Bukefalos 28 år!

Äta rätt till träning

Jag vet att du inte tränar just nu, jag frågade hur du tränade förut när du tyckte att det inte gav någonting. :)
Min trötta hjärna är inte riktigt med i svängarna. Jag minns inte riktigt, har för mig det var powerwalks, lite bålstyrka, typ situps och sånt. Minns ej om det var något mer eller jo jag red då också, men det är inget jag gör längre.
 
Angående frys etc så håller sig mkt mat fräsch i kylskåp i flera dagar. så det är inte kört om man inte har frys.
 
Om du inte har matlust nu så kanske frukt känns lättare att äta?
gör fruktsallad? Melon är ju friskt och gott tex.
 
Köp takeaway istället? Köp några portioner åt gången så är det bara att värma.

Brie är ju supermilt och energirikt t ex. Och gott i baguette. Eller såna där babybell? Smakar noll och intet.

Chark är kallt, behandlat kött som korv, bacon, skinka etc. Är lite för cancerframkallande för att vara bra att äta mycket av.
Takeaway? Vet knappt vad det är, troligen för att det inte finns här.
Det jag tänker på när jag hör ordet är typ asiastisk mat i pappkartonger. Får en känsla att det inte var det som menades.
 
Min trötta hjärna är inte riktigt med i svängarna. Jag minns inte riktigt, har för mig det var powerwalks, lite bålstyrka, typ situps och sånt. Minns ej om det var något mer eller jo jag red då också, men det är inget jag gör längre.

Okej, men det låter ju som att du satsade på kondisträning, vilket inte är rätt typ av träning om du vill bygga muskler. Om det var ditt mål då att bygga muskler så är det inte så konstigt att du tyckte att det inte "hände något". För att bygga muskler ska man lyfta tungt, flera dagar i veckan. Du kanske skulle försöka träffa en PT för att få ett utarbetat program att gå efter?
 
Börja träna och bara ät mer vanlig mat. Människor behöver inte ändra kosten bara för att de börjar vardagsträna lite och man behöver absolut inte ändra kosten innan man börjar träna.

Har för mig att ämnet "du äter för lite" varit på tapeten förut i ditt fall och åtgärden är rätt enkel; ät mer.

Man kan leva på pizza och ändå träna och bygga muskler om man vill det, hänger helt enkelt på hur mycket energi man får in i kroppen i förhållande till hur mycket man gör av med och äter man lite, så måste man äta mer. Simple as that.
Just den matten har jag ingen aning om, supersvårt att veta mad kroppen gör av med.
 
Det är en väldigt liten frys, precis att det får plats potatisbullar och nån mer påse.

Jag har semester nu och mår skit, vill tillbaka och jobba. Klättrar på väggarna av att vara hemma. Har varit ute och gåttt lite promenader. Men i den här värmen som är nu orkar man knappt gå utanför ytterdörren.

Jag vet att jag gjort pannkakor och sen ätit de jag ville ha den dagen jag gjorde dom och resten ställs i kylskåpet, för att ätas kalla.
Har hört att man kan ha annat i dom än socker/sylt, men ej kommit så långt att testa.
Har väl varit lite av en fegis kanske.

Köpte hem risgrynsgröt häromdan för att ha något att äta. Har försökt tänka ett lagat mål mat om dan. Går sådär och då har jag ändå semester, funkar det inte nu vet jag inte hur det ska funka när jag jobbar. Känner mig ärligt talat rätt misslyckad som inte ens kan fixa mat. :(
Det går också att göra pannkakor på annat än "standardrecept" om man nu vill ha dem nyttigare. Det gör jag, och har i sylt ändå (sådan med mer bär än socker). På så vis känns det bättre att äta dem och de mättar dessutom bättre då. Du har inga vänner/bekanta som gillar att laga mat? Kanske ni kan äta tillsammans ibland eller så? Jag själv tycker att det är mycket roligare med mat om jag äter tillsammans med någon, så när jag väl har matsällskap försöker jag få till så att vi lagar någon ny (men enkel) maträtt, sedan tar jag inspiration från det till att göra egen mat. Då blir det i alla fall lite lättare.
 
Takeaway? Vet knappt vad det är, troligen för att det inte finns här.
Det jag tänker på när jag hör ordet är typ asiastisk mat i pappkartonger. Får en känsla att det inte var det som menades.
Ja alltså att du äter restaurangmat hemma.

Kolla in asiatiska hyllan i mataffären. Där brukar finnas färdiga grytbaser på burk (med kokosmjölk). I princip färdiga att äta om du kokar lite kött i såsen. Som frysta räkor. Kyckling finns nog också färdigakuret i kyldisken. Eller såser på flaska, t ex teriyaki. Stek en bit lax eller kyckling, i med frysta wokgrönsaker och sås. Ät med ris eller nudlar. Eller pulver som du blandar med vatten till en sås (står på paketet hur du ska göra). Bitar av frusen quorn funkar också. Bara att hälla i så mycket som du vill ha.

Med halvfabrikat så går det supersnabbt och kräver mkt liten insats.
 
Du har fått mängder av bra råd.

Jag tror att lösningen skulle kunna vara planering. Och att du tänker att det är viktigare att du får i dig energi än att det är helt rätt. Vägen via dietappar känns lite galen eftersom de i regel är designade för människor som vill gå ner i vikt.

Med planering menar jag att du underlättar för dig själv så att du inte hamnar i läget att du kommer hem helt slut och inte orkar laga mat. Att vara helt slut efter en lång arbetsdag är inte konstigt och många människor förbereder mat mer eller mindre för att orka. Om du ser till att ha sådant som snabbt blir bra matiga smörgåsar (kokta ägg, stekt ägg, makrill i tomatsås, knäckebröd) hemma som nödlösning dagar du orkar absolut ingenting och bra färdigrätter eller färsk fylld pasta hemma för dagar du klarar att koka upp lite vatten är en bra början. Sedan kopplar du in autopiloten och jobbar in rutinen att äta. Du ska äta varje kväll, basta!

Färsk fylld pasta lagar du genom att koka upp vatten med lite salt i en kastrull och så har du i pastan, som kokar klart på bara någon minut (exakt tid står på paketet). Med en klick (eventuellt smaksatt) crème fraiche och eventuellt någon rå grönsak är du hemma.

Jag tror att du kan ha nytta av att fundera på vad du tycker är gott att äta och se till att ha sånt som är lättätet hemma till en början. Sen när du fått in rutinen kan du börja ta ut svängarna och prova dig fram tilla nya favoriter.
Det är just där det brister - planeringen.
En jobbdag är det princip smörgås som gäller, sen är tanken det lagade målet mat när jag kommer hem. Blir dock oftast inte så och jag har försökt hitta alternativa vägar, men utan resultat.

Det känns som om det är så mycket som hänger ihop och jag har fastnat i en ond cirkel.
 
En del mat kräver knappt tillagning tex köp rostbiff eller lax i skivor eller grillad kyckling och gör sallad till.
eller köp en keso och lägg ner äpple eller annan frukt och du har ett mellanmål.
en macka kan bli matig med kyckling eller ägg på.
Det där har jag inte tänkte på att man kan blanda keso med frukt. Ibland tänker jag visst inte utanför boxen. 🙄😅
 
Hur äter man mer mat när man ingen aptit har? 🤔
Man äter saker man tycker om eller så tvingar man i sig mat. Det andra alternativet blir sällan bra.

Du måste till att börja med fokusera på det du kan och vill äta och kanske komplettera med lite näringsshakes. Sedan får du försöka lära dig nya saker att gilla..
 
Hur äter man mer mat när man ingen aptit har? 🤔
Jag hade satsat på mer energität mat faktiskt. Men det är ju så att magsäcken anpassar sig. Äter du väldigt lite så kommer magsäcken också att kännas full tidigare. Lösningen på det problemet är helt enkelt att äta större portioner.
 
Angående frys etc så håller sig mkt mat fräsch i kylskåp i flera dagar. så det är inte kört om man inte har frys.
Om du inte har matlust nu så kanske frukt känns lättare att äta?
gör fruktsallad? Melon är ju friskt och gott tex.
Brukar ha maten i kylskåpet, fruktsallad va längesen. Melon är ingen hit, säger att jag e kräsen. 🙈

Det går också att göra pannkakor på annat än "standardrecept" om man nu vill ha dem nyttigare. Det gör jag, och har i sylt ändå (sådan med mer bär än socker). På så vis känns det bättre att äta dem och de mättar dessutom bättre då. Du har inga vänner/bekanta som gillar att laga mat? Kanske ni kan äta tillsammans ibland eller så? Jag själv tycker att det är mycket roligare med mat om jag äter tillsammans med någon, så när jag väl har matsällskap försöker jag få till så att vi lagar någon ny (men enkel) maträtt, sedan tar jag inspiration från det till att göra egen mat. Då blir det i alla fall lite lättare.
Har ju knappt några vänner. De jag har bor får långt bort. :( annars var det väl en god idé.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 289
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 371
Senast: Juli0a
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp