Äta rätt till träning

Varför tror du att du behöver ändra din kost för att kunna träna? Tror du att kosten ska ge dig orken att börja träna eller tror du att träningen kommer bryta ner dig?

Jag kan nästan garantera dig att du inte kommer träna på en sådan nivå att du behöver göra några omfattande förändringar av din kost (jag minns vad du berättat i tidiga trådar om vad du äter). Börja träna. Lägg till antingen ett par glas mjölk, eller någon portion keso eller ngn proteinshake per dag. Eller ta extra mkt pålägg på mackorna såsom ost, skinka, ägg, tonfisk, köttbullar, korv etc. Sen kan du fortsätta med din gamla kost (du kan även träna utan att göra några förändringar alls). Först när du kommit upp på en ganska hög nivå av träning kan du börja fundera på att göra lite förbättringar av din kost. Men låt inte det hindra dig från att börja träna. Det är mer ett mentalt hinder som du lagt upp.

Sen din önskan om ett piller. Det finns redan. I form av shakes. Välj någon med högt energiinnehåll (finns på apoteket) eller drick några fler per dag av de som är tänkta till träning/bantning. Du kan leva på dem (men magen kommer bli lite trög när du inte äter fibrer. Men käka några mackor/knäckebröd också per dag så får du i dig fibrer).
För att den inte täcker jobba + träning, jobbet är väldigt fysiskt och jag vill träna för att hålla.
Men innan jag kommer igång med träningsbiten måste jag lösa kosten först.
Jag är inte nöjd över min kost idag och vill ändra den.
 
Jag blev kondunderad då charken i affären har så mycket olika.

Ja, det brukar finnas mycket att välja och vraka mellan efter tyckte och smak.
Du kanske missade mitt inlägg förut, men hur tränade du innan när du inte tyckte att det gav något?
 
Fast självklart ger den någonting, även om du inte äter "rätt"! :) Särskilt om du i dagsläget inte tränar alls och kanske dessutom inte vardagsmotionerar något.

Jag brukar alltid börja med träningen, och sedan kommer suget efter bättre mat som ett brev på posten efter kanske en vecka eller två. Andra fungerar tvärtom medan en del funkar bäst med att göra båda förändringarna samtidigt, kanske stegvis eller kanske radikalt.

Eftersom du beskriver det som att du är osugen på mycket i matväg, och verkar vara osugen på livet i allmänhet, skulle jag verkligen råda dig att starta med träning så snart du kan. Träning med förhöjd puls släpper lös endorfiner som gör att du mår bra. Maten kan komma i efterhand - det är inte så viktigt förrän du börjar träna hårt. Huvudsaken är att du får i dig näring och vätska.
Tja, vardagsmotion kommer med jobbet, men vill bygga på med mer träning, speciellt för att stärka musklerna i rygg och knän.
Har tagit en del raska promenader, då mina knän inte gillar att jag cyklar eller joggar, hänger troligen ihop med att musklerna är svaga där.
 
Du skriver att du inte har möjlighet att frysa in mat pga liten frys. Men.. vad har du i frysen då? Sedan klarar sig mycket färdig mat i kylskåp åtminstone några dagar. Om du då tar en ledig dag och lagar betydligt mer än vad du äter till en måltid, då kan du lägga in någon portion i matlåda i kylen och någon portion i frysen. Då blir det jättelätt att snabbt få mat sedan.

Jag själv tex, jag gjorde massor av smet till våfflor igår, sedan gjorde jag de våfflor jag ville ha och satte in resten av smeten i kylskåpet. På så sätt kan jag lätt och snabbt få färska, goda våfflor även idag och i övermorgon. Så gör jag även med färs (kokar sedan pasta och äter till, men att koka pasta kräver ju noll ansträngning) och ibland äter jag mackor till middag. Då blir det något så nyttigt bröd som möjligt med mjukost och massor av grönsaker på. Grönsakerna kan jag också hacka upp massor av och sedan spara i matlåda i kylskåpet och blanda i nästa måltid.

Precis som någon annan var inne på så låter det ju inte som att du behöver tänka så mycket på att äta rätt, utan mer att äta öht. Äter du mat och undviker godis samt ren snabbmat, då lär det bli betydligt bättre än vad det är i nuläget. Sedan med träningen... Nu vet jag inte hur du är, men jag själv kan aldrig någonsin börja med kosten för att sedan träna, mina matvanor är på tok för katastrofala för att det ska gå och mitt matlagningsintresse obefintligt. Det jag gör är att träna, massor, för då blir jag hungrig och sugen på mat istället för "skräp" och onyttigheter. Om jag inte är rejält fysiskt aktiv varje dag, då blir jag inte heller hungrig och då äter jag inte. Det går inte. Jag kan i bästa fall tvinga i mig någon macka om jag inte håller igång.

Det är också en anledning till att jag har fysiskt krävande jobb, hundar att vara aktiv med och utöver det även tränar lite själv på fritiden. Som det är nu så är det lättare för mig på vardagarna att räkna på hur många minuter jag sitter still än hur många minuter jag rör på mig... Men då mår jag också bra, äter bra och sover bra. Helgerna är oftare kaos, för att jag inte håller igång på samma sätt då. En dag ledigt klarar jag, sedan längtar jag till jobbet.
 
Som jag skrivit tidigare är det inte bara själva arbetsinsatsen som tar emot att laga mat.
Fisk är ingen höjdare, händer lite då och då att jag äter makrill i tomatsås och laxfilé.

Angående ost beror det på, är den smaklös/mild då går det.

Vad innebär Chark? Du skriver att man inte ska äta så ofta. Varför då? :confused: Är inte alls med på tåget.
Köp takeaway istället? Köp några portioner åt gången så är det bara att värma.

Brie är ju supermilt och energirikt t ex. Och gott i baguette. Eller såna där babybell? Smakar noll och intet.

Chark är kallt, behandlat kött som korv, bacon, skinka etc. Är lite för cancerframkallande för att vara bra att äta mycket av.
 
Ja, det brukar finnas mycket att välja och vraka mellan efter tyckte och smak.
Du kanske missade mitt inlägg förut, men hur tränade du innan när du inte tyckte att det gav något?
Jag håller på att försöka ta mig igenom alla kommentarer. Är lite osmidigt på mobilen bara. Så det tar lite tid. 😅

Jag vet inte riktigt vad du menar med hur jag tränar? Jag tränar inte alls just nu.
 
Om jag var du skulle jag släppa tankekopplingen mat/träning just nu, och styra upp maten till att börja med. Och där finns det inte så många genvägar (förutom halvfabrikaten som räknades upp i tråden), man måste helt enkelt laga mat. Jag är som du, tycker det är aptråkigt, men äta måste man ju.

Så jag skulle strunta i ”hur äter man rätt, hur mycket protein, hur mycket grönt osv”. Googla fram lättlagade recept, göra en stor sallad till varje lunch/middag osv.

Träna det du orkar under tiden och när du fått styr på ätandet kommer du också märka att du orkar mer.
Tyvärr hjälper inte det mig. Har flera kokböcker hemma om lättlagat till vardags, men inget som tilltalar och verkar smidigt och gott att göra.

Halvfabrikat vet jag knappt vad det innebär. Känns som det är dags att gå till affärn och kolla i hyllorna.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med hur jag tränar? Jag tränar inte alls just nu.

Börja träna och bara ät mer vanlig mat. Människor behöver inte ändra kosten bara för att de börjar vardagsträna lite och man behöver absolut inte ändra kosten innan man börjar träna.

Har för mig att ämnet "du äter för lite" varit på tapeten förut i ditt fall och åtgärden är rätt enkel; ät mer.

Man kan leva på pizza och ändå träna och bygga muskler om man vill det, hänger helt enkelt på hur mycket energi man får in i kroppen i förhållande till hur mycket man gör av med och äter man lite, så måste man äta mer. Simple as that.
 
Jag håller på att försöka ta mig igenom alla kommentarer. Är lite osmidigt på mobilen bara. Så det tar lite tid. 😅

Jag vet inte riktigt vad du menar med hur jag tränar? Jag tränar inte alls just nu.

Jag vet att du inte tränar just nu, jag frågade hur du tränade förut när du tyckte att det inte gav någonting. :)
 
Jag är inte heller speciellt road av matlagning, här är mina lösningar:

Smoothie är ju smidigt att ta med, förvara i termos. Har man i till exempel vaniljkvarg och kokosmjölk så blir den betydligt mer mättande. Jag slänger även i broccoli och spenat med eftersom jag är lite dålig på att äta grönsaker. Gör oftast för 2-3 dagar för att slippa diska kannan så ofta. Häller upp i behållare så är bara att ta med en från kylen på morgonen.

Havregrynsgröt i micron. Inte bara till frukost. Ha i en stor sked keso för bättre mättnad.

Äggröra. Knäcker bara ner äggen i stekjärnet och rör runt med lite salt och peppar. Bättre än kokta ägg eftersom man slipper skala ;) Kan läggas på macka eller ätas direkt eller med annat tillbehör.

Makrill på burk. Fisk är nyttigt och behöver inte vara kyld.

Drickkvarg. Mättande, inget kladd eller disk.

Bakar faktiskt eget bröd oftast. Fast receptet består av keso, ägg och fröer, så rörs enbart ihop. Känns oftast värt besväret då resultatet blir väldigt gott, nyttigt och mättande.

Gör oftast en rejäl sats när jag faktiskt lagar mat, så det räcker 4-5 dagar iaf. Är precis som du hungrig när jag kommer hem från jobb, smidigt att bara slänga in en tallrik i micron då. Blir oftast rotfrukter i ugnen med halloumi till, eller köttfärs och spaghetti.

Går även snabbt att göra bönpasta eller linspasta (högre proteininnehåll än vanlig pasta) och blanda med pesto och keso. Vill man lyxa till så kan man slänga ner lite ost med, av den sort man gillar.

Gör nästan aldrig egen sallad, köper någon färdigsköljd småbladsmix och lägger en näve på tallriken.
Hmmm, smoothies görs väl av en såndär ”mixer” eller? Jag äger ingen sådan och har tyvärr knappt plats bland hyllor och bänkar. Nackdel med litet kök. Eller går de att göra på annat sätt?

Havregrynsgröt går fet bort, då jag ej gillar det. Har gjort mannagrynsgröt någon gång i micron, men det tar för lång tid, inget jag hinner på morgonen.

Är det nyttigare med den sortens äggröra du nämner än t ex ett stekt ägg?

Kvarg gillar jag inte heller, likaså pesto tillhör den kategorin också.

För mig är det nästintill omöjligt att laga mat för en portion. Det blir alltid flera, men det blir lite enformigt att äta samma flera dagar i rad, fast kanske inte ska säga något egentligen.
 
Du har fått mängder av bra råd.

Jag tror att lösningen skulle kunna vara planering. Och att du tänker att det är viktigare att du får i dig energi än att det är helt rätt. Vägen via dietappar känns lite galen eftersom de i regel är designade för människor som vill gå ner i vikt.

Med planering menar jag att du underlättar för dig själv så att du inte hamnar i läget att du kommer hem helt slut och inte orkar laga mat. Att vara helt slut efter en lång arbetsdag är inte konstigt och många människor förbereder mat mer eller mindre för att orka. Om du ser till att ha sådant som snabbt blir bra matiga smörgåsar (kokta ägg, stekt ägg, makrill i tomatsås, knäckebröd) hemma som nödlösning dagar du orkar absolut ingenting och bra färdigrätter eller färsk fylld pasta hemma för dagar du klarar att koka upp lite vatten är en bra början. Sedan kopplar du in autopiloten och jobbar in rutinen att äta. Du ska äta varje kväll, basta!

Färsk fylld pasta lagar du genom att koka upp vatten med lite salt i en kastrull och så har du i pastan, som kokar klart på bara någon minut (exakt tid står på paketet). Med en klick (eventuellt smaksatt) crème fraiche och eventuellt någon rå grönsak är du hemma.

Jag tror att du kan ha nytta av att fundera på vad du tycker är gott att äta och se till att ha sånt som är lättätet hemma till en början. Sen när du fått in rutinen kan du börja ta ut svängarna och prova dig fram tilla nya favoriter.
 
Hmmm, smoothies görs väl av en såndär ”mixer” eller? Jag äger ingen sådan och har tyvärr knappt plats bland hyllor och bänkar. Nackdel med litet kök. Eller går de att göra på annat sätt?

Havregrynsgröt går fet bort, då jag ej gillar det. Har gjort mannagrynsgröt någon gång i micron, men det tar för lång tid, inget jag hinner på morgonen.

Är det nyttigare med den sortens äggröra du nämner än t ex ett stekt ägg?

Kvarg gillar jag inte heller, likaså pesto tillhör den kategorin också.

För mig är det nästintill omöjligt att laga mat för en portion. Det blir alltid flera, men det blir lite enformigt att äta samma flera dagar i rad, fast kanske inte ska säga något egentligen.
Stekt ägg och äggröra är precis lika ”nyttigt”. I ditt fall är nyttig mat den mat du lyckas äta, tror jag. Mycket hellre nästan rätt än helt fel.
 
Pastasallad är ju enkelt, lätt, går att variera i all oändlighet, ger bra energi och håller flera dagar i kylen = Enkelt att ta en tallrik vilken tid på dagen som helst. Spelar ingen roll om det är på kvällen eller på morgonen eller om man har gott om tid eller inte..
 
Du skriver att du inte har möjlighet att frysa in mat pga liten frys. Men.. vad har du i frysen då? Sedan klarar sig mycket färdig mat i kylskåp åtminstone några dagar. Om du då tar en ledig dag och lagar betydligt mer än vad du äter till en måltid, då kan du lägga in någon portion i matlåda i kylen och någon portion i frysen. Då blir det jättelätt att snabbt få mat sedan.

Jag själv tex, jag gjorde massor av smet till våfflor igår, sedan gjorde jag de våfflor jag ville ha och satte in resten av smeten i kylskåpet. På så sätt kan jag lätt och snabbt få färska, goda våfflor även idag och i övermorgon. Så gör jag även med färs (kokar sedan pasta och äter till, men att koka pasta kräver ju noll ansträngning) och ibland äter jag mackor till middag. Då blir det något så nyttigt bröd som möjligt med mjukost och massor av grönsaker på. Grönsakerna kan jag också hacka upp massor av och sedan spara i matlåda i kylskåpet och blanda i nästa måltid.

Precis som någon annan var inne på så låter det ju inte som att du behöver tänka så mycket på att äta rätt, utan mer att äta öht. Äter du mat och undviker godis samt ren snabbmat, då lär det bli betydligt bättre än vad det är i nuläget. Sedan med träningen... Nu vet jag inte hur du är, men jag själv kan aldrig någonsin börja med kosten för att sedan träna, mina matvanor är på tok för katastrofala för att det ska gå och mitt matlagningsintresse obefintligt. Det jag gör är att träna, massor, för då blir jag hungrig och sugen på mat istället för "skräp" och onyttigheter. Om jag inte är rejält fysiskt aktiv varje dag, då blir jag inte heller hungrig och då äter jag inte. Det går inte. Jag kan i bästa fall tvinga i mig någon macka om jag inte håller igång.

Det är också en anledning till att jag har fysiskt krävande jobb, hundar att vara aktiv med och utöver det även tränar lite själv på fritiden. Som det är nu så är det lättare för mig på vardagarna att räkna på hur många minuter jag sitter still än hur många minuter jag rör på mig... Men då mår jag också bra, äter bra och sover bra. Helgerna är oftare kaos, för att jag inte håller igång på samma sätt då. En dag ledigt klarar jag, sedan längtar jag till jobbet.
Det är en väldigt liten frys, precis att det får plats potatisbullar och nån mer påse.

Jag har semester nu och mår skit, vill tillbaka och jobba. Klättrar på väggarna av att vara hemma. Har varit ute och gåttt lite promenader. Men i den här värmen som är nu orkar man knappt gå utanför ytterdörren.

Jag vet att jag gjort pannkakor och sen ätit de jag ville ha den dagen jag gjorde dom och resten ställs i kylskåpet, för att ätas kalla.
Har hört att man kan ha annat i dom än socker/sylt, men ej kommit så långt att testa.
Har väl varit lite av en fegis kanske.

Köpte hem risgrynsgröt häromdan för att ha något att äta. Har försökt tänka ett lagat mål mat om dan. Går sådär och då har jag ändå semester, funkar det inte nu vet jag inte hur det ska funka när jag jobbar. Känner mig ärligt talat rätt misslyckad som inte ens kan fixa mat. :(
 
En del mat kräver knappt tillagning tex köp rostbiff eller lax i skivor eller grillad kyckling och gör sallad till.
eller köp en keso och lägg ner äpple eller annan frukt och du har ett mellanmål.
en macka kan bli matig med kyckling eller ägg på.
 
Det är en väldigt liten frys, precis att det får plats potatisbullar och nån mer påse.

Jag har semester nu och mår skit, vill tillbaka och jobba. Klättrar på väggarna av att vara hemma. Har varit ute och gåttt lite promenader. Men i den här värmen som är nu orkar man knappt gå utanför ytterdörren.

Jag vet att jag gjort pannkakor och sen ätit de jag ville ha den dagen jag gjorde dom och resten ställs i kylskåpet, för att ätas kalla.
Har hört att man kan ha annat i dom än socker/sylt, men ej kommit så långt att testa.
Har väl varit lite av en fegis kanske.

Köpte hem risgrynsgröt häromdan för att ha något att äta. Har försökt tänka ett lagat mål mat om dan. Går sådär och då har jag ändå semester, funkar det inte nu vet jag inte hur det ska funka när jag jobbar. Känner mig ärligt talat rätt misslyckad som inte ens kan fixa mat. :(

Gå en matlagningskurs? Kan ju ge den push du behöver för bättre självförtroende i köket och mer idéer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 280
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 154
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp