Bukefalos 28 år!

Åka tåg Skåne-Stockholm år 1885 - var det möjligt?

Kopierar in sonens svar på det som kommit upp hittills, så kan alla läsa och se bilder på tidstypiska tågkupeer.

"Enligt länkad tidtabell avgår snälltåg Nr. 101 får Malmö klockan 7.10 och ankommer Stockholm
central klockan 9.45 vilken ger en resetid på 14 timmar och 35 minuter (på den tiden fanns det viss chans att tågen gick enligt tidtabell).
För att veta om det är morgon eller kväll så får man göra något som är mycket komplicerat för
dagens resenärer, nämligen att tänka logiskt. Överst i tidtabellen är det morgon, sedan är det bara att räkna därifrån.
Gällande avgången från Katrineholm klockan 6.17 så tolkar jag det som att man där stöter på tåg Nr. 4 från Göteborg, om tågen kopplas ihop eller om man behöver byta är oklart.
Tåg 101 gör efter avgång från Malmö uppehåll i Arlöv, Åkarp, Lund, Nässjö (med möjlighet att byta till tåg mot Göteborg, samt Järnvägsrestaurang för att äta*), Katrineholm, Valla, Flen, Sparreholm, Stjärnhov, Björnlunda, Gnesta, Mölnbo, Järna, Södertälje, Tumba, Älvsjö, Liljeholmen och därefter
Stockholm central.

*Innan restaurangvagnar infördes så fanns det restauranger på vissa stationer där tåget
stannade för att resenärer och personal skulle få äta, detta system används fortfarande på
Inlandsbanan.

Första klass https://digitaltmuseum.se/021018194067/interior-av-forsta-klass-hytt
Andra klass https://digitaltmuseum.se/021018462403/interior-fran-2-a-klass-och-3-e-klass-vagn-
tillhorande-museijarnvagen-ostra (endast fram till väggen, efter väggen 3 klass)
Tredje klass https://digitaltmuseum.se/021018080048/tagresenarer-i-3-e-klass-vagn (inte riktigt
tidskorrekt men det var träbänkar som gällde)"
 
Kom och tänka på ett avsnitt i 'historieätarna' där de pratar tåg.

Sverige har inte alltid haft samma tid (klockslag) överallt. Så en tid i Stockholm och en annan i Göteborg vilket ställde till det just i tågtrafiken tills de kom på och bestämdes att det skulle vara enhetlig tid i hela Sverige. Vem som nu bestämde det....?

Sen minns jag inget mer. Minns inte vilken episod eller årtal de pratade om. Men det är en kul liten detalj :)
 
Kom och tänka på ett avsnitt i 'historieätarna' där de pratar tåg.

Sverige har inte alltid haft samma tid (klockslag) överallt. Så en tid i Stockholm och en annan i Göteborg vilket ställde till det just i tågtrafiken tills de kom på och bestämdes att det skulle vara enhetlig tid i hela Sverige. Vem som nu bestämde det....?

Sen minns jag inget mer. Minns inte vilken episod eller årtal de pratade om. Men det är en kul liten detalj :)
jag nämnde det i ett tidigare inlägg... :)
 
Kopierar in sonens svar på det som kommit upp hittills, så kan alla läsa och se bilder på tidstypiska tågkupeer.

"Enligt länkad tidtabell avgår snälltåg Nr. 101 får Malmö klockan 7.10 och ankommer Stockholm
central klockan 9.45 vilken ger en resetid på 14 timmar och 35 minuter (på den tiden fanns det viss chans att tågen gick enligt tidtabell).
För att veta om det är morgon eller kväll så får man göra något som är mycket komplicerat för
dagens resenärer, nämligen att tänka logiskt. Överst i tidtabellen är det morgon, sedan är det bara att räkna därifrån.
Gällande avgången från Katrineholm klockan 6.17 så tolkar jag det som att man där stöter på tåg Nr. 4 från Göteborg, om tågen kopplas ihop eller om man behöver byta är oklart.
Tåg 101 gör efter avgång från Malmö uppehåll i Arlöv, Åkarp, Lund, Nässjö (med möjlighet att byta till tåg mot Göteborg, samt Järnvägsrestaurang för att äta*), Katrineholm, Valla, Flen, Sparreholm, Stjärnhov, Björnlunda, Gnesta, Mölnbo, Järna, Södertälje, Tumba, Älvsjö, Liljeholmen och därefter
Stockholm central.

*Innan restaurangvagnar infördes så fanns det restauranger på vissa stationer där tåget
stannade för att resenärer och personal skulle få äta, detta system används fortfarande på
Inlandsbanan.

Första klass https://digitaltmuseum.se/021018194067/interior-av-forsta-klass-hytt
Andra klass https://digitaltmuseum.se/021018462403/interior-fran-2-a-klass-och-3-e-klass-vagn-
tillhorande-museijarnvagen-ostra (endast fram till väggen, efter väggen 3 klass)
Tredje klass https://digitaltmuseum.se/021018080048/tagresenarer-i-3-e-klass-vagn (inte riktigt
tidskorrekt men det var träbänkar som gällde)"
Vilken fantastiskt hobby/nörderi din son har! Jätteintressant :)
 
Kopierar in sonens svar på det som kommit upp hittills, så kan alla läsa och se bilder på tidstypiska tågkupeer.

"Enligt länkad tidtabell avgår snälltåg Nr. 101 får Malmö klockan 7.10 och ankommer Stockholm
central klockan 9.45 vilken ger en resetid på 14 timmar och 35 minuter (på den tiden fanns det viss chans att tågen gick enligt tidtabell).
För att veta om det är morgon eller kväll så får man göra något som är mycket komplicerat för
dagens resenärer, nämligen att tänka logiskt. Överst i tidtabellen är det morgon, sedan är det bara att räkna därifrån.
Gällande avgången från Katrineholm klockan 6.17 så tolkar jag det som att man där stöter på tåg Nr. 4 från Göteborg, om tågen kopplas ihop eller om man behöver byta är oklart.
Tåg 101 gör efter avgång från Malmö uppehåll i Arlöv, Åkarp, Lund, Nässjö (med möjlighet att byta till tåg mot Göteborg, samt Järnvägsrestaurang för att äta*), Katrineholm, Valla, Flen, Sparreholm, Stjärnhov, Björnlunda, Gnesta, Mölnbo, Järna, Södertälje, Tumba, Älvsjö, Liljeholmen och därefter
Stockholm central.

*Innan restaurangvagnar infördes så fanns det restauranger på vissa stationer där tåget
stannade för att resenärer och personal skulle få äta, detta system används fortfarande på
Inlandsbanan.

Första klass https://digitaltmuseum.se/021018194067/interior-av-forsta-klass-hytt
Andra klass https://digitaltmuseum.se/021018462403/interior-fran-2-a-klass-och-3-e-klass-vagn-
tillhorande-museijarnvagen-ostra (endast fram till väggen, efter väggen 3 klass)
Tredje klass https://digitaltmuseum.se/021018080048/tagresenarer-i-3-e-klass-vagn (inte riktigt
tidskorrekt men det var träbänkar som gällde)"
Mycket bra info - tack :) !
 
Alltså @bettysmatte
Sonen har nog en hel del kuriosa om hur det var att åka tåg på den tiden. Han skulle bara dubbelkolla lite årtal och sånt, så att du får helt korrekt information!

Några exempel, som inte är årtalsverifierade än:
Det var först när man började köra tåg mellan olika landsändar som man insåg att man inte hade exakt samma tid i olika delar av landet. Så man fick införa nån gorm av järnvägs-gemensam tid. (detta är dock före 1885)
Ganska länge satt passagerarna inlåsta i sina kupeer för att de inte skulle kunna öppna dörrar och ramla ur vagnarna.
Innan restaurang- och sovvagnarnas tid gjorde tågen uppehåll på vissa järnvägshotell och -restauranger för mat och övernattning.

Skicka gärna fler, lite konkreta frågeställningar till mig på PM, så vidarebefordrar jag dem.
Var kan man hitta mer info angående uppehåll på järnvägshotell, om det går? Fanns det något/några typiska stopp på just sträckan Malmö-Stockholm.
 
Jag tycker att det är intressant att restiden verkar vara densamma, eller kanske t o m snabbare 1885 än vad det var med Getå-tåget 1918. Då hade man dessutom det snabba F-loket. Visserligen har antalet och längden på stopp vid stationerna stor betydelse men ändå. Å andra sidan fick de bara köra i 90 km/h trots att F-loket kunde komma upp i högre hastighet, så kanske var vinsten med det främst att man kunde ha fler vagnar.

OT: Min farfarsfar var en av konstruktörerna av loket litt F som är det största ångloket som har använts i Sverige (avdelningen skryt med anfäder)
 
Tack. Ja, där snubblade jag faktiskt in alldeles nyss. Jag tänker att Nässjö var ungefär halvvägs, och de hade alldeles säkert ett järnvägshotell. Men jag har inte lyckats hitta något konkret om det - ännu.
Det fanns ett järnvägshotell i Sävsjö från 1860-talet. Men jag funderar över varför. För övernattning längs stambanan borde Nässjö varit valet, så järnvägshotellet i Sävsjö var kanske för de som steg av och på där.
 
Emmaboda tror jag också har (haft) ett gammalt järnvägshotell. I de flesta städer längs sträckan finns hotell nära stationen, även om de inte heter järnvägshotell (det är nog mest på mindre orter). Det är inte säkert att man övernattade halvvägs, beror ju lite på hur dags man startade när man anlände till lämplig plats för att övernatta. Och kanske ville man ha middag på hotellet också.
 
Jag tänker att med all bra info som jag har fått i tråden, och som jag sedan har kompletterat med egna googlingar, bör jag kunna skriva något om deras resa som inte är alltför långt ifrån verkligheten...... :)
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 332
Senast: ptr
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 898
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp