Bukefalos 28 år!

Aktiv sällskapshund, vad passar oss?

De Schnauzrar jag träffat har varit just aktiva sällskapshundar. Kan inte påatå att de har haft ett mentalt arbetsbehov som en brukshund. Men givetvis vill de som alla hundar göra något.
Tycker de är väldigt allround i vad man kan göra med dom men ett extra plus för nosen, de brukar vara duktiga på olika typer av sök/spår.
Har själv en Dvärgschnauzer. Han är dock hopplöst lat och arbetsskygg men han har ett grymt sökintresse och där är han duktig.
Det låter ju ändå bra, men hur är det med pälsen? Hur ofta behöver den trimmas? Att gå loss med en sax för att ta bort oönskat hår klarar ju till och med jag av men schnauzer kräver väl en annan sorts trimning?
 
Jag tänker spontant på Kromfohrländer? Vad tror du @Madick Faller kanske på pälsen iofs?

Annars tänker jag att en Curly kanske kunde vara ett alternativ eller ev en portugisisk vattenhund? Portugisen kräver ju iofs lite klippning men går ju också att hålla nedrakad.
 
Senast ändrad:
Vi gick i samma tankar för lite mer än fyra år sedan och för oss föll valet på labrador. Det är ett val vi inte ångrat en enda sekund.
Vad jagar din pojkvän? Min man jagar främst sjöfåglar och skogsfåglar så vi har tränat mest apport med vår labbe. Vi har också tränat en del spår och hon älskar det. Tyvärr blir det väldigt lite spårning där vi bor just nu, men om ett år när vi flyttar ut på landet igen skall vi absolut ta upp det på allvar igen.

Ett tips är att försöka träffa så många olika hundar som möjligt (både olika raser och individer) för att bilda er en uppfattning om vad som passar er.
Han jagar mest älg och toppfågel, men jakthund är pga. bristande tid för just jakt inget alternativ. Förstår helt klart det där med att träffa olika individer, tanken är att vi ska få fram en handfull med raser som kan passa oss och sedan försöka träffa dom för att se om någon är rätt, finns ju så många raser så man blir snurrig :)

Du som har labbe, hur mycket fäller dom egentligen? :D
 
Kromfohrländer kan ha väldigt olika päls men de flesta trimmar så pälsen är ca 3 cm lång, de flesta fäller inte. Ingen jakt, lite vakt. Springer gärna både snabba ryck och längre jämna sträckor, lugn inne. Vår Ozzy skäller inte men jag har träffat de som gör det. Lång kö till valpar och omplaceras sällan.
 
Jag har bekanta med engelsk springer spaniel, de har den som frilufts- och familjehund. Jag frågade ägaren om pälsen rätt nyligt (de ställer inte ut) och hon tyckte att hunden fäller obetydligt, bara de trimmar i tid.

Det är en riktigt trevlig hund, de tränar inget speciellt men har gått rallylydnadskurs och hade kul där. Främst är det en motionskompis, men hon har glimten i ögat och helt säkert är hon väldigt "träningsbar". För egen del är det en för stor hund, annars hade jag övervägt rasen för egen del.
 
Finns just nu en bichon i familjen som jag regelbundet går loss med saxen på så det där med att klippa ner oönskad päls är inget större problem, även om jag helst slipper :D

Har träffat några pudlar genom åren och alla har varit väldigt trevliga och vänliga men jag har aldrig fastnat för rasen. Både jag och pojkvännen har nog svårt att se oss som pudelägare av någon anledning. Hur är pudlar mentalt ni som vet? Är det en ras som har problem med diverse rädslor?
Många har svårtför pudel pga deras rykte, som inte alls stämmer .
De är superglada enkla positiva hundar, älskar att vara med och träna och är ofta enkla i nya situationer , finner sig i allt nytt.
Finns vissa individer som är mer försiktiga , men rädslor är inte vanligt , de är lättsamma anpassningsbara slappa i soffan eller träna är upp till matte o husse att avgöra.
De negativa om man tycker så är att de är hoppiga och studsiga , de går ofta på två ben, de bara är sånna =)
 
Jag tänker spontant på Kromfohrländer? Vad tror du @Madick Faller kanske på pälsen iofs?

Annars tänker jag att en Curly kanske kunde vara ett alternativ eller ev en portugisisk vattenhund? Portugisen kräver ju iofs lite klippning men går ju också att hålla nedrakad.

Kromfohrländer kan ha väldigt olika päls men de flesta trimmar så pälsen är ca 3 cm lång, de flesta fäller inte. Ingen jakt, lite vakt. Springer gärna både snabba ryck och längre jämna sträckor, lugn inne. Vår Ozzy skäller inte men jag har träffat de som gör det. Lång kö till valpar och omplaceras sällan.
Har kollat på kromfohrländer men har aldrig träffat någon på riktigt, det finns väl inte så många heller? Ser ju sportiga och så ut men hur är det med aveln (tänker på om det finns så pass få som jag inbillat mig)?

Curlyn har jag inbillat mig är en av de mer krävande retrieverna? Spansk, portugisisk och italiensk vattenhund går bort allihop, har träffat några av varje ras och har inte gillat någon av dom :o
 
Många har svårtför pudel pga deras rykte, som inte alls stämmer .
De är superglada enkla positiva hundar, älskar att vara med och träna och är ofta enkla i nya situationer , finner sig i allt nytt.
Finns vissa individer som är mer försiktiga , men rädslor är inte vanligt , de är lättsamma anpassningsbara slappa i soffan eller träna är upp till matte o husse att avgöra.
De negativa om man tycker så är att de är hoppiga och studsiga , de går ofta på två ben, de bara är sånna =)
Ja det där med att gå på två ben är något som hamnar på minuslistan, en glad och lite flamsig hund funkar men ingen av oss gillar studsiga hundar :)
 
Curlyn har jag inbillat mig är en av de mer krävande retrieverna?
Alltså, jag tycker nog inte att de är mer krävande sett till motion och den mentala biten än jaktigare labbar (och betydligt mindre krävande än flattar och Chesapeaken, men det är ju min uppfattning baserat på de individer jag träffar). Vet inte om tex @squarepants eller typ @Lona har annan uppfattning om curlyn?
 
Visst kan det vara så att man skaffar en ras och sedan får anpassa sig efter vad hunden kräver men för mig så känns det inte som ett bra utgångsläge. Vi vill som sagt ha en aktiv sällskapshund som vi kan testa oss fram lite med men som inte kräver mer aktivering än på hobbynivå. Det där med flera timmar om dagen var ganska överdrivet för att få fram att vi inte är ute efter en brukshund att verkligen jobba med. Jag ser det hellre som att vi skaffar en hund som kräver aktivering på den nivå som känns rimlig för oss som är relativt nya i hundsporten och istället kanske "byter upp oss" när det är dags för nästa hund om vi inser att vi faktiskt vill hålla på med det här ännu mer :) Jakthund är inte aktuellt som det ser ut nu, men absolut i framtiden!
Angående schnauzer så har jag inte träffat jättemånga men jag har inte riktigt fått nåt grepp om vad det är för hund, men måste kanske träffa fler för att faktiskt kunna uttala mig. Dock känns det som om dvärgschnauzern är lättare att ha än den större varianten men dvärgen känns lite liten.

Ja..fast jag menade inte att man ska "skaffa en ras och sedan anpassa sig efter vad hunden kräver" - även om man förstås alltid måste anpassa livet om man går från 0 hundar --> x antal hundar :) Då missförstår du mig! Klart man ska ha en plan och veta vad som krävs, och det får man ju som bäst från uppfödare och ägare av alla raser man är nyfiken på!

Jag bara menade också att det är värt att komma ihåg att hunden inte bryr sig om den vinner SM eller inte, aktivitet är aktivitet, oavsett om man inte tävlar på toppnivå inom en hundsport. Jag tycker det är bra om hunden kan blandas in i de aktiviteter man själv gillar att hålla på med oavsett, så är det inte bara så att hundens aktivitetsbehov = måste uppfyllas helt och hållet av träning och tävling inom en hundsport som människan kanske kan tröttna på eller tappa sugen för. Jag nämner bara detta eftersom ni pratar om att ni är osäkra på om ni vill hålla på med just någon hundsport eller ej.

Jag har bara erfarenhet av dvärgschnauzrar, och inte mellanschn.. och det är nog lätt min favorit-småhund. Mycket personlighet, väldigt tuffa och robusta, uthålliga hundar. Små men inte alls chihuahua-små! Känns inte som de är överdrivet krävande, men alltid på när det gäller. Nu har jag inte tränat nån seriös sport med nån, så vet inte hur bra de är för det.
 
Tror det är viktigt med en hundtyp som man själv trivs med till hundra procent, för egen del avskyr jag retrivers och spaniels sätt att vara , urmysiga snälla hundar , men jag tål inte att de är så förbaskat fjäskiga och man kan inte titta på dom utan att svansen börjar slå hej vilt och de kommer fram och flåsar =D
Föredrar hundar som är glada när något händer , men inte så himla på hela tiden=D
 
Ja..fast jag menade inte att man ska "skaffa en ras och sedan anpassa sig efter vad hunden kräver" - även om man förstås alltid måste anpassa livet om man går från 0 hundar --> x antal hundar :) Då missförstår du mig! Klart man ska ha en plan och veta vad som krävs, och det får man ju som bäst från uppfödare och ägare av alla raser man är nyfiken på!

Jag bara menade också att det är värt att komma ihåg att hunden inte bryr sig om den vinner SM eller inte, aktivitet är aktivitet, oavsett om man inte tävlar på toppnivå inom en hundsport. Jag tycker det är bra om hunden kan blandas in i de aktiviteter man själv gillar att hålla på med oavsett, så är det inte bara så att hundens aktivitetsbehov = måste uppfyllas helt och hållet av träning och tävling inom en hundsport som människan kanske kan tröttna på eller tappa sugen för. Jag nämner bara detta eftersom ni pratar om att ni är osäkra på om ni vill hålla på med just någon hundsport eller ej.

Jag har bara erfarenhet av dvärgschnauzrar, och inte mellanschn.. och det är nog lätt min favorit-småhund. Mycket personlighet, väldigt tuffa och robusta, uthålliga hundar. Små men inte alls chihuahua-små! Känns inte som de är överdrivet krävande, men alltid på när det gäller. Nu har jag inte tränat nån seriös sport med nån, så vet inte hur bra de är för det.
Håller också med om detta ,dvärgschnauzrar är riktigt bra förstahundar, med på allt , stabila psyken, stabil kropp , trevliga och snälla och inte överdrivet känsliga om man gör fel , och det gör man alltid första hunden =)
 
Tror det är viktigt med en hundtyp som man själv trivs med till hundra procent, för egen del avskyr jag retrivers och spaniels sätt att vara , urmysiga snälla hundar , men jag tål inte att de är så förbaskat fjäskiga och man kan inte titta på dom utan att svansen börjar slå hej vilt och de kommer fram och flåsar =D
Föredrar hundar som är glada när något händer , men inte så himla på hela tiden=D

Det där håller jag också med om!! Jag gillar iofs "flamsiga hundar" sålänge de har en rejäl avknapp också :) Min bild av dvärgschnauzrar är att de är rätt lika större brukshundstyper på så sätt att de hade en väldigt fin av/på, och gick med enkelhet från att bara utslagna i soffan till LETS GOO när man bjöd in!!. Personligen skulle jag nog ha som mest svårt för en hund som hade svårt att "tända till när det gäller" så att säga.

Men det är väl därför det är så viktigt att träffa flera exemplar av raser man intresserar sig för (eller som man kanske inte ens tror på 100%), och känna efter ärligt om man tror det skulle passa in hemma eller ej. När jag har "forskat" på raser har jag varit med om att jag bildat mig en åsikt att en ras är "perfekt" för mig eller så, och att andra inte tilltalar mig lika mkt. Men sen har det hänt att detta har ändrats rätt hårt när jag väl träffat individer på riktigt.

On topic: Hade du några storlekskrav @Hurricane ? Btw upplevde iaf inte jag att trimning av schnauzrar var några större problem, är väl några gånger om året och annars behövs det bara lite kamning då och då (behagligare imo än att plocka päls från överallt som med hundar som fäller).
 
Har kollat på kromfohrländer men har aldrig träffat någon på riktigt, det finns väl inte så många heller? Ser ju sportiga och så ut men hur är det med aveln (tänker på om det finns så pass få som jag inbillat mig)?

Curlyn har jag inbillat mig är en av de mer krävande retrieverna? Spansk, portugisisk och italiensk vattenhund går bort allihop, har träffat några av varje ras och har inte gillat någon av dom :o
Runt 500 i Sverige tror jag. De som avlar är noga att få in blod utifrån, ingen in- eller linjeavel på Ozzy.
 
Det där håller jag också med om!! Jag gillar iofs "flamsiga hundar" sålänge de har en rejäl avknapp också :) Min bild av dvärgschnauzrar är att de är rätt lika större brukshundstyper på så sätt att de hade en väldigt fin av/på, och gick med enkelhet från att bara utslagna i soffan till LETS GOO när man bjöd in!!. Personligen skulle jag nog ha som mest svårt för en hund som hade svårt att "tända till när det gäller" så att säga.

Men det är väl därför det är så viktigt att träffa flera exemplar av raser man intresserar sig för (eller som man kanske inte ens tror på 100%), och känna efter ärligt om man tror det skulle passa in hemma eller ej. När jag har "forskat" på raser har jag varit med om att jag bildat mig en åsikt att en ras är "perfekt" för mig eller så, och att andra inte tilltalar mig lika mkt. Men sen har det hänt att detta har ändrats rätt hårt när jag väl träffat individer på riktigt.

On topic: Hade du några storlekskrav @Hurricane ? Btw upplevde iaf inte jag att trimning av schnauzrar var några större problem, är väl några gånger om året och annars behövs det bara lite kamning då och då (behagligare imo än att plocka päls från överallt som med hundar som fäller).
Har inget direkt storlekskrav annat än nog långa ben för att orka med joggingturer, sen är nog labrador i övre gräns storleksmässigt.
 
Igen som har någon tanke om västgötaspets? Tycker dom verkar vara robusta och roliga men det kanske inte är riktigt den typ av hund vi bör ha? Det är ju ändå en vallhund så kanske blir lite för känsliga och/eller krävande?
 
Har inget direkt storlekskrav annat än nog långa ben för att orka med joggingturer, sen är nog labrador i övre gräns storleksmässigt.

Hur är det med vinthundar? Går de bort? Ni kan ju fråga @Red_Chili om salukis :)

Jag vet inte hur ni springer, men en dvärgschnauzer som är en liten hund kan lätt springa med allt utom elitmotionärer (kanske dem också? Jag är ingen så vettesjutton, men allt mellan 5-10km i lagom rask takt var iaf inga problem) skulle jag tro.. Då kanske det är värre med större riktigt tunga hundar.
 
Hur är det med vinthundar? Går de bort? Ni kan ju fråga @Red_Chili om salukis :)

Jag vet inte hur ni springer, men en dvärgschnauzer som är en liten hund kan lätt springa med allt utom elitmotionärer (kanske dem också? Jag är ingen så vettesjutton, men allt mellan 5-10km i lagom rask takt var iaf inga problem) skulle jag tro.. Då kanske det är värre med större riktigt tunga hundar.
Vinthundar går bort, vi bor i norra Norrland och vill ha en hund som i alla fall har hyfsade förutsättningar för att klara vintern här uppe.

Måste nog försöka träffa några schnauzrar vid tillfälle tror jag, det är nånting med dom som gör att jag inte riktigt faller för dom (visade bilder åt pojkvännen också och han tyckte dom var ganska fula dessutom :o). Men mycket kan ju ändras när man faktiskt får träffa några exemplar :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 069
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 955
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp