AI-skrivna texter på Facebook

Bukefalos 30 år!

Hittar inte din kommentar, är den borttagen? I så fall kan man ju verkligen ana att du trampade på en öm tå.

Det är helt sjuuuukt hur många som kommenterar och hyllar texterna! Nästan så att jag, som egentligen känner mig tvärsäker på att de är AI-genererade, blir osäker för... om så många tror att det är hon själv som skriver, då måste det väl vara jag som har fel? O_o

Sen att så många tycker att det är helt fantastiska texter, DET BÄSTA DE HAR LÄST, oavsett om de är AI-genererade eller inte, är ett annat MYCKET stort frågetecken för mig. Men smaken är som baken.

Svårt att hitta bland alla kommentarer men den jag såg stod kvar ännu + en minst annan som kommit till "chatgpt text, börjar bli lite tradigt". Som också fått standardiserade hjärtan som svar. Det är ju inget förnekande i alla fall? Men jag är också lite tveksam om kommentarerna ens läses.

Men jag håller också med om det något överdrivna hyllandet, oavsett upphovsmaskin/upphovskvinna. Känns som att målgruppen är en tacksam kombination av lätt att underhålla, bara det är ett ämne som känns bekant, och dessutom okritisk över genomsnittet.

Åh tack för att det finns fler som förstår när det är AI och fullkomligt avskyr detta! Jag håller på att bli galen! Vore väl bäst att sluta med Facebook, men jag tycker att det är så användbart till grupper, info från ridklubbar osv.

Det är helt SJUKT hur folk håller på, både med AI-texter och dessa vidriga AI-affischer. Det är jättemånga ridklubbar som postar AI-affischer gör att göra reklam/informera om sina tävlingar och andra aktiviteter. Den som gjort det tror kanske att det ser proffsigt och fint ut? 😵‍💫 Snälla skriv bara något enkelt i Word/Google Dokument istället. Skulle ta typ lika lång tid som att skriva prompten?

Och dessa texter som trådstarten handlar om, de är ännu värre. Just för att den som postar verkligen vill få folk att tro att de själva skrivit den? Varfööör? De som kommenterar är egentligen ännu värre. HUR kan inte folk förstå att det är AI? Jag har stört mig för mycket på fenomenet och klickat mig in på kommentarer bara för att se om folk verkligen går på det, så tyvärr har jag totalt förstört min algoritm och får upp massor av sånt här, från folk jag inte följer/är vän med.

Och nu i helgen... Alla bilder med AI-midsommarkransar? 😫 De kom däremot från folk jag följer/är vän med. T.ex: En bild på en persons två katter, med helt "perfekta" små midsommarkransar på sig som helt uppenbart är AI-genererade, och person efter person som kommenterar: "Åååh, hur fick du dem att finna sig i detta?", "Vilka fina små kransar du har gjort! 😍" osv... Jisses!

Detta med att man skulle vara en boomer för att man INTE gillar AI håller jag absolut inte med om, det är ju precis tvärtom! 90 % framförallt de påhejande kommentarerna på dessa AI-inlägg kommer från generationen boomers. Givetvis inte alla boomers, förlåt! Men många, många.
Jag har slutat bli förvånad över att folk inte ser att det är AI. När folk skickar :heart på bilder av hästar med 5 (eller 3) ben och bilder på giraffer som bär sina ungar fast klamrade kring halsen så inser man att det inte finns någon ände på människors dumhet.

Jag har slutat bli förvånad över att folk inte ser att det är AI. När folk skickar :heart på bilder av hästar med 5 (eller 3) ben och bilder på giraffer som bär sina ungar fast klamrade kring halsen så inser man att det inte finns någon ände på människors dumhet.
Källkritik är ju inte nåt folk längre ägnar sig åt, när man frågar om vilken källa dom har för påståendet eller varifrån bilden kommer blir dom istället fly förbannade.:banghead:

Någon gjorde reklam för sitt material i en lärargrupp, med en sån där typisk AI-poster. Materialet handlade om miljön. 😂 Jag skrev och ifrågasatte.

Men folk hade hunnit skriva "Åh vilken fin bild!" "Finns såna skyltar att köpa någonstans?" Kära lärarkollegor... Nej, bara nej!

Påminner mig förresten om en utbildningsdag kommunen hade för oss lärare för typ 1,5 år sedan. Vi skulle bland annat lära oss att använda AI för att skapa bilder. :banghead: Minns en kollega som stolt visade upp sina bilder på en föreläsning, det var då det fortfarande var typ sex fingrar och andra missar i varenda bild.

Någon gjorde reklam för sitt material i en lärargrupp, med en sån där typisk AI-poster. Materialet handlade om miljön. 😂 Jag skrev och ifrågasatte.

Men folk hade hunnit skriva "Åh vilken fin bild!" "Finns såna skyltar att köpa någonstans?" Kära lärarkollegor... Nej, bara nej!

Påminner mig förresten om en utbildningsdag kommunen hade för oss lärare för typ 1,5 år sedan. Vi skulle bland annat lära oss att använda AI för att skapa bilder. :banghead: Minns en kollega som stolt visade upp sina bilder på en föreläsning, det var då det fortfarande var typ sex fingrar och andra missar i varenda bild.
Jag gick en basutbildning i datorkunskap 1986. Mitt nedskrivna mål var att våga trycka på tangenterna. Min lärare suckade när han för förtituseende gången fick trassla ut mig och konstaterade att jag nått mitt mål.
Vad jag lyckades lära mig? Att göra svartvita påskkort. Det var stort för mig. Och så skrev vi ut recept!

Gud jag börjar bli riktigt rädd för vad folk går på.

Ok, nu glider jag ifrån det tråden handlade om från början, men ändå AI på Facebook så jag hoppas att det är okej.

Jag är med i en grupp för människor med fånghästar. En person hade länkat en reklamfilm om ett tillskott till fånghästar och frågade om någon hade erfarenhet av det, och skrev att reklamen i alla fall var väldigt bra. Jag tittade på den och blev på riktigt rädd. Rädd för hur människor INTE ser att den är AI-genererad! Det var för mig väldigt, väldigt uppenbart. Människor och hästar var AI-genererade, visst det var kanske inte JÄTTEuppenbart, men människornas uttryck stämde liksom inte riktigt när de pratade. Alla miljöer var för perfekta. Och vissa klipp var riktigt uppenbart AI ändå. Men flera personer hade skrivit att de blev nyfikna på tillskottet. Som såklart utlovade guld och gröna skogar.

På företagets Facebooksida, som bara funnits sedan maj, finns en annan AI-genererad reklam där en häst i bakgrunden plötsligt får två huvuden.

Finns massa recensioner från "hästägare" och "veterinärer" på deras hemsida, men de namnen går inte att hitta när man söker på dem.

Scamföretag har funnits länge, men som sagt det som gör mig jäkligt rädd är att folk inte ser när videor är AI-genererade, inte ens när det är ganska uppenbart. Jag vet, det finns AI-videor som är så "bra" att nästan ingen kan se det, men i detta fall var det tydligt!

Företaget heter Goodbarn, förresten. Om någon vill gå in på deras Facebooksida och se vad jag menar.

Ok jag fastnade i det här. Bildgooglade en bild som inte såg AI-genererad ut, som på deras hemsida ska föreställa en Sarah Whitaker som ska vara delägare i företaget. Men ganska snabbt hittade jag bilden, det är en ryttare som heter Caroline Burkhardt. Åh jag blir så arg över att företaget ändå över 2 000 följare på Instagram. Det är inte jättemånga, men ändå alldeles för många som gått på deras scam. Källkritik. Källkritik. Källkritik.

Ok jag fastnade i det här. Bildgooglade en bild som inte såg AI-genererad ut, som på deras hemsida ska föreställa en Sarah Whitaker som ska vara delägare i företaget. Men ganska snabbt hittade jag bilden, det är en ryttare som heter Caroline Burkhardt. Åh jag blir så arg över att företaget ändå över 2 000 följare på Instagram. Det är inte jättemånga, men ändå alldeles för många som gått på deras scam. Källkritik. Källkritik. Källkritik.
Det är SÅ ledsamt att det finns så många fula fiskar och folk som inte drar sig alls för att luras för att tjäna pengar :( .

Ok, nu glider jag ifrån det tråden handlade om från början, men ändå AI på Facebook så jag hoppas att det är okej.

Jag är med i en grupp för människor med fånghästar. En person hade länkat en reklamfilm om ett tillskott till fånghästar och frågade om någon hade erfarenhet av det, och skrev att reklamen i alla fall var väldigt bra. Jag tittade på den och blev på riktigt rädd. Rädd för hur människor INTE ser att den är AI-genererad! Det var för mig väldigt, väldigt uppenbart. Människor och hästar var AI-genererade, visst det var kanske inte JÄTTEuppenbart, men människornas uttryck stämde liksom inte riktigt när de pratade. Alla miljöer var för perfekta. Och vissa klipp var riktigt uppenbart AI ändå. Men flera personer hade skrivit att de blev nyfikna på tillskottet. Som såklart utlovade guld och gröna skogar.

På företagets Facebooksida, som bara funnits sedan maj, finns en annan AI-genererad reklam där en häst i bakgrunden plötsligt får två huvuden.

Finns massa recensioner från "hästägare" och "veterinärer" på deras hemsida, men de namnen går inte att hitta när man söker på dem.

Scamföretag har funnits länge, men som sagt det som gör mig jäkligt rädd är att folk inte ser när videor är AI-genererade, inte ens när det är ganska uppenbart. Jag vet, det finns AI-videor som är så "bra" att nästan ingen kan se det, men i detta fall var det tydligt!

Företaget heter Goodbarn, förresten. Om någon vill gå in på deras Facebooksida och se vad jag menar.
Jag tänker att det är lite som det alltid varit med medierapportering och förståelse för varje individ av en artikel.

Om jag läser artiklar i seriösa medier om forskning, resultat och företag jag arbetar med dagligen - så hittar jag mängder med fel där saker fåtts om bakfoten, ibland bara detaljer men ganska ofta också större felaktigheter eller märkliga slutsatser.

Om jag läser en artikel om ett ämne jag inte kan så mycket om så faller ofta tanken, att det låter rimligt och accepterar ”kunskapen”.

I rimlighetens namn är journalister som skriver om områden jag inte är expert inom ungefär lika benägna att skriva felaktigheter…

Även med AI så är det lättare att genomskåda sånt som man har stort intresse av och har kunskap om - och lite enklare att dra fel slutsatser. På ett sätt har AI gjort det enklare att genomskåda - därför att AI har (ännu) sin helt egna signatur i bild och text. Samtidigt som det är helt legitimt att använda AI för att illustrera och beskriva - så länge man inte försöker bedra.

Jag tänker att ”gå på” blir ett svårtolkat begrepp.

Men det är skrämmande på flera sätt.

"Fantastiska" glasögon som bara kostar en bråkdel av vad glasögon faktiskt kostar och påstås fixa alla synfel och ställa in sig automatiskt, hur då? Detta strider helt mot fysikens lagar men med AI-genererade bilder och en svada som skulle göra en beg. bilhandlare grön av avund så köper folk skiten. Kritiskt tänkande, någon?:banghead:

Dessutom är "företagen" godkända av Facebook.:turd:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?