppor och larver eller liknande. Men är de malda till mjöl som jag kan göra andra saker av så fungerar det säkert även om det så här spontant inte känns lockande.

Så här långt har jag bara ätit rostade myror i choklad. De hade en svag kaffeton vill jag minnas.
 
Nu äter jag inga animalier men skulle någon under hot tvinga mig att äta en köttbit eller insekter så hade jag lätt valt insekter.
 
Rent intellektuellt så vet jag alla fördelar. Svarade ändå nej eftersom jag har nån sorts fobi för att få in insekter i munnen. Mår lätt dåligt bara av att skriva detta… :yuck:😅

Edit: Jag har noll problem med småkryp annars. Är biolog och har pysslat rätt MYCKET med insekter… :o
 
Kan du tänka dig att äta insekter? Har du provat? Vilka insekter kan du tänka dig att äta? I vilken form?

Jag har sett att det finns malda insekter som tydligen ska vara väldigt nyttigt. Pasta som är tillverkat av torkade insekter har jag sett online.
Hela torkade insekter kräver nog lite tillvänjning.
Nej det går bort för mig. Men jag förstår inte helt varför man inte kan använda dem till höns och odlad fisk istället för malt fiskprotein. Det är ju djur som nog skulle välja att äta insekter frivilligt. (Speciellt som det är så väldigt trist att de fiskar ut haven.)

Om jag vore tvungen att äta insekter skulle jag nog föredra det som typ rostade gräshoppor eller myror doppade i choklad. Inte ihopmosat till ngn gegga som leker pasta. Föredrar att äta saker som inte kameleontar.

Har tuggat lite på ett torkat myrägg på en fest men det var verkligen episkt äckligt så jag gav upp. De som fick i sig dem fick inte ur smaken ur munnen på ganska länge heller.

Läste att chitinet i vissa insekter gav stor potenital för att vara allergiframkallande, ev som kors med fiskallergi eller dyl.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 571
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 241
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 322
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 499
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp