Äta rätt till träning

Andra kanske tycker att det "måste" ätas varmt, men jag är väldigt glad för blandningar av ugnsbakade grönsaker och skulle inte ha något problem att göra dem klara/baka dem lite mjuka i ugnen och sedan äta kallt med någon god röra eller dip till.

Tex morötter /potatis /sötpotatis / palsternacka /betor /broccoli / bönor / kål (kål blir bättre att steka upp på panna tror jag). Det är ju "bara" att hacka och slänga in på 200 grader i sådär 40-50 minuter, inte så omständig matlagning.

Till det - för att höja proteinnivån - en linsröra med en färdig tetra t ex gröna linser (bara att hälla upp och skölja) som du rör ner i matyoghurt. Klart! Vill du ha mer rena kolhydrater, och variera från pasta, så kokar du upp någon deciliter mathavre eller kvarngryn och slänger i anrättningen. Vill du ha lite mer fetthalt så gojsar du ner lite god ost av någon sort.

Lifesums app - och säkert flera andra - har också så att du kan skriva in hur mycket du ätit av olika råvaror i varje måltid, och så berättar den om det är välbalanserat eller om du ligger lågt t ex i protein. Det är tråkigt som fan att hålla på och väga allt men den kan ändå vara bra att använda en tid för att checka av.
Något som jag tycker är gott är rotfrukter och potatis i ugnen, men det tar sån tid att göra och är väl inget jag direkt ställer mig och gör på veckodagarna. Har som sagt inte så gott om tid när jag kommer hem, oftast orkar jag inte vara vaken så länge och går och lägger mig rätt tidigt vissa dagar.
Därför veckodagarna bör vara snabba mål.

Jag har dessvärre ingen plats i frysen att frysa in matlådor, den är för liten. Så lagar jag något större på helgen måste jag äta upp det tills det är slut.

Jag förstår mig inte riktigt på Lifesum, använde den innan men får en känsla att den inte stämmer. Kändes så märkligt.
 
Alltså vad du gillar/inte gillar. Du nämnde ägg och kyckling, vad mer brukar du äta?

Du gjorde en tråd förrut där du var orolig för du gick ner i vikt eller storlek. Den får mig att tänka lite att det viktigaste är nog inte så mycket vad du äter som att du äter och då får i dig tillräckligt med energi. Problemet är att ofta börjar folk ge rekommendationer om diverse "nyttiga" saker men man glömmer ofta bort att folk måste kunna och vilja äta det också. Skillnaden mellan t.ex. vanlig pasta och fullkornspasta när det kommer till näringen är ointressant om det innebär att du inte äter den alls alternativt äter mycket mindre av den. Förenklat så är det nog viktigare för dig att äta tillräckligt snarare än att vara så jättenoga med vad man äter även om det såklart inte skadar att äta näringsrikt och såkallat nyttigt.
För mig är det svårt att säga vad jag gillar och inte gillar, jag har märkt att saker jag gillat har blivit saker jag inte gillar från dag till dag. Jag vet inte.... :(

Jag vet inte om du fått något om bakfoten, det jag ber om hjälp med är att hitta sådant man ska äta för att hålla kroppen igång och kunna bygga muskler, kort sammanfattat. Som det känns nu får jag inte i mig tillräckligt så kroppen orkar träna.
 
Det går inte riktigt att jämföra borsta tänder och laga mat, då laga mat tar betydligt längre tid än att borsta tänderna.
Laga mat för med sig så mycket tråkigt, det ska förberedas, det ska lagas, det ska diskas, känns ärligt inte lönt på det arbetet man lägger ner. Speciellt inte när jag ingen tid/ork har.

Jag har tappat matlagningsintresset helt, hade det när jag var sambo och har konstaterat att det inte är kul att laga mat till mig själv. Förväntar mig inte att ni ska förstå. Känner att jag blivit mer anti på sistone och tappat suget totalt. :(

Tycker bäst om? Svår fråga, vet faktiskt inte.

Vet jag provat pastasallad, men det blev totalt misslyckad och smakade vedervärdigt. :(
Även provat vanlig sallad också, men får inte till det att smaka gott.
Jag blir inspirerad av tasty vegetarian på Facebook. Där finns ganska många recept i videoformat med lätta snabblagade rätter. Såg en film om sallad i glasburk, det ska jag prova i veckan.

Jag har också svårt för att laga en god pastasallad, men lovar att återkomma när jag knäckt nöten. 😉
 
Jag blir inspirerad av tasty vegetarian på Facebook. Där finns ganska många recept i videoformat med lätta snabblagade rätter. Såg en film om sallad i glasburk, det ska jag prova i veckan.

Jag har också svårt för att laga en god pastasallad, men lovar att återkomma när jag knäckt nöten. 😉
Har sett några vanliga Tasty videos och nästan blivit äcklad av hur mycket flöt/ost de använder emellanåt, däremot har jag ej sett deras vegetarian videos?
 
För mig är det svårt att säga vad jag gillar och inte gillar, jag har märkt att saker jag gillat har blivit saker jag inte gillar från dag till dag. Jag vet inte.... :(

Jag vet inte om du fått något om bakfoten, det jag ber om hjälp med är att hitta sådant man ska äta för att hålla kroppen igång och kunna bygga muskler, kort sammanfattat. Som det känns nu får jag inte i mig tillräckligt så kroppen orkar träna.

Och det är nog viktigare att du äter mer (energi) än precis vad du äter. Har man svårt att orka så är det oftast pga man äter för lite. Om du klarar av och gillar att dricka mjölk så är det ett lätt sätt att få i sig extra energi och näring som även är alldeles utmärkt för träningen.
 
Jag tycker att du komplicerar saker väldigt mycket. Det finns enormt mycket halvfabrikat, ät det om du inte orkar laga något. T ex så krävs det nästan noll arbetsinsats att ta fram en påse klyftpotatis ur frysen och slänga in i ugnen. Pastasåser finns färdiga att värma, köper du färsk pasta tar det bara någon minut att koka, är den fylld så betyder det ännu mer energi. Äter du fisk? Finns färdiga såser att hälla över fisken och sen sköter den sig själv i ugnen, frysta äter i micron och lite potatis till det. Eller något thaiinspirerat, finns massor med såser och smaksättningar att välja på. Funkar med alla animaliska proteiner och även tofu för den delen. Frysta wokgrönsaker och räkor blir minst arbetsinsats, koka risnudlar till så är middagen klar på en kvart, om ens det.

Lunchen behöver inte heller vara så komplicerad. Gillar du ost? Baguetteröror? Chark någon gång ibland (ska man inte äta för ofta). En bit gott bröd till det, och sen kan du äta frukt eller grönsaker vid sidan av istället för att stå och hacka sallad.
 
När jag jobbar har jag lite problem med frukosten, det måste vara något som går att få i sig snabbt, har ingen tid på morgonen. Däremot brukar jag förvisso käka en andra frukost runt 9-snåret då, sen nästa måltid runt 12 och något på eftermiddagen, egentligen ska jag äta när jag kommer hem, men det är här det fallerar totalt. Jag orkar oftast inte äta något när jag kommer hem, dricker oftast bara en kopp te och sen blir det sängen. Mat aptiten har varit som bortblåst på sistone...
Den där måltiden vid 12. Äter du den i bilen eller stannar du och äter den på något uteställe?

Om du bara äter sånt du har med dig så kan det vara en god i´de att istället lägga en slant på att äta utelunch? Då får du i alla fall en komplett måltid varje dag.
 
Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form.
Jag var i kontakt med vården, men fick ingen respons på mitt rop efter hjälp. Någonstans har det gått fel.
Jag vill börja träna för att styrka mina muskler, men jag vet att jag inte kan träna om jag inte äter rätt.

Jag behöver nog ändra hela min kost och gärna sådant som går att ha med sig i lastbilen utan kylskåp och ätas kallt, gärna mat som inte behöver lagas till, då jag avskyr att laga mat. Är väldigt kräsen också och det går det lite svårare, jag känner mig uppgiven och vilse i kosthållningen. Mamma sa att bara man följer kostcirkeln så blir det bra, jaha, men det funkar inte på mig när jag inte ens har koll på hur mycket och vad jag bör äta för att uppnå den, samt har noll intresse för att laga mat.

Det som hade varit det bästa hade varit om det fanns ett piller, där alla proteiner osv som kroppen behöver fanns däri, sen kunde man äta annat för att tillfredsställa tarmarna. Det hade varit så smidigt. Nu finns det inget sådant "magiskt piller", så frågan är hur jag löser det.
Är inte speciellt stor i maten och har IBS, vilket gör att jag inte kan äta vad som helst hur som helst, utan vissa mindre trevliga bieffekter.

Jag är inte intresserad av att skriva vad jag äter i nuläget, då jag ändå måste ändra om allt i och med att det inte funkar. Hoppas ni har överseende och tack på förhand för visad respekt.

Jag vet att jag skulle behöva äta mer frukt och grönt, men hur mycket om dan och vilka ger bäst näring, protein, annat? Vet jag ätit morötter, bananer, äpplen och citrusfrukter har jag undvikit när jag jobbat då jag oftast blir kladdig och händerna/munnen när jag äter det.

Vilken ände ska jag börja i? Andra tips? Hur går jag tillväga? Har jag missat något?
Många frågor och få svar.
Varför tror du att du behöver ändra din kost för att kunna träna? Tror du att kosten ska ge dig orken att börja träna eller tror du att träningen kommer bryta ner dig?

Jag kan nästan garantera dig att du inte kommer träna på en sådan nivå att du behöver göra några omfattande förändringar av din kost (jag minns vad du berättat i tidiga trådar om vad du äter). Börja träna. Lägg till antingen ett par glas mjölk, eller någon portion keso eller ngn proteinshake per dag. Eller ta extra mkt pålägg på mackorna såsom ost, skinka, ägg, tonfisk, köttbullar, korv etc. Sen kan du fortsätta med din gamla kost (du kan även träna utan att göra några förändringar alls). Först när du kommit upp på en ganska hög nivå av träning kan du börja fundera på att göra lite förbättringar av din kost. Men låt inte det hindra dig från att börja träna. Det är mer ett mentalt hinder som du lagt upp.

Sen din önskan om ett piller. Det finns redan. I form av shakes. Välj någon med högt energiinnehåll (finns på apoteket) eller drick några fler per dag av de som är tänkta till träning/bantning. Du kan leva på dem (men magen kommer bli lite trög när du inte äter fibrer. Men käka några mackor/knäckebröd också per dag så får du i dig fibrer).
 
Varför tror du att du behöver ändra din kost för att kunna träna? Tror du att kosten ska ge dig orken att börja träna eller tror du att träningen kommer bryta ner dig?

Jag kan nästan garantera dig att du inte kommer träna på en sådan nivå att du behöver göra några omfattande förändringar av din kost (jag minns vad du berättat i tidiga trådar om vad du äter). Börja träna. Lägg till antingen ett par glas mjölk, eller någon portion keso eller ngn proteinshake per dag. Eller ta extra mkt pålägg på mackorna såsom ost, skinka, ägg, tonfisk, köttbullar, korv etc. Sen kan du fortsätta med din gamla kost (du kan även träna utan att göra några förändringar alls). Först när du kommit upp på en ganska hög nivå av träning kan du börja fundera på att göra lite förbättringar av din kost. Men låt inte det hindra dig från att börja träna. Det är mer ett mentalt hinder som du lagt upp.

Sen din önskan om ett piller. Det finns redan. I form av shakes. Välj någon med högt energiinnehåll (finns på apoteket) eller drick några fler per dag av de som är tänkta till träning/bantning. Du kan leva på dem (men magen kommer bli lite trög när du inte äter fibrer. Men käka några mackor/knäckebröd också per dag så får du i dig fibrer).
Det finns någon utbredd föreställning om att man måste äta mycket protein och ta diverse tillskott så fort man sätter foten på ett gym.
 
Just nu inget alls eftersom träningen inte kommer ge något förrän jag äter rätt. Har provat att träna tidigare men gav ingenting.
Fast självklart ger den någonting, även om du inte äter "rätt"! :) Särskilt om du i dagsläget inte tränar alls och kanske dessutom inte vardagsmotionerar något.

Jag brukar alltid börja med träningen, och sedan kommer suget efter bättre mat som ett brev på posten efter kanske en vecka eller två. Andra fungerar tvärtom medan en del funkar bäst med att göra båda förändringarna samtidigt, kanske stegvis eller kanske radikalt.

Eftersom du beskriver det som att du är osugen på mycket i matväg, och verkar vara osugen på livet i allmänhet, skulle jag verkligen råda dig att starta med träning så snart du kan. Träning med förhöjd puls släpper lös endorfiner som gör att du mår bra. Maten kan komma i efterhand - det är inte så viktigt förrän du börjar träna hårt. Huvudsaken är att du får i dig näring och vätska.
 
Den där måltiden vid 12. Äter du den i bilen eller stannar du och äter den på något uteställe?

Om du bara äter sånt du har med dig så kan det vara en god i´de att istället lägga en slant på att äta utelunch? Då får du i alla fall en komplett måltid varje dag.
Äter i bilen, inte det lättaste att tajma in vart man är, körtid, vägarbetstidslagen, parkeringsmöjligheter för 24-m där man inte behöver tappa flera minuter på rasten för att man ska gå en bra bit. Inte varje dag det där klaffar, ibland har jag en timme rast, ibland 45min och ibland 30min beroende helt på hur jag var tvungen att ta frukost rasten.
Därför jag är lite inne på den sortens målltid när jag kommer hem.
 
Om jag var du skulle jag släppa tankekopplingen mat/träning just nu, och styra upp maten till att börja med. Och där finns det inte så många genvägar (förutom halvfabrikaten som räknades upp i tråden), man måste helt enkelt laga mat. Jag är som du, tycker det är aptråkigt, men äta måste man ju.

Så jag skulle strunta i ”hur äter man rätt, hur mycket protein, hur mycket grönt osv”. Googla fram lättlagade recept, göra en stor sallad till varje lunch/middag osv.

Träna det du orkar under tiden och när du fått styr på ätandet kommer du också märka att du orkar mer.
 
Jag är inte heller speciellt road av matlagning, här är mina lösningar:

Smoothie är ju smidigt att ta med, förvara i termos. Har man i till exempel vaniljkvarg och kokosmjölk så blir den betydligt mer mättande. Jag slänger även i broccoli och spenat med eftersom jag är lite dålig på att äta grönsaker. Gör oftast för 2-3 dagar för att slippa diska kannan så ofta. Häller upp i behållare så är bara att ta med en från kylen på morgonen.

Havregrynsgröt i micron. Inte bara till frukost. Ha i en stor sked keso för bättre mättnad.

Äggröra. Knäcker bara ner äggen i stekjärnet och rör runt med lite salt och peppar. Bättre än kokta ägg eftersom man slipper skala ;) Kan läggas på macka eller ätas direkt eller med annat tillbehör.

Makrill på burk. Fisk är nyttigt och behöver inte vara kyld.

Drickkvarg. Mättande, inget kladd eller disk.

Bakar faktiskt eget bröd oftast. Fast receptet består av keso, ägg och fröer, så rörs enbart ihop. Känns oftast värt besväret då resultatet blir väldigt gott, nyttigt och mättande.

Gör oftast en rejäl sats när jag faktiskt lagar mat, så det räcker 4-5 dagar iaf. Är precis som du hungrig när jag kommer hem från jobb, smidigt att bara slänga in en tallrik i micron då. Blir oftast rotfrukter i ugnen med halloumi till, eller köttfärs och spaghetti.

Går även snabbt att göra bönpasta eller linspasta (högre proteininnehåll än vanlig pasta) och blanda med pesto och keso. Vill man lyxa till så kan man slänga ner lite ost med, av den sort man gillar.

Gör nästan aldrig egen sallad, köper någon färdigsköljd småbladsmix och lägger en näve på tallriken.
 
Och det är nog viktigare att du äter mer (energi) än precis vad du äter. Har man svårt att orka så är det oftast pga man äter för lite. Om du klarar av och gillar att dricka mjölk så är det ett lätt sätt att få i sig extra energi och näring som även är alldeles utmärkt för träningen.
Det är svårt att förklara, men det känns som om kroppen äter upp mina muskler och leder.
Försökte få hjälp av vården för det känns som någonstans har det blivit fel och jag vet inte om Jag löser det.
Därför tänkte jag på tips hur man kan lägga upp måltiderna, som även funkar praktiskt. Det verkar som jag saknar något. Sen nuvarande kost är inget jag kan leva på i längden. Det är den känslan jag får.
 
Jag tycker att du komplicerar saker väldigt mycket. Det finns enormt mycket halvfabrikat, ät det om du inte orkar laga något. T ex så krävs det nästan noll arbetsinsats att ta fram en påse klyftpotatis ur frysen och slänga in i ugnen. Pastasåser finns färdiga att värma, köper du färsk pasta tar det bara någon minut att koka, är den fylld så betyder det ännu mer energi. Äter du fisk? Finns färdiga såser att hälla över fisken och sen sköter den sig själv i ugnen, frysta äter i micron och lite potatis till det. Eller något thaiinspirerat, finns massor med såser och smaksättningar att välja på. Funkar med alla animaliska proteiner och även tofu för den delen. Frysta wokgrönsaker och räkor blir minst arbetsinsats, koka risnudlar till så är middagen klar på en kvart, om ens det.

Lunchen behöver inte heller vara så komplicerad. Gillar du ost? Baguetteröror? Chark någon gång ibland (ska man inte äta för ofta). En bit gott bröd till det, och sen kan du äta frukt eller grönsaker vid sidan av istället för att stå och hacka sallad.
Som jag skrivit tidigare är det inte bara själva arbetsinsatsen som tar emot att laga mat.
Fisk är ingen höjdare, händer lite då och då att jag äter makrill i tomatsås och laxfilé.

Angående ost beror det på, är den smaklös/mild då går det.

Vad innebär Chark? Du skriver att man inte ska äta så ofta. Varför då? :confused: Är inte alls med på tåget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 280
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp