Bukefalos 28 år!

Äta marsvin?

U

unspection

Har läst på internet att det är många som skippar julskinka och äter marsvin i stället,
vad tycker ni om detta? skulle ni tänka göra det? tror ni att det lär bli "populärt" ?

själv så skulle jag aldrig enns tänka tanken på att äta något kött i huvudtaget.
 
Sv: Äta marsvin?

I Sverige?
Aldrig hört talas om att man äter marsvin i Sverige. Att de är mat i Peru (?) vet jag dock om. Skulle dock aldrig få för mig att smaka på marsvin, lika lite som hund eller katt.
De är sällskapsdjur för mig, men jag äter gärna gris och ko.
 
Sv: Äta marsvin?

Den filmen som är på aftonbladet säger de ju att ett marsvin räcker till 8 personer. Men vad som inte nämns är att i peru äter man främst marsvin uppfödda för köttproduktion. Deras marsvin är ganska mycket större än våra. Kände en uppfödare innan som obducerade ett marsvin själv en gång och hon blev förvånad hur lite kött det var på ett marsvin. Att det skulle räcka till 8 personer är knappast tänkbart. Våra europeiska marsvin av den vanliga varianten skulle knappt räcka till en enda människa...

Däremot kommer säkert nån prova på det -.- Folk är ju så desperata att bli av med alla överflödiga husdjur som avlas fram.
 
Sv: Äta marsvin?

Populärt blir det nog inte, av den enkla anledningen att marsvin är husdjur i Sverige.

Jag skulle inte vilja testa, helt enkelt för att jag är vegetarian och inte äter kött öht. Men, jag ser ingen skillnad i om man äter ko, gris, marsvin eller något annat så jag ser inga fel alls i att äta marsvin, inte mer än i att äta ko och gris. Jag hade glatt testat själv om jag inte vore vegetarian.
 
Sv: Äta marsvin?

Populärt blir det nog inte, av den enkla anledningen att marsvin är husdjur i Sverige.

Jag skulle inte vilja testa, helt enkelt för att jag är vegetarian och inte äter kött öht. Men, jag ser ingen skillnad i om man äter ko, gris, marsvin eller något annat så jag ser inga fel alls i att äta marsvin, inte mer än i att äta ko och gris. Jag hade glatt testat själv om jag inte vore vegetarian.

No offence men nu blev jag nyfiken.
Om du 'glatt' skulle testat att äta marsvin, varför är du vegitarian då?
 
Sv: Äta marsvin?

Om jag inte vore vegetarian ja.
Hade jag inte varit vegetarian så hade jag ju uppenbarligen inte haft några som helst problem med att äta kött, så då kan jag lika gärna testa marsvin också ;) Men nu har jag problem med det rent etiskt så därför är jag vegetarian och äter således inte marsvin heller.

Kött som kött, liksom.

Men, jag kan säga såhär om det blir enklare - om jag erbjuds att köpa marsvinskött så kommer jag köpa det till de av mina djur som äter kött, helt enkelt för att jag inte ser någon skillnad i om det är en ko eller ett marsvin som serveras. För mig har de klassiska "matdjuren" precis lika högt värde som alla andra djur som tex marsvin :)
 
Sv: Äta marsvin?

Både marsvin o kanin är gott! :)

Föredrar dock kanin, det blir så petigt att tillaga ett marsvin.

Imorn blir det kanin på julbordet ;)
 
Sv: Äta marsvin?

smart o smart .. :angel:

Jag är en kaninätare av högsta rang och det står jag för därav mitt nick! :)

Slaktar minst 300/år och förstår inte varför fler gör det?? Jag menar, så lättskötta och goda omvandlare borde man ta bättre tillvara på, sen är ju köttet en ren delikatess på alla sätt o vis! :love:

Våga äta en "hoppkanin"! ;)

GOD JUL o GOTT NYTT ÅR :)
 
Sv: Äta marsvin?

Det skulle jag kunna göra, om jag visste hur man slaktade (och vågade göra det de första gångerna)
 
Sv: Äta marsvin?

Jag säger som kornet, med tillägg för om jag inte bodde i en sketen etta och om det inte vore för att jag är så jävla blödig... :p
 
Sv: Äta marsvin?

Perfekt föda liksom, folk som bara föder upp utan att tänka på att kaninerna ska ha hem sen också :p
Man borde kunna komma över kaninerna hur lätt som helst.

Men sen är det ju det där med att man ska ha ihjäl dem också :crazy:
 
Sv: Äta marsvin?

Precis... Och att inte falla för allihop före slakten O.o
Synd för alla nackdelar, jag hade lätt åtminstone övervägt att föda upp själv till mina små "rovdjur" annars :cool:
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 418
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 702
Senast: Myrten
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
660
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 630
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp