Bukefalos 28 år!

Åka tåg Skåne-Stockholm år 1885 - var det möjligt?

Var väldigt många som var fattiga vid den tiden så även om det fanns räls då innebar ju inte det att tågen gick så ofta.
 
Min tonårsson, som nördat in på veterantåg, hälsar att åkte man hela vägen valde man snälltåget, medan de som åkte delsträckor oftast valde det andra.

Snälltåg är väl en försvenskning av det tyska ordet för snabb; schnell
Då åkte säkert mina bokkaraktärer snälltåg! Din son vet möjligtvis inte hur man läser en antik tågtidtabell också...... ;)
 
Jag kan fråga honom... :D
Är det bilden som @Philosophia lade in du tänker på? Vad är det du vill veta?
Ja, det är @Philosophia s bild som jag har försökt bli klok på. Jag vill framför allt veta hur lång tid det tog totalt att resa från Malmö till Stockholm. Åkte man hela resan i ett svep, eller stannade tåget en längre stund någonstans? Övernattade man kanske på hotell på halva vägen, och åkte vidare nästa dag? Eller vad var brukligt?
 
Ja, det är @Philosophia s bild som jag har försökt bli klok på. Jag vill framför allt veta hur lång tid det tog totalt att resa från Malmö till Stockholm. Åkte man hela resan i ett svep, eller stannade tåget en längre stund någonstans? Övernattade man kanske på hotell på halva vägen, och åkte vidare nästa dag? Eller vad var brukligt?

Gällande det så är ”bilden” (det är en länk till en sida ur ”Sveriges kommunikationer” från 1885, du hittar resten av skriften om du bläddrar vidare) är ganska lätt att tyda, tycker jag. Åtminstone utifrån det du frågar här. Streck betyder precis som i dagens tidtabeller att tåget inte gör uppehåll. Som exempel så avgår snälltåg 101 kl. 7.10 från Malmö central och är framme drygt 14 timmar senare, 9.45 (jag gissar att det äe 21.45). Var de välbärgade så åkte de förmodligen förstaklass.

Lite mer info, där bland annat skillnaden mellan snälltåg och kurirtåg blir tydlig: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1066371
 
Gällande det så är ”bilden” (det är en länk till en sida ur ”Sveriges kommunikationer” från 1885, du hittar resten av skriften om du bläddrar vidare) är ganska lätt att tyda, tycker jag. Åtminstone utifrån det du frågar här. Streck betyder precis som i dagens tidtabeller att tåget inte gör uppehåll. Som exempel så avgår snälltåg 101 kl. 7.10 från Malmö central och är framme drygt 14 timmar senare, 9.45 (jag gissar att det äe 21.45). Var de välbärgade så åkte de förmodligen förstaklass.

Lite mer info, där bland annat skillnaden mellan snälltåg och kurirtåg blir tydlig: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1066371
Ja, så enkelt är det kanske. Jag blev bland annat jätteförvirrad över avgången 6:17 från Katrineholm där mitt i. Byter man till ett annat tåg där? Där står det väl helt plötsligt No 4?
 
Som exempel så avgår snälltåg 101 kl. 7.10 från Malmö central och är framme drygt 14 timmar senare, 9.45 (jag gissar att det äe 21.45).
Det måste väl vara ett nattåg som kör utan att stanna från Lund på kvällen tills det kommer till Sörmland på morgonen?
 
Det måste väl vara ett nattåg som kör utan att stanna från Lund på kvällen tills det kommer till Sörmland på morgonen?

Nu är väl Wikipedias information inte alltid kvalitetssäkrad, men enligt denna infördes sovvagnar inte förrän 1886.

Jag kommer ursprungligen från ett stationssamhälle, en tätort som växte upp runt järnvägen. Enligt ett omfattande verk om stadens historia startades den första hotellrörelsen/järnvägshotellet nästan direkt när stambanan drogs fram på 1860-talet. Så kanske övernattade man utanför tågen under ett par decennier.
 
Ja, det är @Philosophia s bild som jag har försökt bli klok på. Jag vill framför allt veta hur lång tid det tog totalt att resa från Malmö till Stockholm. Åkte man hela resan i ett svep, eller stannade tåget en längre stund någonstans? Övernattade man kanske på hotell på halva vägen, och åkte vidare nästa dag? Eller vad var brukligt?
Sonen och jag har varit på olika ställen i kväll, jag sätter honom i arbete i morgon. (låtsas som att du inte fått några svar efter detta, än...) Han är hemma från skolan med lättare förkylningssymptom - lite snuvig och hostig, där snuvan antyder "inte covid-19" - så det är bara bra om det finns något att pysselsätta honom med.
 
Nu är väl Wikipedias information inte alltid kvalitetssäkrad, men enligt denna infördes sovvagnar inte förrän 1886.

Jag kommer ursprungligen från ett stationssamhälle, en tätort som växte upp runt järnvägen. Enligt ett omfattande verk om stadens historia startades den första hotellrörelsen/järnvägshotellet nästan direkt när stambanan drogs fram på 1860-talet. Så kanske övernattade man utanför tågen under ett par decennier.
Jag har vidare läst att det var väldigt ansträngande att åka tåg på den tiden, även men satt i 1:a klass. Det var högljutt, skakigt, osv. Så jag håller med dig om att det inte alls känns osannolikt att man kanske övernattade på hotell på vägen.
 
Nu är väl Wikipedias information inte alltid kvalitetssäkrad, men enligt denna infördes sovvagnar inte förrän 1886.

Jag kommer ursprungligen från ett stationssamhälle, en tätort som växte upp runt järnvägen. Enligt ett omfattande verk om stadens historia startades den första hotellrörelsen/järnvägshotellet nästan direkt när stambanan drogs fram på 1860-talet. Så kanske övernattade man utanför tågen under ett par decennier.
Då tror jag de komprimerat tabellen genom att stoppa in flera tåg i samma kolumn, så det bara är tåg 2 (och på sommaren 2A) som kör hela vägen. De med nytt nr längre ned är separata tåg, syns tydligare om man tittar på persontågen att det bör vara så.
 
Det måste väl vara ett nattåg som kör utan att stanna från Lund på kvällen tills det kommer till Sörmland på morgonen?

Jag tänkte det också först, men tycker samtidigt att det är mer rimligt att läsa tidtabellen från vänster till höger och i tidsordning. Dvs. att tågen avgår från Malmö vid tiderna 02.40, 7.10 och 10.20 (alt. 22.20), snarare än t.ex. 14.40, 19.10 och 22.20 då alla tåg skulle vara nattåg i det senare fallet.
 
Här är en variant av tidtabell till. Jag blir inte klok på den heller tyvärr. Däremot har jag läst någonstans att sträckan Stockholm-Göteborg tog 14 timmar. Borde det inte tagit längre tid att resa mellan Malmö och Stockholm då? Men HUR lång tid??
http://runeberg.org/sj50/4/0334.htm...F6TYqUkbfOk3gccukjNsXJClFcefuZXtAdu1w8Z8Qzm3s
På vintern ett tåg från Malmö kl. 3 em som är i Sthlm kl. 8 fm (i Nässjö efter 10 på kvällen, i Katrineholm efter 4 på morgonen)
Tiderna som står emellan indikerar olika bytesförbindelser Katrineholm-Laxå-Oslo resp. Nässjö-Falköping-Göteborg

På sommaren avg. 2.40 em ank. 7.25 morgon resp. avg. 10.00 kväll ank. 12.25 lunch (kurirtåget med anslutning från kontinenten) =nr 2 resp 2A i den andra tabellen.
 
Senast ändrad:
Ja, så enkelt är det kanske. Jag blev bland annat jätteförvirrad över avgången 6:17 från Katrineholm där mitt i. Byter man till ett annat tåg där? Där står det väl helt plötsligt No 4?

Ja, det ser ut att vara byte till Göteborg, så frågan är om vissa tåg gick med byte via Göteborg eller om det endast indikerar anslutningar till andra tåg.
 
Ja, det ser ut att vara byte till Göteborg, så frågan är om vissa tåg gick med byte via Göteborg eller om det endast indikerar anslutningar till andra tåg.
Tåg 4 går från Göteborg 9.35 till Sthlm 9.45. Se tabellen nedanför. Den del av sträckan som sammanfaller med Södra stambanan står även i Malmötabellen. Jfr del av tåg 2 som även står i Gbg-tabellen.
 
Alltså @bettysmatte
Sonen har nog en hel del kuriosa om hur det var att åka tåg på den tiden. Han skulle bara dubbelkolla lite årtal och sånt, så att du får helt korrekt information!

Några exempel, som inte är årtalsverifierade än:
Det var först när man började köra tåg mellan olika landsändar som man insåg att man inte hade exakt samma tid i olika delar av landet. Så man fick införa nån gorm av järnvägs-gemensam tid. (detta är dock före 1885)
Ganska länge satt passagerarna inlåsta i sina kupeer för att de inte skulle kunna öppna dörrar och ramla ur vagnarna.
Innan restaurang- och sovvagnarnas tid gjorde tågen uppehåll på vissa järnvägshotell och -restauranger för mat och övernattning.

Skicka gärna fler, lite konkreta frågeställningar till mig på PM, så vidarebefordrar jag dem.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 330
Senast: ptr
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 895
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp