Äta insekter?

Äta inseker

  • Ja

    Röster: 32 24,8%
  • Nej

    Röster: 57 44,2%
  • Kanske

    Röster: 40 31,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    129
Jag har ätit insekter :D testade lite olika i Asien. Det var förvånansvärt gott - de är ju smaksatta och tillagade så det är som att äta vilken annan snack/mat som helst. Jag älskar skaldjur också och det är ju i princip som att äta gigantiska insekter så för mig var inte skillnaden så stor :p
 
Det är inget som är aktuellt att testa i dagsläget. Men om det är enda maten att tillgå för att slippa vara hungrig så absolut. Därav kanske.
 
Jag är inte så särskilt kräsen eller benägen att tycka att saker är "äckligt" så jag valde "kanske". Men samtidigt undrar jag varför? Om jag inte vill eller kan äta den typ av kött och animalier som jag är van vid och gillar så föredrar jag nog att äta växtbaserat, faktiskt. Hellre rostade kikärtor än rostade syrsor, liksom!
 
Jag är inte så särskilt kräsen eller benägen att tycka att saker är "äckligt" så jag valde "kanske". Men samtidigt undrar jag varför? Om jag inte vill eller kan äta den typ av kött och animalier som jag är van vid och gillar så föredrar jag nog att äta växtbaserat, faktiskt. Hellre rostade kikärtor än rostade syrsor, liksom!
Jo exakt, det finns ju en hel del att göra med att slänga mindre, äta mindre av det ena eller det anddra osv som går att göra innan allt kreverar. Gråärtor, gröt och bröd har ju folk ätit till nöds i Sverige, dammar med sötvattensfisk har ju också varit populärt.

(eller skärp och tapetklister för all del, men jag tror att om man är där så är inte längre heller stora uppvärmda anläggningar där man använder spannmål till insektsodling heller på tapeten. Därmed inte sagt att jag tycker att länder som har goda insekter att tillgå naturligt i närmiljön gör fel som äter dem såklart.).
 
Jag ser inte på vilket sätt det skulle vara mer konstigt än t.ex. skaldjur som vi stoppar i oss, så svaret är ja, eller åtminstone "kanske" eftersom jag faktiskt aldrig testat. Jag har funderat på att testa rostade insekter dock.
 
Det tar emot för mycket för att jag skulle få för mej att smaka. Äter inte skaldjur heller, undantaget någon enstaka kräfta på kräftkalas. Men enbart för att det är roligt att plocka isär dom. Jag föredrar tillbehören. Är en väldigt kräsen individ.
 
Jag har smakat lite olika sorter. Gräshoppor och myror smakar faktiskt gott, inte ens konsistensen är särskilt konstig. Har även provat några olika larver, och det är inte min palett. Varken smak eller konsistens. Men jag är helt klart öppen för att äta hel- eller halvfabrikat med larver, tror att det smakar annorlunda när det är hårdprocessat.

Spindlar äter jag inte alls pga fobi. Hade inte kunnat hålla i dem.
 
Jag har smakat insekt förut så jag klickade i ja. Olika syrsor, olika myror, mjölmaskar (hela), silkesmaskar (hela).
Ingen av dem var äckliga, men jag tror jag gillade syrsorna bäst, om jag inte missminner mig smakade de ganska mycket som fisk.
 
Hälsosamt? Det är väl ett extremt luddigt begrepp?

Jag antar att det i rätt beredd form inte är annorlunda än annan föda.
Gissar att de menar "hälsosamt" för att man får i sig ca tre gånger mindre kalorier och fett än när man äter samma mängd protein i till exempel biff. Iaf när det gäller syrsor.
För bevare oss väl om vi äter kalorier och fett. Fruktansvärt ohälsosamt, man kan ju dö :nailbiting::p:D
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230831_181259_Chrome Beta.jpg
    Screenshot_20230831_181259_Chrome Beta.jpg
    193 KB · Visningar: 40

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 545
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 240
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 489
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp