Bukefalos 28 år!

Åka tåg Skåne-Stockholm år 1885 - var det möjligt?

bettysmatte

Trådstartare
Två av mina bokkaraktärer bor i Danmark. De behöver ta sig från Skåne (Malmö, eller var de nu hamnade när de kom till Sverige) till Stockholm. Jag har googlat och försökt hitta, men går bet på om det redan på den tiden gick att ta sig med tåg den sträckan? Någon som har koll på tåghistoria - i detalj :) ?
 
" Stockholm blev förbunden med järnväg till Göteborg 1862 då Västra stambanan öppnades och till Malmö med Södra stambanan 1864."

Från Wikipedia https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_järnvägshistoria
Toppen :) ! Då fanns möjligheten i alla fall. Då behöver jag "bara" försöka få fram lite mer detaljer kring hur lång tid det tog, osv.
 
Riksarkivet, verkar ha tidtabeller. Men tyvärr lär jag inte komma till Stockholm på ett tag.... Om jag lyckas hitta rätt tabell kan jag ev beställa.
Testa att klicka vidare från Järnvägsmuseet till deras vänförening som har ett forum. Har du tur finns det massor av kunniga nördar där som kan hjälpa dig på rätt spår.

Något borde finnas som tryck så det kanske går att få tag på via bibliotek? Kanske den? https://libris.kb.se/bib/3192789
 
Två av mina bokkaraktärer bor i Danmark. De behöver ta sig från Skåne (Malmö, eller var de nu hamnade när de kom till Sverige) till Stockholm. Jag har googlat och försökt hitta, men går bet på om det redan på den tiden gick att ta sig med tåg den sträckan? Någon som har koll på tåghistoria - i detalj :) ?
Kanske var tåg möjligt. Men järnvägarna var inte på samma sätt ett "järnvägsnät" då. Många sträckor var privata och tåg var så nytt och så omtvistat att det nog inte var ett naturligt färdsätt?

Jag kan tänka att det måste ha varit ett helt företag att med tåg ta sig den sträckan och kanske också väldigt dyrt?

Min tanke är att om du vill informera dig så kanske inte tåghistoria är främsta ämnet. snarare kanske mer allmän historia. Om hur man reste, vilka som reste etc. Dvs något en historiker kan svara på?

Min uppfattning har nog varit att man vandrade respektive åkte med skjutsar mellan skjutsställen.
 
Kanske var tåg möjligt. Men järnvägarna var inte på samma sätt ett "järnvägsnät" då. Många sträckor var privata och tåg var så nytt och så omtvistat att det nog inte var ett naturligt färdsätt?

Jag kan tänka att det måste ha varit ett helt företag att med tåg ta sig den sträckan och kanske också väldigt dyrt?

Min tanke är att om du vill informera dig så kanske inte tåghistoria är främsta ämnet. snarare kanske mer allmän historia. Om hur man reste, vilka som reste etc. Dvs något en historiker kan svara på?

Min uppfattning har nog varit att man vandrade respektive åkte med skjutsar mellan skjutsställen.
Båt är ett alternativ också. Längs kusten eller via Göta Kanal. När tog tåg över som dominant för långväga resande?
Relation mellan pris, tid och bekvämlighet kan ha gjort att olika grupper hade olika mönster för vilka ressätt som användes.
 
Som flera andra har varit inne på - du behöver forska grundligt i inte bara om det var tekniskt möjligt utan också om i vilken omfattning det gjordes och vilka som i så fall gjorde det. Vad kostade det i förhållande till lön och övriga kostnader i de samhällsklasser som du beskriver? Även om det fanns 3:e klass är det inte alls säkert att de som reste där åkte några längre sträckor. För stora delar av befolkningen så var det knappast att tänka på att resa någonstans, och att väldigt många då gick som @tanten är inne på. Och då kommer man inte så långt.
Finns ett intressant avsnitt i ett radioprogram som handlar om släktforskning (tror i alla fall att det var det programmet) som handlar om Getå-olyckan 1918, och där är man lite inne på vilka som var med på tåget (t ex direktörer från Stockholm). Intressant kan vara att den olyckan inträffade nästan 12 timmar efter det att tåget gått från Malmö och det skulle ju varit några timmar kvar till Stockholm, så det tog ganska lång tid.

Jag tycker att det är väldigt störande om författare till (historiska) romaner har slarvat med researchen, det kan "störa ut" en annars bra berättelse. Det finns alltid läsare som har bra kunskaper inom ett visst område, om det är fel där så blir de misstänksamma mot allt annat. Småsaker kan man kanske "leva med", men hela romanen får inte vila på något som inte stämmer, då faller ju liksom hela historien. Skulle inte förvåna mig om relationen research/skriva berättelsen är 10/1 vad gäller tidsåtgången (inte bara för historiska romaner) . Fakta gäller inte bara "hårdvara" utan även vad som var kutym i olika samhällsgrupper etc (som du väl var inne på i en annan fråga?).

En bra "genväg" för att få en bättre känsla för tiden skulle kunna vara att läsa romaner av författare som antingen var verksamma nära den tiden eller som skrivit historiska romaner (och som man kan förvänta sig gjort sin research, även om alla detaljer kanske inte stämmer)). Dvs allt från August Strindberg, Moa och Harry Martinsson, till P-A Fogelström och kanske Lars Widding. Man kan ju välja dem som man gillar själv ;-). Dagböcker och brev tror jag också kan vara värdefullt att läsa, men då får man tänka att det oftast är skrivna av välbärgade som levde ett privilegierat liv.

Väldigt intressant att följa dina "vedermödor"! :)
Edit: Tror det finns en del av Herman Lindkvists historieböcker som handlar om ånga och dynamit, kanske kan det stå något matnyttigt där?
 
Två av mina bokkaraktärer bor i Danmark. De behöver ta sig från Skåne (Malmö, eller var de nu hamnade när de kom till Sverige) till Stockholm. Jag har googlat och försökt hitta, men går bet på om det redan på den tiden gick att ta sig med tåg den sträckan? Någon som har koll på tåghistoria - i detalj :) ?

Här kan du se antal tåg per dag och pris på resa mellan Malmö och Stockholm (efter 15 maj 1885).

http://runeberg.org/svkommunik/1885-36/0003.html
 
Tusen tack alla som har svarat under dagen :) ! De som reser i min bok är ett välbärgat (driver egen mycket lönsam firma) lite äldre par. Mina googlingar hittills verkar peka på att folk faktiskt ändå reste med tåg i rätt stor omfattning under den tiden.
Det är VÄLDIGT intressant att skriva om en annan tid. Jag tror aldrig i mitt liv att jag har haft en mer intensiv och nyttig historielektion...... :D

@Philosophia : Tusen tack för tidtabellen.... :) MEN jag har verkligen svårt för att läsa den..... :o 24-timmars-klockan infördes inte förrän långt senare, och hur vet man om det var på morgonen eller eftermiddagen som tågen avgick?? Var det "snälltåget" man generellt åkte med, eller var det "person- och blandat tåget"?
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 332
Senast: ptr
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 895
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp